فرق شقاق با بواسیر در چیست؟

تفاوت بواسیر و شقاق

حتما تا به حال زیاد در مورد این دو بیماری شنیده اید، بیماری شقاق (فیشر) و یا بواسیر(هموروئید) هر دو از بیماریهای ناحیه نشیمنگاه در انتهای دستگاه گوارش هستند. در عین اینکه این دو بیماری مجزا هستند. اما با یکدیگر شباهت هایی نیز دارند. بیماری شقاق یا فیشر ترک عمیقی در عضله مقعد و به شدت دردناک است. ولی بواسیر شایع ترین بیماری نشیمنگاهی است، که به متورم شدن سیاهرگ ها در کانال مقعدی گفته میشود. ممکن است هموروئید درد داشته و یا درد نداشته باشد. در ادامه می خواهیم به بررسی فرق شقاق با بواسیر بپردازیم:

شباهت ها

همان طور که حدس زدید، هر دوی این بیماریها از نوع مقعدی هستند. به علاوه شباهت علت و علائم بواسیر و شقاق موجب شده اغلب بیماران این دو عارضه را اشتباه بگیرند.

• مشترک بودن علت بواسیر و شقاق :هر دوی این بیماری ها در اثر وارد شدن فشار زیاد به مقعد ایجاد شده اند. عوامل مثل زایمان، بارداری، رابطه مقعدی، اضافه وزن و … می توانند فشار زیادی را به عضله مقعد وارد کنند. اما مهمترین علت این بیماری ها یبوست مداوم و مزمن است.
  • مشترک بودن علائم بواسیر و شقاق : معمولاً هر دوی این بیماری ها علائمی مثل درد، خونریزی، خارش، سوزش، ترشحات، التهاب اطراف مقعد و … را به دنبال دارند که تشخیص را تا حدی بیماران مشکل نموده است.
  • مشترک بودن درمان گیاهی شقاق و بواسیر : معمولاً از داروهای مشترکی برای برطرف کردن این عارضه استفاده می کنند. به طور مثال می توان از آلوئه ورا، سرکه سیب، روغن درخت چای،  چای سبز و .. برای درمان این دو بیماری استفاده کرد.
  • راههای درمان شقاق و بواسیر : از روشهای مشابهی برای درمان این بیماریها استفاده میشود. در مراحل اولیه این عارضه تاکید بر مصرف فیبر برای درمان یبوست است. در صورتی که بیماری با درمان خانگی و دارویی برطرف نشود. باید از روشهای تهاجمی مثل درمان شقاق با لیزر و یا درمان بواسیر با لیزر استفاده نمود.

تفاوت ها

با دقت در تعریف این بیماری ها می توانید به تفاوت بین آنها پی ببرید. فیشر به ایجاد یک زخم عمیق گفته میشود، در حالی که هموروئید متورم شدن سیاهرگ ها در کانال مقعد و یا خارج از آن است. دیگر تفاوت این دو بیماری عبارت است از :

• درد : درد حاصل از فیشر معمولاً در تمام طول روز احساس میشود. در حالی که بیماری هموروئید به خصوص در مراحل اولیه درد کمتری دارد و یا این درد تنها با دفع مدفوع شدت میگیرد.
  • شکل ظاهری : فیشر به شکل یک زخم ملتهب و قرمز رنگ و اغلب عمیق دیده میشود. در حالی که بواسیر رگ های متورم است و وقتی از مقعد خارج میشود به شکل زائده های گوشتی متورم شده است.

در صورتی که فکر می کنید به شقاق و بواسیر مبتلا هستید و یا علائم آن را دارید. قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت نمایید. انجام درمان های خانگی سرخود می تواند شرایط را وخیم تر کند. در ضمن هر چقدر زودتر برای درمان اقدام کنید، زودتر هم به نتیجه قطعی خواهید رسید.