علت خارش مقعدی چیست؟{درمان طب سنتی}+ خانگی + داروی گیاهی

خارش مقعد

خارش مقعد یکی از رایج ترین مشکلات و اختلالات این ناحیه است که اغلب در نتیجه شرایط و مشکلات کمخطر مثل عدم رعایت بهداشت ایجاد میشود. اما اگر به طور تکرار شود و یا همراه با علائم دیگری مثل سوزش، خونریزی و درد است باید به سرعت برای بررسی شرایط با پزشک مشورت کنید.

در این صفحه از درمان تهران قصد در داریم به بررسی علت های خارش مقعد طب سنتی، علائم همراه با آن و نیز روشهای درمان خارش مقعدی در خانه و با پماد بپردازیم و در آخر هم دارو گیاهی برای خارش مقعدی را معرفی می‌کنیم :

خارش مقعد چیست؟

خارش مقعد (itching-rectum) از نظر پزشکی به تحریک شدن اطراف مقعد و تمایل برای خاراندن آن گفته می‌شود. این شرایط از مشکلات شایعی است که می تواند ناراحت کننده و حتی شرم آور باشد.

 پوست اطراف مقعد به شدت حساس بوده و هر عاملی میتواند در تحریک آن اثر داشته باشد. به طور مثال بیشتر افراد پس از دفع مدفوع دچار خارش می شوند که علت این امر حساسیت به مدفوع است.

اما این مشکل همیشه هم بی دلیل نیست و میتواند ناشی از عفونت و یا التهاب باشد. خارش می‌تواند شرایط غیر قابل تحملی را ایجاد کند. خاراندن پوست میتواند موجب سوزش مقعد یا درد مقعد شود.

خارش مقعد معمولاً باعث میل غیرقابل کنترلی برای خاراندن مقعد می شود . با این حال، خراشیدن باعث تسکین طولانی مدت نمی شود.

خاراندن ناحیه مقعد باعث تحریک بیشتر می شود و ممکن است به جای تسکین، خارش را بدتر کند. پوست شما در این ناحیه حساس است و ناخن های شما بسیار قوی تر از پوست شما هستند. خاراندن با ناخن ممکن است باعث آسیب پوست یا عفونت شود. اگر چرخه خارش و خراش ادامه یابد، می تواند منجر به ناراحتی شدید، درد و سوزش شود

به نقل از : https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15574-anal-itching-pruritus-ani

علائم خارش مقعد

تحریک و خارش پوست می‌تواند آزاردهنده باشد. اغلب افراد همراه با خارش علائم دیگری را نیز تجربه می کنند، که از جمله آنها می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

خارش مقعد معمولاً در اثر بیماریهای کمخطر و شایع مثل بواسیر یا شقاق ایجاد میشود و به ندرت با بیماریهای خطرناک مثل سرطان در ارتباط است.

علت خارش مقعد چیست؟

خارش معمولاً مربوط به بیماری خوش خیم است و جای نگرانی ندارد، با این حال در صورتی که مدام به خارش دچار می شوید با به دنبال پیدا کردن علت آن باشید.

مهمترین علت های خارش مقعد عبارتند از :

بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یا هموروئید شایع ترین بیماری مقعدی است و متورم شدن یا گشاد شدن سیاهرگ های داخل یا خارج از مقعد گفته میشود. در اثر این بیماری زائده ای گوشتی از مقعد خارج میشود.

بیشتر بخوانید : بواسیر چیست؟علت، علائم و تشخیص هموروئید مقعد

این بیماری در اثر وارد شدن فشار به مقعد بر اثر یبوست، زایمان و … ایجاد میشود. بواسیر میتواند درد، خارش، خونریزی و … ایجاد کند. سریع راه درمان بواسیر با لیزر است. لیزر میتواند برای همیشه شما را از شر این بیماری خلاص کند.

بیشتر بخوانید : عمل بواسیر با لیزر

مشاوره آنلاین در واتساپ

برای مشاوره یا رزرو نوبت ویزیت به این شماره در واتساپ پیام دهید.

شقاق یا فیشر 

شقاق به ایجاد یک ترک عمیق در مقعد گفته میشود. این زخم میتواند درد شدیدی را در مقعد ایجاد کند و سوزش و خارش نیز به همراه دارد. راه درمان این بیماری تغییر در رژیم غذایی و برطرف کردن یبوست است. اگر بیماری با این روش ها درمان نشد، باید از روشهای تهاجمی تری مثل جراحی یا لیزر درمانی کمک گرفته شود.

بیشتر بخوانید : عمل شقاق با لیزر

رژیم غذایی 

یکی از علت های شایع برای خارش مقعد تحریک پوست ناشی از غذاهایی است که میخوریم، به طور مثال  ادویه ، ترشی جات، سس تند، فلفل، چای، مرکبات و … از خوراکی هایی هستند که میتوانند باعث خارش شوند.

عفونت های قارچی

در برخی موارد عفونت های قارچی مقعد و مخمر واژن عامل خارش هستند. زیرا این عفونت ها می توانند از واژن به مقعد راه پیدا کند. عفونت های پوستی می توانند باعث  بثورات قرمز و خارش دار شوند.

برای جلوگیری از این عفونت می توانید مقعد خود را با آب گرم بشویید. مصرف پماد های ضد قارچ نیز می توانند به برطرف کردن این عفونت کمک کنند.

رطوبت 

اصلی ترین علت خارش مقعد رطوبت است. خشک نکردن مقعد پس از رفتن به توالت، ترشح مایعات از مقعد، اسهال و بی اختیاری در کنترل مدفوع میتواند باعث رطوبت مقعد شده و زمینه را برای خارش و عفونت های قارچی فراهم کند. بیماران مبتلا به دیابت یا اچ آی وی باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند. در ضمن شدت خارش با رطوبت رابطه ای مستقیم دارد.

زیاده روی در شستشو 

 برخی از افراد عادت دارند، بیش از حد پوست اطراف مقعد را می شویند، این کار میتواند پوست را تحریک کرده و خارش را تشدید کند. 

آنتی بیوتیک ها

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها می تواند به عفونت  قارچی و تحریک مقعد منجر شود. این داروها باکتریهای مفید روده را از بین می برند و می توانند باعث تحریک و خارش بیشتر پوست شوند. برای جلوگیری از عوارض مصرف آنتی بیوتیک،  می توانید با قرار دادن ماست و مکمل‌ها حاوی ترکیبات پروبیوتیک در رژیم غذایی  باکتریهای مفید را جایگزین کنید.

پسوریازیس یا درماتیت تماسی

پسوریازیس یا درماتیت تماسی از بیماری های مزمن پوستی هستند که می توانند مستقیماً سلامت پوست در این موضع را تحت تاثیر قرار دهند. این بیماری ها با تحریک پوست، باعث خارش آن میشوند. برای درمان این بیماریها از پزشک متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : درمان زخم مقعدی با روشهای خانگی و دارویی

انگل کرمک 

شایع ترین علت خارش مقعد در کودکان بعد از عدم رعایت بهداشت، ابتلا به انگل کرمک است. کرمک یک انگل پوستی است که تخم های ریز خود را در اطراف دریچه مقعدی میریزد و همین امر موجب خارش میشود. این بیماری بیشتر در کودکان مشاهده می شود اما بزرگسالان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. 

اگر فکر می کنید، به انگل مبتلا هستید میتوانید شب قبل از خواب یک نوار چسب را بر روی پوست مقعد بزنید. اگر فردا بر روی آن تخم های ریز و سفید رنگ مشاهده کردید به کرمک مبتلا هستید. برای درمان با پزشک مشورت نمایید. برای درمان فوری خارش کرمک مصرف داروهای مناسب توصیه میشود.

خارش مقعد در اثر فیستول 

بیماری فیستول مجرایی غیرطبیعی است که پوست اطراف مقعد را به روده متصل می کند. ترشحات خارج شده از این مجرا میتواند باعث تحریک پوست شده و خارش را به همراه داشته باشد. متاسفانه هیچ راه درمانی برای برطرف کردن فیستول وجود ندارد. تنها راه جراحی آن به روش سنتی و لیزر درمانی است. جراحی با لیزر در مطب پزشک و سرپایی انجام شده و بدون درد یا خونریزی بیماری شما را رفع میکند.

بیشتر بخوانید : درمان فیستول با لیزر

اسهال و یبوست

اسهال و یبوست از شرایط گوارشی شایع هستند. اسهال؛ مدفوع را آبکی کرده و در یبوست دفع مدفوع به سختی انجام میشود. این شرایط  می توانند بر روی مقعد اثر گذاشته و باعث خارش آن شوند.

بیشتر بخوانید : علت اسهال چیست؟ روشهای فوری درمان اسهال در خانه و با قرص

زگیل تناسلی 

یکی از مهمترین علت خارش مقعدی در بزرگسالانزگیل تناسلیاست.از بیماری های مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل میشود. این بیماری توسط ویروس پاپیلومای انسانی منتقل میشود و باعث ایجاد زائده های گوشتی به شکل گل کلم بر روی پوست می گردد. یکی از عوارض زگیل مقعدی خارش اطراف مقعد است. راه درمان این بیماری استفاده از پماد، سرما درمانی و لیزر است.

عوامل زیر می توانند ریسک خارش مقعد را افزایش دهند:

  • دیابت نوع 2
  • سرطان خون و لنفوم
  • نارسایی کلیه یا بیماری کبدی
  • پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار)
  • کم خونی (آهن کافی در خون شما نیست)
  • اضطراب و استرس
  • تومور مغزی
  • سرطان مقعد
  • بیماری های التهابی روده

بیشتر بخوانید : درمان زگیل تناسلی با لیزر

برای درمان خارش مقعد به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر خارش مقعد در طی چند روز برطرف نشد، لازم است با متخصص کلورکتال  یا گوارش مشورت کنید. متخصص جراح نیز می‌تواند به رفع سریع تر این شرایط کمک کند.

اگر همراه با خارش، علائم دیگری مثل خونریزی یا حس ناکامل بودن عمل دفع را دارید. وقت را تلف نکنید و همین الان با پزشک تماس بگیرید.

نوبت ویزیت

برای مشاوره و رزرو نوبت ویزیت با این شماره تماس بگیرید.

نحوه تشخیص

برای پیدا کردن علت این شرایط پزشک علائم بیمار را بررسی کرده و مقعد را  معاینه می کند. بیماریهای مقعدی مثل بواسیر، شقاق، فیستول، زگیل تناسلی و … با معاینه شناسایی می شوند. ممکن است پزشک معاینه انگشتی انجام دهد، تا احتمال وجود توده های مقعد را بررسی نماید. در مراحل بعدی ممکن است پزشک انجام آزمایشات مدفوع و ادرار را توصیه کند.

معمولاً برای تشخیص علت خارش مقعد از آزمایشات زیر استفاده میشود:

درمان خارش مقعد

خارش مقعد یک مشکل ساده نیست، آن را جدی بگیرید. چرا که این خارش مسلماً بی دلیل ایجاد نشده و بیماری در بروز آن نقش داشته است. از آنجایی که دلایل مختلفی برای خارش وجود دارد. پس بدون پیدا کردن علت نمی توان درمان مشخصی را پیشنهاد داد. اگر می خواهید از شر خارش آزار دهنده مقعد خلاص شوید. می توانید همین حالا از پزشک نوبت ویزیت دریافت کنید.

درمان خانگی خارش مقعد

برای درمان خارش مقعدی با روشهای خانگی نکات زیر را رعایت کنید :

  • رعایت بهداشت : برای تسکین خارش رعایت بهداشت اولین قدم است. برای این منظور پس از دفع، مقعد را به خوبی بشویید و با دستمال نرم خشک کنید. رطوبت خود از عوامل اصلی خارش محسوب میشود. استفاده از صابون و شوینده های معطر نیز توصیه نمیشود. زیرا که می توانند پوست را تحریک کنند.
  • لباس زیرا تنگ را فراموش کنید : لباس های تنگ با تحریک پوست می توانند خارش را تشدید کنند. به همین جهت استفاده از لباسهای نخی و گشاد تر مناسب تر است.
  • نشستن در آب گرم : حمام سیتز یا گرمای آب میتواند به تسکین علائم و بهبود خارش کمک کند. برای این منظور یک تشت را پر از آب گرم کرده و برای 20 دقیقه در آن بنشینید. این درمان را میتوانید تا چندین مرتبه در روز تکرار کنید.
  • وازلین : یکی از راههای سریع برای کنترل خارش وازلین است. در مواقعی که دچار خارش می شوید کمی وازلین به مقعد بزنید.
  • از خارش این ناحیه پبرهیزید، زیر این کار می تواند باعث تحربک و خارش بیشتر شود.
  • از لباس زیر پنیه ای و نرم که بیش از اندازه تنگ نباشد، استفاده کنید.
  • استفاده از کمپرس سرد در این ناحیه می تواند در کاهش علائم شما موثر باشد. برای این منظور درون یک کیسه چند عدد یخ ینبدازید و دورن حوله بپیچید. این کمپرس را برای 10 دقیقه روی مقعد قرار دهید.
  • به منظور دفع سموم حداقل در طول روز 8 لیوان آب بنوشید.

درمان خارش مقعدی در طب سنتی

کارشناسان طب سنتی بر این عقیده اند که این مشکل در اثر مزاج بلغم یا دارای صفرای ایجاد میشود. بنابراین برای تغییر و اصلاح آن باید بت تغییر رژیم غذایی، اصلاح مزاج صورت گیرد. از داروهای گیاهی که برای این منظور استفاده می‌شود، برای درمان خارش مقعد در طب سنتی می توان از دمنوش های زیر استفاده نمود:

  • دمنوش گل سرخ
  • دمنوش گشنیز
  • دمنوش گل پنیرک
  • دمنوش گل ختمی

برای تهیه دمنوش از این گیاهان برای مدت 20 دقیقه آن را جوشانده و عصاره آن را تهیه کنید و میل کنید.

پماد برای درمان خارش مقعدی

از پماد های خارش مقعد می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • بی حس کننده های موضعی : این داروها به صورت پماد یا ژل در دسترس هستند و می توانند موقتاً خارش را تسکین دهند. اگر نسبت به این داروها واکنش آلرژیک داشتید، مصرف آن را قطع کنید. نمونه هایی از بی حس کننده ها شامل بنزوکائین؛ لیدوکائین و دیکلومین است.
  • داروهای منقبض کننده عروق : این داروها با انقباض عروق رگ های خونی را کوچک تر کرده و میتواند به تسکین سریع تر این شرایط کمک کنند. اپی نفرین یکی از این داروها است.
  • محافظت کننده ها : این دسته از دارو ها با ایجاد یک لایه بر روی پوست از تماس مدفوع با پوست و تحریک آن جلوگیری می کنند. برای این منظور میتوانید از روغن های معدنی، وازلین، کالامین یا گلیسیرین کمک بگیرید.
  • ضد عفونی کننده ها : این دسته از داروها موضع را ضدعفونی کرده و از رشد و تکثیر باکتریها و قارچ ها جلوگیری می نماید.  از جمله ضدعفونی کننده ها پرکاربرد میتوانیم به اسید بوریک، فنل، کلرید بنزالکونیوم و ….. اشاره کنیم.
  • کورتیکواستروئیدها : این دسته از داروها با کاهش التهاب می توانند به تسکین خارش کمک کنند. زیاده روی در مصرف این داروها میتواند به پوست آسیب بزنند. کرم هیدروکورتیزون یکی از انواع دارو های کورتیکواستروئیدها است.
  • آلوئه ورا : ژل گیاه آلوئه‌ ورا یکی از روشهای درمان خارش طب سنتی است، این ژل لایه ای محافظ روی پوست ایجاد کرده و از خارش جلوگیری میکند. می توانید این ژل را تا 3 مرتبه در روز روی پوست اعمال کنید.

دارو گیاهی برای خارش مقعدی

در برخی موارد استفاده از درمان های طب سنتی و گیاهان دارویی میتوانند به برطرف کردن خارش کمک میکند.  چند درمان توصیه شده برای این منظور عبارتند از :

  • سرکه سیب :  سرکه سیب آنتی باکتریال است و میتواند با برطرف کردن التهاب و عفونت به درمان این شرایط کمک کند. برای انجام این درمان می توانید چند قطره از سرکه سیب را بر روی یک پنبه ریخته و بر روی محل خارش بزنید و یا در یک تشت آب چند قطره سرکه سیب بریزید و در آن بنشینید.
  • سیر : سیر می تواند به درمان عفونت های قارچی که باعث این خارش شده اند، کمک کند. برای این منظور روزانه 2 الی 3 حبه سیر میل کنید.
  • شیرین بیان : تجربه نشان داده استفاده از گیاه شیرین بیان میتواند در کاهش خارش موثر باشد. روزانه یک لیوان شربن شیرین بیان تهیه کرده و میل کنید.
  • روغن نارگیل : این روغن خاصیت تسکین دهندگی داشته و می تواند میکروب ها و قارچ های مقعد را از بین ببرد. مقداری روغن نارگیل را گرم کرده و بر روی موضع استعمال نمایید.

پیشگیری

رعایت سبک زندگی سالم می تواند احتمال خارش را تا حدی کاهش می دهد:

  • رژیم غذایی پرفیبر برای جلوگیری از اسهال و یبوست
  • نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز
  • ورزش و تحرک بدنی، پیاده روی حدقل 30 دقیقع در طول روز
  • پرهیز از شوینده های معطر
  • پوشیدن لباس های گشاد با الیاف پنبه ای
  • تمیز نگه داشتن ناحیه مقعد
  • به حداقل رساندن مصرف خوراکی های تحریک کننده مثل فلفل

سوالات متداول خارش مقعدی

چرا خارش مقعد شب ها شدیدتر است؟

یکی از علت های خارش کرم های مقعد هستند. کرم ها شب های فعال تر هستند و بیشتر از زمان های دیگری خارش ایجاد می کنند.

آیا خارش مقعد خطرناک است؟

خیر. در بیشتر موارد این شرایط با مصرف پماد و دارو برطرف میشود ولی در صورت تکرار بهتر است با پزشک مشورت کنید.

140 دیدگاه دربارهٔ «علت خارش مقعدی چیست؟{درمان طب سنتی}+ خانگی + داروی گیاهی»

  1. پریسا ساجدی

    سلام اقای دکتر
    من بعد از زایمان تو مقعدم خارش و درد داشتم . رفتم دکتر گفت شقاق گرفتی. چون بچه ام کوچیکه نمیتونم چند روز الاف بیمارستان بشم. میشه بهم پماد خوب معرفی کنید

    1. سلام. شقاق با پماد رفع نمیشه. لیزر شقاق روش قطعی هست که در کمتر از نیم ساعت و در مطب انجام میشه.

  2. من اطراف مقعدم خیلی شدید میخاره ولی این مشکلاتی که گفته بودین مثل خونریزی و درد اینا ندارم. به نظرتون اینم میتونه بخاطر یه بیماری باشه. بعدم الان کدوم پماد بزنم که خارشش خوب بشه

    1. بله، بعد از درمان بواسیر با لیزر تمامی علائم برطرف میشه و امکان عود مجدد بیماری و یا عوارض بعدی هم وجود نداره

  3. اعظم شکرانی

    سلام آقای دکترببخشیدمن دوسال پیش خارش مقعدداشتم شدیدولی خودش خوب شدالان بعداززایمانم دوباره یه مدته که خارش دارم ودربعضی مواقع که یبوست شدیدباشه کمی خون میبینم،چه پمادی راتوصیه میکنین،ببخشیداگه زگیل داشته باشیم مشخصه؟ یاممکنه داخل مقعدهم باشه

    1. سلام. خارش مقعد علت های بسیار زیادی دارد. بواسیر، شقاق، زگیل و ….
      برای معاینه حضوری تشریف بیارین یا با یک پزشک مشورت کنید. توصیه مبکنم بدون مشورت با پزشک دارویی مصرف نکنید.

  4. سلام آقای دکتر. ببخشید من 5ساله که مقعدم به شدت میخاره،اصلا سوراخ مقعدم پوستش از شکل طبیعی خارج شده،پیش خیلی دکترها رفتم ولی متاسفانه یا مشکلو تشخیص ندادن و نتونستن مشکل منو حل کنن، بخدا کلا نا امید شدم، الان هم یک ماهه به تازگی دور الات تناسلیم به شدت میخاره. تورخدا کمکم کنید

  5. خوبین اقای دکتر.من چند سال پیش عمل جراحی کردم باز عود کرده سوزشو دردو خارش دارم ایا باز نیاز به عمل دارم یا راهای دیگه هست ممنون

  6. سلام ببخشید من فقط قسمت بالای مقعدم قرمزه و میخاره میشه بگید علتش چیه و چطوری درمان میشه

  7. سلام بچه که بودم وقتی مقعدم خارش داشت مادرم با چوب کبریت کرمهارو در میاورد الان ۳۰سال سن دارم بازم میخاره…چ دارویی مصرف کنم؟؟فکر کنم علت لاغری م از همون انگلهای مقعد باشه درسته؟؟

    1. خارش مقعد علت های زیادی دارد که باید بررسی شود. اما توصیه می کنم هرچه سریع تر با پزشک مشورت کنید. احتمالا باید دارو مصرف کنید.

  8. سلام ببخشید آقای دکتر‌ . من بلافاصله پس از عمل دفع درون مقعدم می خاره. دلیلش چه می تواند باشد؟ من مشکل کبد چرب هم دارم.

    1. سلام. علت زگیل مقعد، ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا همان hpv است. برای تشخیص و بررسی دقیق با پزشک مشورت نمایید.

  9. سلام اقای دکتر من مقعدم خارش داره چن ماهیه ولی دردو اینا نداره قرص انگلم خوردم افاقه نکرد چه کنم ، ما خونمون نهاونده نمیتونم بیام خدمتون اگر امکان داره راهنماییم کنین.

    1. سلام خارش مقعد علت های مختلفی دارد. شاید مشکلتون اصلا مربوط به انگل نباشد! خودسرانه دارویی مصرف نکنید. حتما با پزشک مراجعه کنید تا بعد از بررسی دقیق علت این مشکل مشخص شود.

  10. سلام آقای دکتر ستایش هستم من ۷ ماه مقعد هم خارش داره هم سوزش هم از بیرون وهم داخل گاهی وقت ترشح میده از شما راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام. برای تشخیص قطعی باید معاینه بشین. اما علائم شما بیشتر شبیه به بیماری بواسیر هست. بهداشت مقعد رعایت کنید و از شوینده های معطر استفاده نکنید. در اولین فرصت برای معاینه دقیق مراجعه نمایید.

  11. سلام من مشهد هستم تهران نیستم که بیام از همکارا تون مشهد نیست که برم در ضمن من از مقعد چیزی نمی زنه بیرون که گفتین بواسیره فقط خارش و سوزش داره همین

  12. سلام دکتر من دوماه آخر بارداری دچار همورویید شدم دکتر پماد داد کوچیکتر شد ولی الان دوهفته بعد از زایمانم مجدد هوروییدم بزرگ شد حتی اطراف مقعد هم متورم شده و هنگام دفع دچارخارش مقعد هستم پماد هم افاقه نمیکنه فقط همورویید رو کوچیک می‌کنه کامل از بین نرفته لطفاً راهنمایی کنید ممنون🙏

    1. سلام. هموروئید با استفاده از دارو درمان نمیشه. یعنی مثل تجربه خود شما، برای یک مدت کوتاه علائم بهتر میشن ولی درمان نمیشن! و مجددا شدیدتر برمیگرده. برای درمان قطعی این بیماری لیزر پیشنهاد میکنم. لیزر سرپایی هست و درد و خونریزی هم نداره. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم. صفحه درمان بواسیر با لیزر مطالعه کنید. میتونید از طریق این شماره تماس 02186084961 با ما در ارتباط باشد و وقت ویزیت بگیرید.

  13. سلام. من عمل فتق کردم. بعد از مرخص شدن تا روز دوم دفع مدفوع نداشتم و چند بار رفتم دستشویی ولی نتونستم دفع کنم و بعد از خوردن دارو فوری رفتم دستشویی و دفع کردم.آنتی بیوتیک مترونیدازول مصرف میکردم تا بعد هز ۱۰ روز خارش شدیدی در مقعد داشتم که دکتر برام مبندازول نوشت خاصتم بدونم کمی بهترم ولی بعضا خرش میگیرم میتونین راهنمایی بفرمایین ممنون

  14. سلام
    من دچار هرپس شده بودم و در طول دوره درمان آسیکلوویر مصرف کردم هم به صورت پماد هم خوراکی.
    بعد از درمان هرپس و رفع اون دچار خارش شدید مقعد شدم.
    روزانه ۱۰ بار برای مصرف پمادها باید با آب و صابون ناحیه دچار هرپس رو و مقعد رو هم شاملش میشد میشستم.
    من باید چکار کنم برای درمان این خارش؟

  15. سلام من الان یک ماه خارش مقعد دارم قبلا سابقه انگل هم چند سال پیش داشتم ولی اون کاملا رفع شده .بعضی وقتها به مدت یه هفته از بیرون همراه مدفوع خون میاد .لطفا یه راهنمایی بکنید

  16. همسرم بعداز دفع خارش وترشح پیدا می‌کنند تا چند روز اینجور هستند وبا خوردم مترا نیدازولخوب میشن وباز وقتی دفع می‌کنند همونجور هستند زیر دل درد هم دارند بعضی وقتها علتچی میتونه باشه؟

  17. سلام،من در دوران بارداری همورویید جراحی کردم حدودا ۲۰روز بعد جراحی مقعدم شروع به خارش کرد و الان ۸ماه هست که انواع دکترها رو رفتم و پماد و قرص و روغن و…امتحان کردم حتی جراحم ۱ماه پیش مجددا عملم کرد گفت شاید به خاطر این پوستهای اضافی باشه ولی هیچ فرقی نکردم دیگه خیلی کلافه شدم و عصبی خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید که چکار کنم،در ضمن هیچ مشکل یبوست و خونریزی و درد و قرمزی و…‌‌درناحیه مقعد ندارم کاملا ظاهر طبیعی هست.

    1. سلام. باید حضوری برای معاینه تشریف بیارین، این امکان هست که علت خارش مربوط به موضوع دیگری باشد.

  18. سلام من قبل از دفع مدفوع خارش میگیرم و بعد از دفع خارشم خیلی کم میشه میشه راهنمایی کنید روم نمیشه برم دکت الان ۱ سال هست که اینطوریم

  19. سلام آقای دکتر خوب هستین ،آقای دکتر من نمیتونم حضوری تشریف بیارم خدمتتون چون شوهر محل زندگیم دوره میشه خواهش کنم کمک کنین من الان ۱ ماه دارم از خارش و سوزش مقعد رنج میبرم به طوری ک آنقدر مقعدمو میخاروم ک ورم میکنه حتی نمتونم از خارش شبا بخوابم توروخدا کمکم کنین دکتر هم رفتم پماد داد ولی خوب نشدم

  20. عرض سلام و خسته نباشید، آقای دکتر گرامی.
    من خانمم یکی دوماه قبل دچار یبوست شده بودند و یک بیرون زدگی کوچک در قسمت مقعد همراه با قطره های خون ریزی پیداکرده بودند، یک پماد انتی هیموروئید بنام PROCTOLOG-REKTA KREM از داروخانه گرفتیم و مشکل یبوست و پارگی های مقعدی تقریبا خوب شده و الان دو روز هست که خارش و تورم شدید داره. خواهش داشتم راهنمایی بفرماید برای رفع خارش و تورم چیکار باید بکنیم.
    متاسفانه اصلا امکان مراجعه به دکتر را نداریم، چون توی یک کشور دیگه بصورت مهاجر هستیم و زبان اینجا را هم خوب بلد نیستیم.
    لطفا راهنمایی بفرمائید چیکار باید بکنیم.
    تشکر از لطف شما.

  21. من چند سال پیش جراحی بواسیر داشتم
    بعداز عمل هر وقت خارش داشتم
    یک هفته به شدت خارش وسوزش دارم دکتر رفتم
    چندین پماد مختلف دادن خوب نشدم
    از آب و نمک تو وان استفاده میکنم
    یکسره خارش دارم.
    اصلا نمیتونم کارهای شخصیمو انجام بدم
    به شدت پوستش قرمز شده
    لطفا راهنمایی کنید
    ممکنه انگل باشه

    1. سلام. خارش مقعد علت های بسیار زیادی دارد. توصیه میکنم سریعاً برای معاینه حضوری تشریف بیارین.

  22. سلام آقای دکتر من وقتی سوسیس کالباس مصرف میکنم تا چند روز ناحیه مقعدم خیلی خارش داره ؟دلیلش چیه ودرمانش چیه؟

  23. سلام اقای دکتر من ۳۱ساله یه هفته اس مقعدم میخواره البته من اپیوم مصرف میکنم شکمم خیلی سفته چندروز یبار شکمم کار میکنه و خیلی سفت بزور دفع میکنم الانم خیلی زور زدم خون اومد ترسیدم بعد احساس میکنم رود هام چیزی توشه امکان حضوری ندارم خطرناک نیس ترسیدم

  24. فريدالدين داودي

    سلام و درود خدمت دکتر .پسر دوساله من چند وقته که خیلی دونه های ریز ودرست اطراف مقعد خود مقعد و آلت تناسلی دارد که به شدت خارش میدهند .الان من متوجه شدم که بی خوابی که چند وقته به شدت اذیت می کنه از همین موضوع می‌باشد .لطفا راهنمایی کنید.ممنون و تشکر

  25. سلام آقای دکتر بچه من ۴ سالشه خارش معقدی داره به دکتر مراجعه کردیم گفت انگل داره دارو نوشت شربت پی پرازین بهش داد ولی خوب نشد چیکار باید کرد؟

  26. سلام اقای دکتر من مقعدم یه مدتیه میخاره و مو هم داره بعد از دسشویی هم جاش میسوزه تز چی هست میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

  27. زین العابدین محسنی

    سلام آقای دکتر
    من مدت طولانی هست که دور معقدم ترک خورده خارش دارم چند بار دکتر رفتم هر کدام پماد که مصرف کردم جواب نداد بعضی وقتا هم کمی خون میاد خیلی سال هست که دارم عذاب میکشم لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور کلینیک

      سلام احتمالا مشکل شما شقاق هست. شقاق با پماد درمان نمیشه! باید جراحی انجام بدین. میتونید جراجی با لیزر انجام بدین که سرپایی و بدون درد یا خونریزی هست. برای اطلاعات کاملتر از مقعد عکس بگیرید و برای ما در واتساپ ارسال کنید.

      1. زین العابدین محسنی

        سلام
        محبت کنید ی نوبت واسم رزرو کنید من از قزوين ایمیل زدم تا خدمت شما برسم برای لیزر

  28. سلام من دوسال است گاهی اوقات خارش مقعد دارم درد هم ندارم ولی احساس میکنم که دور مقعدم بیرون زده خارش میکنه علتش چیه؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. به ندرت خارش با سرطان در ارتباط است. این مشکل اغلب در اثر بیماری های کمخطر مثل بواسیر ایجاد میشود.

  29. سلام. من معمولاً یبوست دارم و بعد از دفع مدفوع هم دچار خارش میشم. به نظر شما باید به چه دکتری مراجعه کنم و اینکه مشکلش می تونه از چی باشه؟ ممنون از کمک تون

  30. سلام. وقت بخیر
    من 6 ماهه شقاق دارم ولی فقط مقدار کمی درد و خارش دارم. آیا باید برم جراحی انجام بدم یا روشی برای درمان سرپایی هست؟

    1. مشاور کلینیک

      بله برای درمان قطعی انجام جراحی الزامی است. برای جراحی سرپایی میتونید لیزر انجام بدین که سرپایی و بدون درد و خونریزی هست.

  31. سلام دکتر خسته نباشید من 10 ساله که مشکل درد وسوزش مقعد دارم قبلا کمتر بود 2 ساله که خیلی اذیت میشم سوزش خارش ولی خونریزی ندارم مدفوعم رنگش عوض میشه ولی بو نداره ممنون میشم کمکم کنید

  32. سلام.
    من بعد از مدفوع تا چند ساعت خارش دارم و بعد خوب میشه. آیا مشکل جدی هست که باید پیگیری کنم؟

  33. سلام.
    من چند روزی بود که خارش داشتم و بهش توجه نمیکردم. تا اینکه دیروز متوجه شدم همراه مدفوع خونریزی دارم. راهنمایی بفرمایید.

    1. مشاور کلینیک

      سلام. ممکن هست علتش بواسیر باشه ولی برای بررسی دقیق باید معاینه بشین.

    1. مشاور کلینیک

      سلام. پماد هیدروکورتیزون التهاب را کاهش می دهد. اگر بعد از مصرف پماد همچنان خارش وجود داشت. برای بررسی دقیق با پزشک مشورت کنید.

  34. سلام وقت بخیر.
    بنده حدود سه هفته هست که دور دهانه مقعدم حالت مور مور شدگی ایجاد میشه که بنده رو تحریک به خاروندن میکنه اما بنده به جای خارش اقدام به ماساژ ملایم محل به صورتی که حالت مورمور شدن اروم بشه میکنم.
    احساس بنده اینه که پوست اطراف دهانه حساسیت خاصی پیدا کرده و توی کل عمرم اولین باره این اتفاق میافته .
    برای جلوگیری از بدتر شدن ، پس از شستشو و خشک کردن ملایم با دستمال کاغذی با وازلین اقدام که ماساژ اطراف دهانه میکنم و اینکار باعث شده رفته رفته از حالت آزاردهنده کاسته بشه ، فقط خواستم بدونم تجویز خاصی مد نظرتون هست که بنده انجام بدم یا باید حتما به دکتر مراجعه کنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید 🌹🌹🌹

    1. مشاور کلینیک

      سلام. اغلب خارش با عدم رعایت بهداشت در ارتباط است با این حال ااگر با همین اقداماتی که ذکر کردین خارش برطرف نشد و یا علائم دیگه ای ظاهر شد، به پزشک مراجعه کنید.

  35. سلام وقت بخیر
    من ۳۰ سال سن دارم مدت تقریبا ۴ برج می‌شود که مقعد م خارش می‌کند و ترک میخوره چه باید کنم.

  36. سلام. من ورزشکار و هر روز بعد از ورزش دوش میگیرم اما بعدش مدام خارش دارم. میشه راهنمایی کنید. با تشکر

  37. سلام
    ده سال پیش عمل فیستول آنال انجام دادم بعضی وقتا که یبوست داشته باشم خارش شدید میگیرم اگه ممکنه دارو معرفی بفرمایید که استفاده کنم

    1. مشاور کلینیک

      سلام. می تونید از پماد هیدروکورتیزون برای خارش مقعدی استفاده کنید. اما در مصرف این پماد زیاده روی نکنید.

  38. چند ماهه خارش دارم پزشک احتمال شقاق دادن. پماد دیلتیژن دادن . موقع مصرف خارش خیلی شدید و دردناک مبشه. حدود کمتر از یک هفته س، ایا مصرف پماد رو ادامه بدم?

    1. مشاور کلینیک

      سلام. چرا احتمال؟ مگه معاینه نشدین؟ چه علائمی دارید؟ پیشهاد میکنم برای سهولت در پاسخ گویی به واتساپ ما پیام بدین همکاران راهنمایی می کنن.
      اگر هم خارش شدید هست باید مصرف دارو قطع بشه.
      شماره واتساپ : ۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴

  39. امیر عباس صفاری

    سلام دکتر من هر سال در همین موقع ها خارشم شروع میشه نمیدونم دلیلش چیه
    احتمال داره حساسیتی چیزی باشه؟؟؟

  40. سلام. من معمولاً در تمام روز خارش دارم. چند تا لکه قرمز هم اطراف مقعدم به وجود اومده نمیدونم بخاطر خارش زیاد یا چی ؟ باید چیکار کنم؟

  41. محمدرضا-رجبی

    سلام. با تشگر از شما پزشک زحمت کش
    اقای دکتر من بعد از اجابت مزاج دچار خارش میشم چه پیشنهادی دارید؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. بهداشت مقعد را رعایت و با دستمال مرطوب یا دستمال کاغذی نرم مقعد خشک کنید. اگر مشکل تون برطرف نشد، برای معاینه حضورا تشریف بیارید.

  42. سلام و عرض ادب
    من یه مدته به خارش مقعد دچار شدم و دقیق علتش رو نمیدونم(شاید بخاطر کشیده شدن مقعد به کف حمام باشه) درد و خونریزی ندارم و فقط خارش و سوزشه و اکثرا بعد از دفع شدید میشه.
    خروج باد معده هم برام یکم سخت بود اما الان که به مدت 5-6 روزه از پماد رکتول استفاده میکنم خروج باد معده راحت تر شده و کمی هم احساس بهبود میکنم… میتونید بصورت فرضی بگید که مشکلم چیه؟
    ممنون میشم از راهنماییتون

  43. سلام آقای دکتر
    من از بچگی خارش رو داشتم به هرجور پزشک و هرجور درمانی رجوع کردم حتی علاوه بر ازمایش مدفوع و قارچ و بررسی بواسیر و بقیه درمان دوره عصبی هم دیدم ولی هیچ کدوم چاره ساز نبوده و الان واقعا نمیدونم دیگه چیکار کنم

  44. سلام آقای دکتر، من دو سه هفته پیش اطراف مقعدم شکاف پیدا کرده بود که بلا فاصله دکتر رفتم و پماد آنتی فیشر دادن. روزهای اول سوزش داشتم به حدی که نمیتونستم بشینم و الان خوب خوب شدم و مشکلی ندارم. فقط در طول روز چند بار‌ در اطراف مقعدم خارش دارم مثل حالت مور مور شدن. باید چکار کنم؟

  45. سلام. بنده 30 سالم هست و گاها بعد از دفع دچار خارش میشم. آیا آین خطرناک هست؟ برای درمان چه توصیه ای دارید؟

  46. سلام من معمولاً یبوست دارم و بعدشم هم مقعدم درد میکنه الان مدتی هست که بعد از دفع خارش هم دارم علتش چیس هست؟

  47. سلام. من مقعدم از دیروز خیلی خارش داشت. امروز صبح متوجه شدم زخم هم شده باید چیکارکنم پیش چه دکتری برم؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. برای درمان قطعی شقاق باید جراحی انجام بدین. جراحی با لیزر در یک جلسه بدون درد و خونریزی این بیماری را برای همیشه از بین می برد. برای اطلاعات بیشتر صفحه لیزر شقاق را مطالعه کنید.

  48. سلام دکتر وقت بخیر ، من نزدیک دو ساله شدیدا خارش مقعدی دارم اوایل کم بود و فقط اطرافش بود الان جوری شده که دیگه ناخیه تناسلیمم خارش داره و گسترش پیدا کرده
    پوست اطرافش انگار سوخته و التهاب داره
    مشکل جدیع !؟ شخصا روم نمیشه برم دکتر

  49. بهترین روش درمان خارش مقعدی چی هست؟ چه پماد و دارویی استفاده کنم آیا باید برم دکتر

    1. کارشناس سایت

      سلام. بله اگر خارش مقعد به طور مداوم وجود داره؛ باید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *