حمام سیتز یا نشیمن چیست | نشستن در آب گرم برای بواسیر

حمام سیتز

در این صفحه قصد داریم به بررسی حمام سیتز چیست؟ کاربرد ها و تاثیرگذاری نشستن در آب گرم برای بواسیر و مراحل انجام و کاربردهای درمان با این روش بپردازیم:

حمام سیتز چیست؟

به نشستن در وان آب گرم، حمام سیتز یا نشیمن گفته میشود. این حمام کم عمق است و نواحی پرینه ( فضای بین راست روده و فرج و یا کیسه بیضه) را پوشش می دهد. حمام سیتز می تواند درد یا خارش ناحیه تناسلی را تسکین دهد.

برای این منظور تنها کافی است، وان را از آب پر کنید و یا کیت پلاستیکی حمام سیتز که بر روی دریچه توالت فرنگی نصب می شود را تهیه کنید.

کاربرد

حمام نشیمن لزوماً نیازی به نسخه پزشک ندارد. بعضی از افراد به طور مرتب از این روش برای پاکسازی پرینه استفاده می کنند. علاوه بر این، آب گرم حمام sitz باعث افزایش جریان خون در این ناحیه شده و در افزایش سرعت بهبود موثر است. از دیگر تاثیرات این حمام کاربردی می توانیم  به موارد اشاره کنیم:

• خارش
  • تحریک
  • درد جزئی

افرادی با شرایط زیر بهتر است از این روش برای تسکین درد و بهبودی سریع تر استفاده کنند:

• افرادی که اخیراً تحت عمل جراحی واژن قرار گرفته اند.
  • زنانی که به تازگی زایمان کرده اند.
  • بیمارانی که اخیراً جراحی بواسیر انجام داده اند.
  • برای تسکین درد بواسیر و یا شقاق مقعد
  • افراد مبتلا به پروستاتیت، تبخال تناسلی و یبوست مزمن
  • افرادی با مشکلات گوارشی
  • یک روش عالی برای درمان یبوست کودکان
  • درمان زخم های تناسلی و عفونت مهبل

حمام سیتز نوعی درمان است که با نشستن در آب گرم و کم عمق انجام می شود و می تواند به تسکین درد، خارش و سایر علائم در ناحیه مقعد و تناسلی کمک کند. همچنین اگر نمی توانید حمام یا دوش بگیرید، می تواند به تمیز نگه داشتن این نواحی کمک کند. سیتز از واژه آلمانی sitzen به معنای نشستن است.

منبع :www.saintlukeskc.org

تشت یا کیسه آب گرم برای بواسیر

بواسیر یا هموروئید شایع ترین بیماری مقعدی است. که در اثر تورم و گشاد شدن دیواره سیاهرگهای کانال مقعدی ایجاد میشود. بواسیر به شدت دردناک است. شدت درد به حدی است که بیماران مبتلا به بواسیر، دفع مدفوع را به علت ترس از درد، به تاخیر میم اندازند.

بیشتر بخوانید : بواسیر چیست؟علت، علائم و تشخیص هموروئید مقعد

گرما می تواند باعث افزایش گردش خون در بافت های بدن شود. از طرفی افزایش گردش خون درد را کاهش می دهد. بنابراین نشستن در تشت آب گرم یا استفاده از کیسه آب گرما می تواند به کاهش سریع درد کمک کند.

ویزیت آنلاین در واتساپ

جهت مشاوره و یا رزرو نوبت ویزیت درمان بواسیر به این شماره در واتساپ پیام دهید.

تاثیرگذاری بیشتر

اضافه کردن مواد ضدعفونی کننده با خاصیت ضد باکتریایی می تواند به جهت تاثیرگذاری بیشتر به تسکین التهاب زخم و افزایش سرعت بهبودی کمک کند. برخی از این مواد عبارتند از :

• نمک اپسوم
  •  جوش شیرین
  • سرکه
  •  فندق جادوگر
  • نمک دریایی

مراحل حمام sitz

مراجل نشستن در آب گرم برای بواسیر به این شرح است :

نشستن در آب گرم برای بواسیر
  • اگر میخواهید از وان حمام (کیت) به عنوان حمام sitz استفاده کنید، اولین قدم ضد عفونی کردن وان (کیت) است.
  • وان را با مخلوط 2 قاشق غذاخوری سفید کننده و 1/2 گالن آب بشویید. سپس به خوبی وان را آبکشی کنید تا اثری از ضد عفونی کننده ها به جای نماند.
  • سپس 3/4 عمق وان را از آب گرم پر کنید. گرمای آب باید به حدی باشد که باعث سوختگی یا ناراحتی نشود.
  • در مرحله بعدی نمک اپسوم و یا جوش شیرین را به آب اضافه کنید.
  • حالا قدم به داخل وان بگذارید و به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب بنشینید. زانوهای خود را خم کنید یا در صورت امکان پاهای خود را روی قسمت های جانبی وان آویزان کنید.
  • هنگامی که از وان خارج شدید، به آرامی و با یک حوله پنبه ای تمیز خود را خشک کنید. پرینه را مالش ندهید، زیرا این ممکن است باعث درد و سوزش شود.
  • با شستشوی کامل وان، حمام را تمام کنید.

عوامل خطر و مراقبتهای بعدی

حمام sitz عوارض چندانی را به دنبال ندارد، زیرا یک درمان غیر تهاجمی است. شایع ترین عارضه جانبی مرتبط با این درمان عفونت پرینه است. اما این عارضه نیز به ندرت اتفاق می افتد. علت این عفونت می تواند عدم مراقبت صحیح از زخم و یا ضد عفونی نکردن وان باشد. در صورت تشدید درد یا خارش استفاده از حمام های نشیمن را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : نحوه صحیح تمیز کردن مقعد

چند مرتبه در روز از حمام سیتز استفاده کنیم؟

اگر حمام نشیمن باعث تسکین علائم شما شود، پزشک توصیه می کند که روزانه سه یا چهار بار در روز آن را تکرار کنید تا خارش ، سوزش یا درد به طور کامل بهبود یابد. بعد از استحمام، شما می توانید بلافاصله به فعالیتهای عادی بازگردید.

حمام سیتز و بیماریهای نشیمنگاهی

بیماریهای ناحیه نشیمنگاهی به عارضه هایی مثل بواسیر و شقاق ، کیست مویی و فیستول گفته میشود، که ناحیه مقعد را درگیر می کنند. علامت مشترک این بیماری ها درد و التهاب این ناحیه است. استفاده از حمام نشیمن از روش های تاثیر گذار در رفع علائم بیماریهای نشیمنگاهی است، که می توانند علائمی مثل درد، التهاب، خارش و سوزش را تسکین بخشند. اما به یاد داشته باشید، حمام سیتز روش قطعی درمان نیست و تاثیری در برطرف کردن عارضه ندارد، تنها می تواند علائم را تسکین دهد. برای درمان بواسیر و درمان شقاق باید از روشها تاثیرگذار و سریع مثل درمان لیزری استفاده کرد.’

سوالات متداول /نشستن در آب گرم برای بواسیر

هدف از حمام سیتز (نشستن در آب گرم برای بواسیر) چیست؟

حمام سیتز یا حمام لگن می تواند باعث بهبود شقاق مقعدی شود . با خیساندن ناحیه رکتوم در یک وان آب گرم – دو یا سه بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه – می توانید مقعد را تمیز کنید، جریان خون را بهبود بخشید و اسپاسم اسفنکتر مقعد را از بین ببرید.

آیا حمام نشستن باعث عفونت می شود؟

حمام نشسته خطر آسیب بسیار کمی دارد. زیرا یک درمان غیرتهاجمی است. شایع ترین عارضه جانبی مرتبط با حمام سیتز، عفونت پرینه است، اما به ندرت رخ می دهد . اگر از زخم جراحی مراقبت می کنید و وان یا حمام پلاستیکی را به طور کامل تمیز نکنید، ممکن است این اتفاق بیفتد.

چه مقدار نمک در حمام سیتز بریزید؟

½ تا 1 قاشق غذاخوری (5 تا 15 میلی لیتر) جوش شیرین یا 1 تا 2 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر تا 10 میلی لیتر) نمک را به آب موجود در حمام پلاستیکی اضافه کنید. آب را بچرخانید تا جوش شیرین یا نمک حل شود. 5. با احتیاط در حمام سیتز پلاستیکی بنشینید و مقعد خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در این آب قرار دهید.

آیا حمام سیتز به درمان عفونت قارچی کمک می کند؟

حمام نشسته می تواند به کاهش علائم عفونت قارچی مانند خارش، سوزش و تورم کمک کند، اما مخمر را درمان نمی کند.

حمام سیتز باید گرم باشد یا سرد؟

باور عمومی استفاده از حمام سیتز (نشستن) با آب سرد را برای درمان درد حاد مقعدی توصیه می‌کند، اما راهنمای عمل بالینی استفاده از آب گرم را به دلیل تأثیر شناخته شده آن بر فشار مقعدی در حالت استراحت توصیه می‌کند.

چه نوع نمکی برای حمام سیتز بهتر است؟

2 فنجان نمک اپسوم را به آب گرم اضافه کنید.

18 دیدگاه دربارهٔ «حمام سیتز یا نشیمن چیست | نشستن در آب گرم برای بواسیر»

سلام. خیر اگر بهداشت رعایت کنید و قبل از درمان لگن یا وان ضدعفونی کنید، هیچ مشکلی ایجاد نمیشه. اگر خارش مقعد مداوم هست و با این روشها رفع نشد، باید برای معاینه حضوری تشریف بیارین/

1. سلام.
    من به تازگی متوجه یک بیرون زدگی در کنار مقعدم شدم، آیا این بواسیر هست؟ . اگر در آب گرم بشینم رفع میشه؟

سلام. به طور کامل خیر، اما می تواند به کاهش درد و کنترل علائم قبل و بعد از عمل کمک کند.

2. نسترن محمدی

سلام حمام سیتز بعد از جراحی باعث عفونت میشود؟ دکتر گفته انجام بدم ولی نگرانم که عفونت کنه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

سلام. لزوما هر بیرون زدگی بواسیر نیست! ولی امکانش هست. جهت تشخیص قطعی باید حضوراتشریف بیارید.