حمام سیتز چیست و چه کاربردی دارد؟

حمام سیتز

حمام سیتز چیست؟ به نشستن در وان آب گرم، حمام سیتز یا نشیمن گفته میشود. این حمام کم عمق است و نواحی پرینه ( فضای بین راست روده و فرج و یا کیسه بیضه) را پوشش می دهد. حمام سیتز می تواند درد یا خارش ناحیه تناسلی را تسکین دهد.

برای این منظور تنها کافی است، وان را از آب پر کنید و یا کیت پلاستیکی حمام سیتز که بر روی دریچه توالت فرنگی نصب می شود را تهیه کنید.

کاربرد

حمام نشیمن لزوماً نیازی به نسخه پزشک ندارد. بعضی از افراد به طور مرتب از این روش برای پاکسازی پرینه استفاده می کنند. علاوه بر این، آب گرم حمام sitz باعث افزایش جریان خون در این ناحیه شده و در افزایش سرعت بهبود موثر است. از دیگر تاثیرات این حمام کاربردی می توانیم  به موارد اشاره کنیم:

• خارش
  • تحریک
  • درد جزئی

افرادی با شرایط زیر بهتر است از این روش برای تسکین درد و بهبودی سریع تر استفاده کنند:

• افرادی که اخیراً تحت عمل جراحی واژن قرار گرفته اند.
  • زنانی که به تازگی زایمان کرده اند.
  • بیمارانی که اخیراً جراحی بواسیر انجام داده اند.
  • برای تسکین درد بواسیر و یا شقاق مقعد
  • افراد مبتلا به پروستاتیت، تبخال تناسلی و یبوست مزمن
  • افرادی با مشکلات گوارشی
  • یک روش عالی برای درمان یبوست کودکان
  • درمان زخم های تناسلی و عفونت مهبل

تاثیرگذاری بیشتر

اضافه کردن مواد ضدعفونی کننده با خاصیت ضد باکتریایی می تواند به جهت تاثیرگذاری بیشتر به تسکین التهاب زخم و افزایش سرعت بهبودی کمک کند. برخی از این مواد عبارتند از :

• نمک اپسوم
  •  جوش شیرین
  • سرکه
  •  فندق جادوگر
  • نمک دریایی

مراحل حمام sitz

حمام sitz

• اگر میخواهید از وان حمام (کیت) به عنوان حمام sitz استفاده کنید، اولین قدم ضد عفونی کردن وان (کیت) است.
  • وان را با مخلوط 2 قاشق غذاخوری سفید کننده و 1/2 گالن آب بشویید. سپس به خوبی وان را آبکشی کنید تا اثری از ضد عفونی کننده ها به جای نماند.
  • سپس 3/4 عمق وان را از آب گرم پر کنید. گرمای آب باید به حدی باشد که باعث سوختگی یا ناراحتی نشود.
  • در مرحله بعدی نمک اپسوم و یا جوش شیرین را به آب اضافه کنید.
  • حالا قدم به داخل وان بگذارید و به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب بنشینید. زانوهای خود را خم کنید یا در صورت امکان پاهای خود را روی قسمت های جانبی وان آویزان کنید.
  • هنگامی که از وان خارج شدید، به آرامی و با یک حوله پنبه ای تمیز خود را خشک کنید. پرینه را مالش ندهید ، زیرا این ممکن است باعث درد و سوزش شود.
  • با شستشوی کامل وان، حمام را تمام کنید.

عوامل خطر و مراقبتهای بعدی

حمام sitz عوارض چندانی را به دنبال ندارد، زیرا یک درمان غیر تهاجمی است. شایع ترین عارضه جانبی مرتبط با این درمان عفونت پرینه است. اما این عارضه نیز به ندرت اتفاق می افتد. علت این عفونت می تواند عدم مراقبت صحیح از زخم و یا ضد عفونی نکردن وان باشد. در صورت تشدید درد یا خارش استفاده از حمام های نشیمن را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

چند مرتبه در روز از حمام سیتز استفاده کنیم؟

اگر حمام نشیمن باعث تسکین علائم شما شود، پزشک توصیه می کند که روزانه سه یا چهار بار در روز آن را تکرار کنید تا خارش ، سوزش یا درد به طور کامل بهبود یابد. بعد از استحمام، شما می توانید بلافاصله به فعالیتهای عادی بازگردید.

حمام سیتز و بیماریهای نشیمنگاهی

بیماریهای ناحیه نشیمنگاهی به عارضه هایی مثل بواسیر و شقاق گفته میشود، که ناحیه مقعد را درگیر می کنند. علامت مشترک این بیماری ها درد و التهاب این ناحیه است. استفاده از حمام نشیمن از روش های تاثیر گذار در رفع علائم بیماریهای نشیمنگاهی است، که می توانند علائمی مثل درد، التهاب، خارش و سوزش را تسکین بخشند. اما به یاد داشته باشید، حمام سیتز روش قطعی درمان نیست و تاثیری در برطرف کردن عارضه ندارد، تنها می تواند علائم را تسکین دهد. برای درمان بواسیر و درمان شقاق باید از روشها تاثیرگذار و سریع مثل درمان لیزری استفاده کرد.