درمان بواسیر

درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر، بدون عمل جراحی و قطعی

بواسیر یا هموروئید بیماری بسیار شایعی است که حداقل نیمی از مردم در طول زندگی حداقل یکبار به این بیماری دچار میشوند. این بیماری می تواند در هر سنی مشاهده شود، ولی در سن 20 تا 50 سالگی بیشتر شایع است. اگرچه بواسیر بیماری ناخوشایند و دردناکی است، اما به راحتی قابل درمان هست و همچنین با اصلاح سبک زندگی و خوراک قابل پیشگیری می باشد. از آنجا که بواسیر به طور کلی با گذشت زمان بدتر می شود، پزشکان پیشنهاد می کنند که به محض مشاهده علائم اولیه باید تحت درمان بواسیر قرار بگیرد.

بواسیر یا هموروئید چیست؟ به متورم شدن سیاهرگ ها در ناحیه مقعد گفته میشود. بسته به این اینکه سیاهرگ متورم شده داخل مقعد است و یا خارج از آن، بیماری به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود.

علت چیست؟

هر عاملی که فشار بسیار زیادی به مقعد وارد کند، می تواند علت این بیماری باشد. شایع ترین علت نیز همان یبوست مزمن است زیرا در این صورت فرد مبتلا مجبور میشود، برای رفع مدفوع فشار بسیار زیادی را به این موضع وارد کند. سایر علل به این شرح است:

• یبوست مزمن
  • بارداری و زایمان
  • کهولت سن
  • نشستن طولانی مدت
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • رابطه مقعدی
  • چاقی و ژنتیک

علائم هموروئید

علائم و نشانه های آزار دهنده این عارضه موجب شده بیماران خیلی سریع به وجود این توده خوش خیم ولی دردناک در مقعد پی ببرند. برخی از مهمترین علائم عبارتند از :

• درد به خصوص هنگام دفع مدفوع
  • سوزش و خارش در ناحیه مقعد
  • توده های بیرون زده از مقعد
  • لمس توده های متورم در اطراف عضله مقعدی

عمل بواسیر با لیزر هموروئید

درمان بواسیر با لیزر

همانطور که اشاره شد، در این بیماری سیاهرگ های مقعد تحت فشار قرار میگیرند و گشاد یا متورم میشوند. این وضعیت ممکن است تا جایی پیشروی کند که زائده هایی گوشتی از مقعد خارج شوند و حتی دریچه مقعد را مسدود کنند. متاسفانه هیچ دارویی و یا درمان خانگی نمی تواند به طور کامل این تورم را از بین ببرد تا رگ به حالت اولیه برگردد. بنابراین تنها راه پیش رو این است که این بافت یا زائده ایجاد شده را بریده و از مقعد خارج کنند.

در گذشته برای برداشتن این زائده ها از تیغ جراحی استفاده میشد که مشکلات خونریزی، بیهوشی و دوران نقاهت طولانی مدت را بهمراه داشت. با ورود تکنولوژی لیزر به دنیای پزشکی، روش های نوینی برای جراحی و درمان بسیاری از بیماری ها ابداع شد که درمان بواسیر با لیزر یکی از روش ها می باشد که با استقبال و رضایت دکتر و بیمار بهمراه است.

برای درمان قطعی بواسیر با لیزر به کمتر از نیم ساعت زمان نیاز داریم. در طول عمل بیمار را بیهوش نمی کنند و از بی حسی موضعی برای آرامش خاطر  استفاده شود.

برای انجام جراحی هموروئید با لیزر باید بر روی شکم دراز کشید، و پرستار بیمار را آماده کرده و موضعی که قرار است تحت درمان با لیزر قرار گیرد را باز گذاشته و نواحی دیگر را با پارچه می پوشاند.

بعد از عمل نیازی به بستری نیست و بیمار در همان روز مرخص میشود. حتی بازگشت او به محیط کار نیز مشکلی ندارد. با توجه به اینکه لیزر همزمان با برداشتن زائده جلوی خونریزی را میگیرد نیاز به تعویض پانسمان هم نمی باشد.

مزایای عمل لیزر بواسیر

مزیت ها و ویژگی های متعدد تکنولوژی لیزر، موجب شده امروزه اغلب درمان ها از جراحی چشم تا عمل قلب با این روش انجام شوند و درمان این بیماری نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ضمن مزایای متعدد لیزر نسبت به جراحی موجب شده جایگزین بسیار مناسبی برای آن باشد. شاید اگر شما نیز با این مزیت ها آشنا شوید، این گفته را تایید کنید:

• درمان سریع کمتر از نیم ساعت
  • درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری
  • بدون درد و خونریزی
  • درمان قطعی (با کمترین میزان بازگشت بیماری)
  • بهبودی سریع و نقاهت کوتاه مدت
  • صرفه جویی در زمان و هزینه
  • بدون نیاز به پانسمان و مراقبتهای بعدی
  • مناسب برای درمان بواسیر داخلی و خارجی

هزینه عمل جراحی بواسیر با لیزر

هزینه لیزر بواسیر بسته به فاکتورهای مختلفی تعیین میشود. این فاکتورها شامل نوع بواسیر، تعداد آنها، نوع لیزر، مرکز درمانی که لیزر را انجام میدهید و دستمزد پزشک میشود. پس تعیین اینکه دقیقاً هزینه شما چه مقدار است، نشدنی است.

برای اطلاع از هزینه ها می توانید به کلینیک ما مراجعه کنید. در ضمن در کلینیک دکتر عابدیان، معاینه بیماران و محاسبه هزینه ها رایگان انجام میشود.

پیشگیری

رعایت نکات زیر می تواند به سرعت بخشیدن در بهبودی پس از درمان هموروئید با لیزر کمک کند:

• سعی کنید، مدت طولانی از روز را نشینید.
  • تحرک خود را افزایش دهید و حتما ساعت هایی از روز را به ورزش اختصاص دهید.
  • از زور زدن در توالت به شدت پرهیز کنید.
  • حتما در رژیم غذایی خود از سبزیجات و حبوبات برای تامین فیبر استفاده کنید.
  • حمام سیتز یا نشستن در آب گرم می تواند در درمان موثر باشد.
  • برای نشستن از یک بالش نرم دوناتی شکل کمک بگیرید.
  • نوشیدن حداقل 8 لیوان آب و مایعات در طول روز را فراموش نکنید.
  • از لباس های چسبان استفاده نکنید.
  • ورزش کگل
  • سعی کنید جنس لباس های شما به خصوص لباس زیر از الیاف طبیعی مثل پنبه و نخ باشد.
  • بهداشت مقعد را رعایت کنید. اما این مسئله نباید باعث شود، بیش از حد خود را بشویید.
  • از شوینده و یا وسایل بهداشتی که ممکن است سبب تحریک پوست شوند، پرهیز کنید.
  • مصرف داروهای ملین می تواند در درمان یبوست موثر باشد، اما در مصرف آن زیاده روی نکنید، در غیر این صورت نتیجه عکس می گیرید.

راه های درمان بواسیر چیست؟

برای درمان این بیماری روشهای مختلفی وجود دارد که از درمان های خانگی، دارویی تا جراحی و لیزر را شامل میشود. اما هیچ یک از این روشهای به اندازه لیزر تاثیر مثبت نداشته و حتی ممکن است عوارضی دیگری را ایجاد کنند.

آیا درمان قطعی هموروئید کشف شده است؟

بله، لیزر میتواند به طور کامل و بدون درد، خونریزی و یا ایجاد عوارض، زائده هموروئیدی را از بین ببرد. اما اگر بیمار مجدداً به یبوست مزمن دچار شود و یا سبک زندگی اشتباه خود را در پیش گیرد، امکان اینکه بیماری عود کند، وجود دارد.

عمل هموروئید با لیزر دردناک است؟

خیر، حین عمل به بیمار بی حسی موضعی تزریق میشود. همچنین لیزر به دلیل آسیب های کمتری که به جای می گذارد، معمولاً بیماران درد ندارند و یا درد بسیار کمتری را نسبت به دیگر روش های درمان تجربه می کنند.

عوارض لیزر بواسیر چیست؟

لیزر کاملاً ایمن است و تا به حال هیچ عوارضی بعد از انجام این عمل گزارش نشده است.

آیا بعد از عمل لیزری هموروئید در کنترل گاز و مدفوع دچار مشکل می شویم؟

خیر، زیرا که لیزر با دقت بسیار بالایی انجام شده و امکان آسیب رسیدن به عضله مقعدی و یا بی اختیاری وجود ندارد.

خونریزی بعد از لیزر هموروئید طبیعی است؟

بله مقداری خونریزی و یا خون آبه بعد از انجام لیزر طبیعی است.

آیا بعد از درمان بواسیر با لیزر می توان ورزش کرد؟

خیر، بهتر است حداقل تا 2 هفته از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید. اما انجام ورزش هایی مثل پیاده روی توصیه میشود.

برای انجام لیزر نیازی به بستری شدن در بیمارستان هست؟

خیر، تمامی مراحل از معاینه تا درمان در کلینیک مجهز دکتر عابدیان انجام میشود. و نیازی به بستری در بیمارستان نیست.

لیزر بواسیر با بیهوشی انجام میشود یا بی حسی؟

لیزر تحت بی حسی موضعی انجام میشود. بنابراین نیازی به تحمل عوارض بیهوشی نیست.

آیا نیاز به انجام آزمایشات خاصی قبل از عمل لیزری است؟

خیر لیزر نیاز به آمادگی و یا آزمایش خاصی ندارد.

برای بیماران خانم چه امکاناتی در نظر گرفته شده است؟

در این کلینیک کادر درمانی خانم حضور داشته و بیماران توسط همین کادر برای جراحی آماده میشوند. معمولاً تمام موضع بدن به جز ناحیه جراحی با پارچه پوشانده میشود.

ساعت کاری کلینیک؟

کلینیک ما همه روز از 9 صبح تا 10 شب در خدمت بیماران است. شما می توانید با شماره تماس های  02186084973و یا 09199536808 نوبت ویزیت دریافت کنید.

کلینیک شما برای بیمارانی که از شهرستان مراجعه می کنند چه امکاناتی در نظر گرفته است؟

بیمارانی که از شهرهای دیگر برای مداوا مراجعه می کنند. می توانند بدون اتلاف وقت و در همان روز تحت معاینه و درمان سرپایی قرار بگیرند.

بعد از لیزر از چه داروهایی استفاده کنیم؟

بیمار بعد از لیزر مرخص شده و نیاز به مصرف داروی خاصی ندارید. مگر اینکه پزشک با توجه به شرایط، مصرف داروی خاصی را تجویز کند.