بواسیر چیست؟

بیماری بواسیر یا هموروئید مقعدی چیست؟علت، علائم و تشخیص

بواسیر، واژه ای است که حتما تا به حال به گوشتان خورده، شاید هم خود یا یکی از عزیزانتان را درگیر کرده باشد. این بیماری آزار دهنده را می توان محصول زندگی ماشین دانست. هر چند که تاریخچه این عارضه به دوران قبل از میلاد مسیح باز می گردد اما سبک زندگی ماشینی، کم تحرکی و تغییر رژیم غذایی تاثیر چشمگیری در افزایش آمار ابتلا به آن داشته است. اگر می خواهید در رابطه با درمان بواسیر بیشتر بدانید، مطالعه این صفحه را از دست ندهید.

بیماری بواسیر چیست؟

اگر شنیدن تعاریف گوناگون از این بیماری شما را گیج کرده، همه آنها را فراموش کنید، ما با ساده ترین تعریف به شما میگوییم که بیماری بواسیر چیست؟

بیماری بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoids) یکی از انواع شایع بیماریهای نشیمنگاهی یا مقعدی است. سرخرگها، رگ هایی هستند که خون حاوی اکسیژن را به بافت های بدن از جمله مقعد می رسانند و سیاهرگها این خون را به قلب برمی گردانند. اگر به هر دلیلی در سر راه برگشت این جریان خون مانعی ایجاد شود، سیاهرگ ها تحت فشار قرار گرفته و گشاد میشوند، به این گشاد شدن سیاهرگ ها بیماری بواسیر می گوییم.

به بیانی دیگر، هموروئید ها، سیاهرگ هایی در کانال مقعد هستند که به شکل بالشتک هایی پر خون دیده می شوند. در صورتی که به هر دلیلی این سیاهرگ ها تحت فشار قرار بگیرند آسیب می بینند. تورم یا زخمی شدن این سیاهرگ ها تحت عنوان گشاد شدن سیاهرگ نیز شناخته میشود که نتیجه آن بیماری بواسیر است.

آمار منتشر شده از این بیماری نشان داده، بواسیر مقعدی سن یا جنسیت مشخصی را هدف نمی گیرد. با این حال خطر آن برای زنان و افراد مسن بیشتر است. آمار ها از ابتلای 50% افراد به این بیماری خبر می دهند.

انواع هموروئید

انواع بواسیر
  • داخلی : اگر سیاهرگ های آسیب دیده، داخل کانال مقعد باشند، بیماری از نوع داخلی است. نوع داخلی خود در چهار درجه مختلف دسته بندی میشود.
  • خارجی : اگر سیاهرگ های آسیب دیده، خارج از کانال مقعد و بر روی دریچه مقعدی باشد، بیماری از نوع خارجی است.

برای آشنایی بیشتر با انواع این بیماری بر روی لینک کلیک کنید.

علت بواسیر مقعدی

هر عاملی که سیاهرگ های داخل یا خارج مقعد را تحت فشار قرار دهد، می تواند علت هموروئید باشد. این عوامل که معمولاً مجموعه ای از آنها باعث این بیماری می شوند، عبارتند از :

• یبوست مداوم و مزمن
  • بارداری یا زایمان
  • کهولت سن
  • رابطه مقعدی
  • بی تحرکی
  • اضافه وزن
  • کشیدن سیگار، نوشیدن الکل
  • بی تحرکی
  • جا به جایی اشیا سنگین (یا ورزش های سنگین)
  • تاخیر در اجابت مزاج یا زور زدن در توالت

علائم بواسیر یا هموروئید
  • درد شدیدی به خصوص هنگام دفع
  • خونریزی مقعدی یا مشاهده خون در مدفوع
  • خارش و سوزش مقعد
  • متورم شدن اطراف مقعد
  • احساس مداوم نیاز به دفع (احساس می کنید، چیزی در مقعد گیر کرده است.)
  • قرمزی اطراف مقعد
  • بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد در بواسیر داخلی
  • ترشحات لزج

اگر می خواهید بیشتر با این علائم آشنایی یابید، صفحه علائم بواسیر را مطالعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت دارا بودن هر یک از شرایط زیر لازم است، با پزشک خود مشورت کنید :

• درد شدید در اطراف نواحی مقعد که بیش از 1 هفته از آن می گذرد.
  • خونریزی مقعد یا مشاهده خون در مدفوع
  • تغییر رنگ مدفوع
  • احساس متورم شدن مقعد و یا تغییر رنگ اطراف دریچه مقعدی

به یاد داشته باشید، هیچ یک از این علائم نمیتوانند وجود بیماری را تایید کنند، زیرا این علائم ممکن است نشانه ای از دیگر بیماری ها باشند. برای تشخیص قطعی باید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

تشخیص بواسیر با کولونوسکوپی

تشخیص بیماری بستگی به نوع آن دارد، هموروئید خارجی با یک معاینه ساده قابل تشخیص است، اما در صورتی که هموروئید داخلی باشد و با معاینه انگشتی نیز تشخیص داده نشود، (هموروئید به علت دارا بودن بافت نرم معمولاً به راحتی مشخص نمی شود.) لازم است از سایر روشها برای تشخیص بیماری استفاده شود. در این صورت پزشک از سیگموئیدوسکوپ و کولونوسکوپی برای تشخیص قطعی استفاده می کند.

مشاهده عکس بواسیر می تواند به شما در تشخیص دقیق این بیماری کمک کند.

عوارض هموروئید

عوارض این بیماری اغلب در اثر بی توجهی نسبت به درمان آن ایجاد میشوند. کم خونی یا آنمی مهمترین عارضه ای است که گریبان این بیماران را می گیرد. در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید و احساس سرگیجه، سردرد و خستگی مفرط دارید، هر چه سریع تر با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

پیشگیری

پیشگیری از این بیماری به خصوص در بیمارانی که قبلا سابقه ابتلا به چنین عارضه ای را داشتند، اهمیت بسیاری دارد. به یاد داشته باشید، درمان این بیماری به هر روشی که باشد، سیاهرگی که دچار آسیب شده را از بین میبرد و همچنان احتمال بواسیری شدن سیاهرگ های دیگر وجود دارد. حتی اگر شما عمل لیزر بواسیر را توسط بهترین متخصص هم انجام دهید، این خود شما هستید که تعیین می کنید مجددا به این بیماری مبتلا شوید یا خیر. راه های پیشگیری از این بیماری عبارتند از :

پیشگیری از بواسیر
  • فیبر بخورید تا دچار یبوست نشوید.
  • نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز
  • ورزش و فعالیت بدنی حداقل 30 دقیقه در روز
  • پرهیز از نشستن و ایستادن های طولانی مدت
  • پرهیز از به تاخیر انداختن دفع
  • پرهیز از سیگار و الکل
  • درمان سریع یبوست و مصرف ملین ها در صورت لزوم
  • پرهیز از زور زدن در توالت

شاید تصور کنید، بواسیر و درمان آن پیچیده و مشکل است. تصور شما کاملاً غلط است. درمان این بیماری در مرحله اول و با شروع علائم، با استفاده از روشهای خانگی و دارویی انجام میشود. اما در صورتی که بیماری پیشرفت کند. درمان با روشهای تهاجمی تری انجام میشود. امروزه تکنولوژی لیزر قادر است، خیلی سریع و در کمتر از یک ساعت بیماری شما را بدون ایجاد درد و خونریزی رفع کند. برای اطلاع بیشتر در مورد درمان لیزری از طریق شماره تماس ها با ما در ارتباط باشید.

آیا بیرون زدگی های اطراف مقعد همان بواسیر است؟

بله بیرون زدگی های گوشتی از مقعد همان بواسیر داخلی است که دچار پرولاپس یا افتادگی شده است.

آیا خارش مقعد بدون درد هم از علائم این بیماری است؟

بله علائم این بیماری در همه افراد یکسان نیست. ممکن است بیمار تنها خارش مقعد بدون احساس درد یا خونریزی را تجربه کند.

آیا ممکن است درد مقعدی بعد از ورزش یا دفع مدفوع نشانه ای از بواسیر باشد؟

بله در صورتی که مبتلا به بواسیر باشید، ورزش یا دفع مدفوع یا رابطه جنسی مقعدی می تواند فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد کرده و علائم بیماری را تشدید کند.

خونریزی مقعدی نشان دهنده علائم بواسیر است یا سایر بیماری ها؟

خونریزی مقعدی نشانه رایجی است که می تواند از بیماری های مختلفی نشات بگیرد. که بواسیر یکی از آنها است. شقاق، سرطان مقعد و … نیز می توانند باعث خونریزی یا خون در مدفوع شوند.

من معمولاً بعد از ورزش احساس ناراحتی در مقعد دارم، آیا ممکن است ورزش علت این بیماری باشد؟

بله انجام ورزش های سنگین نظیر وزنه برداری می تواند عامل این بیماری باشد.

من دچار خونریزی و بیرون زدگی های گوشتی از مقعد هستم، لازم است با پزشک مشورت کنم؟

بله در صورت تجربه هریک از علائم بیماری مثل بیرون زدگی، خونریزی یا درد مقعد لازم است با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید. زیرا درمان بیماری در مراحل اولیه سریع تر و راحت تر انجام میشود.