جوراب واریس

جوراب واریس، طرز پوشیدن، خواص، معایب و راهنمای انتخاب جوراب مناسب

ورید واریسی رگ متورم و پیچ خورده ای است که در اغلب موارد به راحتی از زیر پوست قابل مشاهده می باشد. استفاده از جوراب واریس می تواند علائم واریس پا مثل درد و خستگی را بهبود بخشیده و از پیشرفت بیشتر این علائم و عارضه جلوگیری کند.

رگهای واریس هنگامی ایجاد میشوند که خون بدن بجای بازگشت به قلب برای تصفیه در پشت دریچه های آسیب دیده در رگها جمع شود. این خون تجمع کرده به دیواره رگ فشار وارد کرده و باعث متورم شدن آن میشود. واریس بیشتر در رگ های پا مشاهده می شود زیرا که پاها بیشتر از سایر نواحی بدن تحت فشار قرار می گیرند.

پزشکان معمولاً پوشیدن جوراب واریس را برای بهبود گردش خون، جلوگیری از پیشرفت بیماری و کاهش درد و ناراحتی توصیه می کنند.

در ادامه به بررسی این جوراب چگونگی پوشیدن آن و نیز انتخاب اندازه و شکل مناسب جوراب بر هر فرد می پردازیم:

بیشتر بخوانید : درمان واریس با لیزر لیزر واریس پا

جوراب واریس پا چیست؟

جوراب واریس پا

جوراب های واریس، جوراب های کشی و کاملاً  چسبان هستند که به آرامی پا ها را می فشارند. این جوراب ها دور مچ پا محکم تر هستند و هر چه به سمت بالا می رود، فشار کمتری را به پاها وارد می کنند. این وسیله درمانی را می توانید بدون نسخه پزشک نیز تهیه کنید.

پوشیدن جوراب واریس به چه افرادی توصیه میشود؟

افرادی با شرایط زیر بهتر است از این جوراب ها استفاده کنند:

• افرادی مبتلا به مشکلات گردش خون یا در معرض خطر بیماریهای مانند DVT ، واریس پا ، یا دیابت
  • افرادی که به تازگی جراحی مفصل زانو انجام داده اند.
  • کسانی که در حرکت دادن پاهای خود مشکل دارند.
  • افرادی که تمام روز را می ایستند.
  • ورزشکاران
  • زنان باردار
  • افرادی که مدت طولانی را در هواپیما می گذرانند ، مانند خلبانان

همچنین یکی کاربردهای این جوراب واریس بعد از عمل دیسک کمر است. استفاده از این جوراب ها در دوران نقاهت می تواند به بهبودی سریع تر کمک کند.

بیشتر بخوانید : برای اطلاعات بیشتر در مورد قرص و پماد و اسپری درمان این بیماری صفحه داروی واریس را مطالعه کنید.

خواص جوراب واریس

استفاده از این جوراب ها بهترین روش درمان خانگی واریس پا است. معمولاً انجام این روش زمانی توصیه میشود که بیماری هنوز حاد نشده باشد.

استفاده از این جوراب های مخصوص می توانند به بهبود گردش خون و درمان علائم بیماری احساس خستگی و درد مداوم کمک کنند. در ضمن استفاده از آن می تواند احتمال ابتلا به ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا همان لخته خون را کاهش دهد.

در گذشته سربازان رومی که مجبور بودند مدت طولانی از روز را پیاده روی کنند، پاهای خود را  با بندهای چرمی می پیچیدند، تا گردش خون در پاها طبیعی باشد.

اما جوراب های واریس امروزه بسیار مدرن تر و  پیچیده تر و نیز در شکل های مختلفی طراحی شده اند. کار این جوراب ها ایجاد فشار مداوم در پاها، برای کمک به بازگشت خون به سمت قلب است.  جوراب های ساق بلند فشار زیادی را در نزدیکی مچ پا و پا وارد می کنند که این موضوع می تواند جریان خون را تقویت کند.

مطالعات نشان می دهد که جوراب های واریس می توانند برخی از علائم رگ های واریسی را بهبود بخشند، اما شواهد مبنی بر درمان این بیماری با این روش وجود ندارد.

مطالعه ای در سال 2018 نشان داد که استفاده از جوراب واریس به مدت 1 هفته به کاهش دردهای مرتبط با  این بیماری کمک ویژه ای می کند. همچنین نتیجه یک مطالعه در سال 2017، مشخص کرد که استفاده از این جوراب ها به مدت 6 ماه به کنترل تورم پا در دوران بارداری در افراد مبتلا به واریس کمک کرده است.

حتی به برخی از ورزشکاران ، از جمله دونده ها ، بسکتبالیست ها و … توصیه میشود، حین ورزش از این جوراب ها استفاده کنند. این کار می تواند با بهبود جریان گردش خون به اکسیژن رسانی بهتر به رگ ها کمک کرده و از آسیب های بافت جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید : دکتر متخصص واریس پا

راهنمای انتخاب جوراب واریس پا

در حال حاضر طیف وسیعی از این محصول در داروخانه ها و در دسترس قرار دارد. بیشتر این جوراب ها ساق بلند بوده و قسمت های زیادی از پاها از جمله ساق پا، زانو، ران و … را پوشش می دهد. حتی برخی از جوراب ها کف پا را نیز در بر میگیرد.

همچنین جوراب ها به میزان مختلفی به پاها فشار وارد می کنند. این فشار بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می شود. به طور کلی می توان گفت جوراب ساق بلند باید احساس سفت بودن داشته باشد، اما احساس درد و تنگی ایجاد نکند. فشرده سازی ملایم، برای واریس های خفیف (فشاری در حدود 15 تا 20 میلی متر جیوه) کافی است اما در مواردی که احتمال لخته شدن خون وجود دارد، پزشک استفاده از نوع محکم تر که فشار بیشتری را ایجاد می کند، توصیه می نماید.

انتخاب نوع مناسب جوراب بستگی به تعداد، نوع و علت اصلی ایجاد رگهای واریسی پا در فرد دارد. انواع این جوراب عبارتند از:

انواع جوراب های واریس
  • جوراب های شلواری (از کف پا تا کمر):  میزان فشار وارده از این جوراب ها کمتر از سایرین است.
  • جوراب ساق بلند : این نوع جوراب ها تا ناحیه زانو یا بالای ران امتداد دارد.  این جوراب های بلند باعث بهبود گردش خون در قسمت پایین ساق پا و هنگام ورزش می شود. پزشک ممکن است جوراب های فشاری تا بالای ران را برای رگ های واریس پا توصیه کند،  اما بیشتر از این نوع جوراب برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از جراحی ، به ویژه پس از جراحی تعویض مفصل زانو استفاده می شود .
  • از کف پا تا زیر زانو
  • از کف پا تا میانه ران
  • از کف پا تا انتهای کشاله ران
  • جوراب بارداری

طرز پوشیدن جوراب واریس بسیار با اهمیت است. دقت کنید که کاملاً اندازه پای شما باشد. تا کردن یا رول کردن جوراب می تواند فشار بسیاری را به این قسمت از پا وارد کند. بهتر است در مدت زمان پوشیدن جوراب ها با پزشک مشورت نمایید اما معمولاً پزشکان توصیه می کنند به جز مواقعی که استحمام می کنید، جوراب ها خارج نکنید.

چه موقع باید از این جوراب ها استفاده کنیم؟

بیشتر افراد تمایل دارند در طول روز  از جوراب های واریسی استفاده کنند، زیرا ایستادن در طول روز باعث تشدید مشکلات گردش خون و درد می شود.

معمولاً به افراد مبتلا به واریس توصیه میشود برای بهبود گردش خون شب  ها هنگام خواب پاهای خود را در ارتفاع قرار دهند. اما در بعضی موارد این کار به تنهایی کافی نبوده و لازم است همزمان با آن از جوراب های واریس در طول شب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : درمان خانگی واریس

عوارض

استفاده از این جوراب ها  به شکل نادرست یا پوشیدن آنها در مدت طولانی باعث تحریک پوست می شود. از آنجا که جوراب واریس پا عمداً محکم و تنگ است، پوشیدن آن می تواند کمی دشوار باشد. برای استفاده از این جوراب باید پاها تمیز و خشک باشند. و اگر از لوسیون یا کرمی استفاده کرده اید، باید صبر کنید تا کاملاً جذب شود و سپس جوراب را بپوشید.

استفاده مداوم از این محصول می تواند عوارضی زیر را به همراه داشته باشد:

• خشکی پوست
  • سوزش پوست
  • درد و ناراحتی
  • فرورفتگی موقت در پوست

احتمال ایجاد عوارض بعد از استفاده از جوراب ساق بلندی که چین و چروک دارند، به اشتباه پوشیده می شوند و یا اندازه آنها مناسب نیست، بیشتر است.

به علاوه اگر فرد بیش از حد و در مدت طولانی این جوراب ها بپوشد، احتمال ایجاد عوارض بیشتر است. بنابراین هر روز قبل از پوشیدن این جوراب ها با دقت تمامی نواحی پاها را  از نظر آسیب یا تحریک بررسی کنید و در صورت بروز هر نوع مشکلی، با پزشک تماس بگیرید.

نکاتی برای طرز پوشیدن جوراب واریس

طرز پوشیدن جوراب واریس
  • حداکثر هر 3 تا 6 ماه جوراب های خود را تعویض کنید. زیرا که به مرور و در اثر شستشو خاصیت خود را از دست می دهند.
  • برای نتیجه گیری بهتر پاها و جوراب را خشک و تمیز نگه دارید.
  • برای شستشوی جوراب از صابون های ملایم استفاده کنید.
  • بهتر است هر روز جوراب های خود را بشویید. برای شستشو نیز می توانید از ماشین لباسشویی با دور ملایم کمک بگیرید اما بهترین انتخاب همان شستشوی دستی است.
  • بهترین زمان برای پوشیدن جوراب به محض بیدار شدن است. زیرا وقتی که هنوز فعالیت خود را شروع نکرده اید، پاهای شما ورم نداشته و راحت تر پوشیده میشود.
  • جوراب را به آرامی بپوشید و کم کم تای و چین و چروک آن را باز کنید.
  • درز ها را چک کنید تا به اشتباه نپوشید.
  • جوراب ها در محلی به دور از نور آفتاب و وسایل حرارتی خشک کنید. در ضمن بهتر است آنها را روی سطحی صاف پهن کنید تا خشک شوند.

آیا می توان واریس را با جوراب درمان کرد؟

این جوراب ها به ندرت تاثیرات مثبتی در درمان بیماری دارند. اما ممکن است درد و تورم پاها  را کاهش دهد. پاها را روزانه از نظر علائم تحریک و آسیب بررسی کنید و جوراب های فشاری را هر 3 تا 6 ماه تعویض کنید . پاها و جوراب ها را تمیز و خشک نگه دارید تا به بهترین نتیجه برسید.

فردی که مبتلا به واریس است نمی تواند برای مدت طولانی از این جوراب ها استفاده کند. زیرا که این روش نیز مانند هر درمان دیگری عوارض خاص خود را به همراه دارد. در حال حاضر بهترین روش قطعی برای درمان واریس پا، با لیزر است.

لیزر می تواند بیماری شما را برای همیشه و بدون امکان بازگشت درمان کند. در ضمن لیزر سرپایی ، بدون درد یا خونریزی انجام شده وعوارض پوشیدن جوراب واریس را نیز به همراه ندارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این روش، بر روی لیزر واریس پا کلیک کنید.

12 دیدگاه دربارهٔ «جوراب واریس، طرز پوشیدن، خواص، معایب و راهنمای انتخاب جوراب مناسب»

1. سلام. جناب دکتر.
    من یگ یکی از پاهام شدید ورم کرده و درد کمی هم داره. دگتر گفتن باید جوراب بپوشم و جراحی انجام بدم. به نظرتون جراحی عوارض نداره ؟؟؟

سلام. جوراب به پایداری وضعیت و کاهش درد کمک میکنه اما درمان قطعی نخواهد بود. برای درمان قطعی این بیماری می بایست با یکی از روشهای جراحی این بیماری را درمان کنید. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر صفحه درمان واریس را مطالعه کنید.

سلام. بنده نمیتونم مارک مشخصی را معرفی کنم. ولی نمونه های خارجی از نوع ایرانی تاثیر بهتری دارند.

سلام. بله تهیه کنید. ولی این جوراب ها نقش درمانی نداشته و تنها به جهت پیشگیری از پیشرفت بیشتر واریس ها کاربرد دارد. برای درمان قطعی، صفحه درمان واریس را مطالعه کنید.