10علت سوزش مقعد بعد از دفع{ درمان خانگی، گیاهی و پماد}

سوزش مقعد

سوزش مقعد مشکل شایع و حس ناراحت کننده ای است که ممکن است هر کسی آن را در طول زندگی احساس کند. سوزش بسته به عامل ایجاد کننده آن میتواند با شدت های متفاوتی ظاهر شود. اما این مشکل معمولاً در اثر بیماری های خوش خیم ایجاد میشود و نیازی به نگرانی نیست. با این حال در صورت تداوم این شرایط لازم است آن را جدی بگیرید و برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

اگر می خواهید بدانید چه عواملی باعث سوزش مقعد میشوند، و یا با درمان خانگی سوزش مقعدی آشنا شوید، همراه ما باشید:

علائم سوزش مقعد چیست؟

سوزش مقعد ممکن است با جراحت و درد و یا خارش همراه باشد. همچنین احساس سوزش می تواند موقتی یا دائمی باشد. این شرایط بستگی به علتی که باعث ایجاد این شرایط شده است، دارد. در این موارد اغلب سوزش شدید است و با دفع مدفوع نیز شدت می یابد.

در برخی موارد نیز سوزش علت های جدی نداشته و با مصرف غذاهای خاص یا زیاده روی در شستشوی مقعد در ارتباط است.

به نقل از everydayhealth.com

بسیاری از بیماری ها، از جمله بواسیر و شقاق مقعد، منجر به تحریک و سوزش در ناحیه مقعد می شود. خوشبختانه، راه های ساده ای برای کاهش ناراحتی مقعدی و درمان سوزش مقعد وجود دارد.

علت سوزش مقعدی

این مشکل در اثر التهاب؛ عفونت و آسیب های جزئی ناشی از بیماری ها ایجاد میشود. مهمترین بیماری هایی که می توانند باعث سوزش شوند عبارتند از :

سوزش مقعد ناشی از بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یا هموروئید شایع ترین بیماری مقعدی است که میتواند از عوامل اصلی سوزش مقعد به شمار رود. بواسیر متورم و گشاد شدن سیاهرگ های مقعدی است. این شرایط در اثر اعمال فشار اتفاق می افتد.

از نشانه های این بیماری میتوانیم به درد، سوزش، خارش مقعد و خونریزی اشاره کنیم.

برای درمان بواسیر معمولاً کنترل یبوست با مصرف فیبر و نوشیدن آب بیشتر توصیه میشود. اما هیچ یک از این روشها قطعی نیستند. برای درمان قطعی باید زائده ی هموروئیدی از مقعد خارج شود. موثر ترین و سریع ترین راه درمان بواسیر با لیزر ست.

مطالعه کنید : عمل بواسیر با لیزر

ارتباط با پزشک در واتساپ

برای مشاوره و رزرو نوبت ویزیت به این شماره در واتساپ پیام دهید.

شقاق یا فیشر مقعدی

شقاق

بیماری شقاق یا فیشر را میتوان مهمترین علت سوزش مقعد عنوان نمود. شقاق مقعدی ترک عمیق و دردناکی است که در لبه مقعد ایجاد میشود. این زخم میتواند علاوه بر درد با سوزش، خارش، خونریزی و …. همراه باشد.

برای درمان شقاق لازم است یبوست خود را هر چه سریع تر درمان نمایید. اگر زخم در طی چند روز برطرف نشود، لازم است با پزشک در مورد جراحی یا لیزر درمانی مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : عمل شقاق با لیزر

مشاوره درمان سوزش مقعد

برای ارتباط با کارشناسان و پرسش سوالات خود با این شماره تماس بگیرید.

سوزش مقعد در اثر فیستول

فیستول مقعدی به ایجاد مسیری غیر طبیعی میان دو عضو از بدن (بخشی از روده و پوست اطراف مقعد) گفته میشود. این بیماری عفونی در اثر آبسه های طولانی مدت و درمان نشده ایجاد میشود.

درمان این بیماری با استفاده از دارو امکان پذیر نبوده و توسط جراحی انجام میشود. بهترین راه سریع و بدون درد یا خونریزی برای رفع این بیماری لیزر درمانی است که به صورت سرپایی انجام میشود.

بیشتر بخوانید : درمان فیستول با لیزر


سرطان مقعد

به ندرت علت ایجاد سوزش یا خارش مقعد، سرطان است. این بیماری به رشد توده های بدخیم در مجرای رکتوم گفته میشود. این بیماری معمولاً در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد. اما زمانی که توده ها رشد می کنند به سایر اعضای بدن فشار وارد کرده و می تواند باعث احساس درد، سوزش، خارش مقعدی، خونریزی و تغییر ظاهر مدفوع شوند.

برای درمان این بیماری راه حل های مختلفی وجود دارد که از مهمترین آنها میتوانیم به پرتو درمانی، عمل جراحی، شیمی درمانی و … اشاره کنیم.

بیماری های التهابی روده

در بعضی از موارد ممکن است علت سوزش بیماریهای التهابی روده باشد. از شایعترین این بیماری ها میتوانیم به کرون و کولیت زخمی اشاره کنیم. در اثر این بیماری ها روده دچار عفونت و التهاب میشود.

راه درمان قطعی برای حل این مشکل وجود ندارد، تنها راهکار برطرف کردن عفونت و کنترل بیماری با مصرف دارو است.

سوزش مقعد در اثر یبوست

یبوست از علت های سوزش مقعد

یبوست شایع ترین اختلال گوارشی است و به مشکل عدم دفع یا دفع مدفوع سفت گفته می‌شود. یبوست می‌تواند ناشی از مشکلات مختلف مربوط به دستگاه گوارش باشد و علت های متفاوتی دارد. اما اغلب با تغذیه غلط در ارتباط است. سوزش مقعد هنگام مدفوع ممکن است، ناشی از یبوست ایجاد شود.

مهمترین علت یبوست کمبود فیبر در بدن است. از نشانه های این اختلال می‌توانیم به درد شکم و مقعد، خارش و سوزش مقعد و … اشاره کنیم. راه درمان یبوست دریافت فیبر کافی از طریق رژیم غذایی یا مکمل های فیبر است. برای دریافت فیبر کافی انواع سبزیجات و میوه ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

یبوست مزمن که بیشتر از 2 هفته است درمان نشده میتواند، علت های مهم تری داشته باشد و باید برای پیدا کردن علت آن به پرشک مراجعه کنید. در ضمن اگر یبوست مزمن را درمان نکنید، میتواند به مرور باعث ایجاد بیماری بواسیر یا هموروئید شود.

بیشتر بخوانید : درمان یبوست

رابطه جنسی مقعدی

مقعد عضو بسیار حساسی است که مملو از پایانه های عصبی می باشد. وارد شدن آلت یا هر شی دیگری به مقعد می‌تواند سلامت آن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین احساس سوزش بعد از رابطه جنسی طبیعی است و در طی چند ساعت برطرف می‌شود.

برای درمان سوزش مقعدی بعد از رابطه می توانید یک لگن را از آب گرم پرکنید و برای 20 دقیقه در آن بنشینید. اگر سوزش بعد از گدشت چند روز همچنان ادامه داشت برای درمان و پیدا کردن علت به پزشک مراجعه کنید.

اسهال

اسهال یکی از عوامل اصلی سوزش مقعدی است. اسهال دفع مدفوع آبکی است، ترشحات ناشی از اسهال می‌تواند باعث مرطوب شدن مقعد و التهاب شود. بنابراین احساس سوزش مقعد در طی مدت زمانی که دچار اسهال هستید، طبیعی است.

اسهال بیماری جدی محسوب نمیشود، اما نباید به سادگی از کنار آن گذشت، زیرا اسهال طولانی مدت آب بدن را کاهش داده و این وضعیت بسیار خطرناک است. بنابراین هرچه سریع تر برای درمان آن با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : علت اسهال چیست؟

آبسه مقعد 

آبسه به تجمع عفونت در پوست اطراف مقعد گفته می‌شود. این عارضه در اثر مسدود شدن ورودی یکی از غدد روده ایجاد می‌شود. از نشانه‌های آبسه می‌توانیم به احساس درد در اطراف مقعد، سوزش و خارش مقعد، تورم و قرمزی اطراف دریچه مقعد و ترشحات عفونی اشاره کنیم. 

لازم است به محض احساس این علائم با پزشک مشورت کنید. زیرا اگر آبسه برای مدت طولانی برطرف نشود و یا عفونت آن به طور کامل تخلیه نشود، ممکن است به فیستول مقعدی تبدیل شود. برای درمان آبسه باید عفونت تجمع کرده توسط پزشک تخلیه شود.

علاوه بر‌این موارد، استفاده از لباس های تنگ با الیاف مصنوعی، عفونت، رطوبت و …. نیز می‌توانند عامل سوزش باشند.

بیشتر بخوانید : علت آبسه مقعدی چیست ؟

عفونت قارچی مقعد

در برخی موارد رشد غیر قابل کنترل قارچ ها عامل سوزش مقعد است. این مورد می تواند باعث سوزش، درد و التهاب مقعد گردد. عفونت قارچی در مقعد اغلب خفیف بوده و با مصرف داروهای ضدقارچ به سرعت برطرف میشود.

علت سوزش مقعد در بارداری چیست؟

بارداری از پرچالش ترین دوران زندگی یک زن محسوب میشود. بارداری می تواند با ترشح مقدار زیادی هورمون در بدن همراه باشد. یکی از تاثیرات هورمون ها یبوست است، یبوست نیز عامل اصلی بیماریهای مختلف مقعدی است.

بیماری های شقاق و بواسیر در دوران بارداری بسیار شایع است. اگر سوزش مقعد شدید است و برطرف نمیشود، با پزشک مشورت کنید.

روش های درمان سوزش مقعدی  

سوزش مقعدی مشکل آزار دهنده‌ای است که حتی می‌تواند روند طبیعی زندگی را با مشکل مواجه کند، پس آن را دست کم نگیرید. درمان سوزش بر اساس علت ایجاد آن متفاوت است. قبل از مصرف هر دارو یا حتی درمان خانگی با پزشک مشورت کنید. زیرا در برخی موارد دیده شده داروهایی که خودسرانه مصرف شده اند نه تنها مشکل را حل نکرده است، بلکه علائم را بیشتر از پیش تشدید می‌کند.

درمان سوزش مقعدی

اگر بیماری های که باعث سوزش مقعد شده اند به سرعت برطرف نشوند، مشکل تشدید و درمان آن پیچیده تر خواهد شد. در صورت که سوزش قطع نمیشود، میتوانید برای بهبودی موقت آن از مسکن‌های غیر تجویزی مانند استامینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن کمک بگیرید و یا یک تشت را از آب گرم پر کرده و در آن بنشینید.

مشاوره رایگان درمان سوزش

برای پرسش سوالات و مشاوره رایگان با این شماره تماس بگیرید.

روش درمان خانگی سوزش مقعدی

درمان خانگی سوزش مقعدی

رعایت این نکات می تواند در بهبود موقت علائم شما موثر باشد. روشهای درمان خانگی سوزش مقعدی عبارتند از :

  • به منظور کاهش سوزش می توانید وان یا لگن حمام را پر از آب گرم کنید و برای یک ربع در آن بنشینید. افزودن نمک اپسوم یا جوش شیرین به آب می تواند خاصیت ضد عفونی کنندگی به آن ببخشد.
  • کمپرس سرد نیز می تواند در رفع سریع درد شما موثر باشد.
  • مصرف خوراکی های حاوی کافئین به خصوص قهوه را به حداقل کاهش دهید.
  • مصرف خوراکی های تند ممکن است شرایط را وخیم تر کند.
  • نوشیدن مایعات می تواند به بهبود شرایط گوارشی کمک کند. حداقل 8 لیوان آب در طول روز بنوشید.
  • رعایت بهداشت مقعد و تعویض لباس زیر توصیه میشود، اما از زیاده روی در شستشوی مقعد و یا شستشوی آن با مواد شوینده معطر بپرهیزید.
  • مصرف میوه های غنی از فیبر مثل انجیر می تواند به درمان خانگی سوزش مقعدی و کنترل یبوست کمک کند.

روش درمان گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی نمی تواند درمان موثری برای سوزش باشد، اما می تواند در رفع موقتی سوزش و تا قبل از مراجعه به پزشک موثر باشد.

  • گیاه آلوئه ورا : این گیاه تسکین بخش طبیعی برای سوزش مقعد است. آلوئه ورا ضد التهاب است. برای این منظور ژل طبیعی این گیاه را بر روی موضع سوزش استعمال کنید.
  • زیره سبز : دانه های زیره می تواند سوزش را برای مدتی تسکین دهد. برای این منظور پودر دانه زیره را تهیه و بعد از مخلوط کردن با آب خمیری تهیه کنید و بر روی موضع مقعد استعمال نمایید.
  • دانه گیشنیز : دانه گیشنیز حاوی خواص ضد التهابی است و مصرف آن به دلیل بهبود علائم توصیه میشود. برای این منظور مقداری از این دانه را در آب خیس کرده و صبح روز بعد محلول را بنوشید.
  • شیرین بیان : این گیاه می تواند سوزش و خارش مقعد را فوری رفع کند.

پماد برای درمان سوزش مقعدی

مصف پماد میتواند سوزش را برای مدت کوتاهی تسکین دهد.

  • گلیسیرین تری نیترات ( نیتروگلیسیرین)  : این پماد میتواند از طریق افزایش گردش خون در این ناحیه به بهبود سوزش کمک کند. ای ن پماد راباید حداکثر سه مرتبه در روز مصرف نمایید.
  • لیدوکائین : پماد لیدوکائین بی حسی موضعی است که می تواند در رفع سوزش موثر و سریع عمل کند. این پماد را در صورت سوزش بر روی موضع استعمال نمایید، اما از زیاده روی در مصرف آن بپرهیزید. زیرا مصرف زیاد این پماد ممکن است عوارض مختلفی را برای بدن به همراه داشته باشد.

چه زمانی برای سوزش مقعد به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم شما ظرف حداکثر یک هفته برطرف نشده، لازم است حتما با پزشک متخصص گوارش یا جراح مشورت کنید. در صورتی که یکی از علائم زیر را دارید، خیلی سریع از پزشک کمک بگیرید.

  • احساس درد مقعد
  • خونریزی رکتوم
  • لمس توده‌ای در مقعد یا اطراف آن 
  • تغییر در عادات اجابت مزاج

مشاوره با پزشک

شما میتوانید برای مشاوره جهت تشخیص و درمان سوزش مقعد و یا دریافت نوبت ویزیت به این شماره واتساپ پیام دهید.

 نحوه پیشگیری

  •  مصرف غذا‌های پرادویه ، قهوه و​​ الکل را به حداقل کاهش دهید. زیرا این خوراکی باعث تحریک می‌شوند.
  •  نوشیدن آب حداقل 8 لیوان در طول روز، آب می‌تواند به رفع عفونت کمک کند.
  •  مصرف فیبر می‌تواند با درمان یبوست از شایع ترین علت‌های سوزش است از این مشکل پیشگیری کند.
  • ورزش می‌تواند به دفع سموم بدن و جلوگیری از یبوست کمک کند.
  • بعد از استفاده از توالت مقعد را با دستمال ها نرم و به آرامی خشک کنید. رطوبت می‌تواند زمینه را برای عفونت و سوزش فراهم کند.
  • برای پیشگیری از لباس‌های نرم، با الیاف طبیعی و کمی گشاد‌تر استفاده کنید.
  • از مصرف شوینده‌ها و دستمال مرطوب معطر برای مقعد پرهیز کنید.

سوالات متداول

علت سوزش مقعد بعد از دفع مدفوع چیسـت؟

این مشکل شایع می تواند از علت های مختلفی نشات گیرد و برای تشخیص باید بیمار معاینه شود. اما مهمترین علت این اختلال بیماری بواسیر است.

علت سوزش مقعد در کودکان چیست؟

سوزش مقعد در کودکان را می توان اغلب با عدم رعایت بهداشت و بیماری انگلی در ارتباط دانست. اما برای تشخیص قطعی باید کودک معاینه شود.

درمان سوزش مقعدی بعد از رابطه چیست؟

انجام مداوم این رابطه توصیه نمیشود، زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. اما برای کاهش سریع و فوری سوزش می توانید در لگن آب گرم بنشینید و از پماد لیدوکائین استفاده کنید.

درمان فوری سوزش مقعد چیست؟

آب گرم می تواند معجزه کند. سعی کنید یک حمام سیتز داشته باشید و در یک وان کم عمق آب گرم به مدت 15 دقیقه چندین بار در روز بنشینید، این کار به ترمیم مقعد تحریک شده کمک میکند. به جای مالش، اجازه دهید ناحیه مورد نظر در هوا خشک شود سپس به آرامی با یک حوله تمیز مقعد را خشک کنید.

درمان خانگی سوزش مقعدی چیست ؟

رعایت بهداشت و شستشوی مقعد بهترین راه درمان این بیماری است.

120 دیدگاه دربارهٔ «10علت سوزش مقعد بعد از دفع{ درمان خانگی، گیاهی و پماد}»

  1. سلام آقای دکتر من بیشتر اوقات یبوست دارم. الان مدتی هست که بعد از دستشویی رفتن خیلی تو مقعدم میسوزه بعضی وقتا همم خیلی کم خونریزی دارم. به نظرتون بخاطر همین یبوست یا مشکل دیگه ای دارم؟

    1. سلام . احتمالاً علائمی که دارین ناشی از بواسیر هست. البته که برای تشخیص قطعی نیاز هست که معاینه بشین.

  2. orojalishekhlo@gmail.com

    سلام آقای دکتر من دو روز پیش یبوست داشتم از اون روز مقعدم سوزش داره علتش چیه؟

    1. سلام. یبوست به مقعد آسیب زده. خونریزی ممکن است ناشی از بواسیر (هموروئید) یا شقاق و … باشد. بدون معاینه نمیتونم نظر قطعی بدم.

  3. سلام اقای دکتر : من مدت یک ماهی است که درد و سوزش همراه با خونریزی درناحیه مقعد دارم واما هیچ چیزی که نشانه بواسیر باشد ندارم ویبوست هم ندارم میشه راهنمایی کنید

    1. سلام. سوزش مقعد علت های زیادی دارد، و برای تشخیص باید معاینه بشین. به علاوه ممکن است علائم شما ناشی از بواسیر نوع داخلی باشد.

    1. سلام. اگر مشکل خاصی نداشته باشین خیر، اما مصرف قهوه به افرادی که مشکلات گوارش و مقعدی دارند، توصیه نمیشود زیرا کافئین میتواند موجب یبوست شده و بیماری های مقعدی را تحریک کند.

  4. سلام آقای دکتر، من هیچکدوم از علائم ندارم،فقط موقه مدفوع مقعدم زیاد میسوزه و درد میکنه علتش چیه

  5. سلام جناب دکتر عابدیان
    . من 2هفته است که بعد از دفع مدفوع، سوزش خیلی شدیدی دارم. مجبور میشم مقعدم با آب خنگ بشورم تا یکم بهتر بشه. خونریزی هم دو بار داشتم. تشخیص شما چی هست؟
    ممنون

  6. سلام سوزش بعد از عمل شقاق طبیعی است؟ من دو هفته است که عمل انجام دادم و این سوزش خیلی اذیتم می کنه. چیکار کنم؟

    1. سلام. اگر به روش جراحی سنتی درمان شده اید، بله طبیعی است، همچنان درد و سوزش وجود داشته باشد. اما این موضوع بعد از هفته کمی غیر طبیعی است. بهتر است با پزشک خود مشورت داشته باشید.

    1. اگر میخواهید سوزش مقعد سریع و فوری برطرف شود، می توانید از پماد لیدوکائین استفاده کنید. اما این پماد روش قطعی درمان نیست! برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی سوزش مقعد تشخیص داده شود.

  7. سلام اقای دکتر من از وقتی ک یادمه بعضی ها وقت ها ک‌ میرم wc سوزش مقعدی میگرم
    ولی چون همیشگی نیست ب دکتر مراجعه نکردم ولی از سن ۹ سالگی این درد رو حس میکنم
    علتش چی میتونه‌باشه ؟؟

    1. سلام . بعضی اوقات هیچ علت خاصی نداره و مثلا میتونه از تغذیه باشه. غذاهای پرادویه ممکن است باعث سوزش شوند. اگر این شرایط آزار دهنده شده و یا مدام تکرار میشه باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

  8. سلام آقای دکتر مادرم 2 ماهی است که هموروید عمل کرده ولی قبلش شوزش داشت هنوزم که عمل کرده هنوزم شوزش داره علتش چیه

  9. تشکر از پاسخهای ارائه شده. اما آنچه که دکتر توصیه کرده اند در هر صورت مراجعه به پزشک است.
    کاش آدرس دکتر هم اعلام میشد.

    1. آدرس کلینیک : تهران میدان ونک، کوچه صانعی ( جنب دادگاه خانواده)، پلاک 50، طبقه 5 و واحد 15
      تماس با ما
      02186084961

      09198770283

      09198770284

  10. سلام آقای دکتر من دوروزه اطراف مقعدم میسوزه و درد میکنه که حتی نشستن و بلند شدنم اذیتم میکنه باید چکار کنم

  11. سلام وقت بخیر. من به تازگی احساس دفع رو از دست دادم که بهم گفتن سندروم روده تحریک پذیر داری چند بارشیاف و دوهفته قرص بیزاکودیل استفاده کردم که باعث اسهال مداوم شده بود حالا بعد از دفع احساس سوزش در مقعد دارم که بعد از چند دقیقه کاملا رفع میشه اما هیچ خونریزی ندارم . آیا احتمال مشکلی خاص و نیاز به مراجعه به پزشک وجود داره؟

    1. برای درمان سندوم روده تحریک پذیر باید تحت نظر پزشک باشین و از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید. رعایت رژیم غذایی خاص برای این بیماران اجباری است.

  12. سلام ، خسته نباشید.
    من مدت سه هفته است که احساس میکنم قسمت مقعدم متورم شده و تقریبا یک هفته است که سوزش داره و اصلا نمیتونم دفع بدون درد داشته باشم.علتش چی می‌تونه باشه و اینکه راه درمانی چیه؟امکان درمان موضعی و غیر تهاجمی هم وجود داره؟ممنون از شما 🌻

  13. سلام آقای دکتر من هرچند ماه ی ۳روز پشتم میسوزه دستشوی میرم بعضی وقت ها هم یکم خونریزی دارم چند ماه یک بار علت چی خطر داره یانه

  14. سلام اقای دکتر من دو هفته است که بعد یه مدت یبوست بعد مدفوع مثلا بعد از ۲۰ دقیقه احساس سوزش شدید میکنم مدت دو هفته پماد و شیاف استفاده کردم و یه مقدار بهتر شدم بعد از استفاده پماد سوزش م زیادتر میشه ولی دوباره یک بار که یبوس شدم دوباره این حالت برام پیش امده داخل مقعد احساس سوزش دارم چون استانبول هستم دکتر رفتن برام راحت نیست ممکن بفرمایید چه درمانی موقتی انجام بدم چون دوهفته دیگه برمیگردم و می خوام ایران دکتر برم

    1. سلام. بدون مجوز پزشک از دارو و پماد استفاده نکنید! فعلا رژیم غذایی را رعایت کنید و فیبر بیشتری مصرف کنید تا دچار یبوست نشین. برای کاهش درد و سوزش هم نشستن در آب گرم و استعمال کمپرس سرد توصیه میشود.

  15. محمد رضا قلمبر

    سلام دوماهه عمل آبسه انجام دادم با جراحی سه فهته هست که سوزش دارم خود مقعد سوزش داره

  16. ناهید فتحعلی پور

    سلام اقای دکتر ببخشید من صبحها قبل از اجابت مزاج دلدرد بالای ناف دارم وبعداز اینکرفع میشه سوزش وخارش شدید مقعد دارم لطفا مشکل مرا بگیدو راهنمایی کنید به چ دکتری مراجعه کنم بابت راهنمایی تون سپاسگزارم

  17. سلام داکتر صاحب،
    پسرم دو ساله است. مقعدش خارش می‌کند، کمی سرخ هم می‌شود. گاهی کمی چرک سفیدگونه هم دیده می‌شود.
    چه باید کنم؟

  18. سلام آقای دکتر
    من تازە عمل جراحی رکتوم انجام دادە و حدود بیست سانت رودە را بریدە و وصل کردەاند.
    الان دفع دردناک و از ناحیە مقعد سوزش شدید دارم. لطفا بفرمائید چکار بکنم.

  19. سلام اقای دکترمن1سالی میشه که ازمقعدم خون میادوحدوداروزی1لیوان خون ریزی دارم وچندماهی هست که سوزش ودردشدیددارم واکثراوقات دیدم خیلی تارمیشودطوری که همه جاتاریک می شودوپاهام سست می شوندویبوست دادم ممکن است چه بیماری باشد حتی اگرسرفه یاعطسه بکنم دردوسوزشم خیلی می شودممکنه که بگوییدمشکل من چی هست من ساکن اهوازم وچهارتابچه دارم که دستم خالیه وخیلی لاغرشدم????دلیلش لطفا??????

    1. سلام. در اولین فرصت به پزشک متخصص جراح عمومی مراجعه کنید. خونریزی زیاد باعث شده دچار کم خونی بشید، و علت علائم تون هم همین موضوع هست.

  20. سلام . ببخشید آقای دکتر مادرم چند وقت پیش خون در مدفوع داشت و کمی کمبود آهن داشت دکتر میگه برای کولونوسکپی دیر نیست داروی مزالوور 500و داروهای معده داده الان موقع دفع اول رنگ مدفوع سیاه و بعد تغییر رنگ میده و بعد دفع سوزش هم داره چند سال قبل بواسیر با خونریزی روشن داشت به نظرتون علت چیه ؟ ممنون

  21. سلام من قرص فلوکساسین 500چندروزخوردم بادی سیکلومین 10الان چندروزهس درست نمیتونم بخوابم دی سیکلومین میخوردم سوزش هم دارم

  22. سلام ..ببخشید من اکثرا بعد از دفع مدفوع چندباره ویا اسهال دچار سوزش وخارش ودرد در مقعد شدم وحدودا ۱۰ ماه پیش جراحی شقاق مزمن به روش اسفنکر کردم ولی متاسفانه باز همون درد وسوزش رو دارم بنظر شما باید چکار کنم …دیگه زندگی رو برام سیاه کرده …

  23. سلام دکتر . خسته نباشد . من پسرم و سه روزه که وقتی مدفوع دفع میکنم شورش دارم و بعد این که از WC هم خارج شدم بازم سوزش دارم ولی کمتر هست
    و سوزش از سه روز پیش شروع شد ولی این علائمی مثل خونریزی و خارش و اسهال رو ندارم
    وای سه روز پیش غذایی خوردم که با پودر فلفل قاطی کردم غذا هم سوپ بود ولی دیروز کمی بهتر شده بودم تا اینکه دوباره سوپ خوردم وقتی کمی فک کردم گفتم شاید به خاطر سوپ باشه و وقتی داخل آب گرم می‌شینم سوزش بر طرف میشه آیا حدسم درست هست لطفاً جواب بدید

    1. مشاور کلینیک

      سلام. غذاهای تند میتونه میتونه باعث سوزش مقعد بشه. در آب گرم بشینید و مقعد هم با روغن زیتون، نارگیل یا وازلین چرب کنید. اگر باز هم سوزش ادامه داشت برای معاینه حضوری تشریف بیارین.

  24. سلام من پسر هستم 19سالمه از صبح دچار اسهال شدید شدم که بر اثر دست شویی رفتن زیاد و شستن زیاد در ناحیه مقعد دچار سوزش و خارش و درد و زخم شدگی شدم که اصلا نمیتوانم تکان بخورم آنقدر سوزش زیاد هست که گریه ام میگیره لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور کلینیک

      سلام. یک لگن را از آب گرم پر کنید و برای 20 دقیقه در آن بنشینید. بعد مقعد را با حوله نرم خشک کنید و با روغن زیتون چرب کنید.

  25. با سلام من چهار ماه پیش پدرم فوت کرد و بخاطر اعصابم و اون دوران سخت یک هفته بیرون روی نداشتم و بعد خوب شدم و بعد حدود دوهفته بخاطر کرونا انتی بیوتیک خوردم و بعد بخاطر جراحی دندانم دو هفته انتی بیوتیک خوردم و بعد بخاطر جراحی گوشم سه هفته انتی بیوتیک خوردم که همه این اتفاقات پشت سر هم بود.
    الان مدفوعم یک ماهه که سفت نیست یکمم رو به شولی میره ولی شل نیست و رنگش رو به نارنجی هستش
    خون ندیدم داخلش تا حالا
    ولی مث اینکه مدفوعم سوزاننده باشه مقعدم میسوزه بعد از اجابت مزاج. خیلی روزها سوزش زیاده خیلی روزها کم و فقط پماد بتامتازون زدم برای بهبود‌‌

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور کلینیک

      سلام. باید معاینه بشین. سوزش علت مقعد علت های بسیار زیادی دارد. ولی ممکن هست از عوارض داروهای آنتی بیوتیک نیز باشد. تغییر رنگ مدفوع هم باید به دقت بررسی شود.

  26. سلام. برای سوزش مقعد چه پمادی باید مصرف کنم؟ علت سوزش رو نمیدونم ولی همیشه بعد از دفع دچار سوزش میشم.

    1. مشاور کلینیک

      سلام. باید در ابتدا علت سوزش مقعد مشخص شود. بعد متناسب با علت داروی مناسب تجویز شود. پیشنهاد میکنم برای مشاوره به این شماره (۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴) در واتساپ پیام دهید.

  27. سلام عرض ادب واحترام خسته نباشید۱۴۰۱/۲/۱۹
    ۳۱ساله هستم از شهرستان خوی ادبی نباشه
    الان ۲۰روزه هست از ناحیه مقعدم نمیتونم برم موفوع به زور میرم هم خون میاد میدونم مقعدم رو پاره ک
    میکنم به همین خاطر خون میاد وبعد راحت میرم مدفوع هر روز این مشکل رو دارم ممنونم اگه راهنماییم کنید

    1. مشاور کلینیک

      سلام. یبوست مزمن دارید. برای مطالعه راه های درمان یبوست به این صفحه مراجعه کنید.
      برای تشخیص علت خونریزی باید معاینه بشین، حضوری تشریف بیارید.

    1. مشاور کلینیک

      سلام. باید علت سوزش مشخص بشه. اگر مدام تکرار میشه یا شدید هست احتمالا در شقاق ایجاد شده. با این حال برای تشخیص دقیق لازم هست که حضوراً تشریف بیارید.

  28. سلام آقای دکتر عابدیان
    من مدتی هست که خیلی سوزش دارم و داخل مقعد کاملا قرمز و ملتهب شده آیا این خطرناکه؟ راهنمایی کنید.

  29. سلام اقای دکتر من ۱۲ سالی هست که هر روز با درد شکم و بالای ناف و درد زیر ناف سپری میکنم که حتی ادرار هم به راحتی نمیتونم کنم تمام ازمایشات لازمه رو هم دادم چیز خواصی پیدا نشده تو این ۱۲ سال چیزی حدود ۱۰ کیلو کم شده از وزنم و از پارسال ۱عمل فتق داشتم ۱جراحی همورویید و یه کیست ولی همچنان هر روز درد دارم و مشکل برای ادرار ومدفوع ممنون میشم راهنمایی کنید

  30. سلام آقای دکتر مادم 7ماهه هموروئید عمل کرده تهران ولی خیلی شوزش داره هیچ روبه بهبود نیست چکار باید کرد ممنونم

  31. سلام دکتر
    من 4 روزه موقع مدفوع خیلی درد میکشم و میسوزه پشتم ، خونریزی و بیرون زدگی هم ندارم خیلی کلافم کرده میشه راهنماییم کنید

  32. سلام آقای دکتر، چندروزقبل روییه باسنم جوش زده بود، مقداری الکل سفید ریختم روش تااینکه الکل رسیدبه مقعدم بعدازچندثانیه احساس سوزش شدیدی کردم وسریعا باآب شستم مقعدم رو، الان چندروزموقع نشستن اذیتم میکنه، چکارکنم دکترجان لطفا راهنمایی کنید، ممنون ازوقتی که میذارید،🙏🙏

  33. سلام. من مدت زیادی هست که بواسیر دارم و مقعدم مدام دچار سوزش میشه چه پیشنهادی دارید برای درمان این سوزش . باتشکر

  34. سلام. من سوزش و خارش باهم دارم . هر پمادی هم استفاده میکنم فایده ای نداره. به نظرتون باید چیکار کنم

  35. سلام سن ۲۱ سال سابقه بیماری پولیپ روده از نوع التهابی کاذب همش دایم حس دفع دارم که بعضی مواقع کاذب بعضیش هم میرم دفع بشدت ناقص و با فشار زور بیرون میاد دایم حس میکنم مقعدم پر هست حس پری مقعد دارم گاهیم تیر میکشه از لحاظ بواسیر این چیزا چک شدم نداشتم هیچکدوم و پولیپمم ۷ ۸ ماه پیش در اوردن.داروهای مصرفی مب اکتو روزی دوبار نورتوپلین ۲۵ شبی یک عدد رسپریدون شبی یک عدد.چیکار کنم خوب بشم چه دارویی بخورم

  36. سلام خسته نباشین. من یه نوجوون 16 ساله ام که وقتی غذا های شیرین و دارای کربوهیدرات میخورم مثل «قند، شکر و…» بعد از دفع دچار سوزش مقعد میشم و ناحیه مقعدم خیس میشه البته گاهی اوقات دیدم که یچیزای سفیدی هم بیرون میان که خیلی کم اتفاق میفته و اکثرا بعد از خوردن این غذا ها سوزش مقعد دارم…
    ممنون میشم راهنمایی کنین.

      1. در هنگام دفع مشکلی ندارم بعد از دفع سوزش بوجود میاد.
        یکسال پیش هم به پزشک مراجعه کردم، گفتن احتمالا بیماری میکروبیه یه شربت دادن خوردم بهتر شدم. ولی الان بعد از خوردن غذاهای شیرین دوباره سوزش بوجود میاد.

  37. سلام وقت بخیر
    برای درمان سوزش مقعد بعد از رابطه مقعدی باید چیکار کنیم؟
    چه پمادی و چه آنتی بیوتیکی استفاده کنیم؟

  38. سلام خسته نباشید من الان 3 ماه است دچار سوزش درناحیه مقعد هستم اولش کم بود وسپس بیشتر شد به دکتر وجراح مراجعه کردم گفتند شقاق است دارو و پماد موضعی دادند اما خوب نشده است به نظر شما باید چکار کنم اصلا شقاق هست یا نه

  39. باسلام من ٣ ماه عمل همورید لیزر داخلی و بیرونی انجام دادم .ولی هنوز درد خفیف و سوزش دارم و احساس میکنم اون طرف مقعدم ک جراحی شده سفت شد .وچندین بارم به دکتر مراجعه میکنم میگه مشکلی ندارین جای لیزر هست .و اینم بگم چندبار از پماد تریامینسون و کتو بتازل استفاده کردم .خارش و سوزش کم شد.

  40. سلام، من یک تا دو ساعت بعد از مدفوع حدود ۱۰ دقیقه احساس خارش در ناحیه خروجی مقعد دارم و سپس برطرف میشود تا مدفوع دیگر، حدود ۱ ماه اینطور، هر روز مدفوع میکنم، سگ دارم و قبلا هم انتی هموروئید استفاده کردم، ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. مشاور کلینیک

      سلام. دوست عزیر سوزش و خارش مقعد علت های بسیار زیادی داره. برای تشخیص باید معاینه بشین حضورا تشریف بیارید.

  41. سلام آقای دکتر من معده درد داشتم رفتم دکتر بعد آزمایش گفت میکروب معده داری دو تا آنتی ییوتیک تینیدازول و کلاریترومایسین تجویز کرد به همراه پنتو پرازول بعد مصرف این قرصا مقعد من سوزش گرفت و اوایلش یبوست داشتم الانم اسهال دارم سوزشم بیشتر شده این میتونه بخاطر آنتی ییوتیک ها باشه؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. بعید میدونم عوارض انتی بیوتیک باشه. احتمالا به دلیل بیماری تون هست داروها تون تا آخرمصرف کنید بعد به پزشک مراجعه کنید تا مجدد وضعیت بررسی کنن.

  42. سلام جناب،
    من اخیرا در مسافرت چند ماهه از یک کشور سرد سیر به یک منطقه گرم آسیایی متوجه شدم هنگام راه رفتن مقعدم سوزش می گیرد. فکر کردم بخاطر غذا های پر ادویه است، اما این طور نبود. با حذف غذای های تند هم ادامه پیدا کرد. و بعد که احتمال عرق سوز را هم می دادم، عرق سوز هم نبود چون به کشور خودم هم برگشتم ادامه پیدا کرد و خوب نشد. غالبا سوزش با ترشج مدفوع و بعضی وقت ها با اندکی خون که روی کاغذ توالت دیده میشه، همراه است و این اتفاق به طور معمول هنگام پیاده روی رخ می دهد.
    پماد های که در مسافرت استفاده کرده ام موقتا خوب بوده اما رروز بعد ادامه می یابد. ضمنا من سالیان زیادی به اسهال دچار بودم که طبق معاینه دکتر متخص به کلون دچار بودم. اما از آن جایی که در ده سال گذشته اسهالم رفع شده، بیماری را پیگیری نکردم. و حالا مدتی است که این مشکل بروز کرده.
    چه راهکاری را پیشنهاد می کنید.
    در پایان این که من ۶۵ ساله هستم.

    1. کارشناس سایت

      سلام. با توجه به ایتکه ذکر کردین دچار کرون هستین و اسهال مزمن هم دارین، ممکن هست ناشی از عود کرون باشه به هر حال برای تشخیص قطعی با متخصص گوارش مشورت کنید.

  43. سلام ،من گهگاه دچار دفع همراه با سوزش میشم. علتش چیه . سندروم روده تحریک پذیر دارم از بچگی. درمانش چیه؟

    1. کارشناس سایت

      سندروم روده درمان قطعی نداره. اما با رژیم غذایی و مصرف دارو امکان کنترلش وجود داره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *