پولیپ روده بزرگ چیست؟ علت، علائم، عکس و بهترین درمان

پولیپ روده

پولیپ روده بزرگ یک توده کوچک از سلول هاست که در پوشش روده بزرگ ایجاد می شود. اکثر پولیپ های روده بزرگ بی ضرر هستند اما با گذشت زمان ممکن است برخی از این پولیپ ها به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

پولیپ ها می توانند مسطح و یا برجسته باشند. پولیپ های برجسته توده هایی به شکل قارچ هستند که بر روی یک ساقه سوار شده اند. پولیپ های مسطح شبیه به فرشی از خزه هستند.

پولیپ روده بزرگ در هر فردی ایجاد شود اما سن بالای ۵۰ سال اضافه وزن استعمال سیگار سابقه شخصی خانوادگی به روده بزرگ و سرطان روده می تواند احتمال بروز بیماری را افزایش دهند.

از آنجا که پولیپ روده بزرگ علائمی ایجاد نمی کند، انجام آزمایش های غربالگری منظم کولونوسکوپی می تواند نقش بسیار مهمی در تشخیص بیماری داشته باشد. زیرا پولیپ های روده بزرگ در مراحل اولیه بدون هیچ مشکلی حذف می شوند. بهترین راه پیشگیری از سرطان روده بزرگ غربالگری منظم و برداشتن پولیپ ها است.

تماس با کارشناسان

برای مشاوره و رزرو نویت ویزیت با این شماره تماس بگیرید.

علائم پولیپ روده

این بیماری معمولاً علائمی را ایجاد نمی کند و پزشک آن را در طی معاینه بزرگ تشخیص میدهد.

با این حال برخی از مبتلایان ممکن است علائم زیر را تجربه کنند؛

• خونریزی مقعد : خونریزی رکتوم یا مقعد می تواند نشانه ای از پولیپ روده بزرگ، سرطان یا بیماریهای دیگری مثل بواسیر باشد.
  • تغییر رنگ مدفوع : خونریزی می تواند به صورت رگه های قرمز در مدفوع ظاهر شود یا مدفوع را سیاه کند تغییر رنگ نیز ممکن است در اثر مصرف برخی غذاها، داروها و مکمل های غذایی ایجاد شود.
  • تغییر در عادات روده : اسهال و یبوست می تواند در اثر شرایط مختلف ایجاد شود اما یکی از علت‌های آن پولیپ روده بزرگ است.
  • درد : یکی دیگر از نشانه های پولیپ روده بزرگ در روده است که می‌تواند منجر به گرفتگی شکم شود.
  • کمبود آهن : خونریزی پولیپ می‌تواند به تدریج و در طول زمان رخ دهد و بیمار را متوجه این خونریزی نکند. خونریزی به تدریج موجب کمبود آهن در بدن می شود و احساس خستگی و تنگی نفس ایجاد می کند.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

در صورت دارا بودن هریک از شرایط زیر باید مرتباً از نظر وجود پولیپ ها مورد غربالگری قرار بگیرید.

• سن بالای ۵۰ سال
  • عوامل خطر به سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ

علت پولیپ روده بزرگ

علت دقیق این بیماری مشخص نیست. اما پزشکان بر این باورند که رژیم غذایی کم فیبر و پر چرب می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را تا چند برابر افزایش دهد.

ژن های سالم به طور منظم رشد کرد و تقسیم می شود. جهش در ژن های خاص میتواند باعث تقسیم سلول در مواقعی شود که به سلولهای جدیدی نیاز نیست!

در روده بزرگ و راست روده این رشد نامنظم سلول ها می تواند باعث ایجاد پولیپ شود. پولیپ ها می توانند در هر بخش روده بزرگ ایجاد شوند.

پولیپ های روده بزرگ به دو دسته غیر نئوپلاستیک و نئوپلاستیک تقسیم می‌شوند. پولیپ غیر نئوپلاستیک معمولاً سرطانی نمی شود.

پولیپ های نئوپلاستیک شامل آدنوم و انواع دندان دار هستند. این پولیپها در صورت داشتن زمان کافی برای رشد امکان تبدیل شدن به سرطان را دارد. بیشتر پولیپ های روده بزرگ آدنوم هستند. پولیپ های دندانه دار بسته به اندازه و محل آنها در روده بزرگ نیز ممکن است سرطانی شوند.

به طور کلی هرچه یک پولیپ بزرگتر باشد، خطر سرطانی شدن آن بیشتر است.

افزایش سن می تواند خطر رشد پولیپ ها را افزایش دهد. حداقل 25% افراد بالای 60 سال در معرض این بیماری قرار دارند.

عوامل زیر می‌توانند خطر تشکیل پلید به سرطان را افزایش دهد:

• سن بیش از ۵۰ سال
  • اطلاعات بیماری های التهابی روده مثل کولیت و کرون،اگرچه پولیپ ها تهدید مهمی نیستند اما ابتلا به پولیپ همزمان با کولیت و بیماری کرون می توان به خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
  • استقلال دخانیات
  • چاقی و اضافه وزن

عکس پولیپ روده بزرگ

پولیپ روده بزرگ در آزمایش کولونوسکوپی به شکل زیر مشاهده میشود. لازم به ذکر است برای تایید بیماری باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

عکس پولیپ روده بزرگ
عکس پولیپ روده

عوارض

برخی از پولیپ های روده بزرگ ممکن است سرطانی شوند هر چند اگر پولیپ ها برداشته شود احتمال سرطان شدن آنها بسیار کمتر است.

جلوگیری

راه‌حل مشخصی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد اما بیماران می‌توانند با غربالگری منظم به تشخیص سریع پولیپ کمک کرده و از سرطانی شدن آن جلوگیری کنند.

برخی از تغییرات در شیوه زندگی نیز می تواند خطر ابتلا به پولیپ را کاهش دهند:

• رژیم غذایی سالم؛مصرف میوه ها سبزیجات و غلات کامل و کاهش مصرف چربی ها و الکل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.
  • مصرف کلسیم و ویتامین دی مطالعات نشان داده افزایش مصرف کلسیم ممکن است به جلوگیری از پولیپ کمک کند.
  • اگر در معرض خطر هستید،مرتباً برای غربالگری مراجعه کنید.

تشخیص

آزمایش های غربالگری نقشی اساسی در تشخیص پولیپ ها قبل از سرطانی شدن آنها دارند. این آزمایشات می‌توانند در یافتن سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه کمک کنند.

روش های غربالگری عبارتند از؛

درمان پولیپ روده بزرگ

برای درمان پزشک با جراحی پولیپ کشف شده در روده بزرگ را برمی دارد یا حذف می کند. این جراحی ممکن است به طرق مختلف انجام شود.

• برداشت پولیپ در طول غربالگری : بسیاری از پولیپ ها حین معاینه و در طی کولونوسکوپی از روده بزرگ حذف میشوند. پولپ ها معمولاً توسط انبر یا حلقه سیمی خارج میشوند. برای اینکار مایعی زیر پولیپ ها تزریق میشود که تا جدا سازی پولیپ ها از روده به سادگی انجام شود. این کار برای پولیپ هایی که بیشتر از 2 سانتی متر طول دارند، قابل انجام است.
  • جراحی : پولیپ های بزرگ تر توسط جراحی از روده خارج میشوند.

بعد از خارج کردن پولیپ ها پزشک آن را به پاتولوژیست می سپارد تا آنها را از نظر سرطانی بودن بررسی نماید.

مراقبت های بعد از جراحی

اگر پولیپ ها از نوع  پولیپ آدنوماتوز یا پولیپ دندانه دار باشند، خطر بیشتری برای سرطانی شدن آنها وجود دارد. همچنین میزان این خطر به تعداد و میزان حجم پولیپ ها نیز بستگی دارد. بنابراین بیمار باید مرتباً تحت نظر پزشک و غربالگری منظم باشد. تعداد دفعات غربالگری به تعداد پولیپ های خارج شده دارد.

منبع این مطلب : www.mayoclinic.org

آیا پولیپ روده بزرگ خطرناک است؟

پولیپ کولون توده کوچکی از سلول ها است که روی پوشش روده بزرگ تشکیل می شود. بیشتر پولیپ های روده بزرگ بی ضرر هستند. اما با گذشت زمان، برخی از پولیپ های روده بزرگ می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند، که ممکن است در مراحل بعدی کشنده باشد.

چه غذاهایی باعث ایجاد پولیپ در روده بزرگ می شود؟

غذاهای چرب، مانند غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز ، مانند گوشت گاو و خوک. گوشت های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس، هات داگ

آیا پزشک با مشاهده می تواند تشخیص دهد که پولیپ سرطانی است؟

اکثر سرطان های کولون و رکتوم در داخل پولیپ ها ایجاد می شوند که به راحتی می توان با غربالگری کولونوسکوپی قبل از سرطانی شدن آنها را تشخیص داد.

آیا پولیپ ها خود به خود از بین می روند؟

پولیپ‌های کوچک‌تر اغلب قابل توجه نیستند، و می‌توانند خود به خود از بین بروند ، اما پولیپ‌های مشکل‌ساز را می‌توان با داروها، جراحی غیرتهاجمی و/یا تغییر شیوه زندگی درمان کرد.

بیوپسی پولیپ چقدر طول می کشد؟

این روش حدود 20 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد .

آیا پولیپ دوباره رشد می کند؟

هنگامی که پولیپ کولورکتال به طور کامل برداشته شود، به ندرت عود می کند . با این حال، حداقل 30٪ از بیماران پس از برداشتن پولیپ مجددا به آن دچار میشوند. به همین دلیل، پزشک آزمایشات غربالگری را توصیه می کند.

آیا پولیپ دردناک است؟

پولیپ های بزرگ تر می توانند روده را مسدود کرده و باعث درد یا گرفتگی شکم شوند.

37 دیدگاه دربارهٔ «پولیپ روده بزرگ چیست؟ علت، علائم، عکس و بهترین درمان»

سلام. خیر این دو بیماری بسیار با هم متفاوت هستند. بواسیر متورم شدن سیاهرگ های کانال مقعدی است. برای اطلاعات بیشتر صفحه بواسیر چیست را مطالعه کنید.

سلام. بله یکی از علت های اصلی خون در مدفوع پولیپ روده است. اما برای تشخیص و تایید قطعی باید کولونوسکوپی انجام دهید.

بله ، در کودکان کمتر شایع هست ولی امکانش هست، از علائم این بیماری در کودکان هم میتونیم به درد شکم، کمخونی و خون در مدفوع اشاره کنیم. برای تایید بیماری باید معاینه و کولونوسکوپی انجام بشه.

1. سلام. آیا همه پولیپ های روده به سرطان تبدیل میشن؟ راهی هست که بشه از سرطانی شدنش جلوگیری کرد؟

خیر همه پولیپ ها به سرطان تبدیل نمیشوند. بله با چکاب منظم می توان روند سرطانی شدن پولیپ ها را تخت نظر و از آن جلوکیری نمود.

2. سلام. آیا پولیپ ها اگر سرطانی شوند با برداشتن آنها خطر سرطان روده بزرگ از بین می رود؟

سلام. جواب این سوال نیاز به آزمایشات دقیق پزشکی دارد به عوامل مختلفی بستگی داره.

1. سلام. یک پولیپ ۳ سانتیمتری ساقه دار در وسط کلون میانی چقد احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد؟ سن بیمار ۳۸ سال و علایم روده فقط یبوست و اسهال ملایم .بدون درد شکمی یا خون در مدفوع

3. سلام اقای دکتر من بعد از هر وعده غذایی اسهال میشم درد وصدای قاروقور سمت چپ پایین شکم
    نفخ ومتورم وکم حجم شدن شکم بعد از هر وعده غذایی و بعضی از میوه وسبزیجاتی که میخورم باعث حالت تهوع بنده میشه ممکنه پولیک معده باشه لطفا دقیق راهنمایی کنین با تشکر

سلام. بله امکانش هست به سرطان تبدیل بشه. ولی خطر تبدیل پولیپ به سرطان کمه پس باید تخت نظر پزشک باشید/

4. سلای اقای دکتر مدتی یبوست داشتم بواسیرم بیرون زد ولی هر بار احساس میکنم بافت های دور و داخل مقعدم بیشتر میشه پدر هم پلیپ داشتن امکان داره پلیپ باشه؟

سلام. بواسیر پیشرفت کرده سریعا برای درمان قطعی بواسیر اقدام کنید. پولیپ روده کاملا داخل روده قرار داشته و فقط با کولونوسکوپی تشخیص داده میشود.

5. سلام. من پولیپ روده داشتم و در کولونوسکوپی برداشته شده آیا باید بازهم دارو مصرف کنم؟ آیا باید مدام برم دکتر و تحت نظر باشم؟

6. سلام آقای دکتر من رفته بودم کولونوسکوپی و دکتر بهم گفت پولیپ داری. سوالم این هست که آیا به مروز زمان پولیپ به سرطان تبدیل میشه؟

7. سلام اقای دکتر پولیپ برداشته شده از روده بزرگ به ازمایش فرستاده میشه یا موقع مشکوک شدن ازمایش میشه

8. سلام. من ظاهرا پولیپ روده داشتم دکتر در کولونوسکوپی اون رداشته آیا لازم هست بازم دکتر و دارو بخورم ؟

9. سلام : ببخشيد ايا ممكنه كه در كلون اسكپي هم پوليپ رو نتونن ببينند وكشف نشه وعلايم همچنان ادامه داشته باشه؟؟

10. سلام ایا همه پولیپ ها خون ریزی دارند من خون در مدفوع مشاهده کردم چند باری ازمایش fitمنفی بود ایا باید کولونسکپی بشم ؟؟؟

1. سلام. خیر همه پولیپ ها خونریزی ندارند. خونریزی مقعدی علت های بسیار زیادی داره که برای تشخیص به آزمایشات متعددی نیاز است. بله نیاز به کولونوسکوپی هست.

11. سلام آقای دکتر .من مدتی است دچار یبوست و گرفتگی در قسمت چپ پائین شکمم در مجاورت کشاله ران هستم و حس میکنم بعد از غذا خوردن سمت چپ متورم میشوم .لطفا بفرمائید علت چیست؟