تفاوت شقاق(فیشر) با بواسیر(هموروئید) چیست؟عکس و شباهت

تفاوت بواسیر و شقاق

حتما تا به حال زیاد در مورد این دو بیماری شنیده اید، بیماری شقاق (فیشر) و یا بواسیر(هموروئید) هر دو از بیماریهای ناحیه نشیمنگاه در انتهای دستگاه گوارش هستند. در عین اینکه این دو بیماری مجزا هستند. اما با یکدیگر شباهت هایی نیز دارند. در ادامه این صفحه به بررسی تفاوت ها و شباهت های این دو بیماری می پردازیم:

ارتباط با کارشناسان در واتساپ

برای مشاوره و رزرو نوبت ویزیت به این شماره در واتساپ پیام دهید.

آشنایی با بواسیر و شقاق

در ادامه به تعریف هر یک از بیماریها می پردازیم :

شقاق

شقاق چیست؟ بیماری شقاق یا همان فیشر ترک یا بریدگی عمیقی در عضله مقعد و به شدت دردناک است. این بیماری را میتوان محصول وارد شدن فشار به مقعد در اثر عوامل مختلف دانست. کشش و فشار شدید در عضله عامل این بیماری شده و از ترمیم این زخم نیز جلوگیری خواهد کرد. این زخم در ابتدا سطحی و کم عمق است ولی به تدریج و با عمل نکردن به موقع عمیق تر شده و عضله مقعدی را نیز شکاف می‌دهد. درد، خونریزی، سوزش، خارش از علائم این بیماری به شمار می‌روند.

بواسیر

بواسیر چیست؟ بیماری بواسیر یا همان هموروئید شایع‌ترین بیماری نشیمنگاهی است، که به متورم شدن یا گشاد شدن دیواره سیاهرگ‌ها در کانال مقعدی و یا خارج از آن گفته می‌شود.

 این بیماری در اثر وارد شدن فشار شدید به مقعد ایجاد می‌شود. فشار شدید سبب تورم سیاهرگ‌های مقعدی می‌گردد. این بیماری به دو نوع بواسیر داخلی و بواسیر خارجی تقسیم می‌شود.

ممکن است هموروئید درد داشته و یا درد نداشته باشد. معمولاً هموروئید داخلی که هنوز از مقعد خارج نشده است، درد ندارد، اما به پیشرفت هموروئید، بیمار درد شدیدی را در ناحیه مقعد احساس می‌کند.

تفاوت شقاق و بواسیر

فرق شقاق و بواسیر

با دقت در تعریف این بیماری ها می‌توانید به تفاوت شقاق و بواسیر پی ببرید. فیشر به ایجاد یک زخم عمیق گفته میشود، در حالی که هموروئید متورم شدن سیاهرگ ها در کانال مقعد و یا خارج از آن است. دیگر تفاوت این دو بیماری عبارت است از :

  • فرق هموروئید و شقاق در درد : درد حاصل از فیشر معمولاً در تمام طول روز احساس می‌شود. این درد به حدی شدید و تیرکشنده است که حتی ممکن است بیمار به پزشک اجازه معاینه را نیز ندهد. در حالی که بیماری هموروئید به خصوص در مراحل اولیه بواسیر داخلی درد کمتری دارد و یا این درد تنها با دفع مدفوع شدت می‌گیرد. در هموروئید خارجی این درد شدیدتر احساس میشود.
  • شکل ظاهری : فیشر به شکل یک زخم ملتهب و قرمز رنگ و اغلب عمیق دیده می‌شود. در حالی که بواسیر رگ‌های متورم است و وقتی از مقعد خارج می‌شود به شکل زائده‌های گوشتی متورم شده است.

در صورتی که فکر می کنید به شقاق و بواسیر مبتلا هستید و یا علائم آن را دارید. قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت نمایید. انجام درمان های خانگی سرخود می تواند شرایط را وخیم تر کند. در ضمن هر چقدر زودتر برای درمان اقدام کنید، زودتر هم به نتیجه قطعی خواهید رسید.

برای آشنایی بیشتر با شکل ظاهری این بیماریها، می توانید عکس واقعی آن را در صفحه عکس بواسیر و عکس شقاق مشاهده کنید.

شباهت شقاق و بواسیر

همان طور که حدس زدید، هر دوی این بیماریها از نوع مقعدی هستند. به علاوه شباهت علت و علائم بواسیر و شقاق موجب شده اغلب بیماران این دو عارضه را اشتباه بگیرند. 

  • مشترک بودن علت بواسیر و شقاق :هر دوی این بیماری ها در اثر وارد شدن فشار زیاد به مقعد ایجاد شده اند. عوامل مثل زایمان، بارداری، رابطه مقعدی، اضافه وزن و … می توانند فشار زیادی را به عضله مقعد وارد کنند. اما مهمترین علت این بیماری ها یبوست مداوم و مزمن است.
  • مشترک بودن علائم بواسیر و شقاق : معمولاً هر دوی این بیماری ها علائمی مثل درد، خونریزی، خارش، سوزش، ترشحات، التهاب اطراف مقعد و … را به دنبال دارند که تشخیص را تا حدی بیماران مشکل نموده است.
  • مشترک بودن درمان گیاهی شقاق و بواسیر : معمولاً از داروهای مشترکی برای برطرف کردن این عارضه استفاده می کنند. به طور مثال می توان از آلوئه ورا، سرکه سیب، روغن درخت چای،  چای سبز و .. برای درمان این دو بیماری استفاده کرد.
  • راههای درمان شقاق و بواسیر : از روشهای مشابهی برای درمان این بیماریها استفاده میشود. در مراحل اولیه این عارضه تاکید بر مصرف فیبر برای درمان یبوست است. در صورتی که بیماری با درمان خانگی و دارویی برطرف نشود. باید از روشهای تهاجمی مثل درمان شقاق با لیزر و یا درمان بواسیر با لیزر استفاده نمود.

مشاوره با مرکز درمان تهران

اگر در تشخیص فرق دو بیماری شقاق و بواسیر دچار مشکل شده اید، برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ممکن است هم به بواسیر و هم به شقاق مبتلا باشیم؟

در برخی موارد بیماران به هر دوی این بیماری‌ها مبتلا هستند، یاد در برخی موارد عدم درمان به موقع یکی از بیماری ها موجب شده بیماری دیگر پدید آید . به طور مثال بیمارانی که به شقاق مبتلا هستند، ممکن است از دفع مدفوع پرهیز کرده و با تشدید یبوست، زمینه را برای ایجاد بواسیر فراهم کنند. همچنین ممکن است عوارض بواسیر سبب ایجاد شقاق شود.

در هر حال برای تشخیص دقیق بیماری ها و اینکه آیا به هر دوی آنها مبتلا هستید یا خیر، باید تحت معاینه قرار گیرید. خوشبختانه روش نوین لیزر در یک جلسه سرپایی می تواند بواسیر و شقاق را درمان نماید.

تفاوت پماد آنتی فیشر و آنتی هموروئید چیست ؟

پماد آنتی هموروئید و آنتی فیشر، به ترتیب داروی درمان بواسیر و شقاق هستند، آنتی فیشر یک پماد گیاهی و موضعی است که با تاثیرگذاری سریع بر زخم شقاق به ترمیم آن کمک می‌کند. با پماد با خاصیت قابض و کاهش دهنده درد به درمان این بیماری کمک ویژه ای می‌کند. در حالی که پماد آنتی هموروئید نیز نوعی داروی ضد التهاب و ضد درد است که در درمان این بیماری موثر خواهد بود.

32 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت شقاق(فیشر) با بواسیر(هموروئید) چیست؟عکس و شباهت»

  1. خسته نباشید.
    من دو ماهه که دقیقا دور مقعدم خیلی درد میکنه. اول فکرکردم شقاق ولی بعد تو اینرنت گشتم متوجه شدم بواسیر نوع خارجی داره که روی مقعد میزنه داره. بعضی وقتا خونریزی هم دارم ولی دور مقعدم ورم کرده. به نظرتون بواسیر دارم یا شقاق؟

  2. سلام من هم خونریزی دارم و هم یک برآمدگی کنار مقعدم ایجاد شده، این شقاق یا بواسیر؟
    با تشکر

  3. من چند ماهی است که به دلیل رژیم غذایی دچار سوزش و خارش و خشکی اطراف مقعد هستم. امروز در اثر خارش بسیار زیاد، بلافاصله در توالت هنگام دفع، سوزش زیاد به همراه خونریزی روشن برای اولین بار دیدم. به طوریکه هنگام شستشو، درون کاسه توالت خون رو می دیدم. در هنگام خشک کردن اون ناحیه باز هم روی دستمال توالت خون روشن دیدم. سوزش شدید هم در حال حاضر اطراف مقعدم دارم. احساس خراشیدگی روی پوست اطراف مقعدم دارم. به نظرتون این خونریزی مربوط به چیه؟ کمی نگرانم کرده.

    1. مشاور کلینیک

      سلام. ممکن هست شقاق باشه و یا احتمالا در اثر خارش مویرگ های این ناحیه پاره شده و خونریزی کرده. معمولاً این مشکل خود به خود برطرف میشه. ولی اگر مجدد خونریزی رخ داد، برای معاینه و بررسی حضورا تشریف بیارید.

  4. سلام چندروزه اطراف مقعدم متورم شده وخیلی درد داره حتی گاهی احساس میکنم چیزی درون مقعدم درحال تکان خوردنه میشه راهنماییم کنید ممنون

  5. سلام.من یک هفته هستش که در هنگام دفع دچار سوزش مقعد و همچین احساس خراشیدگی در پوست مقعدم میشم به طوری که بعد تز دفع میبینم خون کمی هم با مدفوع هست .قبلا خون کمتر بود در حد یک قطره ولی الان بیشتر شده.راهنماییم کنید ممنون

    1. مشاور کلینیک

      سلام. احتمالاً شقاق هست. مراقبت تغذیه تون باشید و از غذاهای فیبر دار استفاده کنید که دچار یبوست نشین. اگر در طی 1 هفته الی 10 روز مشکل تون برطرف نشد، حضورا برای معاینه و بررسی تشریف بیارید.

  6. سلام. عرض خسته نباشید.
    بنده 30 سالم هست و به تازگی ازدواج کردم. چندین مرتبه بعد از رابطه مقعدی دچار خونریزی شدم. به نظرتون مشکلم بواسیر هست یا شقاق؟

  7. سلام. من یک زائده گوشتی از مقعدم بیرون زده که خود به خود میره تو. آیا این بواسیر هست و اینکه چه نوع بواسیری است؟

  8. سلام من میکروب معده داشتم در. حدی. که دکتر گفت در استانه سرطان هست ولی یک و نیم ماه دارو مصرف کردم و. کاملا خوب شدم ازون زمان سه. سال میگذره. ولی یکسالی هست دوباره حالت خفیف معده. درد. داشتم و الان خیلی باز شدید. شده دکتر بمن گفت امکان برگشت نیست من هم ایران نیستم ممکنه برگشته باشه بیماریم؟

  9. ناهید متولد 54

    سلام وقت بخیر تقریبا ده سال پیش درد شدیدی در قسمت داخلی مقعد حس کردم ولی اهمیت ندادم البته قبل از این واقعه من مرتب اسهال میشدم
    الان شرایطم حاد شده وحس میکنم داخل روده که به مقعد وصل حدود دو سه سانت زخم دارم و هرزگاهی خوب میشدم و متاسفانه مجدد این ناراحتیم عود میکرد تا اینکه دو سال پیش کرونا گرفتم و یبوست خیلی خیلی شدید داشتم و باعث شد ناراحتیم بیشتر بشه ومتاسفانه خجالت میکشیدم برم دکتر و این شرایط رو وخیم کرد الان هم رودم زاحساس زخم دارم ودرد شدیدی داره وهم اینکه زائده اندازه لپه بیرون مقعدم حس میکنم وقتی هم شیاف همورئید میزنم انگار روی کاشی اسید ریخته باشندو داره میجوشه رو زخم رودم چنان احساسی دارم حالم آنقدر بد بود که مجبور شدم به دکتر برم و اونها گفتند باید عمل بشم و من از چند نفر شنیدم که بعد عمل باز عود میکنه لطفا راهنماییم کنید

  10. سلام وقتتون بخیر من چند وقتی هست بواسیرم زده بیرون بخاطر اسهال طولانی سوزش داخل معقدی گرفتم وقتی انتی هموروئید استفاده میکتم با اپلیکاتور خیلی بعد سوزش شدید میگیرم جوری که تا نشورم با شامپو بچه یا بتادین سوزشم نمیوفته ولی چند روزه انتی فیشر گیاهی گرفتم باریج بهترم کرده وقتی استفاده میکنم میسوزه ولی چند دقیقه بعد خوب میشم الان مشکلم اینجاست میدونم همورئید داخلی دارم ولی چرا پماد فیشر میزنم بهتر میشم با عکسهایی که شما گذاشتید کامل متوجه شدم بواسیره ممنونم اگه راهنماییم کنید تشکر

    1. کارشناس سایت

      سلام دوست عزیز به استفاده از پماد ها اکتفا نکرده و به یک متخصص بیماری های مقعدی نظیر بواسیر مراجعه کنید. ممکن است پماد درد شمارا کاهش دهد اما بیماری را درمان نکند و با گذر زمان حاد تر شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *