درمان عفونت قارچی مقعد با شیاف، دارو و ….

درمان عفونت قارچی مقعد

وقتی قارچ (نوعی مخمر)، به طور غیرقابل کنترل در سطح پوست یا غشاهای مخاطی داخل بدن رشد می کند، عفونت مخمری ایجاد می شود. این عفونت ممکن است در هر جای از بدن از جمله دهان، گلو، واژن، آلت تناسلی یا مقعد ایجاد شود.

عفونت قارچی مقعدی اغلب داخل مقعد و اطراف دریچه ی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. این عفونت باعث خارش شدید و مداوم مقعدی می شود. در ادامه به بررسی علت و علائم و روش های درمان این وضعیت می پردازیم:

علائم

علائم این بیماری بسته وضعیت بیمار و شدت عفونت متفاوت است. مهمترین نشانه ی عفونت قارچی خارش شدید و مداوم است. سایر علائم این شرایط عبارتند از :

این عفونت هم در میان زنان وهم مردان مشاهده میشود. عفونت قارچی مقعد می تواند به آلت تناسلی یا واژن نیز گسترش یابد.

علت

باکتری عامل عفونت در سطح پوست،  داخل دستگاه گوارش و در واژن است. میزان طبیعی از این باکتری ها مشکلی را ایجاد نمی کند. اما رشد و تکثیر غیر قابل کنترل این قارچ می تواند به تجمع عفونت منجر شود و  پوست یا داخل غشاهای مخاطی را درگیر نماید. این قارچ می تواند نواحی زیر را درگیر نماید.

• دهان
  • گلو
  • واژن
  • سر آلت تناسلی مرد
  • مقعد

این قارچ در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند. پوشیدن لباس تنگ می تواند شرایطی را ایجاد کند که رشد قارچ ها افزایش یابد. افزایش رشد قارچ در مقعد می تواند عفونت قارچی مقعد را به همراه داشته باشد.

یکی ا زعلت های این بیماری ابتلای طولا نی مدت به یبوست و بواسیر است که ضمینه را برای رشد و تکثیر عفونت قارچی فراهم می کند.

بیشتر بخوانید : درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر، بدون عمل جراحی و قطعی

اگرچه این عفونت مخمری می تواند دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد، ولی با این حال پزشکان آن را جزء بیماریهای مقاربتی نمی دانند. با این حال، افراد می توانند در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی با شریکی که دارای عفونت مخمر مقعدی است بدون استفاده از کاندوم، دچار عفونت مخمر مقعدی شوند.

افراد در معرض خطر

افرادی با شرایط زیر بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند:

• افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.
  • ابتلا به دیابت
  • اضافه وزن
  • زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک

عکس عفونت مقعد

عفونت قارچی در مقعد زنان
عکس عفونت قارچی در مقعد
عفونت قارچی مقعد
عفونت قارچی مقعدی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورتی که پس از رعایت توصیه های بهداشتی بعد از 1 تا 2 هفته همچنان علائم وجود دارند، لازم است با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

در صورت تجربه هر یک از علائم زیر سریعا با پزشک مشورت نمایید.

• خونریزی یا ترشح غیر معمول از مقعد
  • لرز
  • فشار خون پایین
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع یا کم عمق

تشخیص

معمولاً هنگام مراجعه به پزشک معاینه بالینی انجام می گیرد و داروهای مناسب تجویز میشود. در صورتی که در طی 2 هفته با مصرف داروها بهبودی حاصل نشد، پزشک انجام نمونه برداری و سایر آزمایشات را توصیه می نماید.

درمان عفونت قارچی مقعد

طبق گفته ی سازمان ملی بیماری های نادر، عفونت قارچی به ندرت در افراد سالم شدید است. درمان عفونت های مخمری بسته به شدت عفونت متفاوت است. داروهای این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد.

• کلوتریمازول (Canesten ، Lotrimin)
  • میکونازول (مونیستات)
  • شیاف اسید بوریک
  • بوتوکونازول (Mycelex ، Butoconazole Nitrate)

اگرچه بسیاری از داروهای عفونت قارچی OTC به طور خاص عفونت های واژن را هدف قرار می دهند ، اما می توانند برای درمان عفونت های مخمر مقعدی نیز موثر باشند.

بسته به وضعیت بیمار نوع دارو (ژل، پماد، قرص، شیاف ) و مدت زمان مصرف آن توسط پزشک تعیین میشود. به طور معمول این دارو ها در حدود یک الی دو هفته قابل مصرف هستند.

به ندرت ممکن است، یک عفونت مخمری می تواند به یک عفونت سیستمیک تبدیل شود که به غشای اندام های اطراف ، مانند قلب یا مغز گسترش یابد. پزشکان می توانند کاندیدیازیس سیستمیک را با داروهای ضد قارچ خوراکی یا وریدی (IV) درمان کنند.

جهت تشخیص و مشاوره رایگان با کلینیک عابدیان در ارتباط باشید.

درمان های خانگی

استفاده از داروهای طبیعی می تواند در بهبود سریع تر علائم این بیماری موثر عمل کند. برخی از روشهای خانگی عبارتند از :

• پروبیوتیک ها : طبق تحقیقات انجام گرفته به اثبات رسیده است که ترکیبات حاوی پروبیوتیک می تواند رشد قارچ ها را مهار نماید. همچنین پروبیوتیک ها ممکن است اثربخشی درمان های سنتی ضد قارچی را افزایش دهند.
  • روغن نارگیل :  روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی قدرتمندی است که می تواند به مبارزه با رشد بیش از حد قارچ ها کمک کند . یافته های تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب متوسط ​​زنجیره ای، به ویژه اسید لوریک ، عامل اثرات ضد میکروبی روغن نارگیل هستند و ​​می توانند با برهم زدن غشای سلولی باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرند. با این حال ، روغن نارگیل در مقایسه با درمان های معروف OTC ، مانند کتوکونازول و کلرهگزیدین ، ​​اثرات ضد قارچی ضعیف تری را نشان داده است.
  • پمادهای کورتیکواستروییدی َ: مصرف پماد های کورتیکواستروئیدی مانند کورتیزون در کاهش التهاب و خارش مصرف عمل می کند.
  • خشک کردن مقعد  : تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی و مقعد ممکن است به تسریع روند بهبودی کمک کرده و   از افزایش عفونت مجدد جلوگیری کند.
  • رژیم غذایی : داشتن یک رژیم غذایی سالم و حاوی سبزیجات می تواند در بهبودی شما موثر باشد.  پر ادویه، فست فود به خصوص غذاهای تند می تواند در تشدید این شرایط نقش داشته باشد.
  • پرهیز از گرما : حمام آب گرم ، میتواند وضعیت شما را تشدید نماید، پس از آن بپرهیزید.

با رعایت نکات زیر می توان خطر ابتلا به عفونت های مخمر مقعدی را کاهش داد:

• رعایت بهداشت
  • اجتناب از مصرف محصولات بهداشتی معطر در نواحی تناسلی و مقعدی