عکس عفونت قارچی مقعد مردان و زنان . با شیاف، دارو و ….

درمان عفونت قارچی مقعد

وقتی قارچ (نوعی مخمر)، به طور غیرقابل کنترل در سطح پوست یا غشاهای مخاطی داخل بدن رشد می کند، عفونت مخمری ایجاد می شود. این عفونت ممکن است در هر جای از بدن از جمله دهان، گلو، واژن، آلت تناسلی یا مقعد ایجاد شود.

عفونت قارچی مقعدی اغلب داخل مقعد و اطراف دریچه ی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. این عفونت باعث خارش شدید و مداوم مقعدی می شود. در ادامه به بررسی علت و علائم و روش های درمان این وضعیت می پردازیم:

تماس بگیرید

برای مشاوره رایگان و رزرو نوبت ویزیت با این شماره تماس بگیرید.

عکس عفونت قارچی مقعد

در تصاویر زیر می توانید عکس عفونت قارچی مقعد را مشاهده کنید :

علائم عفونت قارچی مقعد

علائم این بیماری بسته وضعیت بیمار و شدت عفونت متفاوت است. مهمترین نشانه ی عفونت قارچی خارش شدید و مداوم است. سایر علائم این شرایط عبارتند از :

این عفونت هم در میان زنان وهم مردان مشاهده میشود. عفونت قارچی مقعد می تواند به آلت تناسلی یا واژن نیز گسترش یابد.

علت عفونت قارچی

 باکتری عامل عفونت در سطح پوست،  داخل دستگاه گوارش و در واژن است. میزان طبیعی از این باکتری ها مشکلی را ایجاد نمی کند. اما رشد و تکثیر غیر قابل کنترل این قارچ می تواند به تجمع عفونت منجر شود و  پوست یا داخل غشاهای مخاطی را درگیر نماید. این قارچ می تواند نواحی زیر را درگیر نماید.

  • دهان
  • گلو
  • واژن
  • سر آلت تناسلی مرد
  • مقعد

این قارچ در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند. پوشیدن لباس تنگ می تواند شرایطی را ایجاد کند که رشد قارچ ها افزایش یابد. افزایش رشد قارچ در مقعد می تواند عفونت قارچی مقعد را به همراه داشته باشد.

یکی از علت های این بیماری ابتلای طولا نی مدت به یبوست و بواسیر است که ضمینه را برای رشد و تکثیر عفونت قارچی فراهم می کند.

بیشتر بخوانید : درمان بواسیر (هموروئید)

اگرچه این عفونت مخمری می تواند دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد، ولی با این حال پزشکان آن را جزء بیماریهای مقاربتی نمی دانند. با این حال، افراد می توانند در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی با شریکی که دارای عفونت مخمر مقعدی است بدون استفاده از کاندوم، دچار عفونت مخمر مقعدی شوند.

افراد در معرض خطر

افرادی با شرایط زیر بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند:

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.
  • ابتلا به دیابت  
  • اضافه وزن 
  • زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک  

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورتی که پس از رعایت توصیه های بهداشتی بعد از 1 تا 2 هفته همچنان علائم وجود دارند، لازم است با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

در صورت تجربه هر یک از علائم زیر سریعا با پزشک مشورت نمایید.

  • خونریزی یا ترشح غیر معمول از مقعد
  • تب
  • لرز
  • فشار خون پایین
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع یا کم عمق

تشخیص 

معمولاً هنگام مراجعه به پزشک معاینه بالینی انجام می گیرد و داروهای مناسب تجویز میشود. در صورتی که در طی 2 هفته با مصرف داروها بهبودی حاصل نشد، پزشک انجام نمونه برداری و سایر آزمایشات را توصیه می نماید.

درمان عفونت قارچی مقعد

طبق گفته ی سازمان ملی بیماری های نادر، عفونت قارچی به ندرت در افراد سالم شدید است. درمان عفونت های مخمری بسته به شدت عفونت متفاوت است. داروهای این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • کلوتریمازول (Canesten ، Lotrimin)
  • میکونازول (مونیستات)
  • شیاف اسید بوریک
  • بوتوکونازول (Mycelex ، Butoconazole Nitrate)

اگرچه بسیاری از داروهای عفونت قارچی OTC به طور خاص عفونت های واژن را هدف قرار می دهند ، اما می توانند برای درمان عفونت های مخمر مقعدی نیز موثر باشند.

بسته به وضعیت بیمار نوع دارو (ژل، پماد، قرص، شیاف ) و مدت زمان مصرف آن توسط پزشک تعیین میشود. به طور معمول این دارو ها در حدود یک الی دو هفته قابل مصرف هستند.

به ندرت ممکن است، یک عفونت مخمری می تواند به یک عفونت سیستمیک تبدیل شود که به غشای اندام های اطراف ، مانند قلب یا مغز گسترش یابد. پزشکان می توانند کاندیدیازیس سیستمیک را با داروهای ضد قارچ خوراکی یا وریدی (IV) درمان کنند.


مشاوره رایگان

جهت تشخیص و مشاوره رایگان با مرکز درمان تهران در ارتباط باشید.

درمان های خانگی

استفاده از داروهای طبیعی می تواند در بهبود سریع تر علائم این بیماری موثر عمل کند. برخی از روشهای خانگی عبارتند از :

  • پروبیوتیک ها : طبق تحقیقات انجام گرفته به اثبات رسیده است که ترکیبات حاوی پروبیوتیک می تواند رشد قارچ ها را مهار نماید. همچنین پروبیوتیک ها ممکن است اثربخشی درمان های سنتی ضد قارچی را افزایش دهند.
  • روغن نارگیل :  روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی قدرتمندی است که می تواند به مبارزه با رشد بیش از حد قارچ ها کمک کند . یافته های تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب متوسط ​​زنجیره ای، به ویژه اسید لوریک ، عامل اثرات ضد میکروبی روغن نارگیل هستند و ​​می توانند با برهم زدن غشای سلولی باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرند. با این حال ، روغن نارگیل در مقایسه با درمان های معروف OTC ، مانند کتوکونازول و کلرهگزیدین ، ​​اثرات ضد قارچی ضعیف تری را نشان داده است.
  • پمادهای کورتیکواستروییدی َ: مصرف پماد های کورتیکواستروئیدی مانند کورتیزون در کاهش التهاب و خارش مصرف عمل می کند.
  • خشک کردن مقعد  : تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی و مقعد ممکن است به تسریع روند بهبودی کمک کرده و   از افزایش عفونت مجدد جلوگیری کند.
  • رژیم غذایی : داشتن یک رژیم غذایی سالم و حاوی سبزیجات می تواند در بهبودی شما موثر باشد.  پر ادویه، فست فود به خصوص غذاهای تند می تواند در تشدید این شرایط نقش داشته باشد.
  • پرهیز از گرما : حمام آب گرم ، میتواند وضعیت شما را تشدید نماید، پس از آن بپرهیزید.

پیشگیری

با رعایت نکات زیر می توان خطر ابتلا به عفونت های مخمر مقعدی را کاهش داد:

  • رعایت بهداشت 
  • اجتناب از مصرف محصولات بهداشتی معطر در نواحی تناسلی و مقعدی
  • شستشو مقعد بعد از شنا و ورزش
  • استفاده از کاندوم و سدهای دندانی در حین رابطه جنسی
  • استفاده از لباس زیر گشاد و نخی
  • حفظ تعادل وزن سالم
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل 

54 دیدگاه دربارهٔ «عکس عفونت قارچی مقعد مردان و زنان . با شیاف، دارو و ….»

    1. مشاور کلینیک

      سلام. در صورتی که نکات پیشگیرانه را رعایت نکنید، امکان عود مجدد بیماری وجود دارد.

    2. سلام من همسرم عفونت مقعدی گرفته انگار ، علائمش رو داره ،خواستم بدونم ، میتونیم رابطه ی جنسی داشته باشیم؟ مسری نیست؟ از طریق الت به واژن منتقل میشه؟
      چون من به انتی بیوتیک حساسیت دارم نمیتونم مصرف کنم ، نگرانم

      1. کارشناس سایت

        سلام دوست عزیز خیر؛ عفونت مقعدی ربطی به رابطه جنسی ندارد؛ اما بهتر است نکات بهداشتی و مراقبتی رعایت ودر اسرع وقت عارضه را تحت درمان قرار دهید.

  1. سلام. من مقعدم قرمز شده بود و میسوخت. رفتم دکتر گفت عفونت قارچی داری و یه پماد بهم داد که اسمش کلوتریمازول هست. آیا این پماد خوبه؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. باکتری های سطح پوست عامل این بیماری است. بله از طریق رابطه جنسی مقعدی قابل انتقال است.

  2. سلام ممنون از مطالب کامل سایت تون
    اگر ترشحات الت تناسلی مردانه روی مقعد برخورد داشته باشن هم، فرد دچار عفونت میشه؟
    بدون دخول الت به مقعد
    و اینکه dbd برای مقعد هم موثره؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. سوال اول منظورتون عفونت مقاربتی هست یا قارچی؟ ولی در هر صورت با این که احتمال انتقال عفونت کمه. ولی امکانش هست.
      بله استفاده از دستگاه dbd میتونه در درمان عفونت موثر باشه.

  3. سلام. من حس میکنم عفونت گرفتم ولی به جز درد هیچ علامت دیگه ای ندارم . چطور میتونم مطمئن بشم؟

  4. سلام .من قارچ مقعدی گرفتم خارش خیلی شدید دارم.
    میش ک همسرم ب جز من رابطه دیگ ای داشته باش ‌و بعد ب من انتقال بده؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. مشاور کلینیک

      سلام. قارچ مقعدی عفونت مقاربتی نیست! عامل این بیماری رشد خارج از کنترل قارچ ها در مقعد است.

  5. سلام پسر سه ساله من پوشک استفاده می‌کنه و جوش های سر سفید دور مقعد داره
    قبلاً با استفاده از پماد زینک یا تریامسینولون ان ان مشکلاتش حل میشد اما الان به اینها واکنش نشون نمیده، با توجه به اینکه .چندبار دریا رفته ممکنه مشکلش عفونت قارچی باشه و با کلوتریمازول حل بشه؟ امتحان کردنش براش ضرر داره؟

  6. سلام خسته نباشید من چند ماه هست در اثر قارچ واژن مقعدم هم قارچی شده هر دکتری میرم فقط قرص فلوکنازول می نویسه ولی خوب نمیشم خسته شدم مقعدم حالت قرمزی و خارش داره لطفا راهنمایی کنید ممنون

      1. سلام من ی یاله کشاله ران باسن دور وره مقعدم ساق پام و کتفم پشتم قارچ عفونی داره با شامپوی ایروکس میشورم ولی بازم نمیرن از هر نوع قرص پمادی استفاده کردم نرفتن خستم کردن و همورئیدم جدیدا پیدا شده ازم تورو خدا کسی اگ اینجوری بوده خب شده راهشو به منم بگین. دکترای الان مثل مکانیکای الانن فقط تعویض کارن با دستگاه دردادمو میفهمن فقط

        1. کارشناس سایت

          سلام دوست عزیز دستگاهی که شما می فرمایید نقش اساسی در تشخیص بیماری ها داشته و عدم استفاده از آنها شناسایی بیماری را به تعویق می اندازد. نمونه اش هم خودتان تجربه کردید اینکه هرچه استفاده کردید بی تاثیر بود

  7. سلام و عرض خسته نباشید
    آقای دکتر من یک هفته است که روی مقعدم لکه های قرمز مشاهده می کنم. آیا امکان دارد این لکه ها قارچ مقعد باشند چطور می توانم از این موضوع مطمئن شوم

    1. مواظب باشین حتما پیگیر باش دکتر برو من ارومیه زندگی میکنم بخاطره دریاچه نصف مردم اینجا قارچ گرفتن یا مریضایی دیگه

  8. سلام من احساس میکنم داخل مقعدم التهاب وقرمزی داره و حین دفع یبوست اول مدفوع خراش وارد میشه و خونریزی خیلی کم دارم بعد مدفوع هم خارش دارم ممکنه رابطه جنسی مقعدی باعث این قارچ گرفته داخل مقعدم رو چون بیرون مقعدم فقط خارش دارم و التهاب وقرمزی ندارم فقط داخل چین های مقعدم این احساس و قرمزی رو دیدم

  9. سلام. یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین
    مقعد من شبیه به همین عکس هایی که گذاشتین هست. آیا امکان داره، در رابطه جسنی این بیماری گرفته باشم؟

  10. سلام .ببخشید پسرم ۵ سالش هست الان نزدیک به ۵ ماه هست خارش شدید مقعد داره که بعضی مواقع آلت تناسلیشم هم میخارونه آزمایش قند ناشتا هم داده رو ۱۰۴ بود.بیرونی مقعدش چیزی نیست اما داخل مقعدش چینها قرمز و ملتهب هست شبا موقع خواب اصلا خارش نداره فقط در طول روز هرچی هم پماد ضد خارش زدم هیچی پماد ان ان و کلوتریمازول .بعد از مدفوع هم خارشش بدتر میشه اما اصلا یبوست نداره میشه قارچ مقعدی باشه شیاف بوریک میتونم بذارم مقعدش؟تو رو خدا راهنماییم کنید هرچی دکتر بردمش خوب نشده کلافه هستیم جفتمون

    1. مشاور کلینیک

      سلام. باید معاینه بشن. اگر امکانش هست از مقعد عکس بگیرید و برای ما به این شماره در واتساپ ارسال کنید : ۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
      از مصرف خودسرانه دارو به خصوص برای کودکان به شدت پرهیز کنید.

  11. سلام. من بعد از رابطه مقعدی همش خارش داشتم و مقعدم قرمز شده آیا احتمال داره قارچ مقعد باشه؟

  12. سلام خواستم بدونم از کجا باید متوجه بشیم که ناحیه ای که قرمز شده و خارش شدید و سوزش داره دلیلش مو برگشتی یا عفونت قارچی هستش
    ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. مشاور کلینیک

      سلام دوست عزیز با توجه به اینکه علائم تون کامل شرح ندادین. باید معاینه بشین. حضورا تشریف بیارید.

  13. سلام خسته نباشی من خانم هستم من داخل حمام پودر موبر ک خیس خورده بود استفاده کردم و بعد از حمام متوجه شدم ک زخم شده پایین تنم الان چند روزی هست ک‌ خارش دارم بخصوص وقتی ک شلوار تنگ می‌پوشم و کنار آلتم مثل خشکه شدن میبینم میخواستم ببینم عفونت قارچی دارم ؟و یا اینکه احتمالش هست ک از پودر موبر مونده باشه لطفا راهنمایی کنید

  14. سلام من سه هفته ای میشه خارش خیلی شدید داخل و خارج مقعد دارم.و اطراف مقعد و واژن قرمز هست خیلی سوزش و درد دارم.مقعدم خشکه. اینم بگم اگزمای شدید هم دارم. بخوام به دکتر مراجعه کنم باید پیش چه دکتری برم؟ممنون

  15. خسته نباشین. اطراف مقعد من ی حالت سفیدک هستش. انگار تغییر رنگ داده اون قسمت.دکتر گفت قارچه. تحت درمانم. میخاسم بدونم این تغییر رنگ اوکی میشه.؟

  16. سلام من موقع میخوام بخوابم احساس می کنم یه چیزی مقعدم حرکت می کنه اطراف باسنم اینجوری میشه فقط دراز کشیدم اینجور میشم تشکر

  17. سلام.من دوماهی هست که خارش و سوزش مقعد و فیشر داشتم.دکتر پماد رکتول و و آنتی فیشر باریج داد .التهاب و فیشر خوب شد ولی الان خیلی خارش و سوزش دارم موقع دفع یا موقع مرطوب بودن و شستشو.موقع پریود هم دور تا دور مقعد قرمز شد که پماد کلوتریمازول سه روز زدم بهتر شد. ممکنه قاارچ مقعد باشه؟باید چکار کنم.

  18. سلام
    من از سال 1383 تا امروز این کثالت را متاسفانه همراه دارم و شرح آزار قابل بیان نیست که تکرار درد خودش درده واز تمامی پمادها هم استفاده کردم و تقریبا به دلیل نوع شغلم در هر شهری که مشغول بودم به دکتر رجوع کردم از پمادهای ساختگی عطاران گرفته تا کلوتریمازول 1 % – زینک اکساید – کالامین – ویتامین AD – کالاندول – و و و و و اما فایده نداشت البته تاثیر داشتند اما شفا دهنده نبودند حتی در بندرعباس مدتی روزی سه مرتبه اجبار به حمام و نشستن در تشت پرمنکنات بودم چون دیگخ خیلی زخمش عوت کرده بود خلاصه اگر راهکار درمانی دارید به درگاه شما تعظیم کنان خواهم شتافت البته الان با گذاشتن دستمال کاغذی از رطوبتش جلوگیری میکنم اما درمان که نمیشه
    ممنون میشم و دعا گویان اگر راهکار درمان دارید

    1. منم ی ساله این زجرو دارم سخته داداش ب این شمارم پیام بده درمان خانگی صدرصد طبیعی تو دل کوه برات میارن از کوردستان شهر سلماس ارومیه. بزنگ برات میارم و کسانی ک بواسیر دارن هم پیام بدن ی گیاهی هست تو کوه میزاری روی بواسیر میره فقط خیلی درد داره دوسه روز باید تحمل کنی و برای همیشه راحت میشی بواسیر :اسم گیاهه خیاره کوهی هست

  19. سلام من همسرم عفونت مقعدی گرفته انگار ، علائمش رو داره ،خواستم بدونم ، میتونیم رابطه ی جنسی داشته باشیم؟ مسری نیست؟ از طریق الت به واژن منتقل میشه؟
    چون من به انتی بیوتیک حساسیت دارم نمیتونم مصرف کنم ، نگرانم

  20. سلام وقتنون بخیر
    من از پودر موبر استفاده کردم اطراف مقعدم
    الاندور مقعدم قرمز شده و تو نشستن اذبت میشم
    پوستش رفته یا عفونت قارچیه؟؟
    ترشح زرد رنک هم دارم

    1. کارشناس سایت

      سلام دوست عزیز احتمالا شما به پوست خود آسیب زده اید در صورت طولانی شدن علائم به پزشک مراجعه نمایید. در این تایم هم از لباس زیر های تنگ و چسبان استفاده نکنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *