پماد هیدروکورتیزون چیست؟ نحوه مصرف و تاثیر آن در درمان بواسیر و شقاق

پماد هیدروکورتیزون

داروی هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) یا پماد تریامسینولون اِن اِن به دسته ای از داروها به نام کورتیکواستروئیدها ( کورتون ) تعلق دارد. این دارو یک نوع استروئید ضعیف است که به کاهش التهاب، تورم و قرمزی در رکتوم کمک می کند. معمولاً مصرف این دارو به افرادی که نمی توانند از تنقیه کورتیکواستروئیدی استفاده کنند، توصیه می شود.

مهمترین کاربرد این دارو درمان یک مشکل خاص روده ای به نام کولیت اولسراتیو رکتوم است که به نام پروکتیت اولسراتیو نیز شناخته می شود. هیدروکورتیزون این عارضه را درمان نمی کند، اما ممکن است علائم بیماری شامل درد رکتوم، اسهال و مدفوع خونی ناشی از التهاب را تسکین دهد.

از این دارو می توان برای درمان انواع بیماریهای زنانه، ناحیه تناسلی، رفع اثرات نیش حشرات، اگزما، آلرژی و …. استفاده نمود.

نحوه مصرف

این دارو را می توانید بدون تهیه نسخه از داروخانه خریداری کنید، بهتر است قبل از مصرف این دارو با پزشک خود در مورد نحوه مصرف آن مشورت کنید. این پماد معمولاً یک یا دو بار در روز برای مدت 2 تا 3 هفته مصرف میشود. دوز و طول درمان با این دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ بدن به درمان بستگی دارد.

ای دارو را باید فقط به صورت موضعی و بر روی بخشی از پوست که دچار آسیب شده است، استعمال نمایید. برای مصرف این دارو باید از اپلیکاتور مخصوصی که داخل بسته بندی پماد قرار دارد، استفاده کنید. طبق دستورالعمل داخل بسته، اپلیکاتور را با پماد پر کنید. نوک اپلیکاتور را به آرامی وارد مقعد کنید و به آرامی پیستون آن را فشار دهید تا پماد وارد مقعد شود و سپس اپلیکاتور را از مقعد خارج کنید.

پس از قرار دادن پماد در مقعد، اپلیکاتور را از هم جدا کرده و تمام قسمت های آن را با آب گرم بشویید. در آخرین مرحله دست های خود را بشویید .

از این دارو به طور منظم و طبق تجویز پزشک استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. ممکن اثربخشی این دارو 5 تا 7 به طول بیانجامد.

از زیاده روی در مصرف این پماد خودداری کنید. مصرف این دارو بیش از مقدار توصیه شده، تاثیری در افزایش روند بهبودی نخواهد داشت. همچنین از قطع مصرف دارو خودسرانه و بدون مشورت با پزشک خودداری کنید!

مشاوره رایگان در واتساپ

برای مشاوره رایگان و رزرو نوبت ویزیت به این شماره در واتس پیام بدین

موارد مصرف

پزشکان برای درمان بیماریها و شرایط زیر مصرف این پماد را توصیه می کنند:

هیدروکورتیزون برای درمان بواسیر

بیماری بواسیر یا هموروئید به تورم و برجستگی عروق مقعدی در اثر گشاد شدن دیواره سیاهرگ ها گقته میشود. این بیماری باعث میشود، زائده ای در داخل کانال مقعد و یا خارج مقعد ایجاد شود. داروی هیدروکورتیزون ممکن است، علائم بواسیر مثل درد، سوزش و خارش را از بین ببرد، اما تاثیری در درمان این بیمای ندارد. برای درمان قطعی باید بواسیر را جراحی کرد.

بیشتر بخوانید : بواسیر چیست؟علت، علائم و تشخیص هموروئید مقعد

پماد تریامسینولون اِن اِن برای شقاق

شقاق یا فیشر زخم یا بریدگی عمیقی است که در عضله ی مقعدی ایجاد میشود. این بیماری درد و سوزش شدیدی را ایجاد میکند. مصرف پماد هیدروکورتیزون ممکن است در رفع علائم شقاق مثل درد، سوزش و خارش موثر باشد. اما این پماد تاثیری در رفع علت اصلی بیماری که همان اسپاسم عضله است، ندارند، بنابراین این پماد درمان قطعی شقاق نبوده و در صورتی که بعد از طی 2 هفته از مصرف این پماد علائم پابرجابود باید مصرف دارو را قطع و برای انجام جراحی آماده شوید.

بیشتر بخوانید : شقاق چیست؟ علت، علائم و عوارض فیشر مقعدی

اثرات جانبی

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند. با این حال خارش یا سوزش در رکتوم از عوارض جانبی مصرف این دارو است. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید .

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است.

به ندرت ممکن است این پماد در جریان خون جذب شود. در این صورت می تواند عوارض جانبی مختلفی را ناشی از زیاده روی در مصرف پماد ایجاد کند. این عوارض در کودکان و افرادی که به مدت طولانی از این دارو استفاده می کنند، بیشتر است. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

•  خستگی غیر معمول/شدید
  •  کاهش وزن
  •  سردرد
  • تورم مچ پا
  • افزایش تشنگی
  • مشکلات بینایی

در صورت داشتن هرگونه عوارض جانبی زیر فوراً به پزشک خود اطلاع دهید :

•  خونریزی شدید
  • کبودی/خونریزی غیر معمول
  •  علائم خونریزی معده /روده (مانند درد معده / شکم ، مدفوع سیاه/قیری، استفراغی که شبیه قهوه است. ضایعات)،
  • درد استخوان
  •  تغییرات روانی/خلقتی (مانند افسردگی ، نوسانات خلقی، بی‌قراری)
  •  ضعف /درد عضلانی
  • ضربان قلب نامنظم
  •  علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم ، ادرار دردناک ، تشدید قرمزی /تحریک در نزدیکی مقعد )

موارد احتیاط

در صورتی که به داروی خاصی حساسیت یا آلرژی دارید، قبل از مصرف این پماد به پزشک خود اطلاع دهید.

• مشکلات معده / مشکلات روده (مانند زخم معده، انسداد، خونریزی، عفونت)
  •  عفونت  (مانند سل، عفونتهای قارچی)
  •  بیماری های چشم  ( آب مروارید ، گلوکوم ، عفونت تبخال چشم )
  •  مشکلات قلبی (مانند نارسایی احتقانی قلب، حمله قلبی)
  •  فشار خون بالا
  •  بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • مشکلات تیروئید ( بیماری تیروئید پرکار یا کم کار)
  •  دیابت
  • پوکی استخوان
  •  خونریزی یا مشکلات لخته شدن خون
  • بیماری های روحی مثل افسردگی
  •  پایین بودن سطح پتاسیم خون

به ندرت، این دارو می تواند احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد و یا ممکن است عفونت فعلی را تشدید کند. از تماس با افرادی که عفونت هایی دارند که ممکن است به دیگران سرایت کند (مانند آبله مرغان ، سرخک ، آنفولانزا ) خودداری کنید. افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه از دست دادن استخوان / درد، خونریزی معده / روده و تغییرات ذهنی / خلقی (مانند سردرگمی) حساس تر باشند.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز و برای دوره های کوتاه مدت استفاده شود. سایر اشکال هیدروکورتیزون (که از راه خوراکی یا تزریقی داده می شود) ممکن است به جنین آسیب برساند.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. با این حال، بعید است که به نوزاد شیرخوار آسیب برساند.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. قبل از مصرف این دارو فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید، تهیه کنید و در اختیار پزشک قرار دهید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از:

• آلدسلوکین، ” رقیق کننده های خون ” (مانند وارفارین )
  • واکسن ها
  • داروها حاوی مسکن‌ها /کاهش‌دهنده‌های تب (از جمله آسپرین ، سالیسیلات‌ها ، NSAID‌ها مانند ایبوپروفن، ناپروکسن ) که ممکن است خطر خونریزی را هنگام مصرف با کورتیکواستروئیدها افزایش دهند.

با این حال، اگر پزشک برای شما مصرف آسپرین با دوز پایین برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته (معمولاً 162-81 میلی گرم در روز) را تجویز کرده است. باید مصرف آسپرین را ادامه دهید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری به شما بدهد.

دوز فراموش شده

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان معمول استفاده کنید. برای جبران دوز مصرفی را دو برابر نکنید.

نگهداری

این دارو را باید در دمای اتاق نگهداری کرد. نگهداری این پماد در یخچال یا در دمای بالاتر از 120 درجه فارنهایت (50 درجه سانتیگراد) ممنوع است. محتویات ظرف پماد را تحت فشار قرار ندهید. ظرف را سوراخ نکنید و نسوزانید و نزدیک حرارت/شعله قرار ندهید. تمام این داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

قیمت پماد هیدروکورتیزون

این پماد در  تیوب 15 گرمی به فروش میرسد و قیمت آن در داروخانه های مختلف متفاوت است. اما حدود قیمت 6 هزار تومان ارزیابی میشود.

پماد هیدروکورتیزون برای دور چشم را تایید می کنید؟

این پماد در رفع التهاب چشم و گوش موثر است، اما مصرف آن برای درمان بیماری قارچی،التهاب قرینه، سل چشمی و … بی تاثیر است.

پماد هیدروکورتیزون برای قارچ های پوستی موثر است؟

مصرف این دارو در رفع قارچ های پوستی موثر است. این دارو می تواند خارش، پوسته پوسته شدن و دیگر علائمی که در اثر اگزما و پسوریازیس  ایجاد میشود را رفع کند.

پماد هیدروکورتیزون برای درمان سوختگی موثر است؟

برخی از پزشکان مصرف این دارو برای رفع سوختگی ناشی از ادرار را تایید می کنند.