علت خونریزی بعد از رابطه جنسی یا مقاربت واژینال و مقعدی چیست؟

علت خونریزی بعد از رابطه جنسی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از زنان آن را تجربه کرده و با نگرانی و استرس به پزشک مراجعه می کنند، خونریزی بعد از مقاربت واژینال و یا مقعدی است.

خونریزی علت های بسیار زیادی داشته و در اغلب موارد مشکل جدی محسوب نشده و قابل درمان است. در ادامه به بررسی تمامی مشکلاتی که به خونریزی می انجامد می پردازیم و راههای درمان آن را نیز معرفی میکنیم.

علت خونریزی بعد از رابطه زناشوئی چیست؟

علت خونریزی مقعد بعد از رابطه:

بیشتر بخوانید : راه درمان بواسیر چیست؟

• شقاق یا فیشر ؛ یکی از علل رایج خونریزی شقاق ترک، زخم یا بریدگی عمیق است که درست روی مخاط مقعد ایجاد شده و در صورت عدم درمان زخم بزرگتر و عمیق تر خواهد شد. برقراری رابطه جنسی در این شرایط می‌تواند به خونریزی از شقاق بیانجامد.

بیشتر بخوانید : راه درمان شقاق چیست؟

• زگیل مقعد؛ زگیل نوعی بیماری مقاربتی است که در اثر انتقال ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. زگیل تناسلی توده های کوچک و برجسته هستند که میتوانند در نواحی تناسلی و مقعد ایجاد شوند برقراری رابطه جنسی با وجود زگیل تواند به درد و خونریزی بیانجامد.
  • سرطان روده یا مقعد؛ سرطان علل بسیار نادر خونریزی است اما نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد هر خونریزی نیاز به رسیدگی فوری و جدی توسط پزشک دارد.

بیشتر بخوانید : عوارض رابطه مقعدی چیست؟

مشاوره تشخیص تلفنی

جهت مشاوره تشخیص ودرمان بواسیر و شقاق با این شماره تلفن تماس بگیرید.

از علل خونریزی بعد از رابطه واژینال می توان به این موارد اشاره کرد:

علت خونریزی بعد از رابطه جنسی واژن
  • عفونت: یکی از علل اصلی خونریزی عفونت و بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک یا بیماری های باکتریایی مانند بیماری التهابی لگن است.
  • خشکی واژن؛ علت خونریزی بعد از رابطه خشکی واژینال است علت این مورد می تواند تغییرات هورمونی عدم آمادگی قبل از رابطه جنسی و یا بیماری ها باشد. خشکی واژن در اثر کاهش ترشحات واژن ایجاد شده و می‌تواند با نازک تر کردن بافت واژن زمینه خونریزی هنگام و بعد از رابطه را فراهم کند.
  • مصرف قرص های ضد بارداری؛مصرف این دسته از داروهای هورمونی می تواند به پوشش رحم آسیب زده و در صورت برقراری رابطه باعث خونریزی میشود.
  • پولیپ دهانه رحم؛ پولیپ ها رشد توده های غیر سرطانی هستند،برقراری رابطه می تواند باعث خراشیده شدن سطح پولیپ ها شده و خونریزی را به همراه داشته باشد.
  • التهاب دهانه رحم؛ التهاب یا عفونت دهانه رحم علت های بسیار زیادی دارد و در مراحل تخمک گذاری چرخه قاعدگی شایع‌تر است. تخمک گذاری در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق افتاده و می تواند باعث ریزش نواحی کوچک آندومتر شود و التهاب دهانه رحم را در پی داشته باشد.
  • بارداری: بازی از واژن حین بارداری هم مشکل شایع در مورد نیازمند مراجعه فوری به پزشک جهت بررسی کامل دارد.
  • سرطان دهانه رحم یا واژن: در موارد نادری خونریزی حین رابطه جنسی به دلیل سرطان دهانه رحم ایجاد می شود بنابراین باید خونریزی پس از رابطه واژینال را جدی گرفت.

نفوذ عمیق آلت تناسلی یا شیء دیگر در طول رابطه جنسی می تواند به دهانه رحم شما آسیب برساند. اگر در حین رابطه جنسی دچار خونریزی دهانه رحم می‌شوید، معمولاً بلافاصله درد احساس میکنید و ممکن است تا زمان بهبودی جراحت، دخول را ناراحت‌کننده کند. علائم دیگر ممکن است شامل خونریزی، لکه بینی یا کمردرد باشد.

چه زمانی برای خونریزی واژن هنگام رابطه به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم خونریزی واژن یا مقعد علت های کم خطر و یا پرخطر مانند سرطان را دارند بنابراین هر نوع خونریزی با هر شدتی باید به سرعت جدی گرفته شده و برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

بسته به نوع و میزان خونریزی پزشک پس از معاینه مقعد و واژن از تست های مختلفی شامله تست حاملگی تا تست پاپ اسمیر و یا کولونوسکوپی برای تشخیص علت خونریزی استفاده می کند.

افراد در معرض خطر

افرادی با شرایط زیر احتمالاً بیشتر در مراسم خونریزی بعد از رابطه هستند؛

• زنان که در دوران یائسگی به سر می برند
  • زنانی که به تازگی زایمان کرده در حال شیردهی هستند
  • قبل از دخول واژن به طور کامل برانگیخته نشده اند.
  • دوچرخه خشکی واژن هستند
  • دچار عفونت در دهانه رحم یا مقعد هستند
  • دچار عفونت و بیماری مقاربتی هستند.

پیشگیری از خونریزی حین رابطه

رعایت موارد و نکات زیر می تواند احتمال خونریزی بعد از رابطه را کاهش دهد؛

• استفاده از روان کننده ها حین و قبل از رابطه جنسی
  • برداشتن پولیپ های دهانه رحم و درمان به موقع عفونت ها
  • پرهیز از رابطه جنسی خشن
  • پیش نوازی قبل از رابطه

بیشتر بخوانید : علت درد مقعد و راهکارهای درمان درد مقعد

درمان

جهت درمان قطعی باید استراحت روز خونریزی به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی علت درمان مناسب به شما پیشنهاد شود. اما انجام موارد زیر میز می تواند در درمان خونریزی تا حدی موثر واقع شود.

استفاده از لوبریکانت ها یا روان کننده ها

همانطور که اشاره کردیم علل اصلی خونریزی واژینال خشکی واژن یا مقعد است. مرطوب کردن واژن یا مقعد با استفاده از روان کننده ها می تواند احتمال خونریزی را تا حدی کاهش دهد. در زمین روان کننده ها با افزایش رطوبت دیواره واژن به بازیابی حالت اسیدیته طبیعی واژن هم کمک می‌کند.

بهتر از روان کننده به مقدار زیاد استفاده شود و در صورت حساسیت می توانید از روان کننده های بر پایه آب استفاده کنید.

درمان با استروژن

در صورتی که پزشک تشخیص کمبود استروژن دهد، مصرف کرم و شیاف استروژن میتواند راه حل مناسبی باشد راه دیگر تامین اجتماعی استفاده از حلقه های تولید کننده این هورمون است که می تواند تا ۹۰ روز دوز کمی از این هورمون را وارد بدن کند.

درمان با آنتی بیوتیک ها

در صورتی که علت خونریزی عفونت واژن یا مقعد از مصرف آنتی بیوتیک مناسب می تواند به درمان خونریزی کمک کند از آنتی بیوتیک ها جهت درمان بیماری التهابی لگن و یا بیماری های مقاربتی استفاده می شود. در صورت آسیب سلولهای دهانه رحم پزشک  با استفاده از روشی به نام کرایو سلول های آسیب دیده را منجمد و از بین میبرد.

4 دیدگاه دربارهٔ «علت خونریزی بعد از رابطه جنسی یا مقاربت واژینال و مقعدی چیست؟»