بیرون زدگی مقعد یا روده، علت و درمان + عکس رکتوم بیرون‌زده

بیرون زدگی مقعد

در این صفحه قصد داریم، به بررسی پرولاپس یا بیرون زدگی مقعد و علت، علائم و نحوه ی درمان آن بپردازیم:

پرولاپس یا بیرون زدگی زمانی اتفاق می افتد که هر عضوی از بدن از حالت طبیعی خود می لغزد یا به پایین می افتد. پرولاپس رکتوم زمانی است که رکتوم – آخرین بخش روده بزرگ – پایین می‌آید یا از مقعد بیرون می‌رود. اگرچه ممکن است این وضعیت ترسناک به نظر برسد، اما معمولاً یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته نمی شود. با این حال، هر چه مدت طولانی تری به این بیماری مبتلا باشید، وضعیت شدید تر شده و این می تواند باعث خجالت شود و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر وقتی به دستشویی می‌روید یا می‌خواهید مدفوع کنید، احساس می‌کنید چیزی درست نیست، نباید آن را نادیده بگیرید! پزشک شما می تواند پرولاپس رکتوم را تشخیص دهد و برای رفع آن درمان پیشنهاد کند.

احساس بیرون زدگی گوشتی از مقعد می تواند به شدت دردناک و آزار دهنده باشد. این مشکل در نتیجه ی بیماریهای مختلفی اتفاق می افتد. که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

پرولاپس مقعدی چیست؟

پرولاپس در لغت به معنی بیرون زدگی روده از شکم است. بنابراین، منظور از پرولاپس رکتال، بیرون زدگی بخشی انتهایی روده یا همان بخش از رکتال از مقعد است. این وضعیت به ندرت ایجاد میشود و از هر 100000 نفر کمتر از 3 نفر را مبتلا می کند. این وضعیت بیشتر در افراد بالای 50 و زنان مشاهده می شود. پرولاپس نیاز به درمان سریع دارد، در غیر این صورت وضعیت وخیم تر خواهد شد.

پرولاپس مقعدی چیست؟

مشاوره آنلاین در واتساپ

جهت مشاوره و رزرو نوبت ویزیت به این شماره در واتساپ پیام دهید.

عکس بیرون زدگی روده (رکتوم)

دقت در عکس های زیر می توان به شما در درک راحت تر بیرون زدگی رکتوم کمک کند. همان طور که در عکس بیرون زدگی مقعد نیز مشخص است. بافت قرمز رنگ رکتوم یا همان راست روده از مقعد خارج شده است. این اتفاق حتی اگر دردناک نباشد باز هم ناخوشایند است و نیاز به درمان سریع دارد.

در صورتی که بیماری در طولانی مدت درمان نشود، این احتمال وجود دارد که پرولاپس دچار خفگی شود، در این حالت گردش خون در بافت متوقف شده بنابراین بافت از بین می رود و نیاز به جراحی اورژانسی دارد.

عکس بیرون زدگی روده
عکس بیرون زدگی رکتوم
عکس بیرون زدگی رکتوم

انواع بیرون زدگی روده

شاید اولین سوالی که از خود بپرسید این باشد، که رکتوم چیست یا کجاست؟ رکتوم همان راست روده است، و به بخش انتهایی روده گفته میشود که شکل راست یا مستقیمی دارد. این بخش دقیقا قبل از مقعد قرار دارد. دو نوع پرولاپس رکتال وجود دارد:

  • کامل: شایع ترین نوع پرولاپس رکتوم این است که تمام دیواره روده از مقعد بیرون می زند.
  • ناکامل : ممکن است تنها آستر مقعد (یا مخاط آن) از مقعد بیرون بزند.

پرولاپس رکتوم از نگاهی دیگر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود. در نوع خارجی قسمتی از روده از مقعد خارج میشود. در نوع داخلی که شایع تر هم هست. قسمتی از روده در قسمتی دیگر از آن فرو میرود. معمولاً در پرولاپس داخلی رکتوم قسمتی از روده بزرگ وارد راست روده میشود. در این حالت بیمار در دفع دچار مشکل شده و یا به سختی عمل دفع مدفوع را انجام میدهد.

در نوع داخلی چون بیمار زائده ای را مشاهده نمی کند، بنابراین وضعیت را یبوست در ارتباط دانسته و برای درمان اقدام نمی کنند.

بیشتر بخوانید : راه های درمان ورم مقعد + عکس ورم مقعد

علت بیرون زدگی مقعد

هر عاملی که فشار داخل مقعد را افزایش دهد، می تواند علت پرولاپس یا بیرون زدگی مقعد باشد. ضعیف بودن عضلات مقعد نیز یکی از علل اصلی در ایجاد این وضعیت است.

  • بارداری و زایمانهای مکرر
  • ضعف عضلات لگن
  • زور زدن برای اجابت مزاج
  • سابقه طولانی مدت یبوست و اسهال
  • سرفه زیاد
  • برخی از بیماریهای عصبی که اعصاب مرتبط با رکتوم را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • اسکلروز
  • بیماری دیسک کمر
  • تومورهای نخاعی
  • آسیب دیدن کمر یا لگن
  • کهولت سن (سن بالا باعث ضعیف شدن عضلات و رباط های ناحیه رکتوم می شود.)

به نقل از my.clevelandclinic.org

افتادگی رکتوم در افراد مسن که سابقه طولانی مدت یبوست یا ضعف در عضلات کف لگن دارند، شایع است. این بیماری در زنان بیشتر از مردان و حتی در زنان بالای 50 سال ( زنان یائسه ) شایع‌تر است، اما در افراد جوان‌تر نیز رخ می‌دهد. افتادگی رکتوم همچنین می تواند در نوزادانی که نشانه ای از فیبروز کیستیک دارند و در کودکان بزرگتر نیز رخ دهد.

علائم و عوارض

بیرون زدگی راست روده علائم مختلفی را به همراه دارد، که مهمترین آن یبوست و خونریزی از روده است. در ابتدای شروع علائم ممکن است فرد احساس کند، مقعد متورم شده است به مرور زائده ای گوشتی از مقعد بیرون می زند که با دست میتوان آن را به داخل برگردانند اما در مراحل پیشرفته تر این زائده حتی با فشار نیز به داخل باز نمی گردد.

بنابراین اگر بعد از دفع مدفوع احساس کردید که روی یک توپ نشسته اید، یا اگر متوجه شدید چیزی از دهانه مقعد بیرون زده است، ممکن است دچار افتادگی رکتوم شده باشید.

در برخی موارد نیز این زائده با سرفه یا عطسه از مقعد بیرون می زند. برخی از افراد مبتلا به پرولاپس رکتال، این شرایط را به “نشستن روی توپ” توصیف کرده اند. علائم دیگر پرولاپس رکتال شامل موارد زیر است:

  • مشکل در کنترل دفع مدفوع که در حدود 50 تا 75 درصد موارد رخ می دهد.
  • نشت مدفوع و یا مخاط از مقعد
  • احساس برآمدگی در خارج از مقعد
  • دیدن یک توده قرمز در خارج از دهانه مقعد
  • خروج خون قرمز روشن از روده
  • درد و ناراحتی
  • یبوست، در 25 تا 50 درصد از افرادی که پرولاپس روده دارند، وجود دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

پرولاپس یا بیرون زدگی مقعد شرایط کشنده ای محسوب نمی شود، بنابراین اورژانس پزشکی هم نیست. اما مسلماً وضعیت آزار دهنده ای بوده و می تواند تاثیرات منفی بسیاری داشته باشد. بنابراین لازم است در صورت تجربه علائم این وضعیت و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

هر مقدار مدت زمان بیشتری از شروع بگذرد، درمان نیز پیچیده تر خواهد شد. و احتمالاً مشکلات دائمی مانند بی اختیاری مدفوع و آسیب عصبی ایجاد میشود.

بیشتر بخوانید : علت درد مقعد چیست؟ + راهکارهای درمان

تشخیص

برای تشخیص پرولاپس رکتوم، پزشک تاریخچه پزشکی فرد را بررسی می کند. سپس در مورد علائم بیمار سوالاتی را می پرسد و معاینه جسمی انجام میدهد. در آخر مرحله برای تایید بیماری از یکی از روشهای زیر استفاده میشود.

  • پروکتوگرافی : نوعی روش برای مشاهده و عکسبرداری از کانال روده و مقعد است.
  • کولونوسکوپی : از این وسیله برای بررسی روده بزرگ استفاده می کنند، کولونوسکوپ یک لوله طولانی و انعطاف پذیر و دارای دوربین است.
  • پروکتوسکوپی : این وسیله لوله ای طویل است که پزشک توسط آن داخل مقعد را مشاهده کرده تا بتواند تشخیص دقیق تری را ارائه دهد.
  • مانومتری مقعدی: یک لوله نازک برای آزمایش قدرت عضلانی به راست روده وارد می شود.
  • سونوگرافی مقعد : پروبی است که در مقعد و رکتوم شما قرار می گیرد و برای بررسی عضلات و بافت ها استفاده می شود.

 درمان بیرون زدگی روده

درمان پرولاپس از طریق جراحی انجام میشود. نحوه این جراحی بسته به سن و شرایط فیزیکی بیمار مختلف است.

  • جراحی شکمی : جراحی از طریق شکم معمول تر است و تاثیر گذاری بیشتری نیز دارد. در این روش که نوعی جراحی لاپاراسکوپی است. رکتوم به داخل باز می گردد و با استفاده از حلقه هایی در جای خود ثابت میشود.
  • جراحی مقعدی : در روشی دیگر برای افراد مسن تر که امکان جراحی وجود ندارد، جراحی از طریق مقعد انجام می‌شود. در جراحی مقعدی قسمتی از سیگموئید برداشته میشود. و اگر بیرون زدگی زیاد باشد، قسمت های دیگر به کولون متصل میشوند.

مشاوره تلفنی

جهت مشاوره و تشخیص تلفنی یا رزرو نوبت ویزیت با این شماره تلفن تماس بگیرید .

درمان خانگی

درمان خانگی بیرون زدگی مقعدی تنها درمان یبوست با مصرف فیبر است. یبوست چه قبل و چه بعد از عمل برای بیمار آزار دهنده است. بنابراین در هر صورت باید یبوست را درمان نمود. راه درمان نیز مصرف فیبر است. افزودن انواع میوه، سبزیجات و غلات و نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به حجیم کردن مدفوع و درمان یبوست کمک می کند.

بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، باید 3 تا 5 روز بعد از عمل را در بیمارستان بگذرانند. اکثر آنها طی 3 ماه به بهبودی کامل می رسند. بعد از عمل جراحی نیز افراد باید حداقل تا 6 ماه بعد از فشار و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند.

موفقیت جراحی بسته به عوامل مختلفی دارد. شرایط وضعیت بیمار، سن، میزان سلامت عضلات و … همگی در نتیجه درمان اثرگذار هستند. پس از درمان و بهبودی کامل نیز می بایست نکات پیشگیری کننده را رعایت کنید. به طور مثال هنگام اجابت مزاج زور نزنید و یا مصرف غذاهای پرفیبر را فراموش نکنید. در صورت رعایت این نکات در بیشتر موارد بیماران به بهبودی کامل می رسند.

تفاوت پرولاپس رکتوم و هموروئید

تفاوت پرولاپس رکتوم و هموروئید

خیر؛ از آنجایی که هر دوی این بیماریها مربوط به بخش انتهایی روده می شوند، علائم مشابهی دارند و ممکن به اشتباه گرفته شوند. ولی پرولاپس به معنی بیرون زدگی بخشی از روده از طریق مقعد است. در حالی که بواسیر یا هموروئید به تورم سیاهرگ های مقعدی گفته میشود.

بیشتر بخوانید : بواسیر چیست؟علت، علائم و تشخیص هموروئید مقعد

به طور کلی می توان گفت پرولاپس روده بر دیواره رکتوم اثر می گذارد، ولی بواسیر رگ های خونی در کانال مقعد را تحت تاثیر قرار میدهد. تشخیص صحیح این بیماریها اهمیت بسیاری دارد، زیرا که در غیر این صورت ممکن است با درمان اشتباه سلامت فرد به خطر افتد. درمان بواسیر با درمان پرولاپس متفاوت است.

پیشگیری

برخی از تغییرات در شیوه زندگی می توانند به جلوگیری از پرولاپس رکتوم، کمک کنند، این تغییرات عبارتند از :

  • مصرف غذاهای سرشار از فیبر (حداقل 30 الی 35 گرم فیبر در طول روز)
  • نوشیدن مقدار زیادی آب (حداقل 8 الی 10 لیوان آب در طول روز )
  • ورزش منظم
  • اجتناب از وارد کردن فشار بیش از حد به مقعد در حین دفع
  • اجتناب از جابه جایی اجسام سنگین
  • رعایت بهداشت مقعد
  • پرهیز از تاخیر در اجابت مزاج

سوالات متداول

اگر پرولاپس روده را بدون درمان رها کنیم، چه اتفاقی می افتد؟

عدم درمان این بیماری باعث زخم و خونریزی میشود. اما ادامه یافتن این شرایط میتواند به از بین رفتن بخشی از بافت روده، انسداد روده و یا حتی مرگ بیانجامد.

آیا افتادگی روده خود به خود از بین میرود؟

بله پرولاپس یا افتادگی روده در کودکان خود به خود از بین میرود. بزرگسالان نیز می توانند با برگرداندن این زائده به جای خود از پیشرفت بیماری پیشگیری کنند.

آیا تمرینات کگل می توانند افتادگی روده را برطرف کنند؟

تمرینات کگل میتواند با تقویت عضلات به بهبود این شرایط و جلوگیری از پیشرفت آن کمک کند، اما درمان قطعی بیماری نیست.

امکان بهبودی پس از جراحی پرولاپس روده چقدر است؟

احتمال این بهبودی 80% تا 90% است.

آیا پرولاپس مقعد یا افتادگی روده خطرناک است؟

پرولاپس یا افتادگی روده از مقعد تهدید کننده زندگی نیست. اما می تواند باعث درد و ناراحتی شود.

علت بیرون زدگی مقعدی در بارداری چیست؟

بارداری دوره ی حسایسی است که مادر مرتباً دچار یبوست میشود. یبوست مزمن نیز عوارض جانبی بسیاری دارد که مهمترین آن بواسیر است.

69 دیدگاه دربارهٔ «بیرون زدگی مقعد یا روده، علت و درمان + عکس رکتوم بیرون‌زده»

    1. در همین متن مفصلا به این موضوع پرداخته شده است. هموروئید تورم رگ های مقعدی و پرولاپس بیرون زدن بخشی از روده از مقعد است.

  1. سلام دکتر
    میخواستم راهنماییم کنید من شهرستانم و نمیتونم حضوری بیام
    من بیرون زدگی مقعد دارم. میشه بهم پماد معرفی کنید برای رفع این مشکل؟
    ممنون

  2. سلام،بنده عمل پرولاپس رکتوم کردم . میخواستم بدونم چقدر زمان میبره که حالتم کاملا نرمال بشه چون الان بعد ۳ هفته کنترل کامل مدفوع ندارم و نگه داشتن مدفوع دردناکه و با ناچار مجبورم دفت کنم. منتظر جوابتون هستم ممنون

    1. سلام این مورد بستگی به نوع عمل جراحی شما دارد. معمولا این مشکلات در طی یک ماه برطرف میشوند. اگر تا یک هفته دیگر علئم برطرف نشد، با پزشکتون در این مورد مشورت کنید.

  3. سلام آیا بعد از عمل بیرون زدگی روده احتمال بی اختیاری در کنترل مدفوع یا گاز روده وجود دارد؟

  4. سلام دکتر من ۱۹ سالمه و بخاطر یبوست شدید دچار بواسیر شدم بعضیا میگن بواسیر تو این سن بخاطر رابطه ی مداومه در صورتی ک من تا الان رابطه ای نداشتم آیا واقعا گفته این دکترا درسته ؟ چون بعضی از آقایون دچار بواسیرن یعنی اونام رابطه دارن؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور کلینیک

      سلام. خیر لزوما علت بواسیر رابطه مقعدی نیست! بلکه رایج ترین علت این بیماری بیوست مداوم مزمن هست. در ضمن این بیماری بسیار رایج هست.

  5. سلام آقای دکتر تروخدا جوابما بدین من عمل پرولایس انجام دادم والان بعد گذشت ۴روز درد موقع دفع به حدیه که نمیتونم تحملش کنم چیکار کنم؟؟؟

    1. سلام. به چه روشی عمل انجام دادین؟ مقداری درد طبیعی هست ولی باید به پزشک خودتون مشورت کنید، تا داروی مسکن مناسب برای شما تجویز کنن.

    2. سلام
      من پرولاپس رکتوم دارم آیا عمل جراحی با لیزر میتونم انجام بدم؟
      و از مقعدم روغن میریزه از همین بیماریست؟

  6. سلام و احترام اقای دکتر. خواهش میکنم جواب سوالم رو بدین من دیر وقت میشه که یبوست دارم ولی دوسال هست که بعد از بار داری الان از دارو های ملین کننده استفاده میکنم ولی باز هم موقع رفع حاجت قسمت رکتم بیرون میاد و کمی درد دارم با دست باید داخل کنم دباره۰ و بیشتر از چند ساعت پیاده روی کنم درد پیدا میکنم و قسمت رکتم بیرون میاد حتی پسرم رو بیشتر از نیم ساعت به صورت ایستاده نمیتونم بغلم بگیرم فشار میاد۰ اگر ممکنه بگید مشکل من چیه و بدون جراحی ممکنه درمان بشه یا نه۰ خیلی ممنون میشم از راهنمایی تون

    1. مشاور کلینیک

      سلام. احتمالا در اثر یبوست دچار بواسیر شدین. البته برای تشخیص دقیق باید معاینه بشین. توصیه ام این هست که مصرف ملین قطع کنید، زیاده روی در مصرف این دارو میتواند تاثیر عکس داشته باشند. اگر امکانش هست از این بیرون زدگی عکس بگیرید و برای ما در واتساپ به این شماره (۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴) ارسال کنید، راهنمایی تون می کنن.

  7. سلام دکتر،دکتر من دقیقا نمیدونم کدوم نوع هستش چون برای من یه بیرون زدگی خیلی کوچولو هست که احساس ناخوشایندی برام ایجاد کرده،بنظرتون چی میتونه باشه؟نیاز به جراحی داره یا نه؟
    ممنون میشم کمکم کنید

  8. سلام خسته نباشید بنده عمل پرولایس انجام دادم
    الان یکم دیگه بیرون زدگی داره درحد خیلی کم آیا امکان داره دوباره بیرون بزنه یا این یکم مشکل نداره وطبیعیه سپاس از شما ممنون میشم پاسخ بدین

  9. سلام. من 3 ماهه باردارم و یک چیز شبیه گوشت اضافه از مقعدم بیرون زده . آیا خطرناک هست؟ باید چیکار کنم حالا؟

  10. سلام. جناب دکتر . مادر بنده دچار افتادگی روده هستند و انجام جراحی براشون سخت هست. آیا راهی به غیر از جراحی برای درمان هست و اینکه چقدر این بیماری خطرناک هست؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. راهی به جز جراحی وجود ندارد. درمان نکردن بیماری میتواند عوارض دیگری را در پی داشته باشد.

  11. سلام من هر سه مشکله بیرون زدگی روده و بواسیر و یبوست رو دارم نزدیکه ده ساله،واقعا خستم کرده!میشه از هزینه جراجیا هم بگین؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. ابتدا باید با لیزر یا جراحی بواسیر از بین ببرید. بعد هم باید علت این یبوست مداوم بررسی بشه. پیشنهاد میکنم برای مشاوره و اطلاع از میزان دقیق هزینه های لیزر به این شماره (۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴) در واتساپ پیام دهید.

  12. سلام دکتر من دختر بچه 4ساله دارم گاهی بیرون زدگی دار و با انگشت بر میگرده می خواستم راهنمای کنید لطفا

    1. مشاور کلینیک

      سلام. احتمالا بواسیر دارن. اگر امکانش هست از مقعد عکس بگیرید و برای ما به این شماره (۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴) در واتساپ ارسال کنید. همکاران راهنمایی تون می کنن.

  13. سلام و احترام
    پسرم ۷ سالشه در زمان دفع وقتی زور میزنه مقعدش بیرون میاد و وقتی بلند میشه خودش داخل میره بیرون زدگی در موقع دفع خیلی زیاد هست من تازه به طور اتفاقی دیدم
    فکنم گاهی برای اینکه خودشا بشوره دستشا به داخل میبرد
    میشه لطف کنید راهنمایی کنید

    1. مشاور کلینیک

      سلام. شاید این بیرون زدگی افتادگی روده باشه. شاید هم بواسیر. در اولین فرصت پسرتون برای معاینه بیارید.

  14. سلام من 25 سالمه بیرون زدگی روده همزمان بواسیر داخلی و جوش روی روده بیرون زده هست برای عمل چقدر هزینه باید بکنم و به کجا مراجعه کنم

  15. افروشه از گیلان

    دکتر جان سلام سلام برادرم 22 خرداد 1401 عمل جراحی پرولاپس رکتوم کرد اندازه یک گردو بزرگ بود درد زیادی تحمل کرده بعد 14 روز کمی بهتر بود تا اینکه دیشب دستشویی بزرگ که کرده به اندازه نصف بند انگشت افتادگی روده بیرون زدگی پیداکرده آیا دوباره بابد عمل بشه؟آیا امکان داره بعد جراحی این بشه ؟اشکال کجاست دکتر؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. باید مشخص بشه این بیرون زدگی چی هست. برای تشخیص دقیق از مقعد عکس بگیرید و برای ما به این شماره (۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴) در واتساپ ارسال کنید. همکاران راهنمایی تون میکنن.

  16. سلام
    ببخشید من یه زائده گوشتی مثل نی خودکار ،از وسط مقعدم زده بیرون وقتی تو دستشویی میشینم بیشتر احساس میشه نه درد داره نه خون ریزی نه از کناره ها زده بیرون انگار از داخل هست و نمیدونم کجا وصله یا چیه خیلی نگرانم تو رو خدا چی میتونه باشه خجالتم میکشم برم دکتر.

    1. مشاور کلینیک

      سلام. احتمالا بواسری داخلی هست. برای تشخیص دقیق از مقعد عکس بگیرید و برای ما به این شماره (۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴) در واتساپ ارسال کنید. همکاران راهنمایی تون میکنن.

  17. سلام. پدر من 60 سالشون هست و دچار بیورن زدگی شدم ایا باید حتما عمل انجام بدن یا راه دیگه ای هم برای درمان هست؟

  18. سلام اقای دکتر من وزنه بردارم. و دچار بیرون زده شدم. نمیدونم بواسیر یا چی هست. آیا میتونم لیزر کنم؟

    1. مشاور کلینیک

      سلام. برای تشخیص باید معاینه بشین. اگر بواسیر باشه بله میتونید لیزر کنید. وزنه برداری هم فعلا کنسلش کنید.

  19. سلام. امروز بعد از دفع متوجه شدم یک زائده قرمز از مقعدم زده بیرون که درد هم نداره.این چی میتونه باشه

  20. سلام خسته نباشید پدرم 60سالشه و میگه بعضی وقتا موقع دفع یه چیزی از پشتش بیرون میزند و بسختی تو می‌ره و اسهال هستن مدفوع شلی دارن و این خیلی اذیتش می‌کنه و دکتر گفته روزی دوتا دود تریاک بگیره تا مدفوعش سفت بشه ولی ایشون داشت معتاد میشد وگفته تا پرستات نرسه نمیشه عمل کرد آیا شما راهی داروی پرهیز غذایی دارید راهنمایی کنید

  21. سلام خانوم دکتر خسته نباشید من ۱۷ سالمه و تقریبا یک سال هست که اسهالم خیلی دکترا رفتم ک تشخیص ندادن چیه آزمایش هم زیاد دادم تا اینکه آخرین دکتر بهم گفت باید کولونوسکوپی شی دیگه منم نرفتم الان که ناحیه مقعد میبینم یه غده ای از نخود یکم بزرگتر دیدم ک دلیل دردام و خارش رو دونستم الان خانوم شما اینو چی تشخیص میدین؟؟؟

    1. کارشناس سایت

      سلام دوست عزیز اسهال می تواند ناشی از مشکلات گوارشی نشات گرفته و غده ای که میفرمایید در نتیجه تکرر اسهال شمارا به هموروئید مبتلا کرده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *