درمان شقاق با بوتاکس

بوتاکس شقاق مقعدی چیست؟عوارض و هزینه

درمان شقاق مقعدی با بوتاکس یک روش موثر برای درمان سریع شقاق است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

بیماری شقاق یا فیشر نوعی عارضه مقعدی است. این بیماری به ایجاد ترک عمیق یا برش در عضله مقعدی گفته میشود. فشار زیاد در عضله در اثر عواملی مثل یبوست، اسهال، زایمان، رابطه جنسی مقعدی و …. از شایع ترین علل این بیماری هستند. از علائم فیشر می توانیم به درد، خونریزی، سوزش و خارش اشاره کنیم. یک راه برطرف کردن این بیماری تزریق بوتاکس است که در ادامه به بررسی بیشتر آن می پردازیم:

ویزیت آنلاین در واتساپ

برای مشاوره رایگان ورزرو نوبت ویزیت به این شماره در واتساپ پیام دهید.

بوتاکس شقاق مقعد

بوتاکس شقاق

بوتاکس دارویی است که تحت عنوان سم بوتولینوم شناخته میشود. این دارو با فلج کردن موقت عضله به درمان آن کمک می کند.

همان طور که اشاره کردیم، فشار داخلی و بیش از اندازه در عضله مقعد و یا همان اسپاسم علت این بیماری شناخته میشود. همین اسپاسم از ترمیم شدن زخم جلوگیری می کند. در صورتی که شقاق با روشهای خانگی و درمان سنتی و گیاهی شقاق و بهبود نیابد، روش بعدی درمان، بوتاکس است.

با تزریق بوتاکس این عضله موقتاً فلج شده و ترمیم و بازیابی آن راحت تر صورت می گیرد. از طرفی افزایش گردش خون و رفع اسپاسم در درمان عارضه موثر است. در ضمن چون عضله فلج شده، درد آن نیز به سرعت برطرف خواهد شد. این دارو حداکثر برای 4 الی 6 ماه عضله را تحت تاثیر قرار داده و بعد از این مدت اثرات دارو ناپدید خواهد شد.

بوتاکس روشی موقتی که تنها در کاهش درد این بیماری موثر است. در حالی که لیزر با حذف علت اصلی به درمان قطعی شقاق کمک می کند.

مزیت بوتاکس

از مهمترین مزایای این درمان می توانیم به موارد زیرا اشاره کنیم:

• تزریق سرپایی و سریع
  • بدون ایجاد درد یا خونریزی
  • دوره نقاهت کوتاه
  • مقرون به صرفه
  • تاثیرگذاری سریع تر نسبت به سایر درمان ها
  • کاهش سریع درد شقاق

معایب یا عوارض

عوارض بوتاکس شقاق
  • بی اختیاری موقتی در کنترل گاز روده و مدفوع
  • امکان خونریزی تا 24 ساعت بعد از تزریق
  • عفونت و التهاب در موضع تزریق

این عوارض نادر هستند و تنها در 10% از موارد مشاهده میشوند. در ضمن این عوارض موقتی هستند و حتی بی اختیاری نیز بعد از 1 تا 3 ماه برطرف میشود.

هزینه درمان شقاق با بوتاکس

هزینه بوتاکس شقاق مقعدی برای بیماران مقرون به صرفه تر از جراحی است. زیرا تنها هزینه ای اندک را بابت دارو و تزریق آن می پردازند. اما توجه داشته باشید که ممکن است این درمان موقتی باشد و پس از طی چند ماه بیماری شما مجدداً عود کند. البته رعایت نکات پیشگیری کننده مانع از عود بیماری می گردد.

بیشتر بخوانید : هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی فیشر مقعدی

مراقبت ها و درمان خانگی

فیبر

رعایت نکات زیر به نتیجه گیری از درمان کمک می کند.و از عود مجدد بیماری نیز جلوگیری می کند.

• دریافت فیبر خوراکی با مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات برای جلوگیری و درمان یبوست
  • نوشیدن آب تا 8 لیوان در طول روز به منظور درمان یبوست
  • مصرف ملین های طبیعی مثل پسلیوم (با مشورت پزشک)
  • ورزش تا 30 دقیقه در روز
  • پرهیز از زور زدن در توالت یا به تاخیر انداختن دفع
  • استفاده از لباسهای مناسب با الیاف طبیعی و گشاد
  • رعایت بهداشت مقعد و پرهیز از زیاده روی در شستشو
  • کمپرس سرد
  • استفاده از حمام سیتز یا نشیمن (نشستن در آب گرم) برای 10 دقیقه
  • استفاده از بالش های نرم و دوناتی شکل برای نشستن
  • مصرف به موقع داروهای تجویزی پزشک

نتایج درمان شقاق با بوتاکس

آمارها نشان داده معمولاً از هر 10 بیمار 7 نفر از آنها بعد از تزریق به بهبود کامل رسیده اند. البته همیشه هم این درمان قطعی نبوده و خطر عود بیمار تا آخر عمر وجود دارد. دسته ای از پزشکان نیز تاثیر مصرف پماد نیتروگلیسیرین را با تزریق بوتاکس برابر می دانند.

اما اگر به دنبال روشی برای درمان قطعی این بیماری با کمترین میزان از آسیب و عوارض هستید، لیزر را به شما پیشنهاد می کنیم. این درمان روش قطعی است و برای همیشه خطر عود مجدد بیماری را از بین می برد. لیزر شقاق سرپایی و سریع انجام میشود و درد و خونریزی نیز ندارد.

آیا ممکن است تزریق بوتاکس باعث عفونت شود؟

بله، ولی این اتفاق به ندرت می افتد.

بی اختیاری بعد از تزریق بوتاکس رفع میشود؟

بله، نگران نباشید این شرایط حداکثر 6 ماه و تا از بین رفتن تاثیر بوتاکس ادامه دارد.

هزینه بوتاکس بیشتر است یا لیزر؟

لیزر، اما در نظر داشته باشید که بوتاکس موقتی است و تاثیر در برطرف کردن علت اصلی بیماری ندارد. پس این احتمال وجود دارد که شقاق مجددا عود کند. اما لیزر به طور قطع بیماری را برطرف میکند.

9 دیدگاه دربارهٔ «بوتاکس شقاق مقعدی چیست؟عوارض و هزینه»

1. سلام. بوتاکس درمان قطعی این بیماری نیست. بهترین راه سریع، سرپایی و بدون درد و خونریزی برای رفع شقاق لیزر درمانی است.

1. سلام اقای دکتر. من چند هفته پیش شقاق گرفتم و رفتم دکتر بوتاکس پیشنهاد دادن. شنیدم بوتاکس عوارض داره.
    به نظر شما تزریق بوتاکس مشکلی ایجاد نمیکنه. بیماریم درمان میشه؟

1. سلام. بوتاکس درمان قطعی این بیماری نیست، فقط با فلج کردن عضله درد و اسپاسم شدید عضله رفع میشود. بله ممکن هست بوتاکس موجب بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده شود، اما معمولاً این عوارض موقت هستند، و بعد از مدتی رفع میشوند. بهترین راه قطعی برای درمان شقاق لیزر درمانی هست

2. سلام آقای دکتر من به پزشک مراجعه کردم و گفتن برای رفع شقاق باید بوتاکس تزریق کنم. از آون زمانی که تریق کردم. دچار بی اخیتاری شدم. حالا باید چیکار کنم. خیلی نگرانم لطفا کمکم کنید.

1. سلام. لیزر. بوتاکس باعث بی اختیاری موقت میشود. از طرفی بوتاکس درمان قطعی این بیماری نیست و موقتا علائم این بیماری را رفع می کند.

3. سلام. اقای دکتر آیا همه بعد از بوتاکس بی اختیاری میگیرن؟ شما میگین چه درمانی انجام بدین من نسبت به بوتاکس نگرانم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید با تشکر

سلام. همه خیر اما احتمالش هست. بهترین راه درمان شقاق که عوارض کمتری نسبت به سایر روشهای دارد، لیزر درمانی است.