شقاق در کودکان

عکس شقاق در کودکان، علت، علائم و درمان خانگی

در این صفحه قصد داریم به بررسی شقاق در کودکان، علت ها، علائم و روش های تشخیص و درمان این بیماری بپردازیم:

این بیماری به ندرت در کودکان مشاهده می شود، با این حال نباید از آن غافل بود. زیرا ممکن است به التهاب و عفونت بیانجامد. در ضمن این زخم در ناحیه ای حساس و مملو از پایانه های عصبی ایجاد میشود، بنابراین کودک شما ممکن است درد شدیدی را تحمل کند و نیاز به درمان فوری دارد.

بیماری شقاق مقعدی در کودکان چیست؟

شقاق مقعدی در کودکان یا همان فیشر، نوعی بیماری نشیمنگاهی است. این بیماری به ایجاد ترک عمیق یا زخم در پوشش تحتانی راست روده (مقعد) گفته می شود. این بیماری درد هنگام دفع مدفوع میشود.

اکثر شقاق های مقعدی با درمان خانگی پس از چند روز یا چند هفته بهبود می یابند. به این شقاق مقعدی کوتاه مدت (حاد) می گویند. اگر شقاق مقعدی دارید که بعد از 8 تا 12 هفته بهبود نیافته است، شقاق طولانی مدت (مزمن) محسوب می شود. یک شقاق مزمن ممکن است نیاز به درمان با جراحی دارد.

درمان شقاق با لیزر مناسب ترین روش برای درمان این بیماری در کودکان است. زیرا که در خردسالان حساس به درد بدون ایجاد هیچ عوارضی، درد و یا خونریزی بیماری را از بین می برد.

ویزیت آنلاین در واتساپ

برای مشاوره رایگان و رزرو نوبت ویزیت به این شماره در واتساپ پیام دهید.

علائم شقاق کودک

مهمترین نشانه شقاق مقعدی در کودکان درد شدید و آزار دهنده ی آن است. از دیگر علائم این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

علائم شقاق کودک
  • احساس سوزش و درد
  • التهاب و قرمزی اطراف مقعد
  • خارش مقعد
  • مشاهده زخمی طولی بر روی دریچه مقعد
  • خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
  • مراجعه مکرر کودک به دستشویی به خاطر احساس ناکامل بودن دفع و یا امتناع از رفتن به دستشویی به سبب درد شدیدی که پس از آن ایجاد میشود.
  • تورم اطراف دریچه مقعدی

توجه به علائم بیماری کودک اهمیت بسیار زیادی دارد. هر مقدار از شروع علائم بگذرد، بیماری پیشرفت کرده و درمان آن به سختی انجام میشود.

عکس شقاق در کودکان و نوزادان

با مشاهده عکس های زیر می توانید با ماهیت ظاهری این بیماری آشنا شوید :

عکس شقاق کودکان
عکس شقاق کودک
عکس شقاق در کودکان
عکس شقاق نوزاد

بیشتر بخوانید : عکس شقاق + انواع

تشخیص آنلاین شقاق کودکان

جهت تشخیص آنلاین توسط کارشناسان، عکس شقاق کودک را به این شماره در واتساپ ارسال کنید.

علت

علت دقیق این بیماری مشخص نیست! و معمولاً مجموعه ای از عوامل مختلف که باعث فشار و کشش عضله مقعدی شود؛ را شامل میشود. شایع ترین علت برای ایجاد این بیماری در کودکان یبوست مداوم و مزمن است. یبوست مشکل گوارشی رایجی است که در اثر تغذیه غلط، کمبود مصرف فیبر ایجاد میشود. یبوست باعث میشود، مدفوع به سختی و تنها با اعمال فشار از مقعد خارج شود و این شرایط میتواند باعث آسیب عضله شود.

از دیگر علل ایجاد شقاق مقعدی در کودکان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• کم تحرکی کودکان
  • کمبود فیبر در رژیم غذایی یا کمبود آب بدن
  • یبوست یا اسهال مزمن و مداوم که درمان نشده
  • انواع بیماریهای گوارشی و انگل های روده
  • تنگی مادرزادی دریچه مقعد
  • در مواردی بی توجهی به بهداشت کودکان و عدم تعویض به موقع پوشک علت این بیماری است.

شقاق در چه کودکانی شایع تر است؟

خطر ایجاد شقاق در همه کودکان و در هر سنی وجود دارد و کودکان دختر و پسر به یک اندازه در معرض این بیماری قرار می گیرند. اما خطر شقاق برای کودکانی که رژیم غذایی غلطی دارند و یا تحرک کمتری دارند، بیشتر است.

ارتباط با مشاوران مرکز درمان تهران

اگر در تشخیص علائم شقاق کودک در خود با مشکلی مواجه شدید، کارشناسان ما آماده هستند تا به شما کمک کنند. پس همین حالا تماس بگیرید.

عوارض

اگر نسب به درمان این عارضه بی توجهی کنید، عمق و طول زخم به سرعت افزایش پیدا کرده و مراحل درمان را پیچیده تر خواهد نمود. مهمترین عارضه ای که در اثر این بیماری ممکن ایجاد درد شدید است که خطر عفونت و به دنبال آن احتمال ایجاد تب و لیزر و دیگر علائم وجود دارد. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، کم خونی در اثر خونریزی زیاد است.

درمان شقاق در کودکان

اولین مرحله در درمان این بیماری در کودکان با تغییر در سبک زندگی شامل تغییر رژیم غذایی و فعالیت کودک شما شروع میشود اگر این روشها جوابگو درمان نبودند، سایر روشها توصیه خواهد شد.

درمان خانگی شقاق کودکان

• مصرف فیبر : فیبر می تواند از یبوست جلوگیری و یا حتی آن را درمان کند. فیبر را می‌توان با مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات دریافت نمود. کودکان به طور متوسط به کمتر از 30 گرم فیبر در طول روز نیاز دارد.

بیشتر بخوانید : فیبر چیست؟

• نوشیدن آب : نوشیدن آب به میزان کافی می تواند یبوست کودک شما را درمان نماید. هر کودک به طور متوسط به 6 الی 8 لیوان آب در طول روز نیاز دارد.
  • ورزش : ورزش و تحرک بدنی می تواند حرکت روده را منظم کند. کودک را به ورزش‌های سبک تشویق کنید. کودکان باید حداقل 30 تا 45 دقیقه در روز ورزش کنند.
  • حمام سیتز : اگر متوجه درد کودک خود بعد از رفتن به دستشویی شدید. می توانید یک وان یا یک لگن را از آب گرم پر کرده و از کودک بخواهید در آن بنشیند. برای تاثیرگذاری بیشتر به این آب نمک اپسوم یا جوش شیرین اضافه کنید.
  • کمپرس یخ : استفاده از سرما به منظور کاهش درد توصیه می‌شود. برای این منظور می توانید چند تکه یخ را درون کیسه ای پلاستیکی قرار داده و بر روی موضع درد قرار دهید. می توانید تا 20 دقیقه ای کمپرس را بر روی مقعد قرار دهید.
  • داروی شقاق : استفاده از داروهای مختلف و بدون نسخه می‌تواند در کاهش علائم بیماری موثر باشد. مهمترین این داروها آنتی فیشر است. اما توجه باشید که برخی از این داروها برای کودکان مضر بوده و باید قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید.

بوتاکس

تزریق بوتاکس از روشهایی موثر برای درمان این بیماری و در صورتی که درمان های خانگی و دارویی نتوانند در درمان بیماری موثر باشند. از این روشها استفاده میشود. راه حل بعدی درمان شقاق با بوتاکس است. بوتاکس موقتاً عضله را فلج می کند. تا موضع که دچار فشار شده مجالی برای ترمیم یابد.

جراحی سنتی و لیزر

اگر تزریق بوتاکس نیز نتواند راه حلی موثری باشد. درمان های تهاجمی تری مثل جراحی پیشنهاد میشود. عمل شقاق برای کودکان آزار دهنده است و می تواند تجربه تلخی باشد که بر روحیات آنها تاثیر بگذارد. جراحی نیازمند بستری چند روزه در بیمارستان دارد و پس از آن نیز درد و خونریزی شدیدی ایجاد میشود. پس پزشکان به ندرت جراحی سنتی را برای کودکان و یا حتی بزرگسالان توصیه می کنند.

امروزه تکنولوژی لیزر به کمک پزشکان آمده است. این درمان سرپایی و سریع انجام میشود. در ضمن لیزر بدون درد و خونریزی و تنها با یکبار انجام، بیماری را برطرف می کند. برای اطلاع بیشتر از این درمان صفحه درمان شقاق را مطالعه نمایید.

سوالات متداول شقاق کودکان

جراحی شقاق برای کودکان انجام میشود؟

به ندرت، اما اگر شقاق مزمن شد، بهتر است با استفاده از لیزر جراحی صورت گیرد، تا هم درد و خونریزی نداشته باشد و هم سریعاً ترمیم شود و کودک کمتر اذیت شود.

از چه دارویی برای درمان شقاق کودکان استفاده کنیم؟

دارویی که بزرگسالان برای درمان این بیماری استفاده میکنند، برای کودکان مضر است. بنابراین قبل از هر اقدامی با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید.

سن ابتلا به شقاق در کودکان چقدر است؟

این بیماری ممکن است در هر سنی ایجاد شود. حتی نوزادان نیز ممکن به شقاق مبتلا شوند.

برای پیشگیری از شقاق در کودکان چه توصیه ای دارید؟

اولاً بهتر است کودک خود را به بازی هایی که فعالیت بدنی دارند، تشویق کنید. دوماً تغذیه کودک باید حاوی مقدار مناسبی فیبر باشد تا یبوست جلوگیری شود.

28 دیدگاه دربارهٔ «عکس شقاق در کودکان، علت، علائم و درمان خانگی»

1. سلام دکتر. چطور میشه شقاق در کودکان را تشخیص داد؟ با توچه وضعیت کرونا رفت و آمد به مطب مشکل است.
    ممنون از راهنمایی تون

2. سلام.
    پسر دوساله من مقعدش خیلی قرمزه و متورم شده، مدام هم گریه می کنه، چطور میتونم تشخیص بدم که بیماریش چی هست.

3. سلام اقای دکتر
    پسر من 4 سالشه و موقع دفع خیلی اذیت میشه و گریه میکنه از اول هم یبوست داشت. چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

4. سلام. من پسر 6 ماهه ای دارم که موقع دفع خیلی درد میکنع و مقعدش هم زخم شده. آیا شقاق گرفته؟ به چه دکتری مراجعه کنم؟

5. سلام. آیا ممکن هست بچه سه ماهه هم شقاق داشته باشه؟ چطور میتونم تشخیص بدم؟ باید ببرمش دکتر اطفال؟

سلام. بله امکانش هست. التهاب و قرمزی مقعد و زخم شقاق مهمترین علائم هستند. اگر مشخص هست عکس بگیری و برای ما در واتساپ (۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴) ارسال کنید.

سلام. در بیشتر موارد علت درد، شقاق هست با این حال باید برای معاینه و بررسی حضورا تشریف بیارید.

6. سلام. پسر من 6 سالش هست و دستشویی رفتن براش خیلی سخته و میکه درد دارم آیا ممکن هست شقاق داشته باشه؟

7. با سلام و وقت بخیر .ببخشید اقای دکتر این تصویر ناحیه مقعد کودک که دارای چندین لکه قرمز بر روی پوست کودک هست فیشر هست یا فیستولی هست که مجرا را تشکیل داده اما هنوز سر مجرا باز نشده و عفونت و ترشح ندارد ؟به این دلیل سوال می کنم چون کودک من 5 ساله هست و سه لکه دقیقا شبیه این لکه ها روی پوست اطراف مقعدش چند روزی است ایجاد شده .دو ماه پیش به خاطر فیشر پیش پزشک متخصص بردمش ولی پماد ها براش بی اثر بود و قراره یک ماه دیگه جراحی بشه خیلی میترسم این لکه ها مجرای فیستول باشه .خواهشمندم راهنماییم کنید .پزشکش هم الان خارج از کشورن .این دو روزه از ترس دارم سکته میکنم .بسیار سپاسگزارم.

8. سلام آقای دکتر پسر من شش ماهشه است و مدت یک هفته است که خونریزی مقعدی داره. من هیچ زخمی روی مقعد نمیبینم اما موقع مدفوع خیلی گریه میکنه آیا احتمال داره شقاق باشه؟با تشکر

1. سلام. معمولاً یبوست هست اما میتونه با عدم رعایت بهداشت و بی تحرکی کودک هم در اربپتباط باشه.

9. سلام ببخشید من پسرم 5 سالشه و یبوست داره، دوساله تحت نظره اما هنوز وابسته به دارو شده، متاسفانه خیلی مدفوعشو نگه میداره، مقعدش از بیرون زخم نداره، باید چیکار کنم؟ ممکنه از داخل زخم باشه؟

10. سلام دختر من 17روزه ست و کنار مقعدش یک دونه قرمز که دستمال میزارم روش برمیدارم یک لکه خون روش دیده میشه هست داخل مقعد هم قرمزه جوری که فکر میکنم زخمه احتمال داره شقاق باشه و راه درمانش چیه؟ اصلا نوزاد تو این سن ممکنه شقاق مقعدی داشته باشه؟ علتش چیه؟

1. کارشناس سایت

سلام. بواسیر یا شقاق باید حتما معاینه بشن . از مصرف خودسرانه دارو به شدت پرهیز کنید.