درمان خانگی شقاق مقعدی(فیشر )

13 روش سریع برای درمان خانگی زخم شقاق مقعد(فیشر)

بیماری شقاق مقعدی یا فیشر نوعی عارضه بسیار آزار دهنده و دردناک است. این بیماری به ظاهر یک زخم کوچک در دیواره خارجی کانال مقعد است، اما عمق آن می تواند از پوست و مخاط عبور کرده و به عضله مقعد برسد. هر مقدار مدت زمان بیشتری از شروع علائم بیماری بگذرد، درمان آن پیچیده تر خواهد شد. شقاق با ایجاد علائمی مثل درد، خونریزی، خارش و سوزش خود را نشان می‌دهد.

اولین خط درمان این بیماری انجام روش‌های درمان خانگی شقاق است، که در کمتر از 10% از موارد فیشر های حاد یا خفیف تاثیرگذار و منجر به درمان قطعی می‌شود. اگر بعد از 10 روز زخم شقاق برطرف نشد، این درمان را متوقف با پزشک مشورت کنید، زیرا تاخیر در درمان باعث افزایش عمق و تعداد فیشر ها خواهد شد. در ادامه به معرفی بهترین روش‌هایی که برای درمان شقاق در خانه وجود دارد، می‌پردازیم:

مشاوره با پزشک در واتساپ

پاسخگویی به سوالات بیماران در واتساپ

درمان خانگی شقاق مقعدی یکی از روش‌های است که می‌تواند به کنترل علائم بیماری مثل سوزش، خارش و درد کمک کند، اما درمان قطعی نیست! بهترین راه قطعی و فوری برای درمان این بیماری لیزر است. لیزر در یک جلسه نیم ساعته، بدون درد یا خونریزی شقاق را درمان می‌کند.

بیشتر بخوانید : درمان شقاق با لیزر

درمان خانگی شقاق

روش‌های مختلفی برای درمان شقاق در خانه وجود دارد. برای درمان در درجه اول باید یبوست را درمان و از آن جلوگیری کرد. دفع مدفوع نرم و بدون اعمال فشار به زخم شقاق فرصت ترمیم می‌دهد.

رعایت نکات زیر می تواند به شما در درمان این بیماری و تسریع روند درمان کمک کند. انجام این درمان ها به تنهایی نمی‌توانند این بیماری را به طور کامل درمان کنند، اما در کنترل علائم موثر هستند، از مهمترین روشهای درمان های این بیماری در خانه می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

1. افزودن فیبر به رژیم غذایی

درمان شقاق در خانه با فیبر

شاید از خود بپرسید باید برای درمان شقاق در خانه باید چه کار کنیم؟ یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید به درمان این بیماری کمک کند. دریافت فیبر کافی است. اما چرا؟ فیبر نوعی ماده مغذی است که در بدن انسان‌ها هضم و جذب نمی‌شود. در نتیجه در روده تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. حتما می‌دانید یکی از مهمترین علت‌های فیشر، یبوست است که با دریافت فیبر کافی می توان این مشکل را حل نمود.

هر فرد باید به طور متوسط 30 الی 35 گرم فیبر در روز مصرف کند. برای دریافت فیبر کافی است، مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات را افزایش دهید. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با اینکه چه خوراکی هایی و به چه میزانی فیبر دارند، داشته باشد، صفحه فیبر چیست را مطالعه کنید.

2. نوشیدن آب و مایعات

یکی دیگر از راه‌های درمان شقاق در خانه، نوشیدن آب به میزان کافی است. نوشیدن آب می تواند با نرم کردن مدفوع به رفع یبوست که اصلی‌ترین عامل شقاق است، کمک نماید. لازم است حداقل 8 لیوان آب در طول روز بنوشید. همچنین می توانید به جای آب، انواع آب میوه های طبیعی، سوپ و یا هرنوشیدنی های فاقد کافئین را جایگزین نمایید. زیرا نوشیدن‌های کافئین دار، ادرار آور هستند و آب بدن را از بدن می برد.

اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، طالبی، کلم، فلفل دلمه ای، کرفس، خیار، توت فرنگی، هندوانه، کدو سبز و کاهو از غذاهایی هستند، که آب فراوانی دارند.

بیشتر بخوانید : برای درمان شقاق چی بخوریم؟

3.ورزش و تحرک

ورزش و فعالیت بدنی با کمک به بهبود حرکت روده می تواند یبوست را درمان کند. اگر یبوست با ورزش رفع شود، فشار کمتری به مقعد آمده و مجالی برای ترمیم زخم می یابد. از طرفی ورزش و یا حداقل تحرک گردش خون را بالا برده و به ترمیم زخم شقاق کمک میکند.

اگر کارمند هستید، و ناچاراً باید مدت زیادی از روز را بنشینید، حداقل هر یک ساعت یکبار از جای خود بلند شده و قدم بزنید. بهتر است برای درمان این بیماری از ورزش های سبک مانند پیاده روی شروع کنید. حداقل در طول یک روز 30 دقیقه ورزش داشته باشید.

4.کمپرس یخ

درمان خانگی شقاق با یخ

استفاده از کمپرس یخ درمان نیست! اما می تواند در کاهش سریع درد بیماری موثر باشد. برای این منظور می‌توانید کیسه‌ای را از یخ پر کرده و برای 20 دقیقه بر روی موضع قرار دهید. از قرار دادن مستقیم یخ بر روی موضع پرهیز کنید.

5. نشستن در آب گرم برای درمان خانگی شقاق

حمام سیتز یا همان نشیمن قرار دادن ناحیه نشیمنگاه، در آب گرم است. گرما گردش خون در موضع را افزایش داده و در افزایش سرعت بهبودی و ترمیم زخم موثر خواهد بود.

برای این منظور می‌توانید یک لگن را از آب گرم پر کرده و در آن بنشینید و یا از وان استفاده کنید. در هر حال بهتر است وان و یا لگن را قبل از استفاده ضد عفونی نمایید. همچنین برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید به آن نمک اپسوم و یا جوش شیرین اضافه کنید.

تماس تلفنی با کارشناسان

برای ارتباط باکارشناسان و مشاوره رایگان تلفنی همین حالا تماس بگیرید.

6.داروها و پمادها

درمان خانگی شقاق با پماد و دارو

استفاده از داروهای بدون نسخه می‌تواند در بهبود علائم بیماری موثر باشد. این داروها در برطرف کردن بیماری موثر نیستند، اما می توانند علائم آن را بهبود بخشند. مصرف پمادها سریع ترین روش کاهش درد، سوزش، خارش و خونریزی است. برخی از این داروها شامل پماد لیدوکائین، رکتول، ام جی و .. میشود. برای مطالعه بیشتر در این مورد صفحه بهترین پماد برای شقاق مقعدی را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : درمان شقاق با کپسول ویتامین ای

7. سرکه سیب

زور زدن در حین حرکات روده یا یبوست می تواند وضعیت را بدتر کند. سرکه سیب حاوی پکتین است و می‌تواند این مشکل را کاهش دهد. پکتین یک فیبر محلول در آب است که حرکات منظم روده و هضم را بهبود می‌بخشد. برای بهترین نتیجه، سرکه سیب و عسل تصفیه نشده را با هم مخلوط کرده و دو بار در روز میل کنید.

8. آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص تسکین دهنده طبیعی درد، برای شقاق مقعدی بسیار موثر است. آلوئه ورا نه تنها می تواند شقاق مزمن را درمان کند، بلکه علائم این بیماری را نیز کاهش می‌دهد. برگ های آلوئه ورا را تهیه کنید، آنها را برش دهید و ژل داخل آن را با قاشق بردارید. این ژل را حداقل دو بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بزنید.

9. روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی تری گلیسیرید است و یکی از بهترین درمان های خانگی برای شقاق مقعدی است. تری گلیسیریدها به راحتی از پوست عبور می کنند و ناحیه آسیب دیده را مرطوب می کنند. ماساژ دادن روغن نارگیل روی اسفنکتر مقعد چندین بار در طول روز شقاق مقعد را بهبود می بخشد و درمان می کند.

مزایای درمان شقاق در “درمان تهران

• درمان سریع و فوری در کمتر از نیم ساعت
  • درمان انواع شقاق مزمن با کمترین میزان عود
  • رفع درد و سوزش مقعد بلافاصله بعد از لیزر
  • بدون نیاز به بستری در بیمارستان و یا دوره نقاهت
  • بدون نیاز به پانسمان و بخیه
  • تعرفه درمانی مناسب و به صرفه تر از جراحی
  • تجربه موفق بیش از هزار بیمار مشابه

10. روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از ملین های طبیعی است که به دفع آسان مدفوع کمک می کنند. عسل، موم زنبور عسل و روغن زیتون داروهای خانگی عالی برای شقاق مقعدی هستند که به درمان خونریزی، درد، خارش و تورم کمک می‌کند. برای تسکین فوری، می‌توانید تمام مواد را ترکیب کرده و چندین بار در طول روز این ترکیب را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

11. قیسی

قیسی یک ملین طبیعی است که یبوست شدید را برطرف می کند و در نتیجه شقاق مقعد را التیام می‌بخشد. روغن زیتون حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب است که حرکات روده را نرم تر می کند. اگرچه قیسی یکی از درمان‌های خانگی مهم برای شقاق مقعدی در نظر گرفته می‌شود، اما باید مصرف آن را محدود کرد، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث آسیب قلبی عروقی شود.

12. ماست

یکی دیگر از درمان‌های عالی ماست است. ماست حاوی پروبیوتیک یا همان باکتری های خوب مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس است که هضم غذا را تنظیم کرده و در نتیجه یبوست را برطرف می‌کند. مصرف منظم ماست می‌تواند حرکات روده را بهبود بخشد و خشکی مدفوع را تسکین دهد.

13. زردچوبه خام

رنگدانه زرد، کورکومین، موجود در زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می تواند عفونت و التهاب مربوط به شقاق مقعدی را تسکین دهد. مصرف خوراکی زرد چوبه برای درمان این بیماری توصیه می‌شود.

در برخی مواقع استفاده از گیاهان طبیعی می تواند روشی موثر در برطرف کردن بیماری باشد. داروهای گیاهی مانند آلوئه ورا، تخم کتان و یا روغن زیتون می توانند با کاهش التهاب و عفونت زخم به برطرف کردن بیماری کمک کنند. در صفحه درمان گیاهی شقاق بیشتر به این موضوع پرداخته شده است.

اثربخشی درمان شقاق در خانه

درمان خانگی شقاق را نمی توان به عنوان روشی برای درمان قطعی این بیماری معرفی کرد.

روشهای خانگی اغلب بر کنترل شرایط بیماری و بهبود علائم تمرکز دارند. استفاده از این درمان در برطرف کردن علت اصلی عارضه تاثیر نخواهد داشت.

برای که این شقاق به طور قطع درمان شود، می بایست فشار و اسپاسم شدیدی که در عضله ایجاد شده است، برطرف شود. برای این منظور باید از روشهای جراحی سنتی و لیزر استفاده نمود.

جراحی شقاق مشکلات و عوارض بیشماری را ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن خطر بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع پس از جراحی است. به همین جهت امروزه به ندرت توصیه می‌شود. در عوض لیزر جایگزین جراحی به روش سنتی شده و هیچ یک از عوارض آن را نیز ندارد. برای اطلاع بیشتر در رابطه با لیزر توصیه می کنیم صفحه درمان شقاق را مطالعه نمایید.

علاوه بر موارد ذکر شده، رعایت نکات زیر نیز به درمان این بیماری کمک می‌کند:

• پرهیز از رابطه جنسی مقعدی
  • پرهیز از جابه جایی اشیا سنگین
  • پرهیز از زور زدن برای دفع یا تاخیر در دفع مدفوع
  • اجتناب از بی تحرکی
  • درمان به موقع و فوری اسهال یا یبوست
  • رعایت بهداشت مقعد
  • مراجعه به موقع به پزشک در صورت عدم بهبودی با روشهای خانگی

منبع :

چند روز طول میکشد تا بیماری با درمان خانگی برطرف شود؟

بسته به وسعت زخم دارد. اما در صورتی که پس از گذشت دو هفته همچنان علائم شما وجود دارند، بهتر است با یک پزشک در این مورد مشورت نمایید.

بیماران مبتلا به شقاق چه رژیم غذایی داشته باشند؟

غذایی خاصی را به این بیماران تجویز نمی کنند. می توانید هرغذایی که دوست دارید، میل کنید. ولی مهم این است که در رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات قرار داده و حداقل 35 گرم فیبر در طول روز بخورید. نوشیدن 8 لیوان آب نیز الزامی است.

از درمان های خانگی قبل از لیزر استفاده کنیم، با بعد از آن؟

لازم است این روشهای درمانی را قبل از جراحی لیزری و هم بعد از آن رعایت کنید. تا از عود مجدد بیماری پیشگیری شود.

25 دیدگاه دربارهٔ «13 روش سریع برای درمان خانگی زخم شقاق مقعد(فیشر)»

1. سلام. خیر شقاق به هیچ وجه با یخ درمان نمیشود. استفاده از کمپرس سرد یا یخ میتواند در کنترل درد موثر باشد.

1. سلام. معمولاً پزشکان در هفته های اول شقاق این درمان های خانگی را پیشنهاد می کنند. در صورتی که درمان انجام نشود، روشهای جراحی به بیماران پیشنهاد می شود. در هر حال
      بهتر هست قبل از انجام هر یک از این روشها با پزشک مشورت کنید.

1. سلام. من چند روزی هست که یک زخم کوچیک کنار مقعدم ایجاد شده، آیا این همون شقاق هست؟ با این روشهای خانگی برطرف میشه؟

2. سلام. اقای دکتر ایا روش غیر جراحی برای درمان شقاق موثر هست؟ من از جراحی میترسم و خیلی از این بابت نگرانم ممنونم از راهنمایی هاتون

1. سلام. اگر شقاق در طی 2 هفته با درمان خانگی و دارویی برطرف نشود، باید برای انجام جراحی آماده شوید.

3. سلام. من از عسل استفاده کردم الان زخمم نه تنها خوب نشده بلکه باز تر شده بایدچیکار کنم الان؟

سلام. عسل درمان قطعی این بیماری نیست و فقط به جهت تسکین علائم توصیه میشود. بهتر هست هرچه سریع تر برای لیزر درمانی اقدام کنید.

4. سلام. پماد و دارویی هست که بزنیم و شقاق خوب بشه. من فعلا شرایط لیزر ندارم و خیلی درد دارم راهنمایی کنید.

5. سلام. من این درمان ها رو یک ماه رعایت کردم اما نتیجه نگرفتم چه توصیه ای دارید؟ باید چیکار کنم برای درمان.؟ دردش حیلی داره اذیتم میکنه.

سلام. روشهای خانگی نمی توانند درمان قطعی شقاق باشند بلکه به عنوان مکمل درمان کاربرد دارند. برای درمان قطعی این بیماری . صفحه لیزر شقاق را مطالعه کنید.

6. سلام جناب دکتر من دختری 25 ساله دارم که این بیماری گرفته و با اینکه تمامی این درمان های خانگی رو برای یک ماه رعایت کرد. فایده ای نداشت و همچنان درد و خونریزی داره. باید چیکار کنه میشه یک داروی خوب معرفی کنید با تشکر

سلام. اگر با درمان های خانگی بیماری رفع نشده می بایست جراحی به روش سنتی و یا با لیزر انجام بشه.

1. ایا بعداز جراحی لیزر درد ایجاد میشه؟ من خیلی میترسم از جراحی ، هم حین عمل هم بعد ازاون

1. کارشناس سایت

سلام. خیر جراحی با لیزر حین و بعد از عمل درد ندارد و یا حداقل بسیار خفیف هست که بامصرف مسکن قابل کنترل هست.

7. سلام. جناب دکتر بنده حدود 3 ماه هست که این بیماری دارم و با وجود درمان های خانگی مختلف هیچ تغییر در من ایجاد نشده باید چیکار کنم؟

سلام. در مرحله اول باید با مصرف فیبر بیشتر میوه و سبزیجات از یبوست جلوگیری کنید. نشستن در آب گرم هم موثر است . اگر در طی 2 هفته با رعایت این نکات بهبودی حاصل نشد، لازم است با متخصص در این مورد مشورت کنید.