درمان خانگی شقاق مقعدی(فیشر )

درمان خانگی شقاق مقعدی(فیشر)

درمان خانگی شقاق مقعدی یکی از روشهای است که می تواند به کنترل علائم بیماری مثل سوزش، خارش و درد کمک کند، اما درمان قطعی نیست! این روشهای درمان بیشتر در مورد فیشر های حاد یا خفیف تاثیرگذاری دارد. برای درمان شقاق های شدیدتر توصیه نمیشود. در ادامه به معرفی روش هایی برای درمان شقاق در خانه می پردازیم:

شقاق چیست؟

شقاق چیست ؟ بیماری شقاق مقعدی یا فیشر نوعی عارضه بسیار آزار دهنده و دردناک است. این بیماری به ظاهر یک زخم کوچک در دیواره خارجی کانال مقعد است، اما عمق آن می تواند از پوست و مخاط عبور کرده و به عضله مقعد برسد. هر مقدار مدت زمان بیشتری از شروع علائم بیماری بگذرد، درمان آن پیچیده تر خواهد شد. شقاق با ایجاد علائمی مثل درد، خونریزی، خارش و سوزش خود را نشان میدهد.

بهترین راه قطعی و فوری برای درمان این بیماری لیزر است. لیزر در یک جلسه نیم ساعته، بدون درد یا خونریزی شقاق را درمان میکند.

بیشتر بخوانید : درمان شقاق با لیزر

مشاوره با پزشک در واتساپ

پاسخگویی به سوالات بیماران در واتساپ

روشهای درمان خانگی شقاق

روشهای مختلفی برای درمان شقاق در خانه وجود دارد. رعایت نکات زیر می تواند به شما در درمان این بیماری و تسریع روند درمان کمک کند. انجام این درمان ها به تنهایی نمیتوانند این بیماری را به طور کامل درمان کنند. از مهمترین درمان های این بیماری میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

افزودن فیبر به رژیم غذایی

درمان شقاق در خانه با فیبر

شاید از خود بپرسید باید برای درمان شقاق باید چه کار کنیم؟ یکی از بهترین کارهایی که میتوانید به درمان این بیماری کمک کند. دریافت فیبر کافی است. اما چرا؟ فیبر نوعی ماده مغذی است که در بدن انسان ها هضم و جذب نمیشود. در نتیجه در روده تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش می دهد. حتما می دانید یکی از مهمترین علت های فیشر، یبوست است که با دریافت فیبر کافی می توان این مشکل را حل نمود. برای دریافت فیبر کافی است، مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید : فیبر چیست؟

نوشیدن آب و مایعات

نوشیدن آب می تواند با نرم کردن مدفوع به رفع یبوست کمک نماید. لازم است حداقل 8 لیوان آب در طول روز بنوشید. همچنین می توانید به جای آب، انواع آب میوه های طبیعی و یا نوشیدنی های فاقد کافئین را جایگزین نمایید.

بیشتر بخوانید : برای درمان شقاق چی بخوریم؟

ورزش

ورزش و فعالیت بدنی با کمک به بهبود حرکت روده می تواند یبوست را درمان کند. اگر یبوست با ورزش رفع شود، فشار کمتری به مقعد آمده و مجالی برای ترمیم زخم می یابد. بهتر است برای درمان این بیماری از ورزش های سبک مانند پیاده روی شروع کنید. حداقل در طول یک روز 30 دقیقه ورزش داشته باشید.

کمپرس یخ

کمپرس یخ برای درمان شقاق

استفاده از کمپرس یخ می تواند در کاهش سریع درد بیماری موثر باشد. برای این منظور می توانید کیسه ای را از یخ پر کرده و برای 20 دقیقه بر روی موضع قرار دهید. از قرار دادن مستقیم یخ بر روی موضع پرهیز کنید.

نشستن در آب گرم برای درمان شقاق

حمام سیتز یا همان نشیمن قرار دادن ناحیه نشیمنگاه، در آب گرم است. گرما گردش خون در موضع را افزایش داده و در افزایش سرعت بهبودی و ترمیم زخم موثر خواهد بود.

برای این منظور می توانید یک لگن را از آب گرم پر کرده و در آن بنشینید و یا از وان استفاده کنید. در هر حال بهتر است وان و یا لگن را قبل از استفاده ضد عفونی نمایید. همچنین برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید به آن نمک اپسوم و یا جوش شیرین اضافه کنید.

تماس تلفنی با کارشناسان

برای ارتباط باکارشناسان و مشاوره رایگان تلفنی همین حالا تماس بگیرید.

داروی شقاق

استفاده از داروهای بدون نسخه می تواند در بهبود علائم بیماری موثر باشد. این داروها در برطرف کردن بیماری موثر نیستند اما می توانند علائم آن را بهبود بخشند. مصرف پمادها سریع ترین روش کاهش درد، سوزش، خارش و خونریزی است. برخی از این داروها شامل پماد لیدوکائین، رکتول، ام جی و .. میشود. برای مطالعه بیشتر در این مورد صفحه بهترین پماد برای شقاق مقعدی را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : درمان شقاق با کپسول ویتامین ای

درمان گیاهی

در برخی مواقع استفاده از گیاهان طبیعی می تواند روشی موثر در برطرف کردن بیماری باشد. داروهای گیاهی مانند آلوئه ورا، تخم کتان و یا روغن زیتون می توانند با کاهش التهاب و عفونت زخم به برطرف کردن بیماری کمک کنند. در صفحه درمان سنتی و گیاهی شقاق بیشتر به این موضوع پرداخته شده است.

تاثیرگذاری درمان خانگی

درمان خانگی شقاق را نمی توان به عنوان روشی برای درمان قطعی این بیماری معرفی کرد.

روشهای خانگی اغلب بر کنترل شرایط بیماری و بهبود علائم تمرکز دارند. استفاده از این درمان در برطرف کردن علت اصلی عارضه تاثیر نخواهد داشت.

برای که این شقاق به طور قطع درمان شود، می بایست فشار و اسپاسم شدیدی که در عضله ایجاد شده است، برطرف شود. برای این منظور باید از روشهای جراحی سنتی و لیزر استفاده نمود.

جراحی سنتی مشکلات و عوارض بیشماری را ایجاد می کند که مهمترین آن خطر بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع پس از جراحی است. به همین جهت امروزه به ندرت توصیه میشود. در عوض لیزر جایگزین جراحی به روش سنتی شده و هیچ یک از عوارض آن را نیز ندارد. برای اطلاع بیشتر در رابطه با لیزر توصیه می کنیم صفحه درمان شقاق را مطالعه نمایید.

چند روز طول میکشد تا بیماری با درمان خانگی برطرف شود؟

بسته به وسعت زخم دارد. اما در صورتی که پس از گذشت دو هفته همچنان علائم شما وجود دارند، بهتر است با یک پزشک در این مورد مشورت نمایید.

بیماران مبتلا به شقاق چه رژیم غذایی داشته باشند؟

غذایی خاصی را به این بیماران تجویز نمی کنند. می توانید هرغذایی که دوست دارید، میل کنید. ولی مهم این است که در رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات قرار داده و حداقل 35 گرم فیبر در طول روز بخورید. نوشیدن 8 لیوان آب نیز الزامی است.

از درمان های خانگی قبل از لیزر استفاده کنیم، با بعد از آن؟

لازم است این روشهای درمانی را قبل از جراحی لیزری و هم بعد از آن رعایت کنید. تا از عود مجدد بیماری پیشگیری شود.

10 دیدگاه دربارهٔ «درمان خانگی شقاق مقعدی(فیشر)»

1. سلام. خیر شقاق به هیچ وجه با یخ درمان نمیشود. استفاده از کمپرس سرد یا یخ میتواند در کنترل درد موثر باشد.

1. سلام. معمولاً پزشکان در هفته های اول شقاق این درمان های خانگی را پیشنهاد می کنند. در صورتی که درمان انجام نشود، روشهای جراحی به بیماران پیشنهاد می شود. در هر حال
      بهتر هست قبل از انجام هر یک از این روشها با پزشک مشورت کنید.

1. سلام. من چند روزی هست که یک زخم کوچیک کنار مقعدم ایجاد شده، آیا این همون شقاق هست؟ با این روشهای خانگی برطرف میشه؟

2. سلام. اقای دکتر ایا روش غیر جراحی برای درمان شقاق موثر هست؟ من از جراحی میترسم و خیلی از این بابت نگرانم ممنونم از راهنمایی هاتون

1. سلام. اگر شقاق در طی 2 هفته با درمان خانگی و دارویی برطرف نشود، باید برای انجام جراحی آماده شوید.

3. سلام. من از عسل استفاده کردم الان زخمم نه تنها خوب نشده بلکه باز تر شده بایدچیکار کنم الان؟

سلام. عسل درمان قطعی این بیماری نیست و فقط به جهت تسکین علائم توصیه میشود. بهتر هست هرچه سریع تر برای لیزر درمانی اقدام کنید.