درمان فیستول مقعدی با دارو

درمان فیستول با دارو و آنتی بیوتیک برای عفونت مقعد

درمان فیستول مقعدی با دارو یکی از راه های درمان این بیماری است که البته نمی تواند درمان قطعی باشد، اما می تواند در رفع عفونت موثر باشد. به همین جهت به بیماران توصیه میشود، قبل از جراحی یا لیزر یک دوره کوتاه مدت از آنتی بیوتیک استفاده کنند. در ادامه بیشتر با داروهای این بیماری آشنا خواهید شد.

فیستول چیست؟

فیستول مقعدی یکی از انواع بیماریهای عفونی و دردناک ناحیه مقعدی است. فیستول به ایجاد یک مسیر غیر طبیعی مابین دو عضو از بدن گفته میشود. در نوع مقعدی این مسیر از یک طرف به دیواره روده و از طرف دیگر به پوست اطراف مقعد متصل میشود.

خیلی طبیعی است که در این صورت عفونت ها و آلودگی های روده به سطح پوست راه پیدا کنند. علائم بیماری نیز شامل درد، خارش، سوزش اطراف زخم، ترشحات چرکی و خونریزی است.

بیشتر بخوانید : فیستول چیست؟ علت، علائم و روشهای تشخیص و پیشگیری

در مراحل پیشرفته یک سوراخ گود نیز بر روی پوست قابل مشاهده می باشد. بیماری فیستول را می توان با عوامل بسیاری در ارتباط دانست. اما مهمترین علت آن آبسه طولانی مدت و درمان نشده است.

درمان فیستول مقعدی با دارو راه قطعی برای درمان این بیماری نیست. بهترین راه قطعی و سریع و سرپایی برای رهایی از این بیماری درمان یا جراحی فیستول با لیزر است

بیشتر بخوانید : درمان فیستول مقعدی بدون جراحی یا عمل فیستول با لیزر در تهران

ویزیت رایگان در واتساپ

برای مشاوره رایگان و ویزیت آنلاین به این شماره در واتساپ پیام دهید.

یک راه درمان که بیماران نیز تمایل بیشتری به آن دارند،  در ادامه قصد داریم به بررسی درمان فیستول مقعدی با دارو بپردازیم :

دارو برای عفونت مقعدی

همانطور که اشاره کردیم فیستول مقعدی بیماری عفونی است. التهاب اطراف مقعدی در نتیجه این عفونت طولانی بروز می کند. یک راه ساده برای برطرف کردن این عفونت باکتریایی مصرف داروهای آنتی بیوتیک است. در کنار آنتی بیوتیک ها، مصرف سایر داروهای ضد التهاب در بهبود التهاب زخم و داروی مسکن در کاهش درد موثر هستند. بهتر است از داروهای مسکن بدون کدئین برای رفع این مشکل استفاده کنید. کدئین می تواند عاملی برای یبوست گردد.

مهترین داروهای آنتی بیوتیک مناسب برای درمان این بیماری عبارتند از :

• مترونیدازول
  • سیپروفلوکساسین

به غیر از موارد ذکر شده هیچ داروی اختصاصی دیگری برای رفع این بیمار وجود ندارد. قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت نمایید.

برخی از بیماران برای مدت طولانی نسبت به درمان فیستول بی توجهی می کنند، بنابراین عفونت به سایر بافت های مجاور نفوذ کرده و حتی ممکن است عفونت وارد خون شود که در نتیجه بیماری گند خونی ایجاد میشود. بنابراین بیمارانی که علاوه بر فیستول علائم سیستمیک دارند، ضروری است که قبل از جراحی مدتی را دارو مصرف کنند. به این بیماران معمولاً آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین، مترونیدازول توصیه میشود.

تاثیرات درمان فیستول مقعدی با دارو

دسترسی سریع تر و راحت تر به دارو با هزینه های کمتر موجب شده، درمان فیستول مقعدی با دارو بیشتر مورد توجه باشد. از درمان دارویی می توان به عنوان روشی کمکی در کنار سایر روشها استفاده نمود. زیرا مصرف دارو برای فیستول در کاهش عفونت موثر است و قبل از جراحی می تواند به نتیجه گیری بهتر و سریع تر از درمان کمک نماید. اما درمان دارویی به تنهایی در رفع بیماری موثر نیست. برای رفع بیماری می بایست از روشهای جراحی سنتی استفاده نمود.

خبر خوب این است که دیگر نیازی به نگرانی در رابطه با عوارض جراحی سنتی نیست. زیرا که علم پزشکی روشی ایمن تر و کم عارضه تر با تاثیرگذاری بیشتر را برای رفع این بیماری توصیه می کند. عمل فیستول با لیزر سرپایی و سریع انجام میشود. از سایر تاثیراتی که درمان با لیزر  دارد، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

•  هزینه ای مناسب تر
  • درمان قطعی
  • جلوگیری از عفونت یا عود بیماری
  • بدون درد و خونریزی
  • بدون به جای ماندن اسکارهای آزار دهنده

چه دارویی را برای از بین بردن فیستول پیشنهاد می کنید؟

هیچ دارویی نمی تواند فیستول را از بین ببرد، تنها عفونت ایجاد شد را درمان می کند.

مصرف آنتی بیوتیک می تواند عوارضی برای فیستول ایجاد کند؟

خیر، در عوض تاثیر مثبت دارد. بیمارانی که قبل از جراحی فیستول داروی آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند، نتیجه بهتری از درمان گرفتند.

آیا آنتی بیوتیک ها می توانند فیستول را درمان کنند؟

آنتی بیوتیک به تنهایی این بیماری را درمان نمی کند . برای درمان فیستول باید جراحی کنید. گزینه های درمان جراحی عبارتند از: فیستولوتومی و لیزر

آیا فیستول خود به خود درمان میشود؟

مجاری فیستول باید درمان شوند، زیرا به خودی خود بهبود نمی یابند . اگر برای مدت طولانی درمان نشود، خطر ابتلا به سرطان در مجرای فیستول وجود دارد.

12 دیدگاه دربارهٔ «درمان فیستول با دارو و آنتی بیوتیک برای عفونت مقعد»

1. آنتی بیوتیک برای درمان آبسه ای که توسط پزشک تخلیه شده موثر هست. در کاهش عفونت فیستول هم موثره اما به هیچ وجه مصرف آنتی بیوتیک نمی تواند کیست مویی را درمان کند!

1. سلام اقای دکتر پماد آنتی بیوتیک هم داریم؟ من همراه فیستول آبسه هم دارم. الان میتونم لیزر انجام بدم؟

1. سلام. آنتی بیوتیک تاثیری در رفع فیستول ندارد. برای درمان قطعی باید لیزر انجام بدین. بله فیستول هایی که آبسه دارن هم با لیزر درمان میشوند.

2. سلام آقای دکتر بای چه مدت از این دارو ها استفاده کنیم، تا اثر داشته باشه؟ میشه شما یک داروی خوب معرفی کنید، من لرستانم و برام مشکل هست که بیام تهران

سلام. این دارو ها فقط به جهت کاهش عفونت زخم توصیه میشود و نمیتوانند به طور کامل فیستول را رمان کنند. امکان درمان فیستول با هیچ دارویی دارو وجود ندارد.

3. سلام آقای دکتر من چند ماه پیش سوزش داشتم رفتم دکتر و بهم گفتن فیستول داری بهم داروی آنتی بیوتیک دادن الان باز درد و سوزش برگشته باید چیکار کنم؟

4. سلام. من چند ماه پیش فیستول داشتم داروی آنتی بیوتیک خوردم و عفونتش خوب شد. الان که علائم ندارم باید بازم جراحی انجام بدم؟

سلام. بله تا زمانی که جراحی انجام ندین مدام عود میکنه. و ممکن هست در آینده مجدد عفونت کند. پس هرچه سریع تر برای درمان قطعی بیماری اقدام کنید.