عمل فیستول

فیستولوتومی چیست و چه عوارضی دارد؟

فیستولوتومی یا همان عمل سنتی فیستول، یک راه قدیمی تر ولی پر دردسر برای درمان این بیماری است. در این روش کار درمان بدون استفاده از هیچ تکنولوژی خاصی، و تنها با تیغ انجام میشود.

با پیشرفت تکنولوژی روش فیستولوتومی منسوخ شده است و برای درمان فیستول در حال حاضر بهترین روش لیزر درمانی می باشد.

بیشتر بخوانید : درمان فیستول مقعدی با لیزر

پاسخگویی به سولات

پاسخگویی به سوالات و مشاوره رایگان درمان توسط کارشناسان کلینیک عابدیان

آشنایی با بیماری فیستول

در حالت کلی فیستول یا ناسور به ایجاد یک مسیر مابین دو عضو از بدن گفته میشود. در مورد فیستول مقعدی این مسیر مابین بخشی از روده (معمولاً راست روده) و پوست اطراف مقعد است.

علائم این بیماری از عفونت، تا درد و سوزش و ترشحات عفونی و بد بو متغیر است. مشاهده عکس این بیماری می تواند به فهم راحت تر آن کمک می کند.

فیستولوتومی چیست؟

فیستولوتومی

قبل از هر چیز بگوییم که جراحی سنتی به مجموعه ای از روشهای و تکنیک های تهاجمی گفته میشود، که هدف از آنها برطرف کردن بیماری است. این جراحی ها در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشوند. فیستولوتومی نیز یکی از تکنیک های جراحی فیستول است.

فیستولوتومی رایج ترین روش برای درمان این بیماری است.  این درمان با استفاده از چاقوی جراحی و با هدف از بین بردن مجرای فیستول انجام میشود. برای این منظور مسیر غیر طبیعی یا همان مجرای، شکافته میشود و پس از تخلیه عفونت و قطع و حذف بخشی از موضع درگیر با بیماری، مجددا بخیه زده میشود.

البته در بیشتر موارد زخم را بخیه نمی زنند تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود. برای ترمیم کامل زخم به حدود 1 الی 2 ماه زمان نیاز داریم. در آخر زخم به صورت یک شیار کوچک روی پوست باقی می ماند.

برای درمان فیستول های پیچیده تر ممکن است نیاز به قطع کردن قسمتی از عضله باشد. اگر مقدار قابل توجهی از ماهیچه اسفنکتر قطع شود یا اگر کل کانال ها یافت نشد، ممکن است فیستولوتومی در دو مرحله انجام شود.

همچنین در مواردی که خطر جدی برای قطع عضله و بی اختیاری وجود دارد. از سایر تکنیک های جراحی استفاده میشود.

معمولاً پزشک قبل از اقدام به جراحی فیستول مصرف داروهای آنتی بیوتیک را تجویز می کند تا میزان عفونت کاهش یابد. برای اطلاعات بیشتر در مورد داروهایی که باید مصرف کنید، صفحه درمان فیستول با دارو را مطالعه کنید.

معایب فیستولوتومی

عمل جراحی فیستول مقعدی حساس است. زیرا عضله مقعدی، تعداد زیادی اعصاب داشته و در صورت آسیب امکان بروز هر نوع عارضه ای وجود دارد. برخی از مهمترین عوارض فیستولوتومی  عبارتند از :

• احتمال آسیب عضله مقعدی و ایجاد بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده
  • احتباس ادرار و مدفوع
  • خونریزی شدید
  • تشکیل لخته خون
  • عفونت زخم به علت باز بودن موضع
  • تعویض مرتب پانسمان ها
  • تنگی دریچه مقعدی
  • عود مجدد بیماری
  • هزینه بالا (هزینه درمان فیستول)
  • نیاز به بیهوشی و بستری در بیمارستان
  • طولانی شدن مدت زمان درمان، (حداقل به 2 ماه زمان برای بهبود کامل نیاز است.)

سایر روشهای جراحی:

قرار دادن ستون (نخ)

قرار دادن ستون در فیستول

در مواردی که مسیر فیستول در موضعی حساس واقع شده است. جراحی به روش فیستولوتومی  می تواند خطر بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع را افزایش دهد. بنابراین از روشهای مثل ستون استفاده میشود.

در این روش جراح رشته ای از ابریشم یا لاتکس (ستون) را در فیستول قرار می دهد تا به تخلیه عفونت کمک کند. با جابجا کردن روزانه این نخ، توسط بیمار به تدریج عضله پشت این نخ ترمیم میشود. البته که برداشتن نخ ستون درد شدیدی را به همراه خواهد داشت.

معمولاً این روش به تنهایی اثر گذار نیست. در بیشتر موارد از ترکیب ستون و لیزر همزمان استفاده می کنند. به این صورت که 70% از مسیر بریده شده و در 30% مابقی نخ قرار داده میشود.

معایب ستون

• نیاز به مراجعه هر روز نزد پزشک و تحمل درد شدید
  • طولانی شدن دوره درمان
  • خطر عفونت و خونریزی
  • خطر عود مجدد بیماری
  • نیاز به انجام سایر روشهای درمان همزمان با ستون که این امر افزایش هزینه های درمان را نیز به دنبال دارد.

فیبر و پلاگین کلاژن

برای این درمان مجرای فیستول را با چاقو باز شده و عفونت آن تخلیه میشود. سپس دریچه داخلی مقعد با بخیه بسته میشود و چسب مخصوص ساخته شده از پروتئین فیبری (فیبرین) به داخل مجرای تزریق میشود.

تزریق این ماده می تواند به بسته شدن فیستول کمک ویژه ای نماید، اما به معمولاً به تنهایی پاسخگوی درمان نخواهد بود.

عوارض پلاگین

عوارض این درمان می تواند شامل موارد  زیر باشد:

• درد،
  • آبسه
  •  جابه جایی پلاگین

مراقبتهای بعد از عمل سنتی

مراقبت بعد از عمل فیستول مقعدی می تواند به نتیجه گیری بهتر از درمان کمک کند. بهبودی کامل پس از جراحی به چندین هفته زمان نیاز دارد. انجام راهکارهای زیر به کاهش این مدت زمان و خطر بروز عوارضی مثل عفونت کمک می کند.

• از زخم خود مراقبت کنید و پانسمان آن را مرتباً تعویض نمایید.
  • رعایت بهداشت می تواند به نتیجه گیری بهتر از درمان کمک کند.
  • ورزشهای خود را تا بهبودی کامل به تعویق بیاندازید.
  • مراقبت از زخم و کمک گرفتن از بالش های نرم دوناتی شکل هنگام نشستن
  • استفاده از حمام سیتز یا نشستن در آب گرم
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر(مصرف انواع میوه ها،سبزیجات و غلات)
  • نوشیدن آب و مایعات (حداقل 8 لیوان در طول روز)
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیک و مسکن ها با مشورت پزشک

با ورود لیزر، امروزه کمتر از روش های سنتی جراحی یا همان فیستولوتومی استفاده می شود. زیرا همان طور که اشاره کردیم این جراحی ها با هر روشی که انجام شود، خطرات و عوارض بسیاری را برای بیمار به همراه دارد. در حالی که لیزر توانسته جایگزین بسیار مناسبی باشد. لیزر سریع و سرپایی انجام میشود و بدون ایجاد عوارض خطرناک مثل درد، خونریزی، نقاهت طولانی و … بیماری را شما را رفع می نماید. به علاوه چون به طور کامل عفونت را از بین می برد، از عود مجدد بیماری جلوگیری خواهد شد. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد لیزر، صفحه درمان فیستول را مطالعه نمایید.

انجام این جراحی در دوران بارداری و شیردهی منعی ندارد؟

جراحی سنتی برای جنین مضر است و در دوران شیردهی نیز توصیه نمیشود. معمولاً به این دسته از افراد جراحی با لیزر توصیه میشود که سرپایی انجام شده و نیاز به دریافت بیهوشی ندارد.

ترشحات چرکی از زخم بعد از جراحی طبیعی است؟

بله تا چند روز طبیعی است.

برای عمل جراحی بیمار را بیهوش می کنید با بی حس؟ در مورد لیزر چطور؟

عمل جراحی با بیهوشی و در بیمارستان انجام میشود. ولی لیزر با بی حسی انجام میشود.

هزینه عمل جراحی بیشتر است با لیزر؟

عمل جراحی، زیرا هزینه های جانبی مثل بستری در بیمارستان و از کارافتادگی تا چند هفته نیز به آن اضافه میشود.

امکان عود مجدد فیستول بعد از جراحی وجود دارد؟

بله