آیا بواسیر باعث سرطان میشود

عوارض هموروئید چیست؟آیا بواسیر باعث سرطان مقعد میشود ؟

بیماری بواسیر یا هموروئید به متورم شدن سیاهرگ ها در مقعد گفته میشود. اگر این سیاهرگ آسیب دیده داخل کانال مقعد یا رکتوم باشد، هموروئید از نوع داخلی است. در صورتی که سیاهرگ آسیب دیده بر روی عضله مقعد و خارج از کانال است، هموروئید خارجی نام می گیرد.

برخی شباهت ها بین این بیماری و سرطان موجب شده، عده ای آن را به اشتباه بگیرند. در این صفحه تصمیم داریم به سوالات بیماران در مورد اینکه “عوارض بواسیر چیست” و “آیا بواسیر باعث سرطان میشود؟” و دیگر سوالات مشابه پاسخ دهیم.

عوارض بواسیر چیست؟

بیمار هموروئید معمولاً عوارض جدی به همراه ندارد. البته به شرطی که سریع و درست درمان شود. برخی از عوارض هموروئید طولانی مدت عبارتند از :

کم خونی

معمولاً هم بواسیر داخلی و هم بواسیر خارجی با دفع مدفوع دچار خونریزی میشوند. اگر در صورت خونریزی، به سرعت برای درمان اقدام نکنید. ممکن است بعد از مدت کوتاهی دچار کم خونی شوید.

کم خونی با علائمی مثل سردرد، ضعف و بی حالی همراه است. این علائم را جدی بگیرید و با پزشک مشورت کنید.

التهاب و عفونت هموروئید

یکی از عوارض شایع هموروئید، عفونت است. این بیماری به علت قرار گرفتن در موضعی حساس به شدت در معرض عفونت قرار دارد. اگر بواسیر عفونت کند، بوی نامطبوعی دارد. ازد دیگر علائم عفونت می توانیم به تب اشاره کنیم.

بی اختیاری مدفوع

اگر از روشهای جراحی سنتی برای درمان استفاده کنید، خطر بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع برای مدتی محدود و یا حتی دائمی وجود دارد. در ضمن در مواردی مشاهده شد بیماران مبتلا به هموروئید که خیلی دیر برای درمان اقدام کرده اند، دچار بی اختیاری در کنترل مدفوع شده اند.

لخته شدن خون

مشکل لخته شدن خون، یکی از عوارض شایع به خصوص در هموروئید خارجی است، این اختلال تحت عنوان هموروئید ترومبوزه شناخته میشود. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه درمان بواسیر خارجی داشته باشید، بر روی لینک کلیک کنید.

از طرفی لخته شدن خون یکی از عوارض روش درمانی به نام اسکلروتراپی است. امروزه به ندرت پزشکان انجام اسکلروتراپی را تجویز می کنند.

از دست دادن اعتماد به نفس

یکی از مشکلات شایع به خصوص در بین خانم ها مشکل اعتماد به نفس است. این موضوع می تواند زندگی جنسی و زناشویی افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

آیا بواسیر باعث سرطان میشود ؟

خیر، شواهد و نتیجه تحقیقات در طی این سالها به اثبات رسانده، امکان سرطانی شدن بافت هموروئیدی وجود ندارد. درمان نکردن بیماری هموروئید عوارضی را به همراه دارد، اما سرطان روده یا مقعد جزء این عوارض نیست.

رابطه بواسیر با سرطان چیست؟

همانطور که اشاره شد، بواسیر متورم شده سیاهرگ ها در کانال مقعدی و یا خارج از آن است. این بیماری باعث ایجاد زائده های گوشتی در مقعد می شود.در موارد پیشرفته تر ممکن است این زائده از مقعد خارج شود. خوشبختانه این زائده گوشتی خوش خیم است و تنها سیاهرگی است که متورم شده.

بیشتر بخوانید : بواسیر چیست؟علت، علائم و تشخیص هموروئید مقعد

هر عاملی که فشار زیادی به مقعد وارد میکند، علت بواسیر است. به طور مثال یبوست، اسهال مزمن، زایمان، بارداری، کهولت سن، رابطه مقعدی و … از مهمترین عوامل ایجاد این بیماری هستند. درمان بواسیر با لیزر روشی کم هزینه، سریع، سرپایی و بدون عوارض است که فقط با یکبار انجام آن می توانید برای همیشه از شر این عارضه خلاص شوید.

سرطان مقعد با بیماری بواسیر متفاوت است. سرطان به تشکیل تومور های سرطان در کانال مقعد گفته میشود. علت این بیماری اختلال در رشد سلول ها است.

بیشتر بخوانید : درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر سرپایی، بدون عمل جراحی و قطعی

علائم مشابه بواسیر و سرطان مقعد

خونریزی مقعدی

احساس درد در ناحیه مقعد و خونریزی علامت مشابهی میان دو بیماری بواسیر و سرطان است. این علائم مشابه موجب شده، عده ای از بیماران و حتی پزشکان در تشخیص بیماری اشتباه کنند. این امر موجب میشود، تعدادی از بیماران به تصور اینکه بواسیر دارند و عارضه های آنها خطرناک نیست، دیرتر برای درمان اقدام کنند. در نتیجه این امر بیماری پیشرفت کرده و شاید دیگر قابل درمان نباشد.

برای جلوگیری از اشتباه لازم است در صورت بروز هر نشانه هشدار دهنده ای هرچه سریع تر با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین آشنایی با سایر علائم بیماری می تواند به شما در تشخیص این عارضه کمک کند.

علائم بواسیر عبارتند از :

• سوزش و خارش
  • ترشحات مخاطی
  • خونریزی یا خون در مدفوع
  • بیرون زدگی های گوشتی از مقعد یا پرولاپس
  • متورم شدن اطراف مقعد

پیشنهاد می کنیم، برای آشنایی بیشتر با شکل ظاهری این بیماری، صفحه تصاویر هموروئید را مشاهده نمایید.

علائم سرطان عبارتند از :

• خونریزی یا خون در مدفوع
  • تغییر در عادات روده
  • کاهش بی دلیل وزن
  • احساس خستگی
  • درد معده

در صورت بروز هر یک از این علائم نگران نباشید. به ندرت این علائم ناشی از سرطان روی می دهد، بلکه در اغلب موارد ناشی از بیماریهای ساده تری نظیر بواسیر یا شقاق هستند. بهترین کار این است که در اولین فرصت با پزشک خود مشورت کنید. بیماری بواسیر معمولاً با یک معاینه ساده و یا بررسی توسط سیگموئیدسکوپ تشخیص داده میشود. تشخیص سرطان نیاز به آزمایشات تخصصی بیشتری دارد.

مشاوره با کلینیک عابدیان

اگر در تشخیص تفاوت علائم سرطان و بواسیر مشکل دارید، می توانید از طریق این شماره تماس با مشاوران ما در ارتباط باشید.

عوارض بواسیر چیست؟

راه پیشگیری از بواسیر و سرطان

هنوز علت دقیق سرطان کشف نشده است. پس نمی توان به طور قطع راه پیشگیری از آن را عنوان کرد. اما خوشبختانه بواسیر با راهکارهای زیر قابل پیشگیری است:

• مصرف فیبر بیشتر تا 30 گرم در روز
  • پرهیز از مدت طولانی نشستن
  • ورزش و تحرک بدنی
  • نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز
  • بهداشت مقعد
  • پرهیز از لباسهای تنگ و چسبان

2 دیدگاه دربارهٔ «عوارض هموروئید چیست؟آیا بواسیر باعث سرطان مقعد میشود ؟»

1. سلام دکتر من 30 سالمه ساکن اصفهانم و سه سال هست که بواسیر دارم.
    همون طور که خودتون گفتین من برای درمان دکتر نرفتم و الان وضعیتم خیلی وحشتناک شده و عفونت شدید دارم. میشه بهم توضیح بدین که برای عفونت بواسیر چه باید کرد؟
    ممنون بابت راهنمایی و سایت عالی که دارین

1. برای درمان عفونت می توانید از دارو های آنتی بیوتیک استفاده کنید. اما مصرف دارو روش قطعی برای درمان بواسیر نیست. برای درمان باید زائده هموروئید با جراحی لیزری از بین برود.