علائم بواسیر یا نشانه های هموروئید

علائم بواسیر یا نشانه های هموروئید داخلی و خارجی چیست؟

بواسیر به تورم سیاهرگ ها در مقعد گفته میشود. علت این بیماری می تواند وارد شدن فشار بیش از اندازه به مقعد باشد. به طور مثال یبوست مداوم و مزمن می تواند فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد کند. علائم بواسیر یا هموروئید به شدت آزار دهنده بوده و تنها کسی که این علائم را تجربه کرده می تواند این گفته این را تایید کند.

بهترین راه درمان این بیماری، لیزر بواسیر است. لیزر می تواند در کمتر از یک ساعت و بدون ایجاد عوارضی مثل درد، خونریزی، تورم، عفونت و … بیماری شما را رفع نماید.

بیشتر بخوانید : درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر، بدون عمل جراحی و قطعی

اما علائم بیماری بواسیر چیست ؟  در ادامه به بررسی شایع ترین این نشانه ها می پردازیم:

مشاوره با پزشک در واتساپ

بیماران می توانند برای پرسش سوالات خود و یامشاوره رایگان به این شماره واتساپ پیام دهند .

درد مقعد از نشانه های بواسیر

هموروئید متورم شدن، سیاهرگ های مقعدی در داخل کانال مقعد (رکتوم) و یا خارج از آن است. معمولاً درد اولین نشانه ای است که فرد بیمار احساس می کند. درد آزار دهنده و تیرکشنده این بیماری گاهی در تمام طول روز احساس میشود و گاهی تنها به هنگام دفع مدفوع شدت می گیرد.

ممکن است به واسطه این درد بیمار دفع مدفوع را به تاخیر اندازد و این خود عاملی می شود برای شدت گرفتن بیماری. زیرا هر مقدار عمل دفع با تاخیر انجام شود، مدفوع سفت تر شده و فشار بیشتری بر سیاهرگ ها وارد می کند، بنابراین بیماری تشدید میشود.

معمولاً احساس درد اولین نشانه از هموروئید خارجی است. این نوع هموروئید خارج از کانال مقعد و درست بر روی عضله آن ایجاد میشود، این موضع حساس بوده و مملو از پایانه های عصبی است. بنابراین هر نوع آسیب در این موضع با درد شدید همراه است.

در هموروئید داخلی، سیاهرگ های آسیب دیده، داخل کانال مقعد قرار دارند. معمولاً بیماران تا زمانی که بواسیر از مقعد خارج نشده، یا دردی ندارد و یا درد کمتری را در مقایسه با نوع خارجی احساس می کنند.

اگر می خواهید با روشهای کنترل و کاهش درد بواسیر آشنا شوید، مطالعه این صفحه را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید : درمان فوری درد بواسیر (درد هموروئید) با چند روش ساده

خونریزی یا خون در مدفوع

خونریزی ممکن است، به سه شکل مختلف روی دهد، یعنی ممکن است بیمار بعد از دفع مدفوع دچار خونریزی شده، یا لکه هایی خون را بر روی مدفوع یا دستمال توالت مشاهده کند، در حالت سوم رنگ مدفوع تغییر کرده و تیره میشود، در واقع بیمار دچار خونریزی پنهان شده و میزان خونریزی به حدی کم است که با چشم قابل دیدن نیست.

خون در مدفوع معمولاً از علایم هموروئید داخلی است، با عبور مدفوع سخت از کانال مقعد، سطح این سیاهرگ های متورم شده، خراشیده می شود و خونریزی روی می دهد. خون خارج شده به رنگ قرمز روشن است. برای اطلاعات بیشتر در مورد هموروئید خونی بر روی لینک کلیک کنید.

نوع خارجی این بیماری به ندرت دچار خونریزی میشود؛ در این حالت معمولاً لخته های خون در بواسیر جمع میشوند، و رنگ موضع متورم را تغییر میدهند در این حالت باید هرچه سریع تر برای تخلیه خون اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : خون در مدفوع نشانه چیست؟ علت ها و روشهای درمان

بیرون زدگی های گوشتی

بیرون زدگی های گوشتی از علائم بواسیر

بیرون زدگی های گوشتی از علائم بواسیر داخلی است. همان طور که گفتیم در نوع داخلی سیاهرگهای آسیب دیده داخل کانال مقعد قرار دارند. با پیشرفت بیماری این سیاهرگ ها به سمت خروجی مقعد دچار پرولاپس یا افتادگی شده، و به تدریج از مقعد خارج میشوند.

در همورئید های درجه 2، 3 و 4 این زائده های گوشتی مشاهده میشوند. نوع 4 وضعیت اورژانسی است و زائده ها حتی با فشار دست نیز به داخل بر نمی گردد. در این حالت خروجی مقعد مسدود شده و ممکن است بیمار در دفع مدفوع عاجز شود. درمان بیرون زدگی بواسیر قطع کردن این زائده است.

اگر در تشخیص علائم بواسیر و شقاق مشکل دارید، صفحه فرق بواسیر و شقاق را مطالعه کنید :

بیشتر بخوانید : فرق شقاق با بواسیر(هموروئید) در چیست؟

احساس ناکامل بودن دفع

احساس ناکامل بودن دفع موجب میشود، بیمار چندین مرتبه در روز برای دفع مدفوع به توالت مراجعه کند و به اشتباه در تمام طول روز نیاز به دفع داشته باشد. این علامت نیز تنها در مورد نوع داخلی ایجاد میشود. این احساس اشتباه به واسطه متورم شدن سیاهرگ ها و پر کردن فضای کانال مقعد روی میدهد، در واقع این سیاهرگ ها هستند که کانال مقعد را پر کرده اند نه مدفوع.

ترشحات لزج

خروج ترشحات لزج از دیگر علائم بواسیر است که معمولا به نوع داخلی مربوط میشود. این ترشحات رنگ سفید داشته و به سختی از روی پوست پاک میشوند. علت ایجاد این ترشحات کندی حرکت روده است. این ترشحات لزج پشت مدفوع در کانال مقعد به دام افتاده و با خروج مدفوع از بدن خارج میشوند.

خارش و سوزش

خارش و سوزش به ندرت ایجاد میشوند و در نوع خارجی این بیماری شایع تر هستند. علت ایجاد این علائم، تحریک و التهاب پوست اطراف مقعد بر اثر ترشحات مخاطی است. خارش مقعد می تواند از عوارض هموروئید درمان نشده نیز باشد.

باریک شدن مدفوع

مدفوع باریک از عوارض کمتر شایع این بیماری است. با این حال ممکن است، توده بواسیر بزرگ باشد و بخش زیادی از کانال مقعد را بپوشاند، و باعث باریک شدن مدفوع شود.

بیشتر بخوانید : 7 علت رشته ای و باریک شدن مدفوع + راه های درمان

آیا بواسیر بوی بد دارد ؟

بله. بوی بد معمولاً در اثر عدم تخلیه کامل روده و یا عفونت شدید ایجاد میشود. بنابراین در صورتی که بواسیر عفونت داشته باشد و یا بیمار ترشحات عفونی داشته باشد. ممکن است بواسیر بوی بدی داشته باشد.

متورم شدن اطراف مقعد

تورم مقعد ناشی از هموروئید خارجی روی می دهد. هر گونه تورم، قرمزی و التهاب اطراف دریچه مقعدی را جدی بگیرید و هر چه سریع تر با پزشک مشورت کنید.

علائمی که تا به اینجا ذکر شد، به این بیماری نسبت داده میشوند اما ممکن است نشانه ای از سایر بیماریها باشند، برای اطمینان از بیماری و لازم است با پزشک خود مشورت نمایید.

مشاوره علائم بواسیر

اگر در تشخیص علائم بیماری مشکل دارید، می توانید برای مشاوره رایگان و بررسی علائم با کارشناسان ما تماس بگیرید.

پس از درمان خانگی همه علائم من رفع شده، اما بیرون زدگی همچنان وجود دارد، برای درمان چیکار کنم؟

در برخی موارد با مصرف دارو یا درمان های خانگی علائم بیماری رفع میشود. اما این به معنی درمان این عارضه نیست، بلکه برای رفع هموروئید باید بیرون زدگی گوشتی از پایه قطع شود. بهترین راه سریع و قطعی برای درمان این بیرون زدگی هم لیزر درمانی است. کلینیک دکتر عابدیان از مجهزترین مراکز درمان با لیزر است که در خدمت شما بیماران میباشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره تماس 02186084973 در ارتباط باشید.

بعد از دفع مدفوع، زائده های گوشتی از مقعد بیرون میزند، این همان بواسیر است؟

بله ممکن است بواسیر باشد. برای نظر قطعی باید معاینه بشین.

علائم هموروئید در دوران قاعدگی عود می کند؟

بله در این دوران به علت ترشح هورمون ها، احتمال یبوست افزایش یافته و علائم بیماری تشدید میشوند.

ایجاد زائده گوشتی بنفش رنگ خارج از مقعد، نشانه ای از هموروئید است؟

بله بواسیر خارجی ترومبوزه است که در آن خون جمع شده و به رنگ بنفش دیده میشود. این بواسیر را باید سریعاً درمان کرد.

آیا رابطه مقعدی برای افرادی که مبتلا به بواسیر هستند، مضر است؟

بله، رابطه مقعدی می تواند باعث آسیب مقعد شده و علائم شما را تشدید کند.

ترشحات سفید مقعدی نشانه چیست ؟

علت ترشحات سفید مقعدی، ابتلا به هموروئید داخلی است که با نام ترشحات بواسیر شناخته میشود.

ایا بواسیر باعث نفخ شکم میشود ؟

خیر، بواسیر باعث نفخ شکم نمیشود، ولی مهمترین علت بواسیر یبوست است و یبوست همیشه با نفخ شکم همراه است.

برای درمان ورم بواسیر چه باید کرد؟

ورم بواسیر با دارو یا درمان های خانگی برطرف نمیشود. باید زائده بواسیری ورم کرده رابا جراحی سنتی با لیزر از بین برد.

4 دیدگاه دربارهٔ «علائم بواسیر یا نشانه های هموروئید داخلی و خارجی چیست؟»

1. سلام دکتر
    من سه ماهه که دچار مدفوع همراه با ترشح سفید شدم. ولی درد و خونریزی ندارم. آیا ممکن هست این مشکل به علت بواسیر باشه؟

2. سلام دکتر من 26 سالمه و خونریزی دارم ولی درد ندارم. آیا امکان دارد هموروئید بدون درد باشد؟