درمان بواسیر در طب سنتی

درمان بواسیر (هموروئید) در طب سنتی

در این صفحه قصد داریم به بررسی درمان سنتی بواسیر، روشها و تاثیرات این درمان بپردازیم:

بیماری بواسیر یا همان هموروئید تورم یا گشاد شدن دیواره سیاهرگ ها در کانال مقعد و یا بر روی دریچه مقعدی است. این بیماری در اثر فشار و کشش مقعد ایجاد میشود و اغلب با یبوست، رابطه مقعدی، زایمان و بی تحرکی در ارتباط است. از علائم این بیماری می توانیم به درد، سوزش، خارش و خونریزی اشاره کنیم.

هیچ روش سنتی نمی تواند به طور قطع این عارضه را درمان کند. درمان قطعی بواسیر با انجام جراحی ( به روش سنتی یا لیزر) امکان پذیر است. بهترین راه درمان این بیماری لیزر است. زیرا برخلاف روشهای سنتی عوارضی نداشته و سرپایی و با حداقل درد و خونریزی انجام میشود.

بیشتر بخوانید : لیزر بواسیر

ویزیت رایگان در واتساپ

برای مشاوره رایگان و رزرو نوبت ویزیت به این شماره در واتساپ پیام دهید.

درمان بواسیر در طب سنتی از قبل از میلاد مسیح وجود داشته و حتی شواهدی از روشهای درمان آن در پاپیروسهای مصری یافت شده است.” برگ‌های اقاقیا و خاک را ساییده و با هم بپز. یک پارچه کتانی را به این ماده آغشته کن و در مقعد بگذار. با این کار بیمار فوراً درمان می‌شود.” این یکی از نوشته هایی است که از گذشته به جای مانده است.

اما امروزه روشهای درمان سنتی بواسیر نیز تغییر کرده است. قبل از بررسی این روشها، نگاهی به علت این بیماری از نظر طب سنتی می اندازیم. همراه ما باشید.

از منظر طب سنتی دلیل هموروئید چیست؟

بواسیر

بواسیر یا همان بیماری هموروئید متورم شدن یا گشاد شدن رگ هایی در مقعد است که خون را به قلب برمی گردانند. این رگ ها با نام سیاهرگ ها شناخته می شوند. علت این تورم از منظر طب سنتی تجمع خلط سوداوی یا همان خون سوداوی در این سیاهرگ است. که موجب متورم شدن آن میشود.

سودا ماده ای سیاه رنگ است که در جگر تولید میشود. طبع این ماده سرد، خشک است. سودا در خون رسوب می کند و علت تیرگی خون نیز همین ماده است. از نظر طب سنتی هر عاملی که تجمع این ماده در خون را افزایش دهد، می تواند باعث هموروئید گردد. برخی از این عوامل عبارتند از :

• افزایش حرارت در کبد
  • تضعیف طحال
  • افزایش برودت
  • سده طولانی مدت (بند آمدگی در عروق و مجاری)
  • عود مکرر بیماری ها
  • مصرف غذاهایی که سودا را افزایش میدهند. مثل کلم، عدس، بادمجان، گوشت مانده و …
  • مصرف داروهایی که با اتساع عروق در ارتباط هستند.
  • زیاده روی در مصرف مسهل ها

البته بی تحرکی، سن بالای 40 سال، افسردگی، زندگی در آب و هوای خشک و خواب ناکافی نیز می توانند خطر بروز این بیماری را افزایش دهند.

ارتباط با پزشک در واتساپ

برای مشورت با پزشک و پرسش سوالات خود به این شماره در واتساپ پیام دهید.

بیشتر بخوانید : درمان خانگی بواسیر

روشهای طب سنتی

متخصصان طب سنتی راه درمان بواسیر را غلبه بر سودا می دانند. در واقع معتقد هستند که برای رفع بیماری می بایست خون سوداوی از بدن دفع شود. این متخصصان بر عقیده هستند که جراحی بواسیر و برداشت زائده نه تنها به درمان کمک نمی کند. بلکه می تواند موجب انتقال سودا به خون شده و در تمام بدن رها شود.
هدف از این درمان ها متعادل کردن مزاج کبد، طحال و معده و نیز رفع یبوست است. زیرا یبوست نه تنها علت بیماری است، بلکه از عوارض آن نیز باشد. از روشهای درمان بواسیر در طب سنتی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درمان با کپسول ویتامین ای

ویتامین ای خواص بسیاری بر ای سلامتی دارد. این ویتامین می تواند برای نرم نگهداشتن زخم بواسیر و رفع سوزش و خارش موثر باشد. برای این منظور باید کپسول این ویتامین را تهیه کرده و از آن استفاده کنید. با استفاده از سوزش کپسول های ویتامین را سوراخ کرده و محتویات آن را خارج کنید. این درمان را می توانید 2 الی 3 مرتبه در روز تکرار کنید.

روغن نارگیل

یکی از خواص روغن نارگیل رفهپع خشکی و التهاب پوست است. در اکثر کرم ها ترمیمی از این روغنن استفاده میشود. استفاده از این روغن می تواند به کاهش سوزش و خارش هموروئید کمک کند. این روغن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین ای است و به آبرسانی پوست کمک میکند. از آنجایی که این روغن میتواند مقادیر زیادی رطوبت به پوست ببخشد، ترک ها و خشکی های پوست را رفع میکند.

جاروب قصاب (کوله‌خاس)

گیاه جاروب قصاب (کوله‌خاس)

گیاه جاروب قصاب (کوله‌خاس) نوعی داروی ضد التهاب است که می تواند به کنترل علائم هموروئید کمک ویژه ای نماید. این گیاه با تقویت دیواره سیاهرگها از آسیب آنها جلوگیری میکند. همچنین این گیاه در افزایش سرعت گردش خون در عروق هم موثر است. از این گیاه می توانید چای یا شربت بسازید و میل کنید.

زغال اخته

مویه زغال اخته یکی دیگر از گزینه های درمان این بیماری است که می تواند در تسکین علائم هموروئید و تقویت دیواره عروق موثر باشد. زغال اخته گردش خون در عروق را سرعت می بخشد و می تواند التهاب عروق را کاهش دهد.

شاه بلوط هندی

شاه بلوط یک درخت با گل های سفید و صورتی است. برگهای این درخت می تواند به رفع هموروئید کمک ویژه ای نماید. خواص شاه بلوط باعث میشود، ضخامت دیواره سیاهرگ ها بیشتر و با تنگ کردن عروق به گردش خون بهتر در آنها کمک میکند. همچنین این گیاه میتواند از لخته شدن خون جلوگیری کند. این گیاه را میتوانید به صورت دمنوش و چای مصرف نمایید.

اسفرزه

گیاه اسفرزه نوعی داروی گیاهی علفی است. مهمترین خاصیت این گیاه در رفع هموروئید کنترل یبوست است. دانه های گیاه اسفرزه با مقدار زیادی آب مصرف شود. این گیاه سرشار از فیبر است و می تواند با افزایش حجم مدفوع به دفع راحت تر آن کمک نماید.

بابونه

باونه دارای خواص ضد روماتیسمی، ضد اختلالات گوارشی و ضدالتهاب است. خواص گیاه بابونه می تواند به درمان هموروئید کمک ویژه ای نماید.

از دیگر روشهای سنتی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

مالش شکم برای درمان بواسیر
  • ماساژ شکم : می توانید شب ها قبل از خواب ناحیه پهلو ها، شکم و مثانه با روغن زیتون ماساژ دهید.
  • خاکشیر : خاکشیر در رفع این بیماری موثر است. برای این منظور یک قاشق خاکشیر را در آب جوش ریخته و به همراه نبات میل کنید.
  • روغن زیتون : مصرف روغن زیتون خالص می تواند در رفع یبوست بیماری موثر باشد. می توانید روزانه 3 قاشق روغن زیتون خالص را میل کنید و یا با سالاد مصرف کنید.
  • مغز فلوس : فلوس میوه ی درختی به همین نام است. فلوس طبع گرم و تر دارد. این میوه دارای اکسی آنتراکینون، مواد قندی، صمغ، اسانس و مواد روغنی است. مهمترین خاصیت فلوس مسهل بودن است. برای مصرف این میوه می توانید غلاف آن را گرم کنید تا اصطلاحاً عسل آن خارج شود. سپس این عسل را می توانید به نسبت مساوی با روغن بادام مخلوط کرده و میل کنید. همچنین ترکیب پخته شده مغز فلوس با شکر نیز می تواند به عنوان مسهل مورد استفاده باشد.
  • سرخ کردنی ممنوع : برای درمان بهتر است تا حد امکان تنها از غذاهای آبپز استفاده کنید. مصرف فست فود و سرخ کردنی ها را تا حد امکان کاهش دهید. مصرف ادویه جات نیز ممنوع است.

در کنار موارد بالا درمان با بادکشی، حجامت و سنگ درمانی نیز می تواند روشی موثر باشد.

بیشتر بخوانید : وازلین برای درمان بواسیر یا هموروئید

نتیجه گیری

خیر، با وجود پیشرفت های چشمگیری که در طب سنتی روی داده است. باز هم هیچ دارویی برای درمان قطعی این بیماری کشف نشده است. تمامی این روشها بر درمان یبوست تاکید دارند. درمان کردن یبوست یک روش موقتی برای درمان این بیماری است. زیرا تنها در برطرف کردن علائم نقش دارد. برای اینکه عارضه به طور کامل رفع شود. می بایست زائده هموروئیدی از پایه قطع گردد. در غیر این صورت خطر عود مجدد بیماری وجود دارد.

برای رفع بیماری باید با استفاده از جراحی زائده ایجاد شده را قطع کنند. در گذشته این کار با تیغ جراحی صورت می گرفت. جراحی با روش های قدیمی معمولاً با درد، خونریزی و عفونت همراه می شدند. اما چند سالی است که نیروی لیزر جایگزین تیغ جراحی شده است.

لیزر جایگزین بسیار مناسبی برای عمل جراحی است که هیچ یک از مشکلات عوارض درمان های قبلی را ندارد و خیلی سریع، بدون ایجاد درد و یا خونریزی بیماری را رفع می کند. برای آشنایی با روش قطعی درمان این بیماری، مقاله درمان هموروئید را مطالعه نمایید.

4 دیدگاه دربارهٔ «درمان بواسیر (هموروئید) در طب سنتی»

1. سلام آقای دکتر . شما درمان های سنتی را رد میکنید؟ آیا هیچ راهی نیست که بتوان بدون جراحی این بیماری درمان کرد؟ بهترین روش درمان چی هست؟

سلام. بله درمان های سنتی نمی توانند این بیماری را درمان کنند و فقط در کنار سایر روشهای موثر میتوانند در کنترل علائم موثر باشند. بهترین روش درمان با لیزر هست. برای اطلاعات بیشتر در مورد لیزر هموروئید بر روی لینک کلیک نمایید.