درمان بواسیر در طب سنتی

درمان بواسیر (هموروئید) در طب سنتی [شیاف دنبه،زالو، روغن کوهان شتر و ….]

بیماری بواسیر یا همان هموروئید تورم یا گشاد شدن دیواره سیاهرگ ها در کانال مقعد و یا بر روی دریچه مقعدی است. این بیماری در اثر فشار و کشش مقعد ایجاد میشود و اغلب با یبوست، رابطه مقعدی، زایمان و بی تحرکی در ارتباط است. از علائم این بیماری می توانیم به درد، سوزش، خارش و خونریزی اشاره کنیم. در این صفحه قصد داریم به روشهای درمان بواسیر،در طب سنتی، روشها و تاثیرات این درمان بپردازیم:

روشهای درمان بواسیر در طب سنتی نمی تواند به طور قطع این بیماری را درمان کند و فقط در تسکین درد، سوزش و خارش بواسیر موثر است. درمان قطعی بواسیر با انجام جراحی ( به روش سنتی یا لیزر) امکان پذیر است. بهترین راه درمان این بیماری لیزر است. زیرا برخلاف روشهای سنتی عوارضی نداشته و سرپایی و با حداقل درد و خونریزی انجام میشود. برای اطلاعات بیشتر صفحهلیزر بواسیر را مطالعه کنید.

ویزیت رایگان در واتساپ

برای مشاوره رایگان و رزرو نوبت ویزیت به این شماره در واتساپ پیام دهید.

از منظر طب سنتی دلیل هموروئید چیست؟

درمان هموروئید در طب سنتی

بواسیر یا همان بیماری هموروئید متورم شدن یا گشاد شدن رگ هایی در مقعد است که خون را به قلب برمی گردانند. این رگ ها با نام سیاهرگ ها شناخته می شوند. علت این تورم از منظر طب سنتی تجمع خلط سوداوی یا همان خون سوداوی در این سیاهرگ است. که موجب متورم شدن آن میشود. این بیماری به دو نوع بواسیر داخلی و بواسیر خارجی تقسیم میشود.

سودا ماده ای سیاه رنگ است که در جگر تولید میشود. طبع این ماده سرد، خشک است. سودا در خون رسوب می کند و علت تیرگی خون نیز همین ماده است. از نظر طب سنتی هر عاملی که تجمع این ماده در خون را افزایش دهد، می تواند باعث هموروئید گردد. برخی از این عوامل عبارتند از :

• افزایش حرارت در کبد
  • تضعیف طحال
  • افزایش برودت
  • سده طولانی مدت (بند آمدگی در عروق و مجاری)
  • عود مکرر بیماری ها
  • مصرف غذاهایی که سودا را افزایش میدهند. مثل کلم، عدس، بادمجان، گوشت مانده و …
  • مصرف داروهایی که با اتساع عروق در ارتباط هستند.
  • زیاده روی در مصرف مسهل ها

البته بی تحرکی، سن بالای 40 سال، افسردگی، زندگی در آب و هوای خشک و خواب ناکافی نیز می توانند خطر بروز این بیماری را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید : هزینه جراحی بواسیر با لیزر

ارتباط با پزشک در واتساپ

برای مشورت با پزشک و پرسش سوالات خود به این شماره در واتساپ پیام دهید.

بیشتر بخوانید : درمان خانگی بواسیر

درمان بواسیر در طب سنتی

متخصصان طب سنتی راه درمان بواسیر را غلبه بر سودا می دانند. در واقع معتقد هستند که برای رفع بیماری می بایست خون سوداوی از بدن دفع شود. این متخصصان بر عقیده هستند که جراحی بواسیر و برداشت زائده نه تنها به درمان کمک نمی کند. بلکه می تواند موجب انتقال سودا به خون شده و در تمام بدن رها شود.
هدف از این درمان ها متعادل کردن مزاج کبد، طحال و معده و نیز رفع یبوست است. زیرا یبوست نه تنها علت بیماری است، بلکه از عوارض آن نیز باشد. از روشهای درمان بواسیر در طب سنتی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

ویتامین ای برای درمان بواسیر

ویتامین ای خواص بسیاری بر ای سلامتی دارد. این ویتامین می تواند برای نرم نگهداشتن زخم بواسیر و رفع سوزش و خارش موثر باشد. برای این منظور باید کپسول این ویتامین را تهیه کرده و از آن استفاده کنید. با استفاده از سوزش کپسول های ویتامین را سوراخ کرده و محتویات آن را خارج کنید. این درمان را می توانید 2 الی 3 مرتبه در روز تکرار کنید.

بیشتر بخوانید : نحوه نشستن صحیح در مبتلایان به بواسیر

شیاف دنبه برای بواسیر

دنبه یا دمبه بخشی از بدن گوسفند و بافت چربی است که خواص درمانی بسیاری دارد. یکی از خواص این ماده خاصیت قابضی است که می تواند در درمان بواسیر موثر باشد. برای استفاده از شیاف دنبه برای بواسیر می بایست مقداری از دمبه را روی حرارت ملایم ذوب کنید. در مرحله ی بعدی 10 گرم پودر گلنار ( برگ گل انار) را به این ماده اضافه کنید و روی حرارت مخلوط کنید. وقتی مخلوط به صورت نیمه مایع درآمد آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. این ضماد روی بواسیر استعمال نمایید و بعد از چند ساعت آن را بشویید. این ضماد می تواند برای کنترل درد و بیرون زدگی موثر باشد.

درمان بواسیر با زالو

درمان بواسیر با زالو یکی از توصیه های علم طب سنتی است، زیرا استفاده از زالو به درمان اختلالات وریدی کمک ویژه ای میکند. خوب است بدانید که بزاق های زالو حاوی آنزیم های است که خاصیت صد انعقادی داشته و به رفع لخته های خونی که باعث انسداد عروق شده کمک ویژه ای می‌نماید. بنابراین سرعت گردش خون افزایش یافته و در واقع به گشاد شدن عروق کمک می نماید. همچنین بزاق زالو خاصیت ضد باکتریایی داشته و درمان این بیماری موثر است.

روغن کوهان شتر برای بواسیر

روغن کوهان شتر از روی کمر و کپل شتر استخراج میشود. این روغن دارای خواص درمانی است و گفته میشود، در کنترل درد و التهاب بواسیر موثر است، با این حال فقط درد را کاهش داده و درمان قطعی این بیماری نیست. بواسیر زائده ای گوشتی است که فقط با جراحی برداشته میشود، بنابراین گول تیلیغات را نخورید! توصیه میشود، بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنید. برای استفاده از این روغن می توانید صبح ها و شب ها روزی 2 مرتبه آن را روی محل درد استعمال نمایید.

عنبر نسا برای بواسیر خوبه ؟

یکی از سوالت رایج بیماران این است که ایا عنبر نسا برای بواسیر خوبه؟ خیر به شدت از انجام چنین عملی پرهیز کنید. گفته میشود، عنبر نسا ضدعفونی کننده است، بنابراین بسیاری از بیماران از دود عنبر نسا برای پاکسازی مقعد استفاده می کنند ولی این کار کاملا اشتباه است. عنبر نسا باعث عفونت شدید، التهاب ، تاول و حتی خونریزی هموروئید میشود بنابراین از انجام چنین عملی پرهیز کنید.

عرق هندوانه کوهی برای بواسیر

هندوانه کوهی نوعی گیاه است که مصرف خوراکی و دارویی دارد، زیرا که سرشار از خواص دارویی است. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ب و آهن و کلسیم و مس است. عرق این گیاه به پاکسازی دستگاه گوارش و روده ها کمک میکند و منبع بسیار خوبی برای فیبر است. به همین جهت مصرف آن می تواند در درمان هموروئید موثر باشد.

گیاه خوجا باشی (خواجه باشی)

خوجا باشی یا خواجه باشی نام نوعی گیاه است که فیر بسیار بالایی دارد. این گیاه اغلب به صورت دم کرده مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیار زیادی در رفع یبوست، درمان بواسیر و پیشگیری از آن دارد. برای استفاده از این گیاه و درمان بواسیر باید از آن دمنوش تهیه کرده و روزی 2 مرتبه میل کنید.

روغن نارگیل

یکی از خواص روغن نارگیل رفهپع خشکی و التهاب پوست است. در اکثر کرم ها ترمیمی از این روغنن استفاده میشود. استفاده از این روغن می تواند به کاهش سوزش و خارش هموروئید کمک کند. این روغن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین ای است و به آبرسانی پوست کمک میکند. از آنجایی که این روغن میتواند مقادیر زیادی رطوبت به پوست ببخشد، ترک ها و خشکی های پوست را رفع میکند.

جاروب قصاب (کوله‌خاس)

گیاه جاروب قصاب (کوله‌خاس) برای بواسیر

گیاه جاروب قصاب (کوله‌خاس) نوعی داروی ضد التهاب است که می تواند به کنترل علائم هموروئید کمک ویژه ای نماید. این گیاه با تقویت دیواره سیاهرگها از آسیب آنها جلوگیری میکند. همچنین این گیاه در افزایش سرعت گردش خون در عروق هم موثر است. از این گیاه می توانید چای یا شربت بسازید و میل کنید.

بیشتر بخوانید : دکتر بواسیر دکتر هموروئید چه متخصصی است؟

زغال اخته

مویه زغال اخته یکی دیگر از گزینه های درمان این بیماری است که می تواند در تسکین علائم هموروئید و تقویت دیواره عروق موثر باشد. زغال اخته گردش خون در عروق را سرعت می بخشد و می تواند التهاب عروق را کاهش دهد.

شاه بلوط هندی

شاه بلوط یک درخت با گل های سفید و صورتی است. برگهای این درخت می تواند به رفع هموروئید کمک ویژه ای نماید. خواص شاه بلوط باعث میشود، ضخامت دیواره سیاهرگ ها بیشتر و با تنگ کردن عروق به گردش خون بهتر در آنها کمک میکند. همچنین این گیاه میتواند از لخته شدن خون جلوگیری کند. این گیاه را میتوانید به صورت دمنوش و چای مصرف نمایید.

بیشتر بخوانید : آیا بواسیر باعث سرطان میشود؟

اسفرزه

درمان سنتی بواسیر با اسفرزه

گیاه اسفرزه نوعی داروی گیاهی علفی است. مهمترین خاصیت این گیاه در رفع هموروئید کنترل یبوست است. دانه های گیاه اسفرزه با مقدار زیادی آب مصرف شود. این گیاه سرشار از فیبر است و می تواند با افزایش حجم مدفوع به دفع راحت تر آن کمک نماید.

بابونه

باونه دارای خواص ضد روماتیسمی، ضد اختلالات گوارشی و ضدالتهاب است. خواص گیاه بابونه می تواند به درمان هموروئید کمک ویژه ای نماید.

از دیگر روشهای سنتی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

مالش شکم برای درمان بواسیر
  • ماساژ شکم : می توانید شب ها قبل از خواب ناحیه پهلو ها، شکم و مثانه با روغن زیتون ماساژ دهید.
  • خاکشیر : خاکشیر در رفع این بیماری موثر است. برای این منظور یک قاشق خاکشیر را در آب جوش ریخته و به همراه نبات میل کنید.
  • روغن زیتون : مصرف روغن زیتون خالص می تواند در رفع یبوست بیماری موثر باشد. می توانید روزانه 3 قاشق روغن زیتون خالص را میل کنید و یا با سالاد مصرف کنید.
  • مغز فلوس : فلوس میوه ی درختی به همین نام است. فلوس طبع گرم و تر دارد. این میوه دارای اکسی آنتراکینون، مواد قندی، صمغ، اسانس و مواد روغنی است. مهمترین خاصیت فلوس مسهل بودن است. برای مصرف این میوه می توانید غلاف آن را گرم کنید تا اصطلاحاً عسل آن خارج شود. سپس این عسل را می توانید به نسبت مساوی با روغن بادام مخلوط کرده و میل کنید. همچنین ترکیب پخته شده مغز فلوس با شکر نیز می تواند به عنوان مسهل مورد استفاده باشد.
  • سرخ کردنی ممنوع : برای درمان بهتر است تا حد امکان تنها از غذاهای آبپز استفاده کنید. مصرف فست فود و سرخ کردنی ها را تا حد امکان کاهش دهید. مصرف ادویه جات نیز ممنوع است.

در کنار موارد بالا درمان با بادکشی، حجامت و سنگ درمانی نیز می تواند روشی موثر باشد.

بیشتر بخوانید : وازلین برای درمان بواسیر یا هموروئید

آیا درمان هموروئید در طب سنتی موثر است؟

خیر، با وجود پیشرفت های چشمگیری که در طب سنتی روی داده است. باز هم هیچ دارویی برای درمان قطعی این بیماری کشف نشده است. تمامی این روشها بر درمان یبوست تاکید دارند. درمان کردن یبوست یک روش موقتی برای درمان این بیماری است. زیرا تنها در برطرف کردن علائم نقش دارد. برای اینکه عارضه به طور کامل رفع شود. می بایست زائده هموروئیدی از پایه قطع گردد. در غیر این صورت خطر عود مجدد بیماری وجود دارد.

برای رفع بیماری باید با استفاده از جراحی زائده ایجاد شده را قطع کنند. در گذشته این کار با تیغ جراحی صورت می گرفت. جراحی با روش های قدیمی معمولاً با درد، خونریزی و عفونت همراه می شدند. اما چند سالی است که نیروی لیزر جایگزین تیغ جراحی شده است.

لیزر جایگزین بسیار مناسبی برای عمل جراحی است که هیچ یک از مشکلات عوارض درمان های قبلی را ندارد و خیلی سریع، بدون ایجاد درد و یا خونریزی بیماری را رفع می کند. برای آشنایی با روش قطعی درمان این بیماری، مقاله درمان هموروئید را مطالعه نمایید.

سوالات متداول درمان بواسیر در طب سنتی

23 دیدگاه دربارهٔ «درمان بواسیر (هموروئید) در طب سنتی [شیاف دنبه،زالو، روغن کوهان شتر و ….]»

1. سلام آقای دکتر . شما درمان های سنتی را رد میکنید؟ آیا هیچ راهی نیست که بتوان بدون جراحی این بیماری درمان کرد؟ بهترین روش درمان چی هست؟

سلام. بله درمان های سنتی نمی توانند این بیماری را درمان کنند و فقط در کنار سایر روشهای موثر میتوانند در کنترل علائم موثر باشند. بهترین روش درمان با لیزر هست. برای اطلاعات بیشتر در مورد لیزر هموروئید بر روی لینک کلیک نمایید.

2. سلام. من بواسیر داشتم به توصیه یکی از آشنایان از روغن نارگیل استفاده کردم. الان خارش هم گرفتم چیکار کنم؟

سلام احتمالا بهش حساسیت داشتین مصرفش قطع کنید و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

سلام. با لیزر کامل از بین مبره. اما اگر مراقبت تغذیه و سبک زندگی نباشید و یا دچار یبوست مزمن بشین، احتمال داره هموروئید مجدد عود کنه.

1. سلام. خوردن خاکشیر به دلیل فیبر بالا به رفع یبوست کمک کرده و از پیشرفت بواسیر جلوگیری خواهد کرد.

3. با سلام و احترام
    من خانمی ۳۷ ساله هستم و بواسیر خارجی دارم اول یک مورد بود الان هم بزرگتر شده و کل مقعد رو فراگرفته با پماد و … خوب نشد بدتر هم شده و طوری هست که کاملا مشخصه و سوزش و خارش خصوصا سوزش شدید هنگام دفع دارم طوری که تمام بدنم خیس عرق میشه و عذاب می کشم لطفاً بگید با بواسیر خارجی چیکار کنم تمام دستورالعمل ها به داخل مربوط میشه واقعا کلافه شدم
    ممنونم اگه جواب بدین

1. سلام دوست عزیز. مصرف پماد بزارید کنار و در اولین فرصت حضورا برای معاینه و بررسی تشریف بیارید.