عوارض کیست مویی

عوارض عمل نکردن کیست مویی و ارتباط آن با سرطان پوست

بیماری کیست مویی (سینوس پیلونیدال) شایع ترین بیماری ناحیه دنبالچه است. این بیماری موجب میشود، کیستی شبیه به یک جوش دردناک و چرکی کمی پایین تر از کمر و مابین دو کفل ایجاد شود.

علت کیست مویی چیست؟ این بیماری بیشتر با سبک زندگی و عدم اصلاح موهای زائد در ارتباط است اما در مواردی مشاهده شده که ژنتیک نیز می تواند اثر گذار باشد. در هر صورت افرادی با اضافه وزن و یا افرادی که نسبت به بهداشت خود بی توجهی می کنند، بیشتر در معرض این عارضه قرار میگیرند. بی توجهی به درمان کیست مویی می تواند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : درمان کیست مویی با لیزر و بدون عمل جراحی در تهران

تعدادی از بیماران با علت های مختلف از مراجعه به پزشک کیست مویی خودداری می کنند. این کار می تواند عواقب خطرناکی را به همراه داشته باشد.

عوارض کیست مویی

این بیماری در شروع با علائمی مثل درد، خونریزی، خارش، سوزش، ترشحات، بد بو و آزار دهنده و التهاب خود را نمایان می کند. اما با پیشرفت بیماری، علائم آن نیز تشدید میشود. همچنین بافت بیشتری از بدن تخریب شده و این باعث میشود، موضع بیشتری از بدن هنگام جراحی تخلیه شود.

عوارض کیست مویی معمولاً در صورتی ایجاد می شوند که بیمار مدت طولانی برای درمان اقدام نکند و نسبت به آن بی توجه باشد. در واقع اگر به موقع بیماری را درمان کنید، دچار عوارض آن نمی شوید. برخی از عوارض این بیماری عبارتند از :

• درد شدید: گسترش بیماری می تواند وضعیت را وخیم تر نماید. با گسترش عفونت، بافت های اطراف تخریب شده و درد بیماری تشدید میشود.
  • آبسه : افزایش عفونت در زیر پوست منجر به آبسه می گردد. آبسه باید هرچه سریعتر و قبل از تشکیل فیستول درمان شود.
  • عفونت خون : عفونت کیست ممکن است به کل بدن گسترش یابد و دیگر اعضای بدن به خصوص خون را درگیر نماید.

ترکیدن کیست مویی

کیست مویی، عارضه ای عفونی است، بسیاری از بیماران گمان میکنند، این بیماری هم همانند یک جوش ساده است، و با این تصور اقدام به ترکاندن کیست می کنند، این کار نه تنها به درمان کیست کمک نمی کند، بلکه می تواند شدت عفونت را نیز افزایش دهد.

در صورت ترکیدن کیست مویی خود به خود نیز باید سریعاً به پزشک جراح مراجعه و برای درمان اقدام نمایید.

آیا کیست مویی باعث سرطان میشود ؟

بله، همان طور که می دانید این بیماری می تواند باعث تجمع عفونت در زیر پوست گردد، عفونت طولانی مدت و درمان نشده وضعیت خطرناکی است که عوارض مختلفی را در پی خواهد داشت.

سرطان به ندرت اتفاق می افتد اما تحقیقات به اثبات رسانده بیماران که مدت طولانی ( در حدود 20 سال) نسبت به درمان این عارضه بی توجه بوده اند. دچار سرطان پوست شده اند. در واقع با گذشت زمان عفونت ساختار سلولهای پوست را تغییر داده و منجر به سرطان می گردد.

بیشتر بخوانید : بهترین کلینیک و دکتر متخصص کیست مویی در تهران

پیشگیری از عوارض

بهترین راهکار برای جلوگیری از عوارض کیست مویی این است که هرچه سریع تر بیماری را درمان کنید. در بسیاری از موارد بیماران این عارضه را با یک مشکل ساده مثل جوش اشتباه می گیرند، بنابراین دیرتر برای درمان اقدام می کنند. عده ای دیگر نیز به گمان اینکه کیست به دارو برطرف میشود. اقدام جدی برای درمان انجام نمی دهند.

یک مشکل شایع دیگر که ما در بین بیماران بیشتر مشاهده می کنیم، ترس از جراحی و عوارض آن است. البته در این مورد حق با بیمار است عوارض  و مشکلات مربوط  به جراحی مثل درد، خونریزی و بستری در بیمارستان و نیاز به مرخصی طولانی مدت موجب شده اغلب بیماران از جراحی گریزان باشند.

خوشبختانه امروزه روشهای بهتری جایگزین جراحی سنتی شده اند. بهترین روش درمان کیست مویی با لیزر است. این درمان سرپایی و سریع انجام شده و هیچ یک از مشکلات و عوارض جراحی سنتی مثل درد، خونریزی و نقاهت طولانی مدت را ندارد. برای اطلاع بیشتر در این مورد صفحه درمان کیست مویی را مطالعه کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «عوارض عمل نکردن کیست مویی و ارتباط آن با سرطان پوست»

1. سلام دکتر ، خسته نباشید.
    من 3 سال هست که کیست مویی دارم و تا به حال برای درمانش اقدامی نکردم. میشه راهنمایی کنین بهترین راه درمان چی هست و اینکه در مورد لیزر بهم توضیح بدین.