درمان کیست مویی با دارو

درمان کیست مویی با داروها و پمادها موثر یا مضر؟

بسیاری از بیماران تمایل به استفاده از دارو برای برطرف کردن این عارضه دارند. دارویی که برای درمان این بیماری به کار می روند، بیشتر نقش تسکین دهنده و ضد التهابی دارند. در ادامه این صفحه میخواهیم به بررسی موثرترین داروهای کیست مویی بپردازیم:

کیست مویی چیست؟ بیماری کیست مویی نوعی عارضه مقعدی است. کیست مویی ممکن است به شکل یک جوش یا آبسه آزار دهنده و یا به شکل چند سوراخ روی پوست مشاهده شود. عوامل بسیاری از ژنتیک تا اضافه وزن و سبک زندگی در ایجاد این بیماری دخیل هستند.کیست می تواند با علائمی مثل درد، خونریزی، خارش، سوزش، ترشحات بد بو و … خود را نشان دهد.

خوب است توجه داشته باشید که ، داروها نمیتوانند کیست مو را از بین ببرند و فقط نقش تسکین دهندگی دارند، کیست فقط و فقط با جراحی (لیزری یا سنتی) از بین می رود.

بیشتر بخوانید : عمل سرپایی کیست مویی با لیزر در تهران

در ادامه به روش های درمان کیست مویی با دارو می پردازیم :

پماد برای کیست مویی (روغن سیاه یا الیز)

یکی از داروهایی که پزشکان برای درمان این بیماری توصیه می کنند، روغن سیاه یا مرهم سیاه است. این پماد خاصیت ضد عفونی کنندگی داشته و می تواند التهاب ناشی از بیماری را از بین ببرد. این پماد حاوی روغن کرچک است و می تواندد تا حدودی از بین ببرد. همچنین این پماد به علت دارا بودن مقادیر زیادی روغن نارگیل اثرات نرم کنندگی نیز دارد.

برای استفاده از این پماد کافی است مقداری از آن را بر روی موضع کیست استعمال نمایید و سپس آن را با پارچه تمیز یا پانسمان پوشانده و 7 الی 10 ساعت بعد با آب گرم و صابون موضع را شستشو دهید.

از اثرات این پماد می توانیم به کاهش درد و سوزش و خارش اشاره کنیم. اما این پماد نمی تواند درمان قطعی کیست مویی باشد و آن را از بین ببرد.

پماد الیز خاصیت پروتئولیتیک دارد و زخم و بافت های مرده پوست را از بین می برد.

درمان کیست مویی با داروی فنل

یکی از پرکاربردترین روشها برای درمان این بیماری تزریق فنل است. فنل مایعی ضد عفونی کننده بوده که تزریق آن می تواند در برطرف کردن التهاب و عفونت زخم موثر باشد. در برخی موارد این دارو باید در چندین مرحله به کیست تزریق شود. همچنین همزمان با تزریق فنل از ژل پارافین نیز استفاده می کنند. تا از آسیب دیدن سایر نواحی پوست جلوگیری کنند. درمان با این روش در حدود 4 الی 8 هفته به زمان نیاز دارد. در برخی موارد قبل از فنل موضع کیست را تخلیه می کنند.

پس از تزریق بیمار باید برای 24 ساعت در بیمارستان تحت نظر باشد، زیرا خطر التهاب وجود دارد. از فنل برای درمان آبسه ها نیز استفاده میشود. درمان کیست با داروی فنل قطعی نبوده و خطر عود مجدد بیماری و عفونت زخم وجود دارد. همچنین ممکن اسکار بد شکل و آزار دهنده ای را به جای بگذارد.

درمان کیست مویی با دارو خطر ایجاد عوارض خطرناک مثل سرطان را افزایش میدهد.

چسب فیبرین

درمان کیست مویی با داروی فیبربن

یکی دیگر از روشهای رایج برای درمان این بیماری تزریق داروی فیبرین است. تزریق فیبرین برای افرادی که کیست سطحی و بدون آبسه دارند و در گذشته نیز سابقه ابتلا به بیماری را نداشته اند، کاربرد دارد. تزریق این ماده اولین خط درمان این بیماری است و اغلب برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

این دارو روشی سرپایی و کم خطر برای رفع این عارضه است. تزریق ممکن است همراه با بیهوشی و یا بی حسی موضعی انجام گیرد. در ابتدا موضع کیست را تخلیه می کنند سپس چسب به موضع کیست تزریق میشود و به مدت 2 دقیقه این موضع را فشار میدهند تا چسب به طور کامل خشک شود.

تجربه نشان داده تزریق فیبرین نه تنها بهتر از جراحی سنتی و فلپ است بلکه کم خطر تر از آنها است. در بیشتر از 90% از موارد تزریق فیبرین می تواند موثر باشد و بیمار به بهبودی کامل میرسد. اما به شرطی که بیمار شرایط ذکر شده برای انجام این روش را داشته و خود نیز نکات پیشگیری کننده را رعایت کند.

آنتی بیوتیک ها

مصرف داروهای آنتی بیوتیک می تواند در برطرف کردن عفونت و التهاب زخم موثر باشد. مصرف این دارو به تنهایی در برطرف کردن عارضه موثر نیست. بلکه مصرف آن قبل از جراحی و به سبب کاهش عفونت زخم توصیه میشود. علت این امر هم این است که تجربه نشان داده بیمارانی که قبل از عمل از آنتی بیوتیک استفاده می کنند، نتیجه بهتری از درمان می گیرند. ممکن است پزشک قبل از عمل جراحی و یا بعد از آن مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی را توصیه کند.

آیا با دارو می توان کیست مویی را درمان کرد؟

بسیاری از افراد با تصور اینکه کیست مویی یک بیماری ساده است از درمان های خانگی و دارویی استفاده می کنند. عده ای دیگر نیز از ترس و خجالت معاینه این موضع، درمان های دارویی را ترجیح می دهند. اما واقعیت این است که هیچ درمان دارویی نمی تواند تضمینی باشد و بیماری شما را برای همیشه برطرف نماید.

حتی اگر از دارو برای درمان استفاده می کنید، نباید یک دوره طولانی این کار را انجام دهید. چون داروها هرگز جایگزین درمان های موثر نشده و به تدریج بیماری پیشرفت کرده و درمان آن نیز پیچیده تر خواهد شد. کیست مویی درمان نشده در طولانی مدت به بیماری های خطرناکی مثل سرطان پوست تبدیل می شود.

درمان قطعی این بیماری هنگامی انجام می شود که موضع کیست به طور کامل تخلیه شود. یک راه حل قطعی و تضمینی استفاده از لیزر برای درمان است. لیزر کیست مویی سرپایی و بدون ایجاد درد یا خونریزی انجام میشود.

اگر عفونت و خارش کیست با دارو رفع شود، باز هم نیاز به جراحی است؟

بله، دارو درمان قطعی نیست. بهترین راه برای درمان از بین بردن کیست با لیزر است.

قبل از جراحی کیست چه داروهایی مصرف کنیم؟

مصرف داروهای آنتی بیوتیک قبل از جراحی به نتیجه گیری بهتر از درمان کمک می کند.

داروهای آنتی بیوتیک می توانند کیست را از بین ببرند؟

خیر

10 دیدگاه دربارهٔ «درمان کیست مویی با داروها و پمادها موثر یا مضر؟»

1. مصرف قرص آنتی بیوتیک قبل از جراحی و با مشورت پزشک می تواند در رفع عفونت کیست مویی موثر باشد.

1. خیر، دارو فقط در بهبود عفونت کیست مویی موثر هستند. به همین جهت قبل از جراحی معمولاً مصرف داروهای آنتی بیوتیک توصیه میشود.

1. سلام من سه ماه پیش رفتم دکتر و تشخیصشون کیست مویی بود و برای من پماد ایکتیول تجویز کرد. با اینکه مرتباً مصرف کردم نتیجه ای نگرفتم