عمل کیست مویی

عمل جراحی کیست مویی به روش بسته و باز

عمل کیست مویی در گذشته کاربردهای بسیاری داشت، اما امروزه به ندرت انجام میشود. علت این امر هم عوارض و مشکلاتی است که این عمل به همراه دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این درمان می پردازیم:

بیماری کیست مویی نوعی عارضه مقعدی است و به ایجاد یک کیسه حاوی مو بر روی پوست گفته می شود. این بیماری در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد میشود و می تواند با درد، خارش، خونریزی و التهاب همراه باشد. در صورتی گسترش عفونت کیست با بی توجهی بیمار نسبت به درمان همراه شود، خطر بروز عوارض خطرناک وجود دارد. یک راه برای درمان کیست، انجام جراحی کیست مویی است که در ادامه به بررسی بیشتر آن می پردازیم:

عمل کیست مویی چیست؟

به جراحی یا درمانی که به جهت برداشت بافت آسیب دیده ناشی از کیست انجام میشود، عمل کیست مویی می گوییم. این عمل جراحی سنتی در بیمارستان و تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام میشود. در طی عمل بافت کیست و منافذ آن به شکل لوزی برش داده میشود، تا محدوده ایجاد کیست به طور کامل تخلیه شود.

مقدار عمق زخم به میزان گستردگی کیست بستگی دارد. در بیشتر موارد زخم جراحی به اندازه یک گردو است. اما در مواردی مشاهده شده اندازه آن به یک پرتقال نیز می رسد. این حفره بر خلاف ظاهر ترسناک آن، خطری برای بیمار به همراه ندارد.

انواع روشهای جراحی

جراحی کیست مویی به روش بسته و باز انجام میشود. انتخاب نوع جراحی بستگی به موضع کیست و برش آن دارد.

• بسته : در روش بسته پس از تخلیه موضع جراحی شده را بخیه می زنند. این روش خطر ریسک کمتری برای عفونت زخم دارد.
  • باز : در این روش موضع تخلیه شده را بدون بخیه رها می کنند. تا موضع از داخل به سمت خارج ترمیم شود. این روش خطر عفونت بیشتری داشته اما تجربه نشان داده روش موثرتری نسبت به حالت باز است. در این روش جراح برای جلوگیری از عفونت موضع را با گاز و پنبه پر می کند.

ارتباط با پزشک در واتساپ

پزشک کلینیک عابدیان در پیام رسان واتساپ آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشد.

پس از عمل کیست چه اتفاقی می افتد؟

معمولاً پس از عمل از موضعی که باز گذاشته شده بود، ترشحاتی خارج میشود. این ترشحات عفونی نیست و جای نگرانی ندارد. همچنین در بیشتر مواقع در کمتر از یک هفته برطرف میشود.

اگر پزشک احساس کند که احتمال عفونت وجود دارد، ممکن است موضع را با گاز پر کند. پس از یک الی دو روز پانسمان خارج شده و باید زخم را با سرم نمکی شستشو داد. در برخی مواقع نیز مصرف پماد هایی برای تسریع روند بهبودی تجویز میشود.  به تدریج حفره با کف پر می شود. پس از گذشت حدود 2 الی 3 ماه موضع توسط بافت های اطراف پر میشود.

اگر در طی این مدت زخم عفونت کند. پزشک وسیله ای به نام ” درن ” را درون زخم قرار می دهد. کار درن زهکشی یا کمک به تخلیه عفونت است.

وقتی بافت زخم شروع به ترمیم کرد. ممکن است موضع به رنگ قرمز، صورتی و یا حتی زرد رنگ باشد. بهتر است این بافت را با گاز ضد عفونی کنید. اگر احساس درد می کنید، می تواند از چند قطره لیدوکائین استفاده نمایید.

مراقبت های بعد از عمل

• مراقبت از زخم برای جلوگیری از عفونت آن در اولویت است.
  • استفاده از داروهای ترمیم کننده و پمادهای ضد عفونی کننده با مشورت پزشک می تواند کمک کننده باشد.
  • مصرف فیبر و نوشیدن آب برای جلوگیری از یبوست توصیه میشود.
  • انجام ورزشهای سنگین تا ترمیم کامل زخم ها ممنوع است.
  • استفاده از لباسهایی با الیاف طبیعی و گشاد مناسب تر است.
  • اصلاح موهای زائد از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.
حمام سیتز بعد از عمل کیست مویی
  • استفاده از حمام سیتز یا نشستن در آب گرم می تواند به جلوگیری از عفونت و ترمیم زخم کمک کند.
  • استفاده از بالش های دوناتی شکل برای جلوگیری از آسیب دیدن موضع الزامی است.
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیک و مسکن برای جلوگیری از عفونت و درد الزامی است.

نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی چگونه باشد؟

بعد از عمل مراقبت از زخم اهمیت زیادی دارد، باید مراقب بخیه ها باشید و به این ناحیه فشاری وارد نکنید. بهتر است بر روی شکم دراز بکشید و مدت طولانی نشینید.

علائم عفونت بعد از عمل کیست مویی چیست؟

بعد از عمل خونریزی، ترشحات خونابه ای و درد طبیعی است و معمولاً این علائم در طی چند روز برطرف میشوند. از علائم

عفونت بعد از عمل میتوانیم به التهاب، تب و قرمزی اطراف زخم اشاره کنیم، در صورت تجربه چنین علائمی با پزشک خود مشورت کنید.

خطر عود کیست مویی بعد از عمل وجود دارد؟

متاسفانه، احتمال عود مجدد بیماری بعد از عمل جراحی وجود دارد. اگر کیست به طور کامل تخلیه نشود ممکن است بیماری بعد از مدت کوتاهی عود کند. با انجام عمل لیزری می توان خطر عود مجدد را به حداقل کاهش داد.

بعد از عمل کیست مویی چه بخوریم؟

بعد از انجام عمل رژیم غذایی خاصی نیاز دارید. تنها موردی که باید رعایت کنید، مصرف حداقل 35 گرم فیبر در طول روز است. با مصرف فیبر از یبوست جلوگیری کنید.

دوران نقاهت بعد از عمل کیست مویی چند روز است؟

یکی از مشکلات این جراحی دوران نقاهت طولانی است. حداقل زمان مورد نیاز برای طی کردن دوران نقاهت 1 ماه است. در این مدت باید هر روز پانسمان ها را تعویض کنید تا دچار عفونت نشوید.

اگر زمان کافی برای دوران نقاهت و استراحت در منزل ندارید، می توانید کیست را با لیزر جراحی کنید. لیزر جراحی سرپایی است که بعد از انجام عمل هم نیازی به استراحت در منزل ندارید و می توانید از فردای عمل به کار های روزمره خود برسید.

معایب و عوارض جراحی

از مهمترین عوارض و مشکلاتی که ممکن است حین و پس از جراحی برای بیمار ایجاد شود، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• خطر عفونت و عود بیماری
  • بستری شدن در بیمارستان برای چند روز
  • درد و خونریزی شدید
  • دوره نقاهت طولانی تر
  • نیاز به تعویض مرتب پانسمان ها

عمل کیست مویی با لیزر بهتر است یا عمل جراحی ؟

آیا روشی بهتر از جراحی وجود دارد؟

جراحی یا عمل کیست مویی به دلیل مشکلات حین عمل و عوارض بعدی آن مثل عفونت امروزه به ندرت انجام میشود. در حال حاضر بهترین روشی که برای درمان کیست مویی وجود دارد، استفاده از لیزر است.

• لیزر هیچ یک مشکلات و عوارض جراحی را ندارد، این درمان بر خلاف جراحی سنتی سرپایی و سریع انجام میشود.
  • لیزر بدون ایجاد درد یا خونریزی موضع کیست مویی را برش می دهد.
  • در ضمن چون دقت لیزر بیشتر است، موضع را کاملاً تخلیه نموده و امکان عفونت و یا عود بیماری در آن کمتر است.
  • هزینه لیزر مناسب تر از عمل جراحی است. (جهت اطلاع از هزینه ها می توانید صفحه هزینه عمل کیست مویی را مطالعه کنید.)
  • بعد از لیزر جای زخم ها و اسکار های آزار دهنده به جای نمی ماند.
  • با انجام لیزر نیازی به استراحت طولانی مدت و دروه نقاهت چند ماهه نیست! و این یعنی بیماران می توانند از فردای جراحی به کارهای روزمره خود برسند.
  • لیزر نیازی به دریافت داروی بیهوشی و تحمل عوارض بعد از آن ندارد

برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد مزایای لیزر و نحوه انجام آن، می توانید صفحه درمان کیست مویی با لیزر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : درمان کیست مویی با لیزر

ارتباط با پزشک در واتساپ

بیماران می توانند جهت مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهند.

احتمال عود بیماری پس از جراحی سنتی وجود دارد؟

بله، اگر عفونت به طور کامل از بین نرود، خطر عود مجدد وجود دارد.

تفاوت جراحی سنتی کیست مویی و لیزر در چیست؟

در جراحی سنتی با چاقو و در لیزر با اشعه موضع کیست را برش میدهند. لیزر چون آسیب کمتری داشته و درد و خونریزی ایجاد نمی کند؛ روش پرطرفداری است.

بعد از عمل چقدر طول می کشد تا زخم خوب بشه؟

بسته به وسعت تخلیه کیست، حداقل در حدود 6 تا 10 هفته، ولی با استفاده از لیزر می توان این مدت زمان را به نصف کاهش داد.

در جراحی سنتی زخم  را باز میزارید، در جراحی با لیزر چطور؟

بله هم در جراح سنتی و هم در لیزر زخم را باز رها میکنند از داخل ترمیم شود.

این جراحی برای خانمی که بارداره مضره؟

بله جراحی سنتی توصیه نمیشود. اما درمان لیزری مانعی ندارد.

آیا بعد از عمل جراحی تمام اثرات ظاهری کیست از بین میره؟

به جای ماندن جای زخم بعد از جراحی اجتناب ناپذیر است.

آیا بعد از جراحی، رابطه مقعدی مضره؟

خیر، موضع کیست با مقعد فاصله داشته و مشکلی را ایجاد نمی کند.

عمل کیست مویی باز بهتر است یا بسته ؟

این مورد بستگی به وضعیت کیست مویی و میزان پیشرفت آن دارد. اما وقتی زخم باز است، نیاز به رسیدگی و مراقبت های بیشتری دارد تا دچار عفونت نشود.

24 دیدگاه دربارهٔ «عمل جراحی کیست مویی به روش بسته و باز»

1. سلام. من یک سال پیش عمل جراحی کیست مویی انجام دادم. چند روز پیش متوجه شدم بیماریم برگشته. آیا الان میتونم برای لیزر اقدام کنم یا باید بازم جراحی انجام بدم؟

2. سلام دکتر من 1 هفته است که عمل کیست مویی باز انجام دادم. الان حین عوض کردن پانسمان متوجه ترشحات چرکی شدم. به نظرتون غیرعادی هست و زخمم عفونت کرده ؟

3. سلام. من کیست مویی دارم و دکتر گفته باید حتما جراحی باز انجام بدم. الان سوالم اینکه با توجه به اینکه تو شهر ما لیزر نیست. اگر جراحی انجام بدم ممکن هست که بیماریم بازم عود کنه؟

4. سلام دکتر. کیست مویی در کمر من به شدت عفونت کرده و آبسه داره. دکتر گفته باید جراحی باز انجام بشه ولی من خیلی میترسم. به نظرتون اگر جراحی بسته انجام بشه با توجه به اینکه عفونت داره. مجدد عود می کنه؟

1. سلام. بله اگر میزان عفونت زیاد است باید حتما جراحی باز انجام شود. ترس کنار بزارین و مطابق نظر پزشک درمان انجام بدین

1. یکی از علت های این موضوع این است که برخی از پزشکان تخصص و تجربه کافی جهت کار با لیزر را ندارند.

5. سلام دکتر، من قبلا یکبار جراحی به روش بسته انجام دادم اما الان متوجه شدم باز هم بیماریم عود کرده. آیا میتونم این باز کیست مویی لیزر کنم؟

6. سلام دکتر. من در یک بیمارستان خصوصی در تهران عمل جراحی کیست مویی باز انجام دادم که متاسفانه عفونت کرده. بعد رفتم دکتر و با بتادین زخم منو شست ولی بهتر نشد، عفونتش بهتر نشده. نظر شما چی هست؟

7. دکتر من سه ماه پیش جراحی کیست مویی بسته انجام دادم و زخم هم کامل خوب شده . اما وقتی میشینم جای بخیه هام وحشتناک درد میکنه و تیر میکشه. به نظرتون باید چیکار کنم؟

8. سلام دکتر من یک خانم 20 ساله هستم. به تازگی متوجه درد زیاد در اطراف کمرم شدم به همین حاطر رفتم دگتر. با معاینه مشخص شد کیست مویی دارم. کیست من عفونت التهاب نداره ولی دکتر گفت باید جراحی بسته انجام بدم. به نظر ما با این وضعیت من اصلا لازم هست گه جراحی انجام بشه؟