زگیل مقعدی

زگیل مقعد چیست

زگیل مقعدی، زگیل‌هایی هستند که در داخل مقعد یا اطراف آن رشد می‌کنند. زگیل مقعد عفونتی مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی که از طریق تماس جنسی یا تماس پوست با پوست منتقل شده ایجاد می‌شود. خیلی از افراد از وجود این بیماری اطلاعی ندارند، زیرا ممکن است داخل مقعد بوده و علائمی را ایجاد نکند.

تشخیص نوع ویروسی که عامل ایجاد زگیل مقعدی شده بسیار مهم است زیرا ابتلا به انواع خطرناک می‌تواند منجر به سرطان مقعد شود. با مطالعه ادامه مطلب می‌توانید با علت و علائم زگیل مقعدی در زنان و مردان آشنا شده و راه‌های درمان زگیل مقعدی در خانه و با پماد را بشناسید.

زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی چیست

زگیل مقعدی ( Anal warts ) یا کوندیلوما آکومیناتا، نوعی از زگیل‌های تناسلی و یکی از شایع‌ترین بیماری مقاربتی یا جنسی است. این بیماری از طریق رابطه جنسی و یا لمس پوست با پوست منتقل می‌شود.

این بیماری زائده یا توده‌های ریز،گنبدی شکل است که به رنگ قهوه‌ای زرد صورتی یا گوشتی مشاهده می‌شود. زگیل‌های مقعد در مدت زمانی کوتاه و با سرعت بسیار بالایی تکثیر شده و خوشه‌های بزرگتر شبیه به گل کلم تشکیل می‌دهند. اگر زگیل های مقعدی داخل راست روده باشد، ممکن است آن را احساس نکرده و یا مشاهده نکنید.

عکس زگیل مقعدی

در تصاویر زیر می توانید عکس زگیل تناسلی مردان را در دور مقعد مشاهده کنید:

بیشتر بخوانید : برای مشاهده انواع زگیل تناسلی زنان و مردان صفحه عکس زگیل تناسلی را مشاهده کنید.

درمان زگیل مقعدی

درمان زگیل مقعدی بسته به علائم و حل و اندازه زگیل‌ها متفاوت است . درمان بیماری می‌تواند شامل مصرف پمادهای موضعی، جراحی، لیزر یا ترکیبی از درمان‌ها باشد. برخی از مهمترین روش‌های درمان این بیماری به این شرح است ؛

درمان زگیل مقعدی در خانه

برای درمان زگیل مقعدی در خانه نکات زیر را مد نظر دهید؛

• از فشار دادن و لمس زگیل ها خودداری کنید، این کار موجب تحریک زائده ها شده، احتمال انتقال به سایر نواحی را افزایش می‌دهد.
  • آب لیمو یک ماده طبیعی و آنتی اکسیدانی است که تحریکات پوست را درمان کرده و تا حتی در از بین بردن زائده ها هم موثر است.
  • استفاده سیر خام خرد شده، روی زائده ها می تواند در ضدعفونی کردن آنها موثر بوده و تا حدی باعث خارش و سوزش میشود. قبل از استفاده از سیر ناحیه مورد نظر را شسته و ضدعفونی کنید.
  • آلوئه ورا ، استفاده از ژل آلوئه ورا یک راه حل خانگی برای رفع التهاب پوست است. برای این منظور ژل آلوئه ورا را تهیه کرده و روزی چندین مرتبه روی ناحیه مقعدی اعمال کنید.
  • چای سبز، استفاده از چای سبز به عنوان یک داروی ضد التهاب یک روش درمانی موثر در از بین بردن  زائده های زگیل به شمار می رود.
  • زردچوبه، موارد مصرف درمانی زیادی دارد و می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده بسیار موثر عمل کند. همچنین برای رفع خارش و سوزش ناشی از زگیل ها بسیار موثر است.
  • سرکه سیب، اسیدی بودن سرکه سیب باعث کشتن و از بین رفتن ویروسها میشود. برای این منظور پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و روی زائده ها استعمال نمایید.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی زگیل تناسلی چگونه انجام می شود؟

پماد درمان زگیل مقعدی

زگیل های مقعدی کوچک‌تر که و فقط روی پوست اطراف مقعد قرار دارند، معمولاً با پمادهای موضعی قابل درمان هستند. این درمان ها عبارتند از:

• ایمی کیمود (Zyclara® یا Aldara®).
  • پودوفیلوکس (Condylox®).
  • پودوفیلین (Podocon-25®)
  • Sinecatechins (Veregen®).

از مصرف پماد درمان زگیل تناسلی داخل ناحیه مقعدی و تناسلی خودداری کنید زیرا این محصولات برای نواحی مخاطی بدن طراحی نشده‌اند!

لیزر زگیل مقعدی

در حال حاضر بهترین و موثرترین روش درمان زگیل تناسلی در مقعد با لیزر است. جراحی زگیل با لیزر درمانی سرپایی است که در کلینیک بدون درد و خونریزی انجام می‌شود. برداشتن زگیل‌ها با لیزر در کمتر از نیم ساعت انجام شده و این درمان از انتقال ویروس به سایر نواحی جلوگیری کرده و نیازی به دوره نقاهت و یا استراحت در منزل پس از انجام جراحی ندارد. لیزر درمانی مناسب انواع زگیل‌ها بخصوص زگیل‌های مقعدی است  و احتمال عود آنها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر صفحه‌ای درمان زگیل تناسلی با لیزر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید : هزینه لیزر زگیل تناسلی چقدر است ؟

جراحی برای زگیل مقعد

یکی از گزینه ها برای درمان و از بین بردن زگیل‌های مقعدی بزرگتر یا زگیل‌های داخل راست رود جراحی است، جراحی برای برداشتن زگیل تناسلی در مقعد شامل بریدن و قطع زگیل از روی پوست است. این جراحی معمولا در یک مرکز بهداشتی و سرپایی انجام می‌شود و بسته به شدت و اندازه زگیل ممکن است از داروی بیهوشی و یا بی‌حسی استفاده شود.

علائم زگیل مقعدی در زنان و مردان

علائم زگیل مقعدی

علائم اچ پی وی مقعدی اغلب باعث درد یا ناراحتی نمی‌شود با این حال اگر به اندازه کافی بزرگ شده باشد می‌تواند تحریک کننده بوده و عامل خارش یا خونریزی باشد.

ممکن است، ویروس اچ پی وی در بدن غیر فعال باشد و هیچ علائمی را ایجاد نکند، اما در برخی دیگر از افراد فعال بوده و یک یا همه علائم زیر را تجربه می‌کنند. علائم زگیل مقعدی در مردان و زنان عبارتند از :

• توده‌های نرم داخل مقعد، یا دور مقعد
  • توده‌های به رنگ قهوه‌ای روشن، زرد، صورتی یا گوشتی
  • خارش
  • ترشحات عفونی از مقعد (ناشی از زگیل‌های داخل مقعدی)

علت زگیل دور مقعدی

علت زگیل مقعدی دریافت ویروس اچ پی وی از طریق رابطه جنسی است. ویروس hpv یا همان ویروس پاپیلومای انسانی انواع بسیار زیادی دارد. برخی سویه های این ویروس فقط باعث ایجاد زگیل می‌شوند، اما انواعی از ویروس اچ پی وی هستند که ممکن است باعث ایجاد زگیل نشود، با این حال خطرناک بوده و می تواند در طولانی مدت عوارضی از جمله سرطان را مقعد را به همراه داشته باشد. بنابراین تشخیص نوع ویروس بسیار مهم است. زیرا اگر از انواع خطرناک باشد، باید بیمار تحت نظر پزشک باشد.

خبر خوب این است که بر اساس آمار متشر شده از CDC، عامل بیش از 90% موارد زگیل مقعد HPV6 و HPV11 بوده و تنها در 10% موارد عامل این بیماری انواع خطرناک است. اگر ضایعات ایجاد شده در اثر 16، 18، 31، 33 و 35 HPV باشد، ممکن است این ضایعات در آینده عامل ایجاد سرطان مقعد شود.

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به زگیل مقعدی خفیف هستند؟

افرادی با شرایط زیر شانس بیشتری برای ابتلا به زگیل مقعدی دارند؛

• افرادی که با فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی رابطه جنسی برقرار می‌کنند.
  • افرادی که بدون استفاده از کاندوم رابطه جنسی دارند.
  • افرادی که با چندین شریک جنسی رابطه برقرار می‌کنند.
  • افرادی که در اثر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مثل اچ آی‌وی سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

دکتر برای زگیل تناسلی در مقعد

در صورتی که هر یک از علائم  زگیل مقعدی مثل احساس برآمدگی در ناحیه مقعد،خارش و سوزش و ترشحات عفونی خونی از مقعد را دارید، باید هرچه سریعتر با دکتر مشورت کنید. بهترین گزینه برای درمان زگیل‌های مقعدی متخصصی است که قبلا سابقه انجام این جراحی و درمان این بیماری را داشته باشد. برای درمان از بین بردن زگیل‌های مقعد می‌توانید به کلینیک درمان تهران مراجعه کنید. درمان تهران مجهزترین مرکز لیزر درمانی در تهران است که می‌تواند انواع زگیل‌ها را به موثرترین شکل ممکن از بین ببرد. برای اطلاعات بیشتر صفحه دکتر زگیل تناسلی را مطالعه کنید.

به یاد داشته باشید، هر برجستگی و بیرون زدگی در مقعد لزوما زگیل نیست و ممکن است با بیماری‌های مشابهی مثل بواسیر اشتباه گرفته شود، پس برای تشخیص قطعی باید با پزشک مشورت نمایید.

راه‌های انتقال زگیل مقعدی

زگیل مقعدی از یکی از دو راه زیر منتقل می‌شود:

• رابطه جنسی مقعدی با فرد مبتلا به ویروس
  • تماس مستقیم با ناحیه مقعد یا تناسلی فرد مبتلا مثل تماس دست یا تماس با مایعات تناسلی یا مقعدی

عوارض

خوشبختانه بیش از 90%  موارد زگیل های مقعد در اثر ابتلا به HPV 6 و HPV 11 ایجاد شده و بنابراین ،کم خطر بوده و عامل ایجاد سرطان نیستند! تنها 10% از موارد زگیل مقعد توسط انواع دیگر ایجاد می‌شود.

به یاد داشته باشید ابتلا به زگیل مقعدی حتی مبتلا شدن به گونه‌هایی که با سرطان مرتبط هستند به این معنی نیست که شما در آینده به سرطان مقعد مبتلا خواهید شد بلکه ابتلا به سویه‌های خطرناک ویروس خطر احتمال سرطان مقعد را افزایش می‌دهد.

تشخیص

پزشکان اغلب این بیماری را با معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهد، در طول معاینه بررسی زائده‌ها و پوست اطراف آنها می‌تواند به پزشک تشخیص نهایی کمک کند.‌

ممکن است پزشک مقعد را با وسیله‌ای به نام آناسکوپ بررسی کند. در صورتی که زیگیل‌ها مشکوک به نظر و یا به درمان پاسخ ندهند ممکن است پزشک انجام بیوپسی یا برداشتن بافت نمونه از زائده را پیشنهاد کند.

پیشگیری

از آنجایی که این بیماری به شدت مسری بوده و فقط برای انتقال آن تماس با پوست کافی است. مراقبت‌های از خود حین برقراری رابطه جنسی بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که ممکن است افرادی که با آنها رابطه جنسی برقرار می‌کنید علائم ظاهری نداشته باشند ولی چون مبتلا به ویروس اچ‌پی‌وی هستند ممکن است آن را انتقال دهند.

برای پیشگیری از زگیل مقعد نکات زیر را رعایت کنید ؛

• در روابط جنسی حتماً از کاندوم استفاده کنید. کاندوم پیشگیری کننده صددرصد نیست، اما می‌تواند احتمال انتقال بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • از برقراری رابطه با افرادی که مشکوک به زگیل مقعد، یا زگیل تناسلی هستند، پرهیز کنید.
  • در صورت مشاهده موارد مشکوک به زگیل مقعد یا تناسلی از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • تزریق واکسن می‌تواند از ابتلا به انواع خطرناک این ویروس پیشگیری کند.

دریافت واکسن می‌تواند بدن را در برابر گونه‌های خاصی از ویروس اچ‌پی وی محافظت کند. بهترین سن دریافت واکسن ۹ تا ۴۵ سال است. اما بهتر است واکسن در سن قبل از شروع فعالیت‌های جنسی تزریق شود.

آیا زگیل مقعد عود می‌کند؟

بله زگیل مقعد ممکن است، عود کند. حتی اگر به طور کامل درمان شده باشد، زیرا ویروس اچ پی وی در بدن باقی می‌ماند و هیچ درمان قطعی برای از بین بردن آن وجود ندارد بنابراین ممکن است در صورت تضعیف سیستم ایمنی زگیل مقعد مجدداً عود کند.

منبع :

سوالات متداول زگیل مقعدی

6 دیدگاه دربارهٔ «زگیل مقعد چیست»

1. کارشناس سایت

سلام. پماد زمان بر هست و باعث افزایش تعداد زگیل ها خواهذ شد. بهترین راه لیزر و کرایو هست.