عمل فیستول

جراحی یا عمل فیستول مقعدی و مراقبت های بعد از آن

عمل فیستول یک راه قدیمی تر ولی پر دردسر برای درمان این بیماری است. در حالت کلی فیستول یا ناسور به ایجاد یک مسیر مابین دو عضو از بدن گفته میشود. در مورد فیستول مقعدی این مسیر مابین بخشی از روده (معمولاً راست روده) و پوست اطراف مقعد است. علائم این بیماری از عفونت، تا درد و سوزش و ترشحات عفونی و بد بو متغیر است. مشاهده عکس این بیماری می تواند به فهم راحت تر آن کمک می کند.

متاسفانه درمان این بیماری با استفاده از روش های درمان خانگی یا دارویی امکان پذبر نیست.  بهترین راه درمان فیستول مقعدی، لیزر است. لیزر تکونولوژی مدرنی است که بدون ایجاد عوارض و یا درد و خونریزی بیماری شما را رفع می نماید. دیگر روش درمان همان جراحی سنتی است که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم :

عمل فیستول چیست؟

جراحی فیستول

جراحی فیستول مقعدی به مجموعه ای از روشهای و تکنیک های تهاجمی گفته میشود، که هدف از آنها برطرف کردن بیماری است. این جراحی ها در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشوند. تکنیک های جراحی فیستول عبارتند از:

فیستولوتومی

فیستولوتومی رایج ترین روش برای درمان این بیماری است. این جراحی با هدف از بین بردن مجرای انجام میشود. برای این منظور مجرای، شکافته میشود و پس از تخلیه و قطع موضع مجددا بخیه زده میشود. برای درمان فیستول های پیچیده تر ممکن است نیاز به قطع کردن قسمتی از عضله باشد. اگر مقدار قابل توجهی از ماهیچه اسفنکتر قطع شود یا اگر کل کانال ها یافت نشد، ممکن است فیستولوتومی در دو مرحله انجام شود.

برای ترمیم کامل زخم به حدود 1 الی 2 ماه زمان نیاز داریم. در آخر زخم به صورت یک شیار کوچک روی پوست باقی می ماند. همچنین در مواردی که خطر جدی برای قطع عضله و بی اختیاری وجود دارد. از سایر تکنیک های جراحی استفاده میشود.

قرار دادن ستون

قرار دادن ستون در فیستول

در مواردی که مسیر فیستول در موضعی حساس واقع شده است. جراحی می تواند خطر بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع را افزایش دهد. بنابراین از روشهای مثل ستون استفاده میشود. در این روش جراح رشته ای از ابریشم یا لاتکس (ستون) را در فیستول قرار می دهد تا به تخلیه عفونت کمک کند. با جابجا کردن روزانه این نخ، توسط بیمار به تدریج عضله پشت این نخ ترمیم میشود.

معمولاً این روش به تنهایی اثر گذار نیست. در بیشتر موارد از ترکیب ستون و لیزر همزمان استفاده می کنند. به این صورت که 70% از مسیر بریده شده و در 30% مابقی نخ قرار داده میشود.

فیبر و پلاگین کلاژن

برای این درمان مجرای فیستول باز شده و تخلیه میشود. سپس خروجی داخلی با بخیه بسته شده و چسب مخصوص ساخته شده از پروتئین فیبری (فیبرین) به داخل مجرای تزریق میشود. این درمان ممکن است عوارض از جمله درد، آبسه و جابه جایی فیستول را به همراه داشته باشد.

عوارض جراحی فیستول

عمل جراحی فیستول مقعدی حساس است. زیرا عضله مقعدی، تعداد زیادی اعصاب داشته و در صورت آسیب امکان بروز هر نوع عارضه ای وجود دارد. برخی از مهمترین عوارض عمل فیستول عبارتند از :

مراقبتهای بعد از عمل فیستول مقعدی

مراقبت بعد از عمل فیستول مقعدی می تواند به نتیجه گیری بهتر از درمان کمک کند. بهبودی کامل پس از جراحی به چندین هفته زمان نیاز دارد. انجام راهکارهای زیر به کاهش این مدت زمان و خطر بروز عوارضی مثل عفونت کمک می کند.

• از زخم خود مراقبت کنید و پانسمان آن را مرتباً تعویض نمایید.
  • رعایت بهداشت می تواند به نتیجه گیری بهتر از درمان کمک کند.
  • ورزشهای خود را تا بهبودی کامل به تعویق بیاندازید.
  • مراقبت از زخم و کمک گرفتن از بالش های نرم دوناتی شکل هنگام نشستن
  • استفاده از حمام سیتز
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر
  • نوشیدن آب و مایعات
  • ورزش منظم
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیک و مسکن ها

با ورود لیزر، امروزه کمتر از روش های سنتی جراحی فیستول استفاده می شود. زیرا همان طور که اشاره کردیم این جراحی ها با هر روشی که انجام شود، خطرات و عوارض بسیاری را برای بیمار به همراه دارد. در حالی که لیزر توانسته جایگزین بسیار مناسبی باشد. لیزر سریع و سرپایی انجام میشود و بدون ایجاد عوارض خطرناک مثل درد، خونریزی، نقاهت طولانی و … بیماری را شما را رفع می نماید. به علاوه چون به طور کامل عفونت را از بین می برد، از عود مجدد بیماری جلوگیری خواهد شد. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد لیزر، صفحه درمان فیستول را مطالعه نمایید.

انجام این جراحی در دوران بارداری و شیردهی منعی ندارد؟

جراحی سنتی برای جنین مضر است و در دوران شیردهی نیز توصیه نمیشود. معمولاً به این دسته از افراد جراحی با لیزر توصیه میشود که سرپایی انجام شده و نیاز به دریافت بیهوشی ندارد.

ترشحات چرکی از زخم بعد از جراحی طبیعی است؟

بله تا چند روز طبیعی است.

برای عمل جراحی بیمار را بیهوش می کنید با بی حس؟ در مورد لیزر چطور؟

عمل جراحی با بیهوشی و در بیمارستان انجام میشود. ولی لیزر با بی حسی انجام میشود.

هزینه عمل جراحی بیشتر است با لیزر؟

عمل جراحی، زیرا هزینه های جانبی مثل بستری در بیمارستان و از کارافتادگی تا چند هفته نیز به آن اضافه میشود.

امکان عود مجدد فیستول بعد از جراحی وجود دارد؟

بله