بواسیر خارجی

درمان سریع بواسیر خارجی (هموروئید ترومبوزه) بدون جراحی

بواسیر خارجی از نتایج زندگی ماشینی، بی تحرکی و مصرف غذاهای آماده و فاقد فیبر است. بواسیر یا هموروئید متورم شدن سیاهرگ ها داخل و کانال مقعد (هموروئید داخلی) و یا خارج از آن (هموروئید خارجی) است. این بیماری در حال حاضر در حدود 50% از جمعیت دنیا را به خود درگیر کرده است. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این باره داشته باشید، با ما همراه باشید.

هموروئید خارجی چیست؟

هموروئید ها بالشتک هایی پر خون هستند که به عمل دفع مدفوع از بدن کمک می کنند. در واقع همه افراد هموروئید دارند، و مشکلی نیز برای آنها مشکل ایجاد نمی کند، مگر اینکه متورم شود. به بیانی دیگر بواسیر خارجی یا هموروئید خارجی به تورم سیاهرگ ها در خارج از مقعد و روی عضله مقعدی گفته میشود.

این نوع از هموروئید به شدت دردناک است و در صورتی که در آن لخته خون تجمع کند با نام هموروئید ترومبوزه شناخته میشود.

به نقل از crhsystem.com

هموروئید خارجی در ساده ترین شکل خود برجستگی یا برآمدگی در زیر پوست در خارج از مقعد است. این برآمدگی ها زمانی ایجاد می شود که فشار زیادی روی رگ های راست روده وارد شود و باعث تورم بافت اطراف مقعد شود. با گذشت زمان ، بواسیر خارجی می تواند بیش از حد تحریک کننده شود و در نتیجه باعث خارش ، درد و تورم مکرر می شود.

In their simplest form, external hemorrhoids are bumps or bulges under the skin around the outside of the anus. These bumps and bulges form when too much pressure gets put on the rectal veins, causing the tissue around the anus to become swollen. As time goes on, external hemorrhoids can become more and more irritating, resulting in frequent itching, pain and swelling.

علت

علت این عارضه اعمال فشار زیاد به این سیاهرگ ها است که موجب تورم آنها می گردد. معمولاً اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد در اثر بلند کردن اجسام سنگین، استرس شدید یا اضافه وزن منجر به این بیماری می شود. همچنین زور زدن برای دفع، نشستن به مدت طولانی و رابطه مقعدی می تواند خطر بروز چنین بیماری را افزایش دهد.

علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

• درد شدید و تیرکشنده که در تمام طول روز احساس میشود و حتی در مواردی نشستن عادی را برای فرد مشکل می کند.
  • مشاهده تورم، التهاب و یا قرمزی در نزدیکی دریچه مقعدی
  • تجمع لخته خون در زیر پوست اطراف مقعد (هموروئید ترومبوزه)
  • سوزش و خارش در نزدیکی دریچه مقعد
  • گوشت اضافه مقعد

این نوع بواسیر بیشتر از سایرین در معرض عفونت قرار دارد و حتی ممکن است به آبسه منجر شود. در این حالت بیمار علائم دیگری مانند تب را نیز تجربه خواهد نمود.

آیا بواسیر خارجی دارید؟

کارشناسان ما در کلینیک عابدیان آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با تشخیص علائم این بیماری و ارائه مشاوره رایگان برای درمان هموروئید خارجی هستند.

عکس بواسیر خارجی

مشاهده عکس هموروئید خارجی می تواند در شناسایی دقیق تر این بیماری به شما کمک کند. با دقت بیشتر به عکس می توانید مشاهده کنید که بافتی متورم در اطراف دریچه مقعدی ایجاد شده است. این بافت ملتهب و قرمز و رنگ است. در اغلب موارد در این موضع متورم شده، لخته خون تجمع می کند. که این مورد نیز در عکس ها به راحتی قابل شناسایی می باشد.

بیشتر بخوانید : تصاویر و عکس بواسیر(هموروئید) بیرون زده، خفیف، داخلی، خارجی و خونی

درمان بواسیر خارجی

درمان هموروئید خارجی با استفاده از روشهای مختلفی امکان پذیر است. در ادامه مهمترین این روشها را بررسی می کنیم:

جراحی بواسیر خارجی به دو روش زیر انجام میشود:

• جراحی لیزری : در این روش با استفاده از قدرت و نور لیزر جراحی انجام میشود. لیزر بدون درد یا خونریزی و در کمتر از نیم ساعت به صورت سرپایی انجام میشود.

بیشتر بخوانید : درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر، بدون عمل جراحی و قطعی

• جراحی سنتی : این درمان در بیمارستان و معمولاً تحت بیهوشی انجام میشود. در طی آن پزشک با استفاده از جراحی موضع آسیب دیده را از بین می برد. جراحی هموروئید خارجی ممکن است با عوارض خاص خود مانند عفونت، خونریزی و یا درد همراه باشد. همچنین امکان عود مجدد بیماری در این روش بیشتر است.

ارتباط با پزشک در واتساپ

بیماران می توانند جهت مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهند.

اسکلروتراپی

در این روش دارویی مخصوص به بواسیر خارجی تزریق میشود. این دارو در سیاهرگ آسیب دیده چسبندگی ایجاد کرده و به مرور باعث از بین رفتن آن میشود. البته تجربه نشان داده اسکلروتراپی به جز مواردی که بیماری که در مراحل اولیه قرار دارد، نمی تواند این زائده را از بین ببرد.

درمان خانگی بواسیر خارجی

این درمان شامل روشهایی حمایت کننده است. درمان خانگی اگر همراه با سایر روشها انجام شود می تواند موثر باشد. معمولاً به این دسته از بیماران توصیه میشود، فیبر کافی دریافت کنند و نوشیدن 8 لیوان آب را در رژیم غذایی خود قرار دهند. در ضمن ورزش کافی و حمام سیتز (حمام نشیمن) نیز می تواند در درمان اثر گذار باشد.

مطالعه صفحه مربوط به “رژیم غذایی مبتلایان به هموروئید” می توانید در بهبود سریع تر این بیماری به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید : درمان خانگی بواسیر و درمان گیاهی هموروئید

داروهای گیاهی

درمان هموروئید خارجی با داروهای گیاهی امکان پذیر نیست. اما استفاده از این نوع داروها، در کنار سایر روشها می تواند به رفع علائم بیماری و تسریع روند درمان کمک کند. به طور مثال مصرف برگ تازه آلوئه ورا در رفع خارش و التهاب بواسیر موثر است. همچنین مصرف سیر یا پیاز می تواند از عفونت جلوگیری کند.

دیگر داروهایی گیاهی شامل فندق جادوگر، روغن نارگیل یا حتی سرکه سیب است که همگی از روشهای موثر در رفع علائم بیماری محسوب میشوند.

داروها

استعمال پماد برای بواسیر خارجی یکی از روشهای درمان این بیماری است. یکی از معروف ترین این پمادها، آنتی هموروئید نام دارد. این پماد می تواند در رفع علائم بیماری از جمله، درد، سوزش و خارش موثر باشد. همچنین با دارا بودن خاصیت قابض به رفع بیماری نیز کمک نماید.

در صورتی که علت بیماری یبوست مزمن است، مصرف ملین با مشورت پزشک می تواند به درمان این مشکل کمک کند.

برای آشنایی با دیگر پماد ها و داروی بواسیر می توانید این صفحه را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : داروی بواسیر چیست؟ معرفی بهترین پماد هموروئید

درمان هموروئید ترومبوزه

در صورتی که در بواسیر خارجی لخته خون تجمع کرده باشد، هموروئید ترومبوزه نام میگیرد. ترومبوزه وضعیتی اورژانسی است. کلمه “ترومبوز” و به معنی لخته شدن است. در همه افراد هموروئید خارجی، ترومبوزه نمیشود. هنوز پزشکان نتوانستند علت تجمع لخته خون در بعضی از بیماران را کشف کنند.

درمان دارویی هموروئید ترومبوزه امکان پذیر نیست. در این مورد لازم است، جراحی سرپایی ترومبکتومی انجام شود. بیمار می بایست با مراجعه به پزشک بواسیر، برای تخلیه لخته خون اقدام نمایید. در این حالت پزشک با ایجاد برش بر روی بافت متورم، لخته خون را تخلیه می کند.

اگر درمان هموروئید خارجی ترومبوزه در طی 48 ساعت اول پس از ایجاد لخته انجام شود، احتمال اینکه نتیجه مثبت باشد، بیشتر است. در غیر این صورت ممکن است نیاز به انجام دیگر روشها مثل جراحی باشد.

این نوع هموروئید خطرناک محسوب نمی شود. اما به شدت دردناک است و مسلماً برای بیمار آزار دهنده خواهد بود. حتی ممکن است پیاده روی، نشستن یا رفتن به توالت را برای شخص غیر ممکن کند.

هشدار : هرگز خود شما برای تخلیه لخته اقدام نکنید. این کار ممکن است به عفونت بیانجامد و عوارض بعدی را به همراه داشته باشد.

درمان بواسیر خارجی بدون جراحی

اگر می خواهید بیماری خود را بدون جراحی و در سریع ترین زمان ممکن درمان کنید، درمان هموروئید با لیزر را به شما پیشنهاد می کنیم. در این روش زائده هموروئید بدون درد و خونریزی از بین می رود. لیزر سرپایی انجام شده و چون دوره نقاهتی نیاز ندارد، بیمار می تواند در همان روز محیط کار خود بازگردد.

به علاوه از آنجایی هموروئید خارجی به شدت در معرض عفونت قرار دارد، با انجام لیزر می توانید این خطر را تا حد زیادی کاهش دهید.

بواسیری که در خارج از مقعد ایجاد شده، خطرناک تر است؟

خیر، این بیماری کشنده نیست. اما لازم است قبل از شدت گرفتن علائم برای درمان آن اقدام کنید.

امکان ایجاد همزمان بواسیر در داخل و خارج از مقعد وجود دارد؟

بله

آیا می توان از پمادهایی که برای هموروئید داخلی و استعمال در داخل مقعد ساخته شده، برای نوع خارجی استفاده کرد؟

خیر، این دسته از پمادها تنها مناسب مصرف یا استعمال داخلی هستند. قبل از مصرف هر پمادی با پزشک خود مشورت کنید.

برای درمان بواسیر خارجی می توان از لیزر استفاده کرد؟

بله، لیزر هموروئید داخلی و خارجی را در بدون ایجاد درد یا خونریزی و یا حتی عوارض بعدی مثل عفونت درمان می کند. برای درمان لیزری هموروئید در کلینیک دکتر عابدیان با شماره های 02186084973 و09199536808 تماس بگیرید.

37 دیدگاه دربارهٔ «درمان سریع بواسیر خارجی (هموروئید ترومبوزه) بدون جراحی»

1. هیچ نوع بواسیری خود به خود و یا با دارو درمان نمیشود.
      برای از بین بردن این بیماری باید زائده ایجاد شده با استفاده از لیزر برطرف شود.

1. سلام.
      خیر، مصرف ویتامین ای نه تنها این بیماری را درمان نمیکند، بلکه می تواند موجب تشدید علائم بیماری گردد.

1. سلام آقای دکتر
    من سه ماه متوجه شدم بواسیر دارم ولی فعلا نمی تونم جراحی کنم، به نظرتون میشه از شیاف برای بواسیر خارجی استفاده کنم؟

1. سلام. بهتر است برای بواسیر داخلی از شیاف و برای بواسیر خارجی از شیاف استفاده شود. اما به یاد داشته باشید، درمان دارویی روش موقتی هستند که تنها علائم بیماری منثل درد را تسکین می دهند و نمی توانند روش قطعی برای درمان باشند، پس هرچه سریع تر برای درمان قطعی اقدام کنید.

2. سلام
    آیا لیزر روش قطعی درمان بواسیر خارجی هست؟ و اینکه بعدش باید از پماد و دارو استفاده کنم؟

1. بله، با یکبار انجام لیزر برای همیشه این بیماری درمان میشود. خیر به جز موارد خاص، نیازی به مصرف دارو و پماد و باندینگ نیست.

3. برای بواسیر خارجی که عفونت کرده چه روشی پیشنهاد می کنید و آیا با عفونت لیزر را انجام میدهید؟

1. این موضوع بستگی به مقدار عفونت دارد. عفونت بواسیر خارجی معمولاً تخلیه میشود و سپس لیزر انجام میشود.

4. نظرتون راجب درمان هموروئید خارجی با ویتامین ای چی هست؟ آیا باعث عفونت میشه یا خوبه

1. سلام. مصرف دارو تاثیری در برطرف کردن بواسیر ندارد. در بهترین حالت مصرف ویتامین میتواند تا حدودی موقتا علائم بیماری را بهبود بخشد. پس هرچه سریع برای درمان های قطعی اقدام کنید.

5. سلام خدمت دکتر عابدیان. برای لیزر بواسیر خارجی چند جلسه باید مراجعه کنم؟ من ساکن تهران نیستم

6. سلام دکتر ،من به تشخیص دکتر عمومی بواسیر خارجی دارم. اما به دلایلی نمیتونم فعلا جراحی انجام بدم. اگر برای چند ماه جراحی عقب بیفته خطرناک هست؟ و اینکه برای کاهش درد چی استفاده کنم؟

1. بواسیر خارجی کشنده نیست. اما هر چقدر درمان به تاخیر بیاندازید، بیماریتون بیشتر پیشرفت میکنه و درمان اون پیچیده تر میشه. توصیه میکنم در اولین فرصت برای درمان بیماریتون اقدام کنید. برای کاهش درد هم میتونید یک لگن را از آب گرم پر کنید و برای 30 دقیقه در آن بنشینید.

7. سلام. من یک تکه گوشت اضافه در کنار دریچه مقعدم دارم که به شدت هم دردناک شده و قرمزه. ایا این بواسیر خارجی هست؟ ممنون میشم راهنماییم کنید چون تهران نیستم و اینجاهم پزشک نداریم.

8. من چند هفته اس که یک تکه گوشت از مقعدم بیرون زده، ولی فقط بعضی وقتا درد داره، بیشتر اوقات زمانی که میرم دستشویی. آیا میشه این.و برداشت یا پماد مصرف کنم از بین میره؟

9. سلام دکتر . ممنون میشم من رو راهنمایی بفرمایین.
    در حدود 3 ماه هست که دچار بواسیر از نوع داخلی و خارجی شدم. علائمم بیشتر درد، خونریزی، خارش و سوزش مقعد هست. دکترم گفتن که بواسیر داخلی لیزر میکنم ولی خارجی خیر. میخواستم نظرتون بدونم و اینکه چرا نوع خارجی نمیشه لیزر کرد؟

10. آیا داروی آنتی هموروئید را می توان برای درمان نوع خارجی هم استفاده کرد. درد امانم رو بریده و نمی دونم که باید چیکار کنم؟ 38 سالمه

1. سلام بله میتونید. ولی آنتی هموروئید درمان قطعی نیست و در بهترین حالت می تواند علائم شما را تا حدودی تشکین دهد. برای درمان قطعی باید هموروئید لیزر بشه و از بین بره. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر صفحه عمل بواسیر با لیزر را مطالعه کنید.

11. سلام دکتر جان
    من بواسیر خارجی دارم و جدیداً خیلی اذیتم میکنه. سوزش مقعد منو دیوونه کرده دیگه. شما چه توصیه ای برای درمان سوزش بواسیر خارجی دارید. اگر پماد معرفی کنید ممنون میشم.

1. سلام.
      بواسیر خارجی با پماد و دارو رفع نمیشود و باید برای درمان قطعی به پزشک مراجعه کنید. اما برای کاهش فوری سوزش می تونید در یک لگن آب گرم بنشینید و از پماد لیدوکائین استفاده نمایید.

12. طول درمان بواسیر خارجی چقدر است؟ من کارمندم و نمیتونم مدت زمان زیادی مرخصی بگیریم ولی درد شدیدی هم دارم.

1. بستگی به روشی که برای درمان انتخاب می کنید. دارد. لیزر نیازی به دوران نقاهت نداشته و میتوانید از فردای جراحی به کارهای روزمره خود برسید. اما برای جراحی سنتی باید حداقل یک ماه در منزل استراحت کنید.

1. سلام. خیر. به هیچ یخ را به صورت مستقیم بر روی بواسیر خارجی قرار ندهید. یخ هیچ تاثیری در درمان قطعی این بیماری ندارند. اما می توان کمپرس یخ برای کاهش درد استفاده نمود. برای این کار یخ ها را در چند لایه دستمال بپیچید و درون کیسه پلاستیکی قرار دهید. سپس این کمپرس یخ برای 20 دقیقه بر روی هموروئید خارجی قرار دهید.