بواسیر خونی

درمان بواسیر خونی یا خونریزی هموروئید

بیماری بواسیر خونی یا هموروئید خونی یکی از انواع جدی تر این بیماری است. از آنجایی که این بیماری ارتباط مستقیمی با عروق خونی دارد، و در واقع هموروئید متورم شدن یا گشاد شدن سیاهرگ های مقعد است. بنابراین خونریزی یا خونی شدن بواسیر دور از انتظار نیست!

این نوع هموروئید باید به سرعت درمان شود. در غیر این صورت احتمال بروز عوارض خطرناک مثل کم خونی وجود دارد. اگر می خواهید اطلاعات دقیقی در رابطه با علت و علائم و درمان هموروئید خونی داشته باشید، تا انتها همراه ما باشید.

علت چیست؟

علت بواسیر چیست

علت خونریزی بواسیر وارد آمدن فشار به مقعد است. هموروئید داخلی مثلا یک زائده از دیواره رکتوم در مقعد خارج شده است. از طرفی مدفوع برای خارج شدن از بدن باید از مسیر رکتوم عبور کند. بنابراین با عبور مدفوع سطح هموروئید دچار خراش و ساییدگی میشود، و به مرور دچار خونریزی خواهد شد.

در هموروئید خارجی که سیاهرگ متورم شده بر روی دریچه مقعدی واقع شده است، می تواند در اثر عوامل مختلف دچار سایش و آسیب شده و خونریزی کند. در صورتی که در این نوع هموروئید لخته خون تجمع کند، با نام هموروئید ترومبوزه شناخته میشود. این وضعیتی اورژانسی و به شدت دردناک است.

عواملی مانند یبوست مزمن، ورزش های سنگین، برقراری رابطه جنسی مقعدی، جا به جا کردن اشیا سنگین، زور زدن برای دفع و … می توانند این وضعیت را ایجاد و یا تشدید کنند.

ارتباط با پزشک در واتساپ

بیماران می توانند جهت مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهند.

عوارض

بواسیر خونی در مقایسه با انواع دیگر عوارض بیشتری را برای بدن به همراه دارد و علت آن واضح است، خونریزی شدید و گاه غیر قابل کنترل.

خونریزی می تواند منجر به آنمی یا کم خونی شود که در این صورت بیمار افزون بر علائم رایج بیماری، نشانه های دیگری از جمله سرگیجه، سردرد، ضعف، کاهش قدرت حافظه را نیز تجربه می کند.

عوارض بواسیر می تواند از آنچه که تصور می کنید، خطرناک تر باشد. برای جلوگیری از این امر مطالعه این صفحه را از دست ندهید.

علائم بواسیر خونی

خونریزی مقعدی یکی از مهمترین نشانه های این بیماری است. این خونریزی معمولاً به رنگ قرمز روشن است و غالباً به هنگام دفع مدفوع از مقعد خارج میشود. در مواردی نیز لکه های خون بر روی مدفوع، دستمال توالت و یا کاسه توالت مشاهده میشود.

اگر میزان خونریزی بسیار کم باشد، می تواند رنگ مدفوع را تغییر دهد و برای تشخیص خون نیاز به آزمایش است. این وضعیت به ندرت ایجاد میشود.

توجه به سایر علائم هموروئید می تواند به شما در تشخیص راحت تر بیماری کمک کند. سایر علائمی که ممکن است با خونریزی همراه شوند؛ عبارتند از :

• درد در ناحیه مقعد
  • احساس پر بودن مقعد که می تواند به بیمار احساس مداوم نیاز به دفع را بدهد.
  • خارش و سوزش مقعد
  • ملتهب شدن اطراف مقعد
  • ترشحات مخاطی
  • زائده های گوشتی که از مقعد خارج شده است.
  • مشاهده زائده ای بر روی دریچه مقعدی که ممکن است دچار خونریزی شود و یا خون در آن تجمع کرده باشد.

در آخر توجه داشته باشید که این خونریزی ممکن است اصلا به بواسیر مربوط نباشد. دیگر عارضه های مقعدی مثل شقاق و یا در موارد نادر سرطان نیز می توانند منجر به خونریزی شوند، پس لازم است قبل از هر اقدامی با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان بواسیر خونی

اگر هر یک از شرایط زیر را دارا هستید، هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید.

• اگر برای اولین بار است که دچار خونریزی شده اید.
  • اگر خونریزی شدید است و مکرراً ادامه دارد.
  • اگر سایر علائم این بیماری را تجربه می کنید.
  • اگر دچار تب، ضعف و سردرد مداوم هستید.

مشاهده صفحه عکس بواسیر یا هموروئید می تواند به شما در تشخیص این بیماری کمک کند.

بیشتر بخوانید : بهترین دکتر و کلینیک تخصصی بواسیر هموروئید در تهران

پاسخگویی به سوالات شما

بیماران می توانند برای دریافت پاسخ سوالات خود و یا مشاوره با کارشناسان از طریق این شماره تماس با ما در ارتباط باشند.

درمان بواسیر خونی

درمان هموروئید خونی شامل مجموعه ای از روشها برای کنترل خونریزی، جبران خون دفع شده برای جلوگیری از کم خونی و رفع بیماری هموروئید است. باید این وضعیت را جدی بگیرید و خیلی سریع برای درمان اقدام کنید. در ادامه به تشریح بیشتر این موضوع می پردازیم :

مرحله اول : درمان خونریزی بواسیر

برای کنترل خونریزی بواسیر، در صورت مشاهده خون دچار اضطراب و استرس نشوید!! خون را با استفاده از آب خنک و یا دستمال توالت نرم پاک کنید. توجه داشته باشید که از آب گرم استفاده نکنید؛ زیرا که گرما می تواند با افزایش گردش خون، خونریزی شما را تشدید کند. حتی بهتر است موقتاً استفاده از روش هایی مانند حمام سیتز را نیز متوقف کنید.

لازم است بهداشت مقعد را رعایت کنید و با قرار دادن یک کمپرس سرد بر روی موضع جلوی خونریزی را بگیرید. همچنین اگر چای سبز در دسترس دارید، می توانید کیسه چای سبز را برای چند دقیقه در آب جوش قرار داده و سپس خارج کرده و پس از خنک شدن بر روی موضع قرار دهید. با این کار علاوه بر ضد عفونی شدن مقعد می توانید جلوی خونریزی را نیز بگیرید.

رعایت بهداشت و شستشوی مقعد نیز از عفونت جلوگیری می کند. اگر مرتباً دچار خونریزی میشود، باید وضعیت گوارش خود را نیز تحت کنترل درآورید. دریافت فیبر به میزان کافی و مصرف ملین ها  و مسهل ها در صورت لزوم می تواند یبوست شما را درمان کند.

مرحله دوم: داروی بواسیر خونی

داروی بواسیر خونی

داروهایی که برای درمان بواسیر خونی به کار میرود، به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول داروهایی هستند که به جهت درمان بواسیر کاربرد دارد. مثل آنتی هموروئید. کار این داروها برطرف کردن علائم بیماری مثل درد، التهاب و سوزش است.

دسته دوم داروهایی هستند که برای جبران کم خونی کاربرد دارند. در موارد نادر که بیمار خون زیادی از دست داده است، ممکن است به تزریق خون نیاز باشد.

همچنین در صورتی که بیمار مبتلا به یبوست باشد، پزشک داروهایی مخصوص مثل ملین ها را تجویز می کند.

بنابراین داروهای مورد اسفاده عبارتند از :

• آنتی بیوتیک ها
  • مسکن ها
  • ضد التهاب ها
  • ملین ها

بیشتر بخوانید : داروی بواسیر چیست؟ معرفی بهترین پماد هموروئید

مرحله سوم: رفع هموروئید

در مرحله بعدی لازم است فکری اساسی برای هموروئید خود بکنید؟! چرا که این زائده متورم شده چه در داخل مقعد باشد و چه در خارج از آن خود به خودی برطرف نمیشود. شاید راه حل های خانگی و دارویی بتوانند موقتاً پاسخگوی رفع علائم بیماری باشند، اما برای فردی که دچار خونریزی شده این روشها و مشابه آنها دیگر پاسخگو نیست.

اگر می خواهید برای همیشه از شر بیماری خلاص شوید، باید این زائده را قطع کنید. یعنی با جراحی آن را از مقعد خارج کنید. البته به شما حق می دهیم که از جراحی و عوارض بعدی آن هراس داشته باشید و شاید زمان لازم برای جراحی را ندارید. اگر می خواهید بیماری شما، خیلی سریع، قطعی و بدون درد و خونریزی رفع شود، از روش لیزر درمانی استفاده کنید. حال اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید، صفحه درمان بواسیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید : درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر، بدون عمل جراحی و قطعی

ارتباط با پزشک در واتساپ

درمان بواسیر خونی در طب سنتی

این روش شامل استفاده از داروهای گیاهی برای برطرف کردن عارضه است. که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

• آلوئه ورا : این گیاه دارای خواص ضد التهابی است و می تواند در بهبود علائم بیماری مثل سوزش، خارش، درد موثر باشد. برای این منظور می توانید ژل این گیاه را تخلیه کرده و بر روی موضع اعمال کنید.
  • سرکه سیب : سرکه سیب می تواند به کاهش التهاب بیماری در نتیجه کاهش خارش و سوزش کمک کند. برای استفاده از سرکه می توانید چند قاشق از آن را به یک لگن آب اضافه کرده و برای 10 دقیقه در آب بنشینید و یا پنبه آغشته به سرکه را بر روی موضع قرار دهید.
  • نارگیل : نوشیدن آب نارگیل و یا استعمال روغن آن بر روی مقعد می تواند در بهبود علائم بیماری موثر باشد.
  • چای کیسه ای : چای کیسه ای دارای خواص قابض است و می تواند در برطرف کردن بواسیر موثر باشد. برای این منظور چای کیسه ای را برای چند دقیقه در آب جوش قرار داده و سپس خارج کرده و پس از خنک شدن بر روی موضع قرار دهد.

برای آشنایی با روشهای بیشتر می توانید صفحه درمان خانگی را مطالعه نمایید.

از کجا بفهمیم خونریزی مقعدی به خاطر بواسیر است؟

می توانید سایر علائم بیماری مثل خارش یا بیرون زدگی گوشتی و تورم مقعد را بررسی کنید. خونی که از بواسیر خارج شده به رنگ قرمز روشن است.

دفع خون از مقعد نشانه هموروئید است؟

لزوما نه، این شرایط می تواند ناشی از بیماریهای دیگری مثل سرطان روده و مقعد و یا شقاق باشد.

امکان رفع خونریزی مقعد ناشی از هموروئید با دارو وجود دارد؟

بله در مواردی خونریزی با مصرف دارو برطرف میشود. اما این به معنی برطرف شدن بیماری نیست. برای درمان باید زائده بواسیری از مقعد خارج شود. بهترین راه درمان سرپایی و بدون عوارض نیز لیزر درمانی است.

خونریزی بواسیر چند روز طول میکشد؟

اگر زخم ایجاد شده روی بواسیر عمیق نباشد معمولاً در کمتر از یک هفته ترمیم میشود و خونریزی بند میاد. اما اگر زخم در جایی باشد که نشستن و بلند شدن یا دفع مانع جوش خوردن آن بشود، خونریزی همچنان ادامه دارد.

آیا بواسیر خونی خطرناک است؟

خونریزی مداوم می تواند باعث کم خونی شود. پس بهتر است در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید.

علت خونریزی هموروئید بعد از عمل چیست؟

معمولاً بعد از عمل مقداری خون آبه و لخته خون هنگام دفع از مقعد خارج میشود. اما اگر بعد از گذشت 48 ساعت همچنان خونریزی ادامه دارد و خون روشن و تازه خارج میشود، این موضوع با پزشک خودتون در میان بگذارید.

برای قطع سریع خونریزی چیکار کینم؟

اگر با انجام روشهایی که ذکر کریدم همچنان خونریزی ادامه داشت. با پزشک خود در مورد درمان بیماری مشورت کنید.

15 دیدگاه دربارهٔ «درمان بواسیر خونی یا خونریزی هموروئید»

1. سلام. بهترین پماد آنتی هموروئید هست. اما مصرف دارو جایگزین درمان های اصلی و قطعی بیمار نمیشود، برای نتیجه گیری به پزشک مراجعه کنید.

1. من تقریبا تمام این علائمی که گفتین دارم. یه بیرون زدگی گوشتی از مقعد هم دارم. اما خونریزی فقط موقع دفع مدفوع هست. آیا بواسیر من خونی هست؟

2. سلام دکتر. من قبلا بواسیر داشتم ولی خفیف بود و یه وقت هایی درد میگرفت.
    چند شب پیش بعد از رابطه مقعدی ، متوجه خونریزی شدم. یعنی این خونریزی بخاطر بواسیر هست؟
    ممنون

1. سلام. بله احتمال داره بیماریتون عود کرده باشه. برای درمان قطعی، لیزر درمانی پیشنهاد میکنم که برای یکبار مشکلتون رو به طور کامل حل می کنه.

3. سلام دکتر، نزدیک به ۲ هفته است خونریزی پس ازمدفوع دارم. درد ، خارش و سوزش ندارم. َضعف و کاهش قدرت حافظه پیدا کردم. البته در سال های قبل معمولاً ۲ الی ۳ روز اینجور می شدم و بعد خوب میشدم ولی الان هر روز شده است. لطفاً کمکم کنید. ممنون

1. سلام. بدون معاینه نمیتونم نظر قطعی بدم. ممکن هست مشکلتون مربوط به بواسیر باشه. یکی از مهمترین علائم بواسیر داخلی، خونریزی مقعدی بدون درد هست. برای بررسی دقیق تر تشریف بیارین مطب