اسکلروتراپی

اسکلروتراپی بواسیر یا هموروئید چیست ؟

اسکلروتراپی یکی از روشهای درمانی است که به جهت رفع و بهبود بیماریهای مختلفی کاربرد دارد. یکی از مهمترین کاربردهای اسکلروتراپی برای درمان هموروئید است. اگر میخواهید بدانید اسکلروتراپی بواسیر چیست؟  چگونه انجام میشود و مزایا و معایبی دارد؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید:

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی (sclerotherapy) یک روش سرپایی و غیرجراحی برای درمان بواسیر است. بیماری بواسیر یا هموروئید به تورم و گشاد شدن دیواره سیاهرگ های کانال مقعد و یا خارج از آن گفته میشود.

برای انجام این درمان ماده ای به نام اسکلروزان که ترکیب فنل در روغن زیتون است، به داخل و در قسمت زیرین مخاط بواسیر تزریق میشود.

تزریق این ماده در سیاهرگ آسیب دیده چسبندگی ایجاد می کند و در نهایت با قطع جریان گردش خون در این سیاهرگ، رگ آسیب دیده خشک شده و از بین می رود.

بیشتر بخوانید : بواسیر چیست؟علت، علائم و تشخیص هموروئید مقعد

ارتباط با پزشک در واتساپ

بیماران می توانند جهت مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهند.

میزان اثربخشی اسکلروتراپی

اسکلروتراپی روش غیرجراحی برای درمان هموروئید است که میزان اثربخشی آن، رابطه مستقیمی با شدت بیماری و مهارت پزشک دارد.

متاسفانه از این درمان نمی توان برای انواع بواسیر استفاده نمود. تجربه نشان داده تزریق اسکلروتراپی معمولاً هیچ تاثیری در درمان بواسیر های پیشرفته و بیرون زده ندارد.

برای بواسیر های بزرگ تر که از مقعد نیز خارج شده اند، بهترین روش قطعی، لیزر درمانی است. لیزر میتواند تمامی  بواسیر های داخلی و خارجی را بدون اینکه عوارضی برای بیمار ایجاد کند، از بین ببرد.

بیشتر بخوانید : درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر سرپایی، بدون عمل جراحی و قطعی

عوارض

اسکلروتراپی از روش های کم خطر و بدون جراحی برای درمان این بیماری است. این روش به نسبت دیگر روشهای درمان هموروئید، یعنی جراحی سنتی خطرات و عوارض کمتری دارد، اما اثر بخشی آن نیز کمتر از سایر روشها خواهد بود.

مهمترین عوارضی که بعد از درمان هموروئید با اسکلروتراپی مشاهده شده است، عبارتند از :

• درد و سوزش مقعد
  • تغییر در رنگ پوست
  • تهوع
  • خطر لخته شدن خون، در موضع تزریق
  • احتمال عود مجدد بیماری

مزایا

از مهمترین مزایای درمان با این روش در مقایسه با دیگر روشهای درمان میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

• سرپایی بودن
  • بدون درد یا خونریزی
  • بدون نیاز به استراحت در منزل
  • هزینه مناسب
  • بدون نیاز نگرانی در مورد بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع

مراقبت های قبل از اسکلروتراپی

برای نتیجه گیری بهتر از درمان توصیه میشود، قبل از اقدام به درمان موارد زیر را رعایت نمایید:

• اگر از داروهای روان کننده ی خون مثل هپارین ، وارفارین و آسپرین استفاده می کنید، با پزشک مشورت نمایید.
  • مصرف مشروب الکلی و استعمال سیگار را متوقف کنید.
  • مصرف ویتامین E، ویتامین C ، چای سبز و مسکن ها از 3 روز قبل از تزریق ممنوع است.

مراقبت های بعد از اسکلروتراپی

رعایت این نکات بعد از تزریق می تواند به افزایش تاثیرگذاری درمان کمک کند :

• رعایت بهداشت و بانداژ محل تزریق
  •  عدم مصرف ویتامین E، ویتامین C، چای سبز و مسکن تا 48 ساعت بعد از تزریق
  • مصرف خوراکی های غنی از فیبر، برای پیشگیری و درمان یبوست
  • نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی ( حداقل 8 لیوان در طول روز)