آیا بواسیر باعث سرطان میشود

آیا بواسیر باعث سرطان میشود ؟ رابطه هموروئید و سرطان مقعد چیست؟

بیماری بواسیر یا هموروئید به متورم شدن سیاهرگ ها در مقعد گفته میشود. اگر این سیاهرگ آسیب دیده داخل کانال مقعد یا رکتوم باشد، هموروئید از نوع داخلی است. در صورتی که سیاهرگ آسیب دیده بر روی عضله مقعد و خارج از کانال است، هموروئید خارجی نام می گیرد. برخی شباهت ها بین این بیماری و سرطان موجب شده، عده ای آن را به اشتباه بگیرند. امروز تصمیم داریم به سوال”آیا بواسیر باعث سرطان میشود؟” و دیگر سوالات مشابه پاسخ دهیم.

آیا بواسیر باعث سرطان میشود ؟

خیر، شواهد و نتیجه تحقیقات در طی این سالها به اثبات رسانده، امکان سرطانی شدن بافت هموروئیدی وجود ندارد. درمان نکردن بیماری هموروئید عوارضی را به همراه دارد، اما سرطان روده یا مقعد جزء این عوارض نیست.

رابطه بواسیر با سرطان چیست؟

همانطور که اشاره شد، بواسیر متورم شده سیاهرگ ها در کانال مقعدی و یا خارج از آن است. این بیماری باعث ایجاد زائده های گوشتی در مقعد می شود.در موارد پیشرفته تر ممکن است این زائده از مقعد خارج شود. خوشبختانه این زائده گوشتی خوش خیم است و تنها سیاهرگی است که متورم شده.

هر عاملی که فشار زیادی به مقعد وارد میکند، علت بواسیر است. به طور مثال یبوست، اسهال مزمن، زایمان، بارداری، کهولت سن، رابطه مقعدی و … از مهمترین عوامل ایجاد این بیماری هستند. درمان بواسیر با لیزر روشی کم هزینه، سریع و بدون عوارض است که فقط با یکبار انجام آن می توانید برای همیشه از شر این عارضه خلاص شوید.

سرطان مقعد با بیماری بواسیر متفاوت است. سرطان به تشکیل تومور های سرطان در کانال مقعد گفته میشود. علت این بیماری اختلال در رشد سلول ها است.

علائم مشابه بواسیر و سرطان مقعد

خونریزی مقعدی

احساس درد در ناحیه مقعد و خونریزی علامت مشابهی میان دو بیماری بواسیر و سرطان است. این علائم مشابه موجب شده، عده ای از بیماران و حتی پزشکان در تشخیص بیماری اشتباه کنند. این امر موجب میشود، تعدادی از بیماران به تصور اینکه بواسیر دارند و عارضه های آنها خطرناک نیست، دیرتر برای درمان اقدام کنند. در نتیجه این امر بیماری پیشرفت کرده و شاید دیگر قابل درمان نباشد.

برای جلوگیری از اشتباه لازم است در صورت بروز هر نشانه هشدار دهنده ای هرچه سریع تر با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین آشنایی با سایر علائم بیماری می تواند به شما در تشخیص این عارضه کمک کند.

علائم بواسیر عبارتند از :

• سوزش و خارش
  • ترشحات مخاطی
  • خونریزی یا خون در مدفوع
  • بیرون زدگی های گوشتی از مقعد یا پرولاپس
  • متورم شدن اطراف مقعد

علائم سرطان عبارتند از :

• خونریزی یا خون در مدفوع
  • تغییر در عادات روده
  • کاهش بی دلیل وزن
  • احساس خستگی
  • درد معده

در صورت بروز هر یک از این علائم نگران نباشید. به ندرت این علائم ناشی از سرطان روی می دهد، بلکه در اغلب موارد ناشی از بیماریهای ساده تری نظیر بواسیر یا شقاق هستند. بهترین کار این است که در اولین فرصت با پزشک خود مشورت کنید. بیماری بواسیر معمولاً با یک معاینه ساده و یا بررسی توسط سیگموئیدسکوپ تشخیص داده میشود. تشخیص سرطان نیاز به آزمایشات تخصصی بیشتری دارد.

عوارض بواسیر چیست؟

بیمار هموروئید معمولاً عوارض جدی به همراه ندارد. البته به شرطی که سریع و درست درمان شود. برخی از عوارض هموروئید عبارتند از :

• کم خونی : اگر در صورت خونریزی به سرعت برای درمان اقدام نکنید. ممکن است دچار کم خونی شوید.
  • عفونت : یکی از عوارض شایع هموروئید عفونت است. این بیماری به علت قرار گرفتن در موضعی حساس به شدت در معرض عفونت قرار دارد.
  • بی اختیاری مدفوع : اگر از روشهای جراحی برای درمان استفاده کنید، خطر بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع برای مدتی محدود و یا حتی دائمی وجود دارد.
  • لخته شدن خون: مشکل لخته شدن خون، از عوارض یک روش درمانی به نام اسکلروتراپی است.

راه پیشگیری از بواسیر و سرطان

هنوز علت دقیق سرطان کشف نشده است. پس نمی توان به طور قطع راه پیشگیری از آن را عنوان کرد. اما خوشبختانه بواسیر با راهکارهای زیر قابل پیشگیری است:

• مصرف فیبر بیشتر تا 30 گرم در روز
  • پرهیز از مدت طولانی نشستن